Gå til innhold

Prosjekt 0,- Arbeidslogg


Anbefalte innlegg

Jup, med brakende engasjement setter jeg i gang med prosjekt kr 0,- Hensikten med prosjektet er å bygge en pc med forskjellig pc-komponenter alle helt gratis. Hvordan jeg skal få tak i disse sier du? Jo det skal jeg si deg. Jeg ber DEG, ja akkurat deg, til å se over haugen med PC deler du har som du ikke bruker. Er det noe du kan unnvære si ifra! :) Utenom frivillig hjelp fra dere kommer jeg til å loke rundt på EL - Stasjoner for å se om noen har kastet noe av verdi. Og så skal jeg se om pappa kan skaffe noe via jobben.

 

Hittil har KongKake tilbudt å gi meg et Radeon HD3450 PCI-E så da mangler jeg bare alt det andre :p

 

Som sagt, har du noe du kan unnvære si ifra!

 

Radeon HD3450 PCI-E:

 

Club3D-Radeon-HD-3450-256MB-GDDR2-PCI-E-DVI-TV-OUT.jpg

 

En ting til, hvis jeg blingser på forskjellige utrykk osv. innen bygging av PC Er det fordi at dette er den første pcn jeg bygger :)

 

Kommentartråden finner du her.

Endret av Nopros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Oppdatering! :fun:

 

Har vært mye sjuk og mye leksearbeid, men nå kommer det en liten oppdatering. I dag fikk jeg et Radeon HD3450 i posten av KongKake. Takk til han :love: Ikke 100% sikker på om dette funker, men skal prøve å få sjekket det utover uka :) Ellers vil det nok kanskje komme en oppdatering til helgen ;)

 

Og nok en gang, har du noe du kan unnvære si ifra, og gjerne post i kommentartråden som du finner her :)

 

Skjermkortet viste seg å være defekt.

Endret av Nopros
Lenke til kommentar

Megaupdate! :fun:

 

Joda, i dag kom det en pakke fra brukeren Probin, i den lå det en ubrukt mus fra Dell og en strømkabel. :)

 

2cosf3c.jpg

jfz382.jpg

 

Takk Probin!

 

 

 

Så tok jeg og pappa en tur opp til aGal, og fikk mye godsaker.

 

To strømforsyninger, en Q-tec atx-350 og en Fortron/source.

 

Joa, jeg har allerede en strømforsyning, men siden aGal hadde en eske med ting han skulle kaste tok jeg like så godt alt sammen.

 

wclbbk.jpg

 

Jaha, så fikk jeg også to DVD/CD rom.

 

Samsung dvd-master 8e sd-608 og HP c4489-56000.

 

2jf0xhd.jpg

 

Også to skjermkort. ATI (amc) ver 2.0 og ett annet gammelt ATI skjermkort

 

Monitor_Card.jpg

2illx83.jpg

 

Jeg fikk også to nettverkskort. Ett Netgear og et Belkin.

 

fa310_c.jpg

rkwpj9.jpg

 

Også over til de to hovedkortene jeg fikk. ett MSI MS 6156 med en rar prosessor jeg ikke vet. Og et Siemens D1214-A33 Med hjemmelagd kjøling av aGal. Fikk ikke sjekket prosessoren på denne siden jeg ikke fikk av kjølingen :p

 

2qs1f0i.jpg

2gtp8i0.jpg

 

Fikk også en prosessor til, en Intel Celeron sl5ze

 

L_Intel-1100A-256-100-1.475.jpg

 

Siste på listen var en søt liten vifte.

 

Takk aGal! :D (Selv om du alikevel skulle kaste det da :tease: )

Endret av Nopros
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Update!

 

Ja, da var det på tide med en update, sitter og skriver på den ny datamaskinen nå. :) Updaten burde kommet før, men vært syk og har hatt en del lekser osv.

 

Jeg hentet en IBM stasjonær fra jobben til pappa med en gammel CRT skjerm. Fant ut at CD-rommet var ødelagt så dette skiftet jeg. Hovedkortet så greit ut med en Intel Pentium 1 GHz prosessor så jeg så ingen grunn til å skifte. Testet derimot det ene HK'et som jeg fikk av aGal og det så ikke til å funke.

 

Og så fikk jeg en gledelig pakke i posten fra Looner! :fun: Noen RAM-brikker og to Seagate 20 gb hardisker. Har ikke fått inn hardisker på grunn av mangel av kabler, men regner med at jeg får inn hvertfall en utover uka. :)

 

Pappa har nå også skaffet meg et tastatur, så nå har jeg alt som trenger for å ha en datamaskin som fungerer på nett. Datamaskinen er ikke veldig rask, og det er ingen spill-pc, men den fungerer.

 

Hardisk(er)

 

ST320011A.jpg

 

Takk Looner for hjelp, at du var villig til å betale såpass mye i porto er flott :)

 

Jeg vil også gjerne ha innspill fra dere, burde jeg fortsette prosjektet, oppgradere osv. Eller skal vi erklære det ferdig?

 

Legg gjerne igjen en kommentar her :)

Endret av Nopros
Lenke til kommentar

På oppfordring laster jeg opp noen bilder av datamaskinen. :)

 

 

Forfra. Med det nye CD/DVD rommet jeg byttet ut.

23tqtug.jpg

 

Tatt av dekselet. Ja det er litt kabelrot :p

1t1s21.jpg

 

HK, med RAM fått av Looner :)

29o07tf.jpg

 

Dell tastaturet jeg fikk av pappa. Begynner å gå litt lei av det, da space tasten er ganske hard.

2qkkns6.jpg

 

Hardiskene jeg fikk av Looner

2gxk4d3.jpg

Endret av Nopros
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Teaser!

 

Joda, hadde egentlig tenkt meg en stor oppdatering med stas og tjohei. Men siden uken har vært ganske hektisk hatt noen tentamener og prøver, kjærlighetsproblemer osv. Så har jeg ikke kunnet brukt nok tid på denne updaten. Derfor tenkte jeg meg å tease dere med litt bilder.

 

 

2guhb11.jpg

 

98c5dt.jpg

 

ivz9g8.jpg

 

Må få til en stor og utfyllende oppdatering til helgen :)

 

Post gjerne i kommentartråden

 

Har også kanskje mulighet for å hente ting i nærheten av Oslo, lørdag og søndag. :)

Lenke til kommentar

Jaja, må nesten starte den posten med å si hvor hjelpsom og snill Exiztzor har vært, ikke bare donerte han pc-deler til meg. Da det viste seg at pcn ikke fikk plass i sekken tilbø han seg å kjøre meg hjem. Trygt hjemme, satte jeg i pcn i kontakten og håpet på det beste, tatt i betrakning at den ikke hadde vært i bruk på tre år var ikke forhåpningene veldig store.

 

Pcn startet med en gang jeg plugget i kontakten, men inget skjermbilde, det virket som om pcn kjørte som vanlig, men altså inget skjermbilde. Så byttet skjermkort og prøvde igjen, nothing. Deretter prøvde jeg begge skjermkortene i en annen pc de funket greit der. Altså:

 

1 stk. Radeon 9200

1. stk Radeon 9200 Atlantis

 

Vet ikke forskjellen på disse, men begge er 256 mb agp. Og fungerer utmerket.

 

63vuyg.jpg

 

14mdi0g.jpg

 

Så da gikk jeg videre til kabinettet, som er et ganske standar Fuitsju Siemens kabinett. Ribbet det så mye jeg kunne for deler. Vurderer kanskje å modde det litt så jeg får satt inn en bedre strømforsyning, men er ikke helt sikker på om jeg orker å bruke så mye tid på dette kabinettet eller om jeg skal skaffe meg et annet først. Kom gjerne med innspill :)

 

2iazex1.jpg

 

11wa3r7.jpg

 

iwjeom.jpg

 

260fw2e.jpg

 

2912luq.jpg

 

mj2xbn.jpg

Den som hardisken lå inni.

 

 

Hovedkortet som satt i er et Fujitsu D1561-A2, og sannsynligvis dette som er defekt på en eller annen måte. 4 minneslots og agp, tilkobling. Med 478 socket. Har ikke fått testet HK siden jeg ikke har en prosessor som passer.

 

el88dz.jpg

 

xmtqah.jpg

 

Så skulle jeg skrive om CPU ja, men jeg har klart å ødelegge det, en av de tinga som stikker ut er dessverr blitt bøyd. Rest In Peace :( Anyways, for de som tenner på døde prossesorer så var det en Intel Celeron enkeltkjerne med 2,4ghz. Så hvis noen har en CPU som passer i et socket 478, ta kontakt! Monterte på en ekstra vifte på kjøleren og.

 

jglb9c.jpg

 

Strømforsyningen er en stor jævel av en sak (350W) som ganske sikkert er lite kompitabel med andre kabinetter en det jeg allerede har. Men vi har jo alltids noen av de jeg fikk av aGal. :)

 

muenmv.jpg

 

DVD ROM var en enkel sak.

 

vneely.jpg

 

Hardisken var en Samsung SP011N 40 gb, heller ikke fått testet denne.

 

se8sia.jpg

 

RAM to stk. 512 mb RAM, begge funker fint :)

 

 

 

For å oppsumere litt opp:

Jeg har fått et nytt og freshere kabinett :) Et nytt HK som sannsynligvis er defekt. 1 gb med RAM. 350 W strømforsyning. en 40 gb hardisk, som heller ikke har blitt testet, og et DVD ROM som jeg sannsynligvis bytter ut med det jeg allerede bruker fra før. :)

 

Neste steg:

Det blir å innstalere det gamle HK, montere det i det nye kabinettet fra Exiztzor, intill jeg eventuelt får et socket 478 prosessor. Kanskje modde kabinettet, men er fortsatt usikker på om jeg skal gidde å bruke tid på akkurat dette kabinettet.

 

Skal prøve å sette inn det gamle Hk i pcn i kveld. Så kommer jeg kanskje med en kjapp statusupdate i morgen hvis jeg har tid før vi drar.

 

Specs for PC nå

Kabinett: MI2W - D1561

Hovedkort: Et gammelt et som jeg ikke finner navnet på, ikke muligheter for skjermkort tilkobling. 2 minneslots.

CPU: Intel 1,3 ghz.

Strømforsyning: 350 W stor tøffing.

Minne: 1 gb.

Hardisk: 40 gb. Men har flere.

DVD ROM: Orker ikke løpe to etasjer ned for å sjekke, var der nettopp beklager :!: Men det er et greit Samsung.

 

Kommentartråd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...