Gå til innhold

Hvor stor andel av dine digitale bilder etterbehandler du?


Hvor stor andel av dine digitale bilder etterbehandler du?  

  1. 1. Hvor stor andel av dine digitale bilder etterbehandler du?

    • 0%
      3
    • 1-10 %
      12
    • 11-30 %
      6
    • 31-60 %
      7
    • 61-80 %
      5
    • 81-100 %
      5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går alltid over bildene mine i Photshop 7.0. Jeg beskjærer bildene mine sterkt og retter opp hellende horisont hvis det er. Med den knøttelille søkeren som er på Oly C 5050 Z, kan det hvis det er dårlig lys, være vanskelig å se om den ligger i vater. Jeg tilfører som oftest bare kontrast- (autokontrast) - men noen ganger også autolevel, bildene blir en tanke varmere da - etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg beskjærer i hvert fall en del av dem som skal til en fotolab for utprint. Disse beskjæres i 3:2, evt. 2:3. Ellers drar jeg av og til littegrann på Levels og gir noen få(sikkert for få) en dose USM. Er det røde øyne fjernes disse også.

 

Jeg har Photoshop 5.0 LE og GIMP.

Lenke til kommentar

Jeg justerer "levels" i Photoshop på en del bilder. Det gamle kameraet måtte jeg justere de fleste bildene. Det nye (Ixus 400) ser de fleste bildene greie ut (ut fra histogramet).

 

Hva er USM? Hvilen effekt har det på bildene og når skal man bruke det?

 

Hilsen en novise innen fotobehandling...

Lenke til kommentar

akkurat... må skrive noe først.. jeg fant det ut! Jeg bruker forresten stort sett levels og beskjæring i photoshop. Tips: ikke vær redd for å miste noe av informasjonen i bildet i bytte for litt kvassere stil. For eksempel bruker jeg ofte å kutte noe av høylysinformasjonen og mørkeinformasjonen (via levels) for å gi et noe stiligere preg. Bruker også å tone bildene i milde farger, for eksempel landskap i svak lyseblå kan se flotte ut. Viktigste er man prøver, siden det er så enkelt på data i forhold til mørkerom.

 

Akkurat nå driver jeg faktisk på å fremkalle noen svart-hvitt-filmer på mørkerommet her på høyskolen. Det er utrolig mye jobb og FOR IKKE Å SNAKKE OM PENGER (100 for 2 filmer og 250 for fremkallingspapiret) for å framdrive noen skarve bilder. Ikke har man muligheter til å behandle dem noe særlig heller. Jeg vil ha 1Ds !!!

 

sneiks!

Lenke til kommentar

Man svarer på pollen ved å klikke på overskrifta, helt øverst. Selv har jeg en ixus 400 hvor jeg selv mener jeg får såpass bra bilder at det eneste jeg gjør i PS er auto-levels (som regel bilder tatt når ute i overskyet vær). Litt beskjæring av og til.

Lenke til kommentar
Skikongen:

Slå opp på USM (Unsharp Mask) i ordboka. http://www.akam.no/ordbok/index.html

Der finner du ei lenke til en meget bra artikkel om bruk av USM.

Vel, jeg slo opp på USM i ordboka:
USM Ultra Sonic Motor. Canon bruker ultralyd i sine objektiv, som drivkraft for motoren som driver autofokusfunksjonen.
:p

 

Ellers; jeg bruker vanligvis Levels i Photoshop (oftest manuelt), og en sjelden gang forandrer jeg litt på fargene med Colors (enkelte bilder med f.eks. mye snø kan få litt vel mye blåskjær).

 

 

Edit: Nå fant jeg Unsharp mask likevel, den sto lenger nede.. Prøvde meg litt fram og fikk slikt resultat (dette er et bilde av lav på en stein i fjellheimen):

http://www.stud.ntnu.no/~anderfo/pics/temp/UM/

Det er vel forsåvidt godt mulig å se forskjellen (men litt vanskelig når man ikke ser bildene samtidig)

Lenke til kommentar

Jeg etterbehandler samtlige av de bildene som skal "videre" siden jeg har et elendig lavpris kamera (Digitech DC-21, forøvrig identisk med Trust Power C@m 610LCD) hvilket som oftest sleiver med både fargene og kontrastene. Kameraet gir også en idiotisk avfasing av kantene, en såkalt vignett som jeg som regel må fjerne for at det skal se halv-vettig ut.

 

I alminnelig rom-belysning om kvelden er det komplett umulig å ta skikkelige bilder siden hvitbalansen antakelig får krampe av blitzen.. trynene jeg fotograferer blir kritthvite/gråhvite/gulhvite og alt annet blir dunkelt svart og mørkt (grrr)

 

Det er bort imot umulig å produsere et 100% foto med dette kameret så mitt klare råd er å ikke kjøpe for billig kamera! Iallfall ikke dette søppelet her. Grunnen til at jeg ikke benyttet angreretten var at jeg rett og slett overså feilene i begynnelsen i pur glede over å endelig, endelig ha fått meg digitalkamera.

 

Hadde jeg bare brukt en tusenlapp til..

 

:-?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...