Gå til innhold

HD-reviews av nordiske filmer


Lil-H

Anbefalte innlegg

Rart denne tråden ikke har blitt opprettet tidligere, men nå er den altså her.

 

Det finnes en del sider hvor jeg leser reviews av høyoppløst materiale, blant annet blu-ray.com og HighDefDigest.com, men disse dekker svært sjeldent over filmene langt her oppe i nord. Jeg håper derfor flere her inne kan bidra til rewiews av høyoppløst materiale enten det er på HD DVD eller BD. Ikke det at HD DVD har/hadde noen titler som jeg kan huske som er fra norden (anyone?).

 

Om du vil bidra til tråden er det flott om du nevner hvilket utstyr du har sett det på. Alt av mitt utsyr finnes i signaturen min.

I tillegg er det veldig fordelaktig om malen jeg bruker, følges sånn nogenlunde.

Det er ikke krav om anmeldelse av film, da det allerede finner her på forumet, da denne tråden kun ble opprettet for å få et bredere innsikt over kvaliteten på filmer som blir gitt ut på HD DVD/BD.

 

Lyd og billedkvalitet blir forkortet til AQ og PQ, og det vil bli brukt "stjernepoeng-skala" i halve intervaller. Fra 0.5-5stjerner. Akkurat slik blu-ray.com og hdd gjør.

Så må dere huske på at jeg gjorde det elendig i norsk-timene, så ikke forvent dere store greiene. Dette gjør jeg utelukkende for å vite mer om kvaliteten på andre filmer :)

Her er det bare til å bidra folkens

----------

Mal:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

[b]Film (årstall)[/b]
Bilde av filmen
[b]Video Resolution/Codec:[/b] 
[b]Aspect Ratio(s):[/b]
[b]Audio Formats:[/b] 
[b]Subtitles/Captions:[/b] 
[b]Runtime:[/b] 
[b]Extra:[/b]

 

 

 

Flammen & Citronen (2008) UK-Edition

post-38429-1248125053_thumb.jpg

Video Resolution/Codec: 1080p/AVC

Aspect Ratio(s): 2.35:1

Audio Formats: DTS MA 5.1 Danish

Subtitles/Captions: English (Hardcaptioned, vet ikke hva den danske/norske utgaven opererer med.

Runtime: 130mins

Extra:

• Sonefri

• Subs går ikke utenfor visningsarealet

imdb: 7.2 | RT: 85%

 

PQ:

Flammen og Citronen har et behagelig bilde, med naturotro farger, selvom hele filmen har en litt kald look. I lyse scener er det detaljnivået svært høyt, og det virker som om fargene er mer nøytrale enn det vi ellers er vant til. Desverre hoppes det litt ut av fokus nå og da, ikke noe stort problem, men det bør nevnes.

I mørke scener blir det fort litt støy, samt mye mer grøtete. Skarpheten detter også et par hakk, i tillegg til at sortnivå kunne vært bedre. Ikke noe "inky blacks" for de som hadde håpet på det.

Det er synd at PQ er såpass varierende, for i lyse scener brilijerer filmen virkelig.

3.5/5

 

AQ:

Igrunn et ganske flatt og kjedelig lydspor som ikke gjør så mye ut av seg. Det er mye dialog i denne filmen, som fint formidles tydelig fra center-kanalen, uten å være for høyt eller lavt i forhold til effektene. Bak/sidehøyttalerne i denne filmen er tatt veldig lite i bruk, selv i actionscener. Bass er nesten totalt fraværende, men lager litt liv under de "verste" actionskevensene. Om du har sett Max Manus på BD kan jeg fortelle deg at Flammen og Citronen høres langt dårligere ut, det gjelder forøvrig billedkvaliteten også.

Filmen formidles helt greit med lydsporet, men dette kunne vært så mye mer.

2.5/5

 

EDIT: leifs

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare så vi er enige; det skal være review's av filmer lagd i de nordiske landene, og ikke nordiske releaser av utenlandske filmer?

 

Har heller få av det slaget så langt, men i tillegg til nevnte Flammen & Citronen og Max Manus, så har jeg Låt Den Rätte Komma In og Død Snø. Får jeg ånden over meg (og tid til overs!) så kanskje det kommer en review av en av de....

 

 

Den norske utgivelsen av Flammen & Citronen har enten dansk DD 5.1 eller dansk DTS HD MA som lydspor, og norsk, svensk, dansk, finsk eller ingen undertekster.

Vet ikke om den sonefri, men tviler siden det står "b" både på cover og disc...

Lenke til kommentar

Reviews av filmer laget i de nordiske landene, hvis ikke hadde det blitt litt bortkastet føler jeg.

Jeg låner 'Låt Den Rätte Komma In' i tillegg ventes 'Død Snø' fra LoveFilm (forresten genialt, bør sjekkes ut), så blir det nok til at jeg reviewer Arn II, samt en del andre filmer når de kommer fra LoveFilm.

 

Det er bare til å bidra :)

 

Regner med det ikke kommer til å være skyhøyt aktivetetsnivå i denne tråden, men det får heller være.

Lenke til kommentar

Den siste revejakta (2008) Noreg, norsk utgåve

 

38229.jpg

 

Biletoppløysing/Kodek: 1080p/ikkje oppgjeve

Aspekratio(s): 2.45:1

Lydformat: DTS MA 5.1 norsk, DD 5.1 norsk

Undertekst: norsk og engelsk

Spelelengd: 124 m

Ektramateriale:

- sletta scener

- bloopers

- alternativ slutt

- teaser trailer og trailer

 

sonefri

imdb: 6.5 | RT: N/A

 

 

PQ: Eg såg filmen i 720p, på ein 32" LCD-skjerm. Biletet var skarpt og detaljrikt,men på ein måte for glætt til å skildra 70-talet. Innimellom tkte eg lyset vart for skarpt, slik at detaljar vart viska ut.

3.5/5

 

AQ: Pga krøkke meny fann eg ikkje lydoppsettsmenyen, så eg såg dei fyrste 20 min med DD5.1-sporet. Skilnaden til DTS HD MA var ikkje stor. Det er eit dialogbasert lydspor, med lite atmosfærisk lyd. Mykje bakgrunnsmusikk, og den låt bra.

3.5/5

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Rovdyr (2008) Noreg, norsk utgåve

 

12100814251210377.jpg

 

Biletoppløysing/Kodek: ikkje oppgjeve

Aspekratio(s): 2.35:1

Lydformat: DD 5.1 norsk, 2.0 norsk

Undertekst: no, se, da, suo, en

Spelelengd: 76 m

Ektramateriale:

- bakomfilm

- to kommentarspor

- trailere

- tv-spot

- outtakes

 

står som region 2, veit ikkje om det skal bety sone B.

imdb: 5.0 | RT: N/A

 

PQ/AQ: Såg ikkje filmen med tanke på melda den, så hugsar ikkje. Kan ikkje hugsa nokre problem. Ved evt gjensyn kan eg oppdatera.

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Låt den rätte komma in (2008) - Norsk utgivelse

 

39573.jpg

 

Video Resolution/Codec: 1080p / 24fps High Definition

Aspect Ratio(s): 2.35:1

Audio Formats: Svensk Dolby Digital 5.1

Subtitles/Captions: Norsk, Svensk, Dansk, Finsk, Engelsk

Runtime: 109 min

Extra:

  • Kommentarspor
  • bildegalleri
  • trailere

IMDB: 8,1 | RT: 98%

 

PQ:

Filmen foregår mye i mørke omgivelser, men med noen veldig lyse scener. Detaljer kommer veldig godt frem uansett. Dette er en film uten mye sterke farger, men det som er gjengis godt i mine øyne. Alt i alt har jeg omtrent ikke noe og utsette på bildekvalitet på denne BD'en!

4,5/5

 

AQ:

Vet ikke helt hva jeg skal si om den egentlig... det er ett lydspor som ikke gjør så mye ut av seg i utgangspunktet. Lyden er brukt på en stemningsfull måte hele filmen igjennom i alle fall.

4/5

 

 

...og selv om vi ikke i skal rate selve filmen, så what the heck; selve filmen er en knallsterk 5/5! En av fjorårets beste filmer!

 

Filmen ble avspilt på en PS3. TV er en Panasonic PX80E (42" Plasma).

Lyd; Yamaha RX-V795aRDS

Endret av mjau
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nord (2009)

post-38429-1250690208.jpg

Video Resolution/Codec: 1080p/24fps/Codec kommer senere (gidder ikke skru på PJ kun for å sjekke:)

Aspect Ratio(s): 2.35:1

Audio Formats: DD 5.1, DTS MA 5.1

Subtitles/Captions: Norsk, Engelsk

Runtime: 79min

Extra:

Slimcover

Regionlocked (testet på min amerikanske PS3)

All ekstramateriell er i SD:

Bak Kamera, "stab"

Bak Kamera, "skuespillere"

Slettede scener med/uten kommentar

Kommentatorspor

 

imdb 7.2 | RT: N/A.

 

 

 

 

PQ: Store deler av filmen foregår i dårlig lys, noe filmen bærer preg av. Den er derfor litt for grå og "dus". Når det er dårlig lys virker det som om kontrastnivå er "lavere" enn hva det ellers ville vært. En ser derfor tendenser til "utvasket" sort, og hvitt er ikke helt hvitt. Men, under riktig lysforhold ser både snø og farger riktig så fine ut. Selvom det er mye dårlig lys i filmen kan jeg gledelig fortelle at støy er det minimalt av, selv scener i veldig dårlig lys. Grain finnes, men på ingen måte for mye. Akkurat passe.

 

Dette er en film jeg personlig har gledet meg en god stund til (så den ikke på kino), så ble litt skuffet da heller ikke sharpness var spot on. Den er egentlig aldri i defokus, den har bare ikke den "high-def'y" looken med virkelig knallsterkt detaljnivå på f.eks ansikter eller teksturer.

Det må også nevnes at filmen sliter med tider med kromatisk abbresjon, ikke hele tiden, men det forekommer absolutt. Heldigvis er ikke dette et stort problem.

Oppsummert er bildet (fargemessig) kjedelig å se til, men minimalt med støy øker seergledelser betraktelig.

3.5/5

 

AQ: Alltid vanskelig å bedømme dialogue-driven filmer da de sjelden har noe særlig å komme med annet enn tale og en sang i ny og ne. Det hender det skjer noe i bakkanalene, og da er faktisk panningene riktig så bra. Ellers er dette en film som kun tar i bruk de 3 foran. Bass er det lite av, men heller ikke noe jeg savnet. Når det først skjer noe, er både bass og bakkanaler på plass, så de fungerer jo, det er heller bare dårlig utnyttelse og bruk av de.

3/5

 

Har fått Død Snø i posten fra LoveFilm, så det kommer nok en review av den også snart.

Lenke til kommentar

Rovdyr (2008)

post-38429-1251314401_thumb.jpg

Video Resolution/Codec: 24fps@1080p / AVC

Aspect Ratio(s):2.35:1

Audio Formats: DD5.1, TrueHD 5.1 (tror ikke dette står på coveret)

Subtitles/Captions: Dansk, engelsk, finsk, norsk, svensk

Runtime: 1 time 18 minutter

Extra:

Bakomfilm

2 kommentarspor

Outtakes

Sonefri, testet av meg (PS3 fra Amerika)

 

PQ:

Det første som slår deg når du ser bildet er hvor mye gult som er i bildet, dette er utvilsom en sepia-effekt for å få filmen til å se gammel ut. Det fungerer bra, så ikke noe å klage over. Både sortnivå og hvitnivå er crushed, som jeg også antar er en effekt. Så lenge det fungerer så er det helt ok - noe det gjør. Personlig hadde jeg vært foruten crushed whites, da de ikke bidrar til noe effekt. Den har dessuten en desaturated look som forsåvidt også har sin effekt.

Grunnet alle disse effektene er f.eks ikke detaljnivået superbra, men fortsatt godt nok til at det er helt akseptablet.

Støy finnes ikke, selv i de mørkeste scener, men noe grain må en regne med. Kromatisk abbresjon er det heller heldigvis ikke!

Hovedproblemet med billedkvaliteten er oppløsningen, det er synd, for dette er egentlig en sterk transfer. Det er uklart eller noe slikt, den er bare ikke så oppløst som Hollywood-filmer ofte er.

4/5

 

AQ:

Meddeler gladelig at dette hørtes fantastisk ut. Sub er ofte tilstede, den låter tungt og presist. Surround er hyppig i bruk, og det er svært viktig for en film som dette. Her derimot er oppløsningen skyhøy, og det beviser vel at nordmenn kan det med film de óg (hør bare på Max Manus f.eks). Vokaler er der de skal være, så alt er stort sett velstand.

Men det var desverre noe som annoyed the shit out of me, nemlig lipsync. Lyd hang etter bilde, det var heldigvis ikke mye dialog i filmen, men gud så det irriterer. Jeg måtte faktisk inn på Onkyo'n å sjekke at lipsync var enabled, noe den faktisk ikke var, men det har aldri vært et problem tidligere. Det ble enablet, men det hjalp ingen ting fordet. Så 'Madmen' før 'Rovdyr', og den var i perfekt stand, så jeg antar det er noe galt med releasen her.

Noen som kan oppklare dette?

4/5

 

--

 

Jeg har også sett Død Snø, så skal prøve å legge ut en review av den også, jeg er bare så lat. Men den låter og ser bra ut ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Finst det ei liste over norske filmar på Blu-Ray?

Kan prøva meg:

Rovdyr

Kautokeino-opprøret

Kurt blir grusom

Fatso

Max Manus

Død Snø

Fritt Vilt II

deUSYNLIGE

Den siste revejakta

Mannen som elsket Yngve

Nord

Orps

Jernanger

Varg Veum - Begravde Hunder

Varg Veum - Tornerose

Varg Veum - Falne Engler

Varg Veum - Bitre Blomster

Varg Veum - Din til døden

Varg Veum - Kvinnen I Kjøleskapet

 

Musikk:

Sonar

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Release.no har en liste hvis du bruker avansert søk (land: Norge, format: blu-ray).

 

Den siste revejakta

Død snø

Fatso

Fritt vilt II

Jernanger

Kaptein Sabeltann og den forheksede øya

Kautokeino-opprøret

Kurt blir grusom

Lange flate ballær

Lange flate ballær II

Mannen som elsket Yngve

Max Manus

Nord

ORPS: The Movie

Rovdyr

Skjult

Varg Veum - Begravde hunder

Varg Veum - Bitre blomster

Varg Veum - Din til døden

Varg Veum - Falne engler

Varg Veum - Kvinnen i kjøleskapet

Varg Veum - Tornerose

 

DeUsynlige på blu-ray har visstnok gått ut av produksjon.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...