Gå til innhold

Radiator for kjøling av 2-5Kwatt


Anbefalte innlegg

Jeg driver å lage en spesiell strømforsyning og belastnings simulator og trenger da vannkjøling. Problemet jeg har no er finne en radiator som er bra nok til å kjøle vann som kommer fra komponenter som til sammen har en effekt på 2-5000 watt. Noen som kjenner til en radiator som kan gjøre dette og 230vac pumpe(justerbar) til å drive dette.

Systemet må ha minimum 10 L/min(dette er ved maks belastning på 5000 watt).

 

 

ENDRINGER 24/jul-09

Har no redusert systemet fra 5000watt til 1250Watt.

Endret av Kimlorentz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

um, selv om systemet du bruker klarer å konsumere 5kw så håper jeg ikke at all den effekten går bort i varme:S

 

En slik radiator finner du på Performance-PC

 

En pumpe av det kalibret finner du på mesteparten av akvarieforetninger på nettet, koster ca 700kr for en pumpe som klarer 3500Liter timen. Variabel hastighet blir det derimot værre med, kanskje en variator(vet ikke hva det koster tho).

En slik pumpe trenger forresten litt diameter på slangen.

 

Noe annet du kan er å dra på huggeriet/skraphandleren, se om du finner en passende radiator eller varmeregister du kan bruke som radiator. Eller du kan lage en selv av kobber rør.

 

Snurr en spiral som passer av kobber rør som passer i en 1.5 liters flaske. Pakk spiralen full av stålskrubb(de grove fra dagligvaren, uten såpe), kutt et hull i bunn og topp av flasken så det passer for en 12cm vifte. så er det bare å montere det sammen, en vifte som blåser luft gjennom en flaske med en kjølespiral i. :D

Lenke til kommentar

Håper ikke all effekten går i varme, men systemet skal takle 5KW og det blir varmt, min prototype no vil kun belaste systemer jeg tester med 1000watt.

 

Systemet jeg lager er basert på 4 stk MJ11032 transistorer. Hver transistor blir maks belastet med 250Watt stk og 4 stk gir 1000Watt.

Jeg har et kjøleelement som skal takle 1000 watt håper jeg, men temperaturen vil vere ca20 grader over kjølevannet som går gjennom det.

 

Kjøleren er en type WK85-400 vattenkylare (elfa.se nummer 75-631-17) en masiv blokk.

 

Alt jeg trenger no er en effektiv radiator eller 2 og pumpe. Har sett på en MIST radiator, Extreme, 3x120 fra Microplex.no og jobber med å finne en pumpe som ikke trenger å vere inni vanntanken for å unngå varmen fra pumpen å bli overført til vannet.

Lenke til kommentar

En MIST 3x120 vil antagelig være altfor lite til å takle slike varmemengder.

 

Dessuten, diverse tester rundt omkring tyder på at en trippelradiator klarer å kvitte seg med maks 5-600 watt, så du trenger antagelig 2-3 3x120mm (evt 4x120mm) av god kvalitet for å få bort all varmen. XSPC har blant annet et par som har gjort det godt, ellers har Magicool en 9x120mm hos Performance-PCs.

 

Når det gjelder pumper har du alltids Iwaki som lager noen skikkelig hardcore industripumper. Ellers vet jeg at Alphacool lager en variabel pumpe, men om noen selger den i Norge er en annen sak...

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Det var dumt at di ikke klarer så mange watt. Men min prototype skal bare bli 1000watt. Sitter å ser på radiatorer til biler, finnes mange på finn.no med ok priser. Bare å finne ut kjøle egenskapene til disse bil radiatorene.

 

Jeg skal ta en titt på siden om pumpen, kansje jeg finner en med ok pris nivå på.

Lenke til kommentar

Det spørs jo da hva du vil ha av maks temperatur. Om du kan leve med vanntemperatur på rundt 100 grader vil du jo kraftig redusere hva du trenger av areal å kjøle med. De transistorene du har valgt tåler 175 grader i kjerna, så 100 grader på vannet skal gå etter hva jeg tror. Problemet da er nok å finne en pumpe som tåler den temperaturen.

 

En bilradiator vil nok klare noen titalls kW om man får nok luftstrøm igjennom den. Du trenger da også vifta, som da er rimelig sterk.. og selvsagt bråker noe helt ufattelig ekstremt mye. Ellers kan du vel tappe av olja fra 2-3 2kW oljeradiatorer og sette på en større vifte som blåser luft igjennom.

Lenke til kommentar

Hvis han skal kjøre med så høy vanntemperatur må han jo i såfall sette systemet under trykk, med alt peset det fører med seg, for å unngå at vannet koker...

 

Var vel forresten en som lagde vannkjøling av nettopp en oljeradiator, så det kan kanskje være verdt et forsøk. Han kjørte riktignok uten pumpe og vifte såvidt jeg husker, men ikkeno i veien for å sette på en pumpe og en bordpropell eller noe.

Lenke til kommentar

Hva har du tenkt å kjøle radiatoren med siden du vil ha 10-25 grader i vannet? Jeg tviler på at du uten å ha minusgrader å kjøle radiatoren med klarer under 70 grader i vannet. Dersom du har veldig liten delta-temperatur mellom vann og luft vil radiatorene bli veldig ineffektiv som igjen betyr at du trenger ekstremt areal å kjøle med.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
En MIST 3x120 vil antagelig være altfor lite til å takle slike varmemengder.

 

Dessuten, diverse tester rundt omkring tyder på at en trippelradiator klarer å kvitte seg med maks 5-600 watt, så du trenger antagelig 2-3 3x120mm (evt 4x120mm) av god kvalitet for å få bort all varmen. XSPC har blant annet et par som har gjort det godt, ellers har Magicool en 9x120mm hos Performance-PCs.

 

Når det gjelder pumper har du alltids Iwaki som lager noen skikkelig hardcore industripumper. Ellers vet jeg at Alphacool lager en variabel pumpe, men om noen selger den i Norge er en annen sak...

 

 

Fant den 9x120mm radiatoren som du snakket om "MagiCool XTREME NOVA 1080 ( 9 X 120mm) Radiator"men fant og en ny type "Watercool MO-RA 2 PRO Extreme Performance 9 X 120mm Radiator Core" hos performance-pcs.com. Ser ut til å holde i massevis. Fant og en pumpe til slutt, hos maritim.no en type "SIRKULASJONSPUMPE 12V 15 LITER 16MM". Det eneste no er overgang for 16mm til 10mm og 1/2 " til 10mm men det finnes nok på butikker rundt meg.

 

 

Så no har jeg bestilt pumpen men ikke radiatoren, har ingen erfaring med performance-pcs.com er di noe bra?

Endret av Kimlorentz
Lenke til kommentar
Prøvd med en vaskemaskinpumpe, evt. to stykk i serie?

 

Nei har ikke prøvd det. Men tenkte å gå over til en større pumpe som går på 230vac. Koster mer men godt å ha litt mer trykk når jeg skal bruke den til andre systemer og senere. Så no leiter jeg etter en pumpe som klarer å levere vert fall 20l/min i både 10mm slanger til 20mm slanger,tenkte å ha ventiler for justering og, men skal ta å lage strømforsyningen først(modul nr.1 av 6).

Lenke til kommentar

Du måler da ikke styrken til pumpa i liter/time. Du må se på hva den klarer å lage av trykk. Hjelper ingenting om den klarer å lage flere liter i timen uten motstand dersom den kobler totalt ut så snart det bli noe motstand. Derfor jeg nevner vaskemaskinpumper. De er laget for å pumpe vann med en viss mengde luft oppover og slippe det, dvs. at de får positiv høyde vannet må løftes i motsetning til i sirkulasjon hvor høyden er lik null. Det kreves kraft fra pumpa for å klare å løfte vann.

Lenke til kommentar
Du måler da ikke styrken til pumpa i liter/time. Du må se på hva den klarer å lage av trykk. Hjelper ingenting om den klarer å lage flere liter i timen uten motstand dersom den kobler totalt ut så snart det bli noe motstand. Derfor jeg nevner vaskemaskinpumper. De er laget for å pumpe vann med en viss mengde luft oppover og slippe det, dvs. at de får positiv høyde vannet må løftes i motsetning til i sirkulasjon hvor høyden er lik null. Det kreves kraft fra pumpa for å klare å løfte vann.

 

Mhm motstanden ble større enn forventet. Så det jeg må gjøre no er å skaffe alt som skal vere sammen og finne ut hvor mye motstand det blir og så se på pumpe som tåler denne motstanden.

Lenke til kommentar
Du kan seriekoble flere pumper for å få mer trykk.

 

jepp, men så kommer det ann på kostnadene, en kraftig pumpe eller 2 svakere. Blir vert fall ikke gjort noe med det før prototypen av "Load Simulatoren" er ferdig, bruker vannlig springvann til testing og når den fungerer optimat blir det en pumpe og radiator

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...