Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen: Samfunnsøkonomi 2 (SAM3026)


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har hatt god erfaring med slike tråder før eksamen tidligere, hvor man kan dele kilder, diskutere osv. Så dette er tråden for alle som har kommet opp i Samfunnsøkonomi 2.

 

Følgende kilder ble vedlagt forberedelsesdelen:

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1528401.ece

http://arkiv.na24.no/Nyhet/339631/OPEC+kutter+n%C3%A5.html

http://www.norges-bank.no/upload/72891/fig..._19_11_2008.pdf (oljegrafen)

 

Synes det var litt rart at vi ikke fikk noen spesifikke oppgaver, men at det er vel snakk om finanskrisas innvirkning på Norge, med særlig vekt på oljeprisen(?)

 

Setter pris på alle innspill!

 

EDIT: Legger til noen linker til tidligere gitte eksamener i faget:

http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...nomi_II_H03.pdf

http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...okonomi_H04.pdf

http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...nomi_II_H05.pdf

http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...nomi_II_H06.pdf

http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...nomi_II_H07.pdf

http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...nomi_II_V07.pdf

http://udir.no/upload/Eksamen/Videregaende...mi_II_E_V08.pdf

 

EDIT 2: Siden det ikke var noen veiledning i foreberedelsesdelen, tenkte jeg at det kunne være greit å bruke veiledningen fra eksamen 2008. Den er som følger:

 

Tips til oppgaveløsningen

- Forklar de sentrale begrepene du bruker.

- Presiser hvilke forutsetninger du legger inn.

- Gjør greie for de teoriene du bruker, og gi en grundig forklaring på økonomiske sammenhenger.

- Knytt teorien til den økonomiske virkeligheten og til de problemstillingene oppgaven tar opp.

- Bruk diagrammer der det er naturlig. Kommenter diagrammene.

- Bruk gjerne hjelpemidler. Oppgi kilder.

- Analyser og vurder de temaene oppgaven tar opp.

 

Den delen av oppgavesettet som ber deg analysere og vurdere en problemstilling, vil bli tillagt stor vekt.

Endret av sebdude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Ser ut til at dette kan bli en veldig grei eksamen.

Relativt opplagt at vi vil få en oppgave om økonomisk politikk.

Ettersom det står om OPEC og kutt i produksjonsnivå, tipper jeg at det også kommer en oppgave om hva høyere oljepris har å si for norsk økonomi, krona og verdensøkonomien.

 

Kommer tilbake med kilder jeg finner senere.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp, kan skrive litt hva jeg tenker:)

 

Til den første artikkelen tipper jeg det blir å drøfte virkemidler mot finanskrisens virkninger, med særlig vekt på bruken av oljepenger og oljens store betydning for Norge. Må dra inn både penge- og finanspolitikken og drøfte for og imot. Etterspørselssjokk, ADAS-kurven. Virkemidler mot et slikt sjokk, først og fremst blitt gjort rentenedsettelser i Norge, men også ekspansiv finanspolitikk. Arbeidsledigheten er nå på 3,2 - fortsatt lavt ift. mange EU-land men steget mye siden i høst. Hvordan få flere inn i arbeid? - drøfte virkemidler for dette. Dra det inn mot dagens situasjon (eksamen er laget i januar så mye kan ha skjedd!) --> Revidert nasjonalbudjsett som kom nå; bra for finanskrisen eller FOR ekspansivt? - drøfte dette.

 

Når det gjelder artikkel nr 2 tror jeg det blir mer mikronivå. Tipper vi ikke skal henge oss for mye opp i OPEC, heller oljens betydning og prisutviklingen som har vært på olje. Hvordan dette spiller inn i økonomien, og da særlig med vekt på Norge. Vi har mye penger i Statens Pensjonsfond, som gjør at vi nå kan bruke mer penger enn mange andre land - lettere for oss å komme oss gjennom krisen.

 

Puh, føler jeg skrev ned alt jeg hadde i hodet nå jeg. Noen som har noe de vil dele? Tanker, fakta, innspill, ideer til hva som blir relevant? Hvilke figurer tror dere vi burde ha med? Annet enn mest sannsynlig ADAS.. Føler det å ta med figurer tar så sykt mye tid og plass, man må jo liksom skrive 1 side bare for å forklare kurvene. Men noe må man vel ha.

 

Håper flere kan bidra med litt av sine tanker!

Endret av jotakk
Lenke til kommentar
HjelP!

 

Jeg sliter litt med å skjønne helt hva jeg bør søke etter i oppgaven.

Hvilke kilder er lurt å ha med.

Faglæreren min sa vu burde ha med ekspansiv pengeplitikk og arbeidsledighet.

 

Noen som har bra kilder??

Hjelp! sliter i dette faget :(

 

Notater eller kider tas imot med STOR takk: [email protected]

 

Det er ikke noe som heter ekspansiv pengepolitikk, men derimot ekspansiv finanspolitikk.

Det kan nok være lurt å sette seg inn i økonomisk politikk og sammenhengen mellom konjunkturer og arbeidsledighet.

 

Ekspansiv pengepolitikk er absolutt et brukbart begrep, selv om ikke boken bruker det noe særlig. Når man snakker om å sette ned renten for å stimulere økonomien, er dette ekspansiv pengepolitikk. Se f.eks: http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article1174827.ece , der selveste DN bruker begrepet ;)

Lenke til kommentar
Jeg kom også opp, kan skrive litt hva jeg tenker:)

 

Til den første artikkelen tipper jeg det blir å drøfte virkemidler mot finanskrisens virkninger, med særlig vekt på bruken av oljepenger og oljens store betydning for Norge. Må dra inn både penge- og finanspolitikken og drøfte for og imot. Etterspørselssjokk, ADAS-kurven. Virkemidler mot et slikt sjokk, først og fremst blitt gjort rentenedsettelser i Norge, men også ekspansiv finanspolitikk. Arbeidsledigheten er nå på 3,2 - fortsatt lavt ift. mange EU-land men steget mye siden i høst. Hvordan få flere inn i arbeid? - drøfte virkemidler for dette. Dra det inn mot dagens situasjon (eksamen er laget i januar så mye kan ha skjedd!) --> Revidert nasjonalbudjsett som kom nå; bra for finanskrisen eller FOR ekspansivt? - drøfte dette.

 

Når det gjelder artikkel nr 2 tror jeg det blir mer mikronivå. Tipper vi ikke skal henge oss for mye opp i OPEC, heller oljens betydning og prisutviklingen som har vært på olje. Hvordan dette spiller inn i økonomien, og da særlig med vekt på Norge. Vi har mye penger i Statens Pensjonsfond, som gjør at vi nå kan bruke mer penger enn mange andre land - lettere for oss å komme oss gjennom krisen.

 

Puh, føler jeg skrev ned alt jeg hadde i hodet nå jeg. Noen som har noe de vil dele? Tanker, fakta, innspill, ideer til hva som blir relevant? Hvilke figurer tror dere vi burde ha med? Annet enn mest sannsynlig ADAS.. Føler det å ta med figurer tar så sykt mye tid og plass, man må jo liksom skrive 1 side bare for å forklare kurvene. Men noe må man vel ha.

 

Håper flere kan bidra med litt av sine tanker!

 

 

Hvilken kurve er ADAS? Noen kan drøfte litt av forslagene du har kommet med?

Lenke til kommentar

Dersom du ikke vet hva ADAS-kurven er, så bør du legge ned et ganske stort arbeid på å forstå den på de få timene som er igjen av kvelden. Og hvis det ikke er blitt gjennomgått i klassen din lurer jeg på hva slags lærer eller lærebok dere har jobbet med...

 

Uansett, mitt bidrag til tråden:

 

Nøkkeltall er alltid kjekt å ha, og dersom man får spørsmål om Norges situasjon idag, så er det man finner på denne siden veldig fint å ta med: http://www.ssb.no/okind/

 

Selv synes jeg det er viktigst å ha med verdier for BNP-vekst, arbeidsledighet og inflasjon.

Lenke til kommentar

AS = samlet tilbud, AD = samlet etterspørsel. Viser sammenhengen mellom BNP og inflasjon, og figuren påvirkes av finanspolitikken og pengepolitikken. Enig med sistemann her, denne burde da alle lærere gå gjennom. Og jeg tror alle bøker nevner denne modellen.. Du bør lære deg likevektstilpasningen og skift av negativt etterspørselssjokk (finanskrisen) og hvordan kurvene skifter tilbake vha. virkemidlene som er brukt.

 

Ingen fler som har noe å bidra med?:) Tror dere vi får mye om oljegreier..? Håper mest på finanskrisen jeg ass.

Lenke til kommentar

Jeg har heller aldri hørt begrepet ASAD-kurven, men selve grafen har vi brukt. Klassen min har brukt samfunnsøkonomiboka fra Gyldendal, og der står det bare "graf for samlet etterspørsel og samlet tilbud". I og med at boka ikke bruker ASAD, tenker jeg at det ikke har vært naturlig for læreren å bruke det heller!

 

Ang. Brend Blend-kurven sa læreren vår at det sannsynligvis var ment for å vise at oljeprisen svinger mye. Snakket ikke så veldig mye mer om den.

Ellers fikk jeg beskjed om å sette meg litt inn i karteller - i og med at OPEC er et kvotekartell, eller mengdekartell hvis noen foretrekker det. Hensikten med dette samarbeidet er å påvirke prisen på olje. F.eks. redusert mengde for å motvirke fallende oljepris. Redusert mengde fører til redusert økonomisk aktivitet og negativt skifte i etterspørselsgrafen. Dette fører igjen til et relativt høyt prisfall og lavere eksportintekter (fra olje) fordi både prisen og mengden synker.

Dette gjaldt stort sett for vedlegg nummer 2. Så kan man jo også drøfte hvilke virkninger et fall i oljeprisen vil ha for norsk økonomi, men det er vel nevt her tidligere!

Lenke til kommentar
Jeg kom også opp, kan skrive litt hva jeg tenker:)

 

Til den første artikkelen tipper jeg det blir å drøfte virkemidler mot finanskrisens virkninger, med særlig vekt på bruken av oljepenger og oljens store betydning for Norge. Må dra inn både penge- og finanspolitikken og drøfte for og imot. Etterspørselssjokk, ADAS-kurven. Virkemidler mot et slikt sjokk, først og fremst blitt gjort rentenedsettelser i Norge, men også ekspansiv finanspolitikk. Arbeidsledigheten er nå på 3,2 - fortsatt lavt ift. mange EU-land men steget mye siden i høst. Hvordan få flere inn i arbeid? - drøfte virkemidler for dette. Dra det inn mot dagens situasjon (eksamen er laget i januar så mye kan ha skjedd!) --> Revidert nasjonalbudjsett som kom nå; bra for finanskrisen eller FOR ekspansivt? - drøfte dette.

 

Når det gjelder artikkel nr 2 tror jeg det blir mer mikronivå. Tipper vi ikke skal henge oss for mye opp i OPEC, heller oljens betydning og prisutviklingen som har vært på olje. Hvordan dette spiller inn i økonomien, og da særlig med vekt på Norge. Vi har mye penger i Statens Pensjonsfond, som gjør at vi nå kan bruke mer penger enn mange andre land - lettere for oss å komme oss gjennom krisen.

 

Puh, føler jeg skrev ned alt jeg hadde i hodet nå jeg. Noen som har noe de vil dele? Tanker, fakta, innspill, ideer til hva som blir relevant? Hvilke figurer tror dere vi burde ha med? Annet enn mest sannsynlig ADAS.. Føler det å ta med figurer tar så sykt mye tid og plass, man må jo liksom skrive 1 side bare for å forklare kurvene. Men noe må man vel ha.

 

Håper flere kan bidra med litt av sine tanker!

 

Noen av mine tanker:

Vil tro at keynes-modellen er aktuell med tanke på den første artikkelen. Ekspansiv finanspolitikk og pengepolitikk for å dempe virkningene av den økonomiske krisen. Veldig ekspansiv finanspolitikk = høyt press. Mye penger til offentlig sektor.

Når det gjelder den andre artikkelen vil jeg tro at vi får spørsmål om prisdannelse på et marked med fullkommen konkurranse (hvis man ser på eksamensoppgaver fra tidligere år). Skifter i grafen. OPEC kutter = neg. skifte i oljeprisen. Konsekvenser for norsk økonomi.

 

Ble litt uoversiktlig, men det var mine stikkord : )

 

Kan man si at finanskrisa skyldes et etterspørselssjokk? F.eks. svikt i samlet etterspørsel. I min bok står det svært lite om dette... Bare at et etterspørselssjokk er en tilfeldig og uventet endring i samlet ettersp./samlet tilb. Kan du prøve å forklare?

På forhånd takk!

Endret av Imsdal123
Lenke til kommentar
Ang. Brend Blend-kurven sa læreren vår at det sannsynligvis var ment for å vise at oljeprisen svinger mye. Snakket ikke så veldig mye mer om den.

 

Jeg tror nok ikke det diagrammet var vedlegg bare for å vise at oljeprisen svinger mye. Som man ser har prisen på olje økt helt siden 2000 og fram til midten av 2008 (toppnotering i juli på 147 dollar per fat), helt til den bare på et par måneder stupte ned i under 50 dollar fatet. Aktuelle spørsmål kan være:

 

- Hvorfor har prisen på olje steget så drastisk de siste par åra? Økt etterspørsel, ikke minst i de asiatiske NIK-landene, er vel hovedgrunnen til dette?

- Hvorfor stupte prisen på olje i siste halvår av 2008? Finanskrisa sier vel sitt.

- Hvordan påvirker en svekket oljepris Norges økonomi? (nevnt tidligere) Svekket handelsbalanse ovenfor utlandet.

- Hva gjør OPEC-landene for å få en økning i oljeprisen? (nevnt tidligere) Redusere tilbudet og håpe at det vil føre til økt pris.

Lenke til kommentar
Jeg har heller aldri hørt begrepet ASAD-kurven, men selve grafen har vi brukt. Klassen min har brukt samfunnsøkonomiboka fra Gyldendal, og der står det bare "graf for samlet etterspørsel og samlet tilbud". I og med at boka ikke bruker ASAD, tenker jeg at det ikke har vært naturlig for læreren å bruke det heller!

 

Ang. Brend Blend-kurven sa læreren vår at det sannsynligvis var ment for å vise at oljeprisen svinger mye. Snakket ikke så veldig mye mer om den.

Ellers fikk jeg beskjed om å sette meg litt inn i karteller - i og med at OPEC er et kvotekartell, eller mengdekartell hvis noen foretrekker det. Hensikten med dette samarbeidet er å påvirke prisen på olje. F.eks. redusert mengde for å motvirke fallende oljepris. Redusert mengde fører til redusert økonomisk aktivitet og negativt skifte i etterspørselsgrafen. Dette fører igjen til et relativt høyt prisfall og lavere eksportintekter (fra olje) fordi både prisen og mengden synker.

Dette gjaldt stort sett for vedlegg nummer 2. Så kan man jo også drøfte hvilke virkninger et fall i oljeprisen vil ha for norsk økonomi, men det er vel nevt her tidligere!

 

Om man kaller det ADAS-kurven eller "graf for samlet etterspørsel og samlet tilbud" spiller nok ingen rolle, så lenge man klarer å vise virkninger i en figur :yes:

 

Men det du sier med kartellvirksomheten til OPEC.. Enten misforstår jeg eller så tar du litt feil :p Hvertfall: OPEC samarbeider for å få OPP prisen på olje, slik at de kan tjene mer på oljeinntektene uten å produsere mer olje. De REDUSERER mengden olje, og da STIGER prisen. (Forstod det sånn at du mener prisen synker når mengden synker? Kanskje jeg som forstod feil, men hvertfall så er jeg 100% sikker på at når OPEC samarbeider om å korrigere mengden olje i produksjon, så er det for å tjene penger på økt pris. Prisen stiger fordi når det blir mindre olje er de som vil ha olje villig til å betale høyere pris for å få det lille som er. OPEC får markedsmakt og kan presse opp prisene, som i en monopol-situasjon.

 

---------

Neste:

 

Kan man si at finanskrisa skyldes et etterspørselssjokk? F.eks. svikt i samlet etterspørsel. I min bok står det svært lite om dette... Bare at et etterspørselssjokk er en tilfeldig og uventet endring i samlet ettersp./samlet tilb. Kan du prøve å forklare?

På forhånd takk!

 

Finanskrisen SKYLDES ikke etterspørselssjokk, finanskrisen skyldes de mange tankeløse subprimelånene i USA. Så krasjet boligmarkedet, bankene mistet tilliten til hverandre, ingen ville låne ut penger, folk fikk dårlig råd, lave forventninger++. Alt bare ballet på seg. En kort bakgrunn for finanskrisen kan du lese på linken som ble lagt ut over her: http://pub.tv2.no/nettavisen/okonomi/article2461418.ece.

 

Men etterspørselssjokk kom som en virkning AV finanskrisen, og det er dette sjokket som kan skapt krisen i realøkonomien. Først kom altså krisen i finansøkonomien med bankene og alt det der. Men så fikk alle bankene tillit til hverandre igjen (bedre hvertfall, forstatt ikke 100% som før), og krisen i finansøkonomien ble bedret. MEN den skapte store virkninger i realøkonomien. Når en slik krise skjer forventer alle at økonomien skal bli dårlig, og da blir den det pga. forventingene. Selvfølgelig BLE det dårligere av seg selv også, pga. virkninger fra samlet etterspørsel i utlandet. Folk fikk mindre råd og kunne ikke kjøpe like mye som før --> produksjonen går ned --> bedriftene tjener ikke like mye penger, må kutte utgifter --> kutter lønnsutgifter og sier opp folk --> arbeidsledighet. Dette er bare ÉN av virkningene. Så har du også dette med olje, at mindre produksjon krever mindre olje --> fall i oljeprisene.

 

Føler jeg skriver meg litt bort her, men altså kort svar på spm ditt: Nei, finanskrisen skyldes ikke etterspørselssjokk, men et negativt etterspørselssjokk har kommet som en følge av finanskrisen. Det er dette som en krisen i realøkonomien og det er dette myndighetene arbeider med å bedre nå med penge- og finanspolitikken.

 

 

 

Hjelp meg litt her og a, litt andre kilder er greit å ha :D Hvilke flere figurer satser dere på å ta med? Noen som har tenkt på kurven for likevekstledighet siden det står litt om arb.ledighet? Ikke lønnskurven vel? hmm.

Lenke til kommentar
- Hvorfor har prisen på olje steget så drastisk de siste par åra? Økt etterspørsel, ikke minst i de asiatiske NIK-landene, er vel hovedgrunnen til dette?

- Hvorfor stupte prisen på olje i siste halvår av 2008? Finanskrisa sier vel sitt.

 

Disse to er jo eksempler på at oljeprisen svinger, og de to andre eksemplene nevnte jeg også ;-) Selv om jeg kanskje var litt for generell.

 

 

Til Imsdal:

Nå var det vel ikke etterspørselssvikt som i utgangspunktet utløste finanskrisa, men etterspørselssvikt har blitt et resultat av den. Dette har jo igjen forverret krisa. Et enkelt og generelt eksempel: når man veit at verden er inne i en slik økonomisk krisesituasjon ønsker folk å spare penger istedetfor å bruke/låne. Når pengene settes i banken framfor å brukes på varer og tjenester vil det være en svikt i etterspørselen. Bedriftene kan få problemer med å holde produksjonen gående, og kan se seg nødt til å avsette enkelte arbeidstakere. Den regla der kan vi vel, ellers kan man jo slå det opp i boka :-) Et etterspørselssjokk fører i allefall til eller forverrer nedgangs-/lavkonjuktur.

 

Håper det ble litt forståelig og ikke bare knotete!

Lenke til kommentar

Nå ble min forrige post unødvendig, hehe :-)

 

Om man kaller det ADAS-kurven eller "graf for samlet etterspørsel og samlet tilbud" spiller nok ingen rolle, så lenge man klarer å vise virkninger i en figur :yes:

 

Men det du sier med kartellvirksomheten til OPEC.. Enten misforstår jeg eller så tar du litt feil :p Hvertfall: OPEC samarbeider for å få OPP prisen på olje, slik at de kan tjene mer på oljeinntektene uten å produsere mer olje. De REDUSERER mengden olje, og da STIGER prisen. (Forstod det sånn at du mener prisen synker når mengden synker? Kanskje jeg som forstod feil, men hvertfall så er jeg 100% sikker på at når OPEC samarbeider om å korrigere mengden olje i produksjon, så er det for å tjene penger på økt pris. Prisen stiger fordi når det blir mindre olje er de som vil ha olje villig til å betale høyere pris for å få det lille som er. OPEC får markedsmakt og kan presse opp prisene, som i en monopol-situasjon.

 

Ups. Posten min var ufullstendig ser jeg!

[...]Redusert mengde fører til redusert økonomisk aktivitet og negativt skifte i etterspørselsgrafen. Dette fører igjen til et relativt høyt prisfall og lavere eksportintekter (fra olje) fordi både prisen og mengden synker. --> som fører til og veies opp av et negativt skifte i tilbudskurven, og vi sitter igjen med lavere mengde og høyere pris :!:

Endret av about
Lenke til kommentar
Noen av mine tanker:

Vil tro at keynes-modellen er aktuell med tanke på den første artikkelen. Ekspansiv finanspolitikk og pengepolitikk for å dempe virkningene av den økonomiske krisen. Veldig ekspansiv finanspolitikk = høyt press. Mye penger til offentlig sektor.

Når det gjelder den andre artikkelen vil jeg tro at vi får spørsmål om prisdannelse på et marked med fullkommen konkurranse (hvis man ser på eksamensoppgaver fra tidligere år). Skifter i grafen. OPEC kutter = neg. skifte i oljeprisen. Konsekvenser for norsk økonomi.

 

Ble litt uoversiktlig, men det var mine stikkord : )

 

Kan man si at finanskrisa skyldes et etterspørselssjokk? F.eks. svikt i samlet etterspørsel. I min bok står det svært lite om dette... Bare at et etterspørselssjokk er en tilfeldig og uventet endring i samlet ettersp./samlet tilb. Kan du prøve å forklare?

På forhånd takk!

 

Vil du si at oljemarkedet er et marked med fullkommen konkurranse? Er usikker på dette med at vi har et multinasjonalt kartell som så å si setter produksjonsmengden for resten av den oljeproduserende verden.

 

Ja, hele krisa i seg selv er jo et svikt i samlet etterspørsel, vil jeg si. Den har også vært selvforsterkende med tanke på at vi velstående nordmenn, som ikke har noen tilknytting til subprime-lånene i USA, har blitt helt hysteriske og sluttet å kjøpe hus, biler osv. Det har igjen ført til at f.eks. bygge- og eiendomsbransjen i landet her har gått på en stor smell. Det kom vel også som et sjokk, med tanke på at ingen forutså hva som ville skje på dette tidspunktet i fjor.

 

Flere synspunkter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...