Gå til innhold

Mobile Norway - trenger vi dere?


Gjest Slettet-376f9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

(Mobile Norway er Network Norway og Tele2s felles mobilnett. I dag melder flere nettsteder at utbyggingen kan bli stanset/bremset)

 

For å være helt ærlig: Nei, ikke i dagens situasjon.

 

For ca 2 år siden åpnet MNs nett her i Oslo, paradoksalt nok samme dag som radiodelen ble slått av. Samferdselsministeren, jeg husker ikke hva hun heter en gang, klippet snora og kom med de vanlige flosklene om at nå skal det bli billigere og bedre teletjenester, osv osv.

 

Bedre tjenester kanskje, men billigere?

 

Sannheten er at dagens ringepriser i mange tilfeller ligger under selvkost, og at tapet må tas igjen i form av kunstig økte priser på samtaler til 0/8-nummer (ofte nummer til kundeservice etc, med lange samtaler pga ventetid) og høy termineringspris. Dette kan dere lese mer om her.

 

Da MN kom på markedet ble situasjonen med kunstig prising og polarisering av ringeprisene ikke særlig bedre. Resultatet er at alle de tre norske nettoperatørene sitter fast i en hengemyr der de selger til egne kunder med tap, og tar igjen på inngående samtaler fra andre operatørers kunder. Dette kalles for øvrig en ”deadly embrace”, en situasjon der ingen av dem tør å slippe taket, for da blir de drept selv.

 

Hvis MNs inntreden hadde ført til realistisk og oversiktlig prising av trafikken, så skulle jeg ha ønsket dem hjertelig velkommen. Men å få en ny aktør på markedet, som forsterker trenden med kunstig prising, det kan jeg være foruten. Hvis de tilsynelatende lave prisene skal tas igjen med ågerpriser til 0/8-nummer blir det ikke billigere for kunden, han betaler det samme, bare på en annen måte. Vi havner da i en situasjon der mobilringing har to priser, én til fastnett og mobil, og en annen til 0/8-nummer. For kunden blir dette totalt uoversiktlig, fordi markedsføringen bare fokuserer på den ene prisen.

 

Hvis jeg som kunde ønsker å vite om MN er billigere enn Telenor og NetCom blir det bortimot umulig å finne svaret, pga polariseringen av prisene i en dyr og en billig del. Jeg hadde håpet at MN (og for så vidt alle andre tilbydere, dere er alle av samme ulla) kunne ha bidratt her til å lage en oversiktlig og dokumenterbart billigere prising, men den gang ei. Sagt med andre ord: det er umulig å si om MNs inntreden har ført til lavere priser, eller om de bare har satt opp masse stygge antenner (Face it: basestasjonene deres likner notestativer og kan ikke sammenliknes med NCs, som til tider foretar kunstnerisk utsmykning av husfasader).

 

Summa summarum: Nok en aktør som gir bort med den ene hånden og tar igjen med den andre kan jeg klare meg uten. Derfor kan MN bare ha det så godt for min del.

 

Edit: etter dette kan jeg se langt etter kake og musikkorps i morgen.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

En gentlemann røper aldri siter til en annen gentlemann.

 

Men ellers er jeg enig med du, de tar kunder fra andre uten å tilføre markedet noe særlig nytt. Bortsett fra parallellimporterte iPhones...

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Men ellers er jeg enig med du, de tar kunder fra andre uten å tilføre markedet noe særlig nytt. Bortsett fra parallellimporterte iPhones...

 

Dette må være bortpå noe av det dummeste jeg har hørt. Jeg har på ingen måte vane for å forsvare kapitalistisk tankegang, men selv jeg skjønner at et marked med konkurranse fører til lavere priser for forbrukere. Konkurransen tvinger operatørene til å drive mer effektivt - om det fører til styggere / mindre kamuflerte basestasjoner ser jeg på som uvesentlig.

 

Angående 5 siffrede nummer og 8xx-nummer, lurer jeg på om du kan presentere tall som viser at den gjennomsnittlige prisen har gått opp siden MN kom på banen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Dette må være bortpå noe av det dummeste jeg har hørt.

Mulig det. Mange sier jeg har lav intelligens, men det kan jeg ikke helt forstå.

 

om det fører til styggere / mindre kamuflerte basestasjoner ser jeg på som uvesentlig.

Ironien i tonen mellom MateoGold og meg ser ut til å gå deg hus forbi.

 

Angående 5 siffrede nummer og 8xx-nummer, lurer jeg på om du kan presentere tall som viser at den gjennomsnittlige prisen har gått opp siden MN kom på banen.

Nei. Har de det?

 

Spøk til side: hensikten med de to siste innleggene mine (dette + NetCom - en ubehagelig sannhet)er å gi en kvalitativ beskrivelse av dilemmaene som kunder og operatører møter, uten å grave med ned i tall. At jeg roter meg bort i ironi og fleip gjør muligens budskapet litt utydelig, men det krydrer uansett debatten. Tror jeg.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Jeg synes det var positivt med MNs inntreden alt i alt siden de gir rimeligere vidreselgeravtaler til andre små tilbydere, noe som gir mulighet for enda lavere priser. De støtter jo opp om onecall som virkelig har bidratt til å presse prisene. Såklart må de tjene inn andre steder, men helt ærlig så tror jeg du finner en langt større del av fortjenesten på datatrafikk, sms (kostnaden ved å sende en sms er bare en brøkdel av prisen man tar betalt for), mms, de samme tjenestene i eller til utlandet, gebyrer for faktura i posten (dette har kommet ganske så nylig), enn på 5\8xx-numre :) Dessuten er det naturlig at man vil ta inn litt på numrene til seg selv da det koster mange tusener å ha et slikt nummer i året (mener å huske at du må ut med minst 100 000 for et 5-sifret nummer.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...