Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Ny maskin starter opp uten bilde - fikser problemet med en cmos reset


Anbefalte innlegg

Hei,

kjøpte meg denne pakken:

 

 

 

Første gang jeg slo den på fungerte alt fint og installasjonen av Windows XP startet, men når den skulle restarta så mista jeg bilde på skjermen. Etter mye om og men fikk jeg bilde ved å resette cmos, så nå må jeg resette cmos hver eneste gang jeg slår av og på maskinen (eller erstarter). Tips til hva som kan løse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg ville ha gjort er vel å prøve maskinen med et annet skjermkort. Dersom den da fungerer normalt, kan det tenkes at skjermkortet er defekt eller inkompatibelt med hovedkortet? Ellers kan du prøve å oppdatere BIOS og sette skjermkortet i en annen maskin og prøve det der. Det vil jo vise om det er en konflikt mellom hovedkortet og skjermkortet.

 

Det kan jo også lønne seg å søke etter skjermkortet og se om noen har liknende problemer. Eller ta kontakt med de som solgte deg komponentene. Siden du kjøpte en ferdig-pakke, høres det jo merkelig ut om delen ikke passer sammen. Kort sagt må du nok drive litt feilsøking. Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Har fått kommet litt lenger på vei ser det ut som, men den er fryktelig ustabil.

Når som helst kan den miste bilde og når jeg da restarter den er det ikke alltid jeg får bilde igjen før jeg har resat bios.

Noen tips til hva som kan løse problemet?

 

Har jo prøvd en haug med forskjellige drivere og slikt til skermkortet og jeg tror det er det som er ustabilt.

Finnes det noen testprogrammer for det?

Lenke til kommentar

Vel, du finner masse slike programmer ved å søke litt på Google. Rekker du å kjøre slike programmer før du mister bildet da? Men hvorfor ikke prøve PC'en med et annet skjermkort, slik jeg tipset deg om tidligere? Da får du med en gang bekreftet om det er skjermkortet som er problemt. Synes det høres rart ut om det er en dårlig driver som gir dette problemet, har du prøvd å gjenopprette driveren til den som Windows ønsker å bruke? Da kan du nok ikke klage på driveren, for de skal jo være kompatible. (Litt vanskelig å forklare akkurat det, merker jeg ;) )

Lenke til kommentar

Har ikke noe annet skjermkort jeg kan teste med. Etter en del fram og tilbake kan den gå til sort skjerm når den får et par oppgaver å jobbe med samtidig og da kan skjermen også vært helt sort når den startes igjen (altså ikke velkomstbildet det står Asus på engang).

 

Men f.eks. nå som jeg ikke har gjort annet enn å skrive dette innlegget, samt sett 30 min på diverse HD-klipp har det ikke vært problemer.

Endret av datating
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...