Gå til innhold

Hvordan formatere PC?


HCG

Anbefalte innlegg

PC'en virker ikke så bra og jeg har bestemt meg for å formatere.

Men hvordan?

 

PS:

* Jeg har Windows XP SP3 Professional.

* Jeg har bærbar.

* HP Pavilion dv5000

 

2 av grunnene at jeg skal formatere er for å spille og høre på musikk.

 

---

Kan dere hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har en backup disk i dataen din så les manualen du fikk med dataen. Om du ikke har det, sett inn en windows xp cd. Du vil få beskjed om at du kan starte opp fra CDen. Gjør det. Da vil du komme få opp litt forskjellige menyer. Ikke velg at du vil reparere men at du vil forstte instalasjonen. Når du får opp diskene dine (C:, D: osv) sletter du C: og oppretter en ny partison. Så velger du den nye partisjonen og instalerer. Da vil du få spørsmål om du vil formate hurtig eller vanelig til ntfs. Velg hurtig (ingen vits å vente). Så er resten selvforklarende. Husk å ta backup av ting du trenger (bokmerker og dokumenter) på en minnepenn eller cd.

 

Bare spør om du er usikker på noe.

Lenke til kommentar
Om du har en backup disk i dataen din så les manualen du fikk med dataen. Om du ikke har det, sett inn en windows xp cd. Du vil få beskjed om at du kan starte opp fra CDen. Gjør det. Da vil du komme få opp litt forskjellige menyer. Ikke velg at du vil reparere men at du vil forstte instalasjonen. Når du får opp diskene dine (C:, D: osv) sletter du C: og oppretter en ny partison. Så velger du den nye partisjonen og instalerer. Da vil du få spørsmål om du vil formate hurtig eller vanelig til ntfs. Velg hurtig (ingen vits å vente). Så er resten selvforklarende. Husk å ta backup av ting du trenger (bokmerker og dokumenter) på en minnepenn eller cd.

 

Bare spør om du er usikker på noe.

 

CD?

Lenke til kommentar
Han har mest sansynlig et image av windows CD på hardisken, som er det vanligste på bærbare.

Du må brenne en CD/DVD med Windows-image.

Trykk start -> alle programmer (all programs) -> systemgjennoppretting (system recovery) -> PC Recovery Disc Creator

 

HAr ikke det...

Lenke til kommentar

1) Skaff deg en Windows CD, 64Bit eller 32Bit ( kommer an på om du har mere 3GB minne, har du mere så velg 64Bit)

2) Velg mellom Vista eller Xp (Vista har DirectX10 støtte for spilling)

3) Putt Windows CD-en inn i maskinen.

4) Start den på nytt, akkurat når du ser første skjermbilde (som regel av produsenten av hovedkortet) da skal du trykke F11 / F10 / DEL, eller noen andre taster for å velge hva du skal starte maskinen fra (også kalt boot)

5) Bare å formatere Windows og installere ;)

 

PS: Husk drivere osv...

Lenke til kommentar
1) Skaff deg en Windows CD, 64Bit eller 32Bit ( kommer an på om du har mere 3GB minne, har du mere så velg 64Bit)

2) Velg mellom Vista eller Xp (Vista har DirectX10 støtte for spilling)

3) Putt Windows CD-en inn i maskinen.

4) Start den på nytt, akkurat når du ser første skjermbilde (som regel av produsenten av hovedkortet) da skal du trykke F11 / F10 / DEL, eller noen andre taster for å velge hva du skal starte maskinen fra (også kalt boot)

5) Bare å formatere Windows og installere ;)

 

PS: Husk drivere osv...

 

Skaffe WCD??

Jeg er ikke så god på PC, så hvordan finner jeg ut om hvor mye minne jeg har?

Høres mer ut som stasjonær!

Lenke til kommentar

Finne ut hvor mye minne:

 

Start -> Høyreklikk på min Datamaskin -> Velg Egenskaper -> Så ser du under: "Datamaskin" der står det slik: 3GB ram (noe jeg har) Har du mere en 3GB ram skal du kjøre 64Bit under 3GB ram eller du har 3GB ram skal du bruke 32Bit ;)

 

Ellers så følg det jeg skrev!

Lenke til kommentar
Finne ut hvor mye minne:

 

Start -> Høyreklikk på min Datamaskin -> Velg Egenskaper -> Så ser du under: "Datamaskin" der står det slik: 3GB ram (noe jeg har) Har du mere en 3GB ram skal du kjøre 64Bit under 3GB ram eller du har 3GB ram skal du bruke 32Bit ;)

 

Ellers så følg det jeg skrev!

 

Haha, har 765 MB RAM :dontgetit:

Men den er fra 2005 da :p

 

Og sikkert på at guiden er til bærbar?

Endret av HardC0re Gamer 1997
Lenke til kommentar
1) Skaff deg en Windows CD, 64Bit eller 32Bit ( kommer an på om du har mere 3GB minne, har du mere så velg 64Bit)

2) Velg mellom Vista eller Xp (Vista har DirectX10 støtte for spilling)

3) Putt Windows CD-en inn i maskinen.

4) Start den på nytt, akkurat når du ser første skjermbilde (som regel av produsenten av hovedkortet) da skal du trykke F11 / F10 / DEL, eller noen andre taster for å velge hva du skal starte maskinen fra (også kalt boot)

5) Bare å formatere Windows og installere ;)

 

PS: Husk drivere osv...

 

Ja! Følg den så skal det gå greit ;)

Lenke til kommentar
1) Skaff deg en Windows CD, 64Bit eller 32Bit ( kommer an på om du har mere 3GB minne, har du mere så velg 64Bit)

2) Velg mellom Vista eller Xp (Vista har DirectX10 støtte for spilling)

3) Putt Windows CD-en inn i maskinen.

4) Start den på nytt, akkurat når du ser første skjermbilde (som regel av produsenten av hovedkortet) da skal du trykke F11 / F10 / DEL, eller noen andre taster for å velge hva du skal starte maskinen fra (også kalt boot)

5) Bare å formatere Windows og installere ;)

 

PS: Husk drivere osv...

 

Ja! Følg den så skal det gå greit ;)

 

 

Brodern sa det jeg bare skulle:

 

Kopiere WINDOWS-mappen til CD/Minnepenn.

Formater.

Kopiere mappen inn på PC'en igjen...

Ferdig.

Lenke til kommentar
*snip*
Så enkelt er det ikke. Du må i så fall først finne alle de andre systemfilene som ikke ligger i windowsmappa, for deretter greie å kopiere de.

For det andre: Hvordan skal du greie å formatere partisjonen windows ligger på ?

 

 

Høyreklikk C:,

Verktøy,

Formater.?

 

Uansett, jeg trenger en guide, kom gjerne med 1 du.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...