Gå til innhold

Nye funksjoner i Pre avsløres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitat fra intervjuet: (om iPhone) "For most people, their life doesn't revolve around iTunes" -- ho ho, snakk om å (bevisst) misforstå hva som gjør iPhone så bra. :) Han sier også at "Android has the best web experience", som (for alle som har prøvd en G1 vet) er bare tull. Igjen er det iPhone som har den beste nettleseren og den mest sømløse nettilgangen.

 

*sliten av alt maset*

 

Jeg synes Palm Pre ser ut som en flott telefon, og jeg _gleder meg_ til å prøve den, men akkurat nå så er det på tide at folk begynner å plasser spenn der kjeften er og _bevise_ at de er bedre. Enn så lenge har ingen slått iPhone på brukervennlighet, selv om jeg håper noen gjør det på et tidspunkt.

Lenke til kommentar
Jeg trodde Touch HD var best på WEB jeg. Jaja. Det har ikke noe å si for meg som ikke trenger/bruker smarttelefon. Eneste jeg vil ha en smarttelefon for er internett...

Hei,

Det virker som om telefonene ble dratt ut av dette fantastiske beltet til denne mannen bare var de mest populære telefonene i USA. Ingen av telefonene hadde Opera Mobile 9.5, som er nettleseren i Touch HD. Med den store skjermen og den gode nettleseren skal det mye til for å slå Touch HD på web.

Endret av CesiuM_e
Lenke til kommentar
"For most people, their life doesn't revolve around iTunes" -- ho ho, snakk om å (bevisst) misforstå hva som gjør iPhone så bra. :)

Poenget er nok at man må akseptere å få trødd iTunes ned over øra for å kunne overføre bilder, musikk etc. til iPhone – at man må "fokusere livet sitt rundt iTunes" for å kunne bruke iPhone.

 

Jeg hører gjerne fra deg om hva du synes/mener gjør iPhone så bra forresten – utover kulhetsfaktoren hos den gemene hop med liten interesse/forståelse for teknikk og Apple-frelste.

 

Enn så lenge har ingen slått iPhone på brukervennlighet, selv om jeg håper noen gjør det på et tidspunkt.

Litt av problemet med iPhones brukervennlighet er at den tilsynelatende er basert på å gi minst mulig frihet og muligheter for brukeren. Begrensninger er synonymt med brukervennelighet – å tilrettelegge frihet og muligheter på en enkel og naturlig måte er derimot brukervennelighet på høyt plan. Der synes jeg Apple har bommet en del.

 

De har også bommet på funskjonalitet, tross i at mange ser ut til å svelge produktet likevel, ved å ta et standpunkt om at brukerene f.eks. ikke har bruk for så mye som den aller minste form form for "multitasking" ved å kunne f.eks. ta informasjon fra en nettside/sang informasjon m.v. og så legge det inn i en SMS, avtale m.v.

 

Kanskje de bare ikke fikk det til etter at de gjorde mindre gjennomtenkte konseptavgjørelser på planleggingsstadiet som ikke åpnet for det?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

@autodidact

Jeg ser stadig at multitasking ifm iPhone er et hett tema. Vi vet jo alle hvorfor Apple har valgt å ikke åpne generellt for multitasking. Personlig kan jeg ikke se noe nyttige bruksområder for multitasking som er bedre enn løsningen til iPhone med push notification. :woot: Kan du komme med et (eller flere) eksempel på når multitasking er en bedre løsning, så skal jeg med glede vurdere å skifte mening.

Endret av convak
Lenke til kommentar

Det finnes en million eksempler.

 

F.eks. et program som lar deg låse telefonen med passord via SMS om den skulle bli stjålet og gi deg nummeret til tyven ved sim-bytte.

 

Eller et program som gir deg nyttig informasjon i standby-skjermen (før den låses opp). Alt fra facebook, twitter og epost til sms og ubesvarte annrop.

 

Eller noe lignende Best Profiles til S60. Et slikt program vil aldri bli mulig på iPhone. Push notifications er overhodet ikke en erstatter for fullverdig multitasking.

Lenke til kommentar
Det finnes en million eksempler.

 

F.eks. et program som lar deg låse telefonen med passord via SMS om den skulle bli stjålet og gi deg nummeret til tyven ved sim-bytte.

 

Eller et program som gir deg nyttig informasjon i standby-skjermen (før den låses opp). Alt fra facebook, twitter og epost til sms og ubesvarte annrop.

 

Eller noe lignende Best Profiles til S60. Et slikt program vil aldri bli mulig på iPhone. Push notifications er overhodet ikke en erstatter for fullverdig multitasking.

Takk for svar! Jeg skjønner at begge sider har styrker/svakheter, men jeg kjenner mest til iPhone, så det er greit med innspill fra andre brukere om positive sider ved multitasking.

 

SMSprogrammet hørtes morro ut, og er for meg et godt eksempel på at man kan ha bruk for multitasking. MEN med et bakgrunnskjørende program følger de vanlige ulempene følger med: beslag på minne og prosessorkapasitet, samt redusert batterilevetid - noe som gjør at jeg tviler på at jeg hadde benyttet programmet mer en de første dagene, når sånnt er morro. For min del blir det ikke så interessant når jeg har mobileme og findmyiphone kommer. Findmyiphone virker mer enn godt nok for meg som en barriere mot tap/tyveri/misbruk av telefon og innhold.

 

Personlig ser jeg ikke særlig nytteverdi i de to andre eksemplene du nevner, har men der vil jo folk være forskjellige. For meg er det en perfekt løsning med et varsel hvis det kommer en ny melding eller hendelse, og en bryter som skifter til lydløs/vibrasjon. Vil heller styre profiler selv, enn å la telefonen styre det for meg. Blant annet er det ofte dagen ikke går som planlagt.

 

In the end, så kommer det vel an på hva slags ønsker/behov/krav man har. Jeg fikk et herlig svar i en annen tråd:

Snippet fra http://daringfireball.net/2009/06/palm_saturday

 

"Another aspect where the Pre is different than the iPhone is in nerd appeal. Here’s a passage from Jason Chen’s Pre review for Gizmodo:

Opening multiple apps at once really does slow down the phone enough to be noticeable. In fact, if you’re doing something particularly intensive, you’ll actually notice your music stutter, which we’ve never experienced once on the iPhone. Ever. The problem with giving you the ability to open a lot of apps at once means you need to police yourself and close them when they’re not in use. But it’s damn well worth it. Being able to view a PDF, then flipping over to Messaging to answer a text, then over to Music to change a song, then over to email to tap out a quickie—that’s computing.

 

What’s fascinating about this passage is that Chen clearly intends for it to be taken as a compliment — he is praising the Pre’s multitasking support and interface. But these exact words also summarize perfectly why Apple has withheld multitasking from third-party iPhone applications. The Pre will let you run too many apps at the same time and suffer the consequences. The iPhone will not.

 

Palm has chosen a different trade-off than Apple in this regard, and it might help them carve out a segment of the market that the iPhone does not, and probably never will, appeal to — the “don’t treat me like a child, let me shoot myself in the foot if I want to, I despise artificial constraints imposed upon me” crowd. Some expert users will see the Pre’s stance as a huge win."

 

Jeg synes dette belyser begge sider ganske bra. (jada, jeg vet det ble litt mye tekst :whistle: )

Lenke til kommentar

Huff dette med at prosessoren blir påvirket ved multitasking er en myte som jeg enda ikke har sett konsekvensene av på en telefon med demand paging. Har du selv opplevd dette eller sier du det bare fordi du har hørt andre si det? Kun hvis programmet som ligger i bakgrunnen faktisk gjør noe vil du merke at ting går treigere. F.eks. hvis nettleseren holder på med å laste ned en side eller nettradioen spiller musikk. Jo da, multitasking bruker ram, men ram er til for å bli brukt så jeg ser ikke poenget med sy puter under armene på brukeren. iPhone kjører også en rekke forskjellige prosesser i bakgrunnen. Forskjellen er bare at du selv ikke får bestemme over hvilke.

 

Hvis du ikke vil bruke multitasking på grunn av batterikapasitet skjønner jeg ikke hvorfor du er fan av push notifications som krever en konstant tilkobling til nettet. Dette bruker mye mer batteri enn noe annet program som kjører i en annen prosess på telefonen! Jeg merker for eksempel enorm forskjell i batteritid når jeg bruker pushmail, men jeg har aldri merket noe når jeg multitasker. :hmm:

Lenke til kommentar

"Huff"?! Jeg er ikke ute etter en sånn tone på diskusjonen. Jeg er ute etter å forhøre meg rundt multitasking vs push notification, og lurte på om noen kunne endre meningen min. Men takk for at du svarer uansett.

Huff dette med at prosessoren blir påvirket ved multitasking er en myte som jeg enda ikke har sett konsekvensene av på en telefon med demand paging. Har du selv opplevd dette eller sier du det bare fordi du har hørt andre si det?

 

Demand paging? Kan du forklare det du drar fram. :) Hvordan fungerer det, og er det utbredt? Du sier ingenting om hvordan ting er på telefoner uten demand paging?

 

Det er det noe jeg har lest i flere forumtråder ja. Klart, jeg tar ting med en klype salt og pepper, men jeg sitter alikevel igjen med inntrykket.

 

Kun hvis programmet som ligger i bakgrunnen faktisk gjør noe vil du merke at ting går treigere. F.eks. hvis nettleseren holder på med å laste ned en side eller nettradioen spiller musikk. Jo da, multitasking bruker ram, men ram er til for å bli brukt så jeg ser ikke poenget med sy puter under armene på brukeren. iPhone kjører også en rekke forskjellige prosesser i bakgrunnen. Forskjellen er bare at du selv ikke får bestemme over hvilke.

Skjønner poenget ditt med prosessor/prosesser. For å sette det på spisen: Det er vel først og fremst med bakgrunnsprogrammer som ikke gjør noe at multitasking kommer til sin rett? :)

Ja ram er til for å brukes selvfølgelig, men jo mer ram tilgjengelig for programmet man faktisk har i forgrunnen, jo bedre for den prosessen. Hvis notifications kan erstatte bakgrunnsprogrammet, så ser jeg bare fordeler med det.

 

Hvis du ikke vil bruke multitasking på grunn av batterikapasitet skjønner jeg ikke hvorfor du er fan av push notifications som krever en konstant tilkobling til nettet. Dette bruker mye mer batteri enn noe annet program som kjører i en annen prosess på telefonen! Jeg merker for eksempel enorm forskjell i batteritid når jeg bruker pushmail, men jeg har aldri merket noe når jeg multitasker. :hmm:

 

Hvor har du det fra at det krever en konstant tilkobling til nettet? Mener du mobilnettet, så er jeg enig, for det er jeg alltid sålenge jeg ikke er på vidda. Det er ikke snakk om en dataforbindelse som må stå åpen og kommunisere her. Hvor har du det fra at det vil sluke batteri?

 

Jeg deler ikke din oppfatning av hvordan push mail påvirker batterikapasiteten. Jeg har mobileme push mail og merker ingen ting på batteriet. Men så mener jeg at det finnes forskjellige typer push mail, så vi har kanskje forskjellige løsninger der. Evt håndterer telefonene det kanskje forskjellig.

Endret av convak
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...