Gå til innhold

Valgfri AB 12345-registreringsnummer på veteranbiler?


РЦП-88

Anbefalte innlegg

Har nylig oppdaget flere veteranbiler til salgs med skilt av typen 1971-1982 med selvvalgt bokstav og tallkombinasjon.

Når ble dette mulig? Jeg vet at det ble lov med tidsriktig type skilt (F.eks. DL-skilt i gammel type) f.o.m. 2005. Men valgfrie bokstaver og tall er nytt for meg.

Eller er det jeg som tror feil?

 

2 stk 1972 MB 350 SL

 

OBS ved import av disse bilene fra Tyskland har prisene steget 50-60000 kr i løpet av et år. Dette kan dokumenteres. Benytt derfor anledningen til å kjøpe en av få europeiske veteran SL w107 til salgs i Norge. Nye dekk samt nye bremser fremme ifm tysk EU-kontroll aug 08. Tysk veteranbilgodkjenning. Bilene er registrert med tidsriktige DA osloskilt (skiltene er ikke med på alle bildene, da noen bilder er tatt før reg)

DA40767 og DA 40737 er iflg. statens vegvesen ikke enda eu-kontrollert, men har registeringsår 1972.

DA407xx vil jeg tro kan være fra 1972.

 

1971 Chevy C-10 Pickup

totalrenovert i -99,en eier i dallas,texas

PC29171 - Registreringsår er '71, vet ikke om 291 er motorstørrelsen, eller tilfeldig...

PC29171 tror jeg kan være fra 1971, da en bil fra 1985 hadde PC591xx

Vegvesenet sier registreringsår 1971. Enda ikke eu-kontrollert.

 

Hvis man prøver gamle regnr på https://svvgw.vegvesen.no/http:/timeplan.ve.../tidspunkt.aspx

vil man se at de eldste nummerne, f.eks. DA55555 er listet som "finnes ikke i registeret" mens de noe nyere, men avregisterte nummrene f.eks. DF55555 er listet som "kjøretøyet er avregistrert", som kan bety at de har fjernet disse numrene fra registrene, for å gjøre det

 

mulig å velge blandt AB 12345 numrene når man skal nyregistrere veteranbil? Noen som vet?

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nylig oppdaget flere veteranbiler til salgs med skilt av typen 1971-1982 med selvvalgt bokstav og tallkombinasjon.

 

er lov å velge blandt AB 12345 numrene når man skal registrere veteranbil? Noen som vet?

 

Jeg trodde heller ikke det var mulig å velge fritt fra den "nye" nummerserien (to bokstaver, fem siffer), bare de gamle før 1971 (en bokstav, bindestrek og fire siffer, eventuelt 3x2 siffer m/bindestreker).. :hmm:

Lenke til kommentar
DA 40737 er iflg. statens vegvesen ikke enda eu-kontrollert, men har registeringsår 1972.

 

Det er vel kanskje ikke så rart, siden fristen for visning ikke er før langt ut i neste år...

 

Ja, men hvis bilen har vært registrert i Norge siden 1972 så hadde det også stått forrige gang bilen ble eu-ok.

 

En kompis av meg har en A-Ford 1928 mod... Nr er A-1928 :)

 

Dette er fra den gamle nummerserien...

Lenke til kommentar
DA 40737 er iflg. statens vegvesen ikke enda eu-kontrollert, men har registeringsår 1972.

 

Det er vel kanskje ikke så rart, siden fristen for visning ikke er før langt ut i neste år...

 

Ja, men hvis bilen har vært registrert i Norge siden 1972 så hadde det også stått forrige gang bilen ble eu-ok.

 

En kompis av meg har en A-Ford 1928 mod... Nr er A-1928 :)

 

Dette er fra den gamle nummerserien...

 

 

Du har jo selv lagt inn at bilene er tysk-importerte:

 

 

 

 

OBS ved import av disse bilene fra Tyskland har prisene steget 50-60000 kr i løpet av et år. Dette kan dokumenteres. Benytt derfor anledningen til å kjøpe en av få europeiske veteran SL w107 til salgs i Norge. Nye dekk samt nye bremser fremme ifm tysk EU-kontroll aug 08. Tysk veteranbilgodkjenning.

 

 

Lenke til kommentar

O.A. Brekke fra Olavsplates.com sier:

 

Jeg hørte for noen år siden fra min kontakt på Lator Skiltfabrikk i Bergen at dette nå skulle være mulig.

 

(Nå har jo dessverre Lator sammen med alle de andre mistet kontrakten).

 

Dette er første gangen jeg ser det i praksis. For å være helt tidsriktig synes jeg dog at skiltrammen med forhandlernavn på må vekk.

 

Slikt var vel ikke vanlig i 1972.

Saken er den at ubrukte nummer fra tidligere brukte nummerserier kan brukes til dette formålet.

 

Men man må kunne dokumentere at nummeret aldri har vært brukt.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan det er nå, men for 10-15 år siden kunne en søke/få nr etter eget ønske, men om jeg ikke husker feil måtte det være en grunn til dette. Etter min mening bør en veteranbil ha sitt første reg nr. For å få den mest mulig orginal, men selvfølgelig ikke alltid dette er mulig. Er nok bare å ta kontakt med nærmeste trafikk stasjon eller veteranbilklubb, så får du nok et klart svar på om dette fortsatt er mulig. Det meste er mulig i dette landet med riktige kontakter eller en solid konto

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...