Gå til innhold

Guide: Fra Vista Til XP.


Anbefalte innlegg

Mange av dere vil skifte OS fra Vista til XP.

 

Dere som vil starte Vista-XP diskusjon, gjør dette et annet sted.

 

Men når de begynner installasjonen stopper den helt opp, enten med en tekst om at den ikke finner harddisken, eller med en blåskjerm og umiddelbar bråstopp der pcen slår seg av.

 

Grunnen til dette er at Vista har en driver som ikke XP har, nemlig en S-ATA driver, dette er noe som trengs siden de aller fleste (alle?) nye pcer har S-ATA harddisker og ikke IDE som de gamle pcene hadde.

 

Vel, det letteste kan være å gå i BIOS, og sette en innstilling der fra S-ATA til IDE, eller deaktivere AHCI.

Nå er det ikke alle BIOS som støtter dette, og da er det eneste alternativet å legge denne manglende driveren inn selv, enten under installasjon, eller å lage en ny installasjons cd med denne manglende S-ATA driveren.

 

Skal du legge denne driveren inn under installasjon, gjør du klar en diskett (noe som er ikke eksisterende på nye bærbare pcer) eller en USB minnepinn med denne driveren på.

 

Her er S-ATA driveren

 

 

Så, for å komme inn i BIOS må du trykke inn en av F tastene, de første sekundene etter pcen har startet når du ser tekst, dette før Vista starter, F1 eller F2, eller F10, eller noe annet.

Det pleier å stå med liten skrift nede på skjermen under oppstart hva du skal trykke for å komme inn i BIOS.

 

Det første du gjør i BIOS er å sette BOOT, eller oppstart til:

1. DVD/CD eller optisk driver.

2. Harddisk.

 

Så kan du se om du finner dette med deaktivere AHCI, eller S-ATA-IDE valgene.

Husk å lagre valgene når du går ut av BIOS, men se under før du gjør dette.

 

Nå legger du i XP -cden, ikke smell skuffen igjen, lagre valgene, akkurat rett før pcen vil restarte seg selv smeller du DVD/CD skuffen igjen, og når pcen starter vil du få en tekst opp "trykk en tast for å fortsette", skjer ikke dette bare starter du pcen på nytt igjen.

(Dette er forøvrig eneste gang du skal trykke en tast for å fortsette, for denne teksten kommer opp en gang til senere, da skal du ikke gjøre det)

 

Ganske snart nå får du opp "Trykk F6 for å installere 3 parts programvare", da trykker du F6 og stapper i disketten, eller USB minnepinn med S-ATA driveren på.

Installasjons CDen vil da finne og installere denne driveren.

 

Det er dessverre en risiko for at denne operasjonen med å legge inn S-ATA driveren under installasjon går filleveien, og da er å "bake" inn S-ATA driveren med XP cden et greit alternativ.

 

Det høres vanskelig ut, men er faktisk kjempelett, alle instrukser kommer opp underveis, tilogmed på Norsk.

Jeg anbefaler rett og slett å bare gjøre dette med engang.

 

Her er nLite.

 

Her er hjemmesiden til nLite.

 

Du brenner da ut en ny installasjons CD, bare med den forskjell at denne har de nødvendige S-ATA drivere på.

 

Håper dette hjelper, det er lettere enn du tror, lykke til.

 

Forøvrig burde en instruksjon som dette være sticky under Bærbare pcer når man ser hvor mange som ikke får dette til her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nja, det var ikke meningen at denne tråden skulle dekke selve formateringen, men problemet folk får når de ikke skjønner dette med S-ATA drivere. :p

 

Men når det først er bragt opp så er jeg seff enig med deg, jeg anbefaler at ALLE drivere er klar, enten på cd eller minnepenn.

Dette med alle er spesielt viktig om du ikke vet hva du kan utelate, så bare installer alle om du ikke er sikker.

 

Men jeg kan legge til at jeg har installert Vista drivere på XP når jeg ikke har funnet andre, og noen funker faktisk, så er det bare å prøve.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
Hadde vært veldig fint viss noen kunne linket meg WLAN/LAN driveren... Sitter nå uten internett på den andre pc'en QQ

Hvordan skal vi klare det når vi ikke vet hvordan pc du har, eller noe infor....

Opprett en egen tråd du!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har problemer med å innstalere SATA driveren etter å ha startet XP innstaleringen og trykket på F6.

 

Jeg har lagt filene som lå inne i SATA_Intel_v7.0.0.1020 mappen på "skriverbordet" på iPoden.

 

Men det står at det ikke ble funnet noen driver.

 

Så hva må jeg gjøre for at den skal bli funnet?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...