Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilken virkning vil global oppvarming ha på Norge?


Anbefalte innlegg

Hei, ville gjerne ha litt diskusjon og informasjon rundt akkuratt dette temaet. Vi driver nemlig med et skole-prosjekt der vi skal ta for oss nettop denne problemstillingen.

 

Mange tror at global oppvarming ikke vil ha en så stor virkning på oss som andre land? Kan noen bekrefte/avkrefte dette?

 

Kom med gjerne med kilder hvis dere har noen informasjon, så vi vet det er sant : )

 

Jeg vil være aktiv i denne tråden, og eventuelt opptatere den hvis det er nødvendig.

Endret av Nautique
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den globale oppvarmingen som eksisterer er svært liten, og er mest sansynelig relatert til solsykluser og slikt. Vi er dessuten fremdeles på vei ut av både stor og liten istid.

 

Skulle klimakommunistenes groveste spådommer (som alle seriøse forskere er enige om er bare tull) slå til ville Norge vært et av få land på jorda som hadde klart seg relativt bra, rett og slett fordi gjennomsnitshøyden over havet er på et par hundre meter eller noe slikt.

 

Mer sansynelig er at det svært lite vil skje, og at vi uansett vil tilpasse oss. Virkningene blir med andre ord små. Jeg tror faktisk de største virkningene blir politiske. Vi må etterhvert uansett satse på andre energiformer.

Lenke til kommentar

Jeg håper da du skjønte at jeg tuller? :)

Det jeg gleder meg til, er å se at alt arbeidet folk har lagt i å bygge UT mot havet, feiler. Ikke minst kan det gå leirras som får hele greia til å flyte ut i fjorden. Det er idiotisk bygd, mener nå jeg.

 

 

Akkurat det samme som at jeg "gleder" meg til at det går et heidundrende ras der de driver å sprenger for å lage firefelts-vei, slik at de skjønner at det de gjør/gjorde egentlig er høl i hodet. :p

Lenke til kommentar
Jeg håper da du skjønte at jeg tuller? :)

Det jeg gleder meg til, er å se at alt arbeidet folk har lagt i å bygge UT mot havet, feiler. Ikke minst kan det gå leirras som får hele greia til å flyte ut i fjorden. Det er idiotisk bygd, mener nå jeg.

 

 

Akkurat det samme som at jeg "gleder" meg til at det går et heidundrende ras der de driver å sprenger for å lage firefelts-vei, slik at de skjønner at det de gjør/gjorde egentlig er høl i hodet. :p

Joda, skjønte det sånn ca. 80%. :)

 

 

Så det som vil skje med Norge er at kystbyene går under vann, vi får flere innvandrere, og en strengere miljø politikk? Trodde global oppvarming var litt verre en dette men :hmm:

Den globale oppvarmingen vil ikke ramme Norge så hardt. Andre land vil merke den til de grader.

Lenke til kommentar

Det vanlegaste estimatet er ca. 1 meter høgare hav om temperaturen stig med 2 grader. Dette får ulik effekt i Norge, på grunn av landstigninga. Vi kan uansett regne med å måtte vurdere nye oppmuringar rundt elvemunningar der det er bebyggelse og å måtte bygge opp fleire ferjeleie. Det siste trur eg er ein større jobb enn folk flest reknar med, ettersom Norge er totalt avhengig av ferjeleiene.

 

Norge vil vel kanskje få økt innvandring av folk som må flykta fra sine hjem pga økt vannstand. Bangladesh er et eksempel der folk etter hvert må flykte.

 

Allereie i dag er det fleire spanjolar som ferierar i Norge enn omvendt. Rett nok finst det 10 gongar fleire spanjolar enn nordmenn, men noko har skjedd.

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Det vanlegaste estimatet er 92 cm høgare hav om temperaturen stig med 2 grader. Dette får ulik effekt i Norge, på grunn av landstigninga. Vi kan uansett regne med å måtte vurdere nye oppmuringar rundt elvemunningar der det er bebyggelse og å måtte bygge opp fleire ferjeleie. Det siste trur eg er ein større jobb enn folk flest reknar med, ettersom Norge er totalt avhengig av ferjeleiene.

 

[...]

 

Byggninger, kaianlegg, fergeleier og slikt som oversvømmes er i de aller fleste tilfeller ikke noe som helst problem. Selv de alvorligste havstigningsestimatene vil, etter justering for landhevning (2-3 mm i året i store deler av landet), være ca 1/2 meter på 100 år. De fleste byggverk, dvs. så og si alle untatt operaen i Oslo, er laget for å vare i 30-50 år. Det betyr at det aller meste av konstruksjoner som eventuelt blir oversvømt uansett er tenkt utskiftet, eller utbedret, i god tid før økt vannstand er ett problem.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Så det som vil skje med Norge er at kystbyene går under vann, vi får flere innvandrere, og en strengere miljø politikk? Trodde global oppvarming var litt verre en dette men :hmm:

 

Det er nå det verste eg nokon gong har høyrt!

Spesielt det med innvandringa.

Lenke til kommentar
Det jeg er mest bekymret over er en økning i flått

 

De kommer til å bre seg som en epidemi rundt landet å transformere alle til noe frådende hjerneskadde udyr med byller over hele kroppen

 

Eller litt mer riktig forklart , en økning i borrealis sykdommen. som er ganske så farlig

 

Flått er hovedsakelig der hvor det er beitedyr.. og bestanden til flått følger nesten med hjortebestanden sin økning/minskning. Familien har hytte der det er masse hjort og flått.

 

flåtten overfører borrealis etter ca 24 timer blodsuging. En daglig inspeksjon så er du sikker.

 

 

Uansett.... mener å ha hørt om at den "normale" mengden med Co2 i lufta var 280 (en eller annen måleenhet), men nå er det oppe i 380... :hmm:

 

Men noe av det vi i dag kaller klimaendringer er normale endringer. Vi maser om at vinterene ikke er som før, men det snødde nå ganske så godt i fjellene i fjor gjorde det ikke?

Lenke til kommentar
Det jeg er mest bekymret over er en økning i flått

 

De kommer til å bre seg som en epidemi rundt landet å transformere alle til noe frådende hjerneskadde udyr med byller over hele kroppen

 

Eller litt mer riktig forklart , en økning i borrealis sykdommen. som er ganske så farlig

 

Flått er hovedsakelig der hvor det er beitedyr.. og bestanden til flått følger nesten med hjortebestanden sin økning/minskning. Familien har hytte der det er masse hjort og flått.

 

flåtten overfører borrealis etter ca 24 timer blodsuging. En daglig inspeksjon så er du sikker.

 

 

Uansett.... mener å ha hørt om at den "normale" mengden med Co2 i lufta var 280 (en eller annen måleenhet), men nå er det oppe i 380... :hmm:

 

Men noe av det vi i dag kaller klimaendringer er normale endringer. Vi maser om at vinterene ikke er som før, men det snødde nå ganske så godt i fjellene i fjor gjorde det ikke?

 

Det er nok snakk om ppm (Parts Per Million) eller ppvm (Parts Per Million by Volume).

 

Hvis du går på forskning.no kan du sjekke opp utviklingen med dette programmet:

 

Programmet

Informasjon

 

Som det står skrevet der, så er mye av det usikre målinger men kan likevel gi en pekepinne. Utifra disse målingene kan det se ut som om vannet har steget ganske mye de siste 100 årene, og vannstanden kan man ikke legge skjul på at vil oversvømme deler av landet om utviklingen fortsetter. Som andre har sagt før meg så tror jeg at vi vil få en økning i antall flyktninger til landet (ikke nødvendigvis negativt).

Lenke til kommentar
Hvis havet stiger går halve Steinkjer sentrum (ikke særlig stort, men.) i dass. Hele det nye Coop OBS!-bygget, de splitter nye pensjonistboligene og en rekke andre hus vil stå under vann om vannet stiger mer enn 30 cm.

 

Jeg gleder meg :grin:

Håper det innebærer Blåhuset også, og at huseieren er der, samt at jeg har kommet meg bort derifra til da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...