Gå til innhold

Hjelp: MMS-oppsett, Ventelo på Telenornett...i Android!


Anbefalte innlegg

Har fått meg den nye HTC Dream, AKA T-Mobile G1, AKA Android Linux-mobilen.

Alt funker relativt strålende, bortsett fra MMS.

 

Kan noen hjelpe?

 

I telefonen har jeg mulighet til å legge til en rekke parametre i én eller flere slags filer (kalt Access Point Names).

 

Parametrene er disse:

APN

Proxy

Port

Username

Password

Server

MMSC

MMS proxy

MMS port

MCC

MNC

APN type

 

Helt til å begynne med fylte jeg kun inn APN ("internet"), samt brukernavn ("dj") og passord ("dj") og lagret, og har siden hatt full Edge og 3G datatrafikk.

SMS funker også helt fint.

 

Problemet er MMS.

 

Første spørsmål er om jeg skal putte inn MMS-parametre i den samme "filen" over der det allerede står APN "internet" etc. eller om jeg skal lage en egen APN-fil kun med MMS-info.

Jeg ser av listen over APNs i telefonen fra før av at mange T-Mobile-nettverk tydeligvis bruker to separate filer, én for data og én for MMS, men det er også noen som har alt i samme fil.

 

Men det viktigste er kanskje å knytte de parametrene jeg har fått fra Ventelo, til riktig parameter i telefonen :-(

 

Listen over valgene jeg har står lenger opp, det jeg har fått i svar fra Ventelo når jeg ba om hjelp er dette:

Beskrivelse: Ventelo MMS

Tilkobling til: WAP-nettverk

Tilgangspunkt: mms.ventelo.no

Brukernavn: ventelo

Passord: 1111

Godkjenningstype: Ingen

Primær DNS: Dette skal være blankt

Sekundær DNS: Dette skal være blankt

IP-adresse: Dette skal være blankt

 

--

 

1. SampleMMSC

 

Navn: Ventelo MMS

MMSC-URL: http://mmsc/

WAP-gateway: 10.10.10.11

Port: 9201

Tilkoble via: WAP-Nettverk

Maks. sendestørrelse: 300K

WAP versjon: WAP 1.2 / WAP 2.0

 

Det aller beste hadde selvsagt vært om det var noen i forumet som allerede har fått seg en G1, og som har fått MMS til å funke... Anyone?

 

Men om noen kan hjelpe meg å putte Ventelo/Telenor-verdiene inn på rett plass i telefonoppsettet mitt hadde det selvsagt vært til kjempestor hjelp det også - jeg har forsøkt litt forskjellig uten å lykkes så langt, men prøver gjerne flere varianter om noen har tips eller teorier til hva som kanskje kan funke!

 

Mvh

Christopher

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei Christopher..

 

Jeg har åsså vært i USA å henta meg en G1... Men desverre... Sliter me det samme som deg...

Jeg ser at netcom krever to forskjellige APN'er for GPRS (internet) og MMS (mms.netcom.no).. Dermed tar jeg det for gitt at man må bruke 2 forskjellige config'er...

 

Sjekk ka telenor krever å hold meg oppdatert:p

 

--Jonas

Endret av cyclo
Unødvendig quote
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk min telefon i posten nå idag, bestillte Android Dev Phone 1, via JetCarrier..

 

Sliter med samme problemet, men med Netcom..

Sendte dem mail nå netopp, så det vil forhåpentligvis dukke opp noe svar etterhvert (positivt hvis en er heldig).

 

Er det noen av dere som har funnet ut hvor æ,ø og å befinner seg?

Ser at telefonen støtter tegnene, da de dukket opp i navn når jeg importerte telefonnummer fra simkort, men finner ingen måte å skrive dem på..

 

Herlig telefon dog, masse stilige (og gratis :D ) apps..

Lenke til kommentar
Fikk min telefon i posten nå idag, bestillte Android Dev Phone 1, via JetCarrier..

 

Sliter med samme problemet, men med Netcom..

Sendte dem mail nå netopp, så det vil forhåpentligvis dukke opp noe svar etterhvert (positivt hvis en er heldig).

 

Er det noen av dere som har funnet ut hvor æ,ø og å befinner seg?

Ser at telefonen støtter tegnene, da de dukket opp i navn når jeg importerte telefonnummer fra simkort, men finner ingen måte å skrive dem på..

 

Herlig telefon dog, masse stilige (og gratis :D ) apps..

ÆØÅ finnes ved å holde nede a(for æ og å) og o(for ø)

 

OneCall APN's:

 

Name: OneCall Internet

APN: internet

Proxy

Port

Username

Password

Server

MMSC

MMS proxy

MMS port

MCC: 242

MNC: 05

APN type

 

Name: OneCall MMS

APN: mms

Proxy

Port

Username

Password

Server

MMSC: http://mms.nwn.no

MMS proxy: 89.254.65.20

MMS port: 80

MCC: 242

MNC: 05

APN type

 

Name: OneCall WAP

APN: wap

Proxy: 89.254.65.20

Port: 80

Username: nwn

Password: nwn

Server

MMSC

MMS proxy

MMS port

MCC: 242

MNC: 05

APN type

 

Så er det bare å vente på støtten for separate APN's slik at MMS kan funke...

Endret av AlfSimen
Lenke til kommentar
hvis man har en unlocked t-mobile versjon av telefonen. vil man fortsatt ha mulighet til å kunne oppdatere software? noen som vet om oppdateringen som gjør at du får a2dp kommer snart eller? :D

Oppdateringene av OS fungerer selvom man har unlocka mobilen.

"Cupcake"-updaten med A2DP og annet snax kommer sansynlighvis i løpet av januar.

Lenke til kommentar

Noen som har en løsning på mitt opprinnelige problem?

Nå har jeg hatt G1'en i 2 måneder, og hadde aldri i verden trodd jeg skulle slite såpass med å få til MMS.

Jeg får mottatt MMS, men ikke sendt - alle forsøk havner i listen over meldinger som ikke klarte å bli sendt, og der ligger de og blir automatisk forsøkt sendt omat og omat igjen...

 

Jeg har fjernet samtlige APN'er, og sitter kun igjen med én som ser slik ut:

Name: Telenor

APN: telenor

Proxy: <Not set>

Port: <Not set>

Username: dj

Password: dj

Server: <Not set>

MMSC: http://mmsc/

MMS proxy: 10.10.10.11

MMS port: 8080

MCC: 242

MNC: 01

APN type: <Not set>

 

Jeg får surfet på 3G/2G/Wifi, får sendt og mottatt SMS, men kun mottatt MMS.

Jeg har også forsøkt forskjellige varianter av dette oppsettet, der jeg for mange av variablene har variert verdiene så som:

 

APN: telenor/internet/mms

Username: dj/guest/std/ventelo/[mitt telefonnummer]

Password: dj/guest/std/1111/[mitt telefonnummer]

Server: <Not set>/ http://mmsc/

MMSC: http://mmsc/ or just mmsc

MMS proxy: 10.10.10.11 /010.010.010.011/10.10.10.11:8080

MMS port: 8080/9201/<Not set>

MCC: 242

MNC: 01

APN type: <Not set>/mms

uten at jeg har kommet noe nærmere målet om å klare å *sende* MMS (det er mulig jeg ikke har forsøkt alle kombinasjoner av verdiene over, og jeg er også usikker på om jeg må slå av og på telefonen hver gang jeg endrer verdiene men har stort sett gjort det de siste gangene jeg har forsøkt nye kombinasjoner). Hva pokker skal til?

 

Fra Ventelo har jeg ikke fått et par mail med følgende info:

 

Beskrivelse: Ventelo MMS

Tilkobling til: WAP-nettverk

Tilgangspunkt: mms.ventelo.no

Brukernavn: ventelo

Passord: 1111

Godkjenningstype: Ingen

Primær DNS: Dette skal være blankt

Sekundær DNS: Dette skal være blankt

IP-adresse: Dette skal være blankt

--

 

1. SampleMMSC

 

Navn: Ventelo MMS

MMSC-URL: http://mmsc/

WAP-gateway: 10.10.10.11

Port: 9201

Tilkoble via: WAP-Nettverk

Maks. sendestørrelse: 300K

WAP versjon: WAP 1.2 / WAP 2.0

 

og litt senere:

 

APN: mms

Proxy: 10.10.10.11

Port: 8080

Username: std

Password: std

Server: http://mmsc/

MMSC: http://mmsc/

MMS proxy: 10.10.10.11

MMS port: 8080

MCC:

MNC:

APN type:

 

men ingen av disse ga meg altså noe som funker når det gjelder sending av MMS.

 

Hjelp!

 

Mvh

Christopher

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å få internet opp og gå på Android Dev Phone med OneCall? Jeg legger inn verdiene, men jeg får bare beskjed om at jeg ikke har tilgang på nettet på grunn av at jeg ikke har roaming på. Hva er dette?

 

Har akkuratt skifta fra Chess til OneCall for å kunne bruke 3G til overlevlig pris.

 

Emby

 

Fikk min telefon i posten nå idag, bestillte Android Dev Phone 1, via JetCarrier..

 

Sliter med samme problemet, men med Netcom..

Sendte dem mail nå netopp, så det vil forhåpentligvis dukke opp noe svar etterhvert (positivt hvis en er heldig).

 

Er det noen av dere som har funnet ut hvor æ,ø og å befinner seg?

Ser at telefonen støtter tegnene, da de dukket opp i navn når jeg importerte telefonnummer fra simkort, men finner ingen måte å skrive dem på..

 

Herlig telefon dog, masse stilige (og gratis :D ) apps..

ÆØÅ finnes ved å holde nede a(for æ og å) og o(for ø)

 

OneCall APN's:

 

Name: OneCall Internet

APN: internet

Proxy

Port

Username

Password

Server

MMSC

MMS proxy

MMS port

MCC: 242

MNC: 05

APN type

 

Name: OneCall MMS

APN: mms

Proxy

Port

Username

Password

Server

MMSC: http://mms.nwn.no

MMS proxy: 89.254.65.20

MMS port: 80

MCC: 242

MNC: 05

APN type

 

Name: OneCall WAP

APN: wap

Proxy: 89.254.65.20

Port: 80

Username: nwn

Password: nwn

Server

MMSC

MMS proxy

MMS port

MCC: 242

MNC: 05

APN type

 

Så er det bare å vente på støtten for separate APN's slik at MMS kan funke...

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å få internet opp og gå på Android Dev Phone med OneCall? Jeg legger inn verdiene, men jeg får bare beskjed om at jeg ikke har tilgang på nettet på grunn av at jeg ikke har roaming på. Hva er dette?

 

Har akkuratt skifta fra Chess til OneCall for å kunne bruke 3G til overlevlig pris.

 

Emby

 

*snip*

*snip*

Problemet er at OneCall bruker Network Norway sine nett. Disse er ikke så altfor godt utbygd. OneCall har avtale med Telenor om å bruke deres nett når NW sitt nett ikke er tilgjengelig. Dermed "roamer" du og med mindre du krysser av "Data roaming" under "Settings->Wireless controls->Mobile networks" vil du ikke kunne bruke Edge eller 3G.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er det noen som kan hjelpe meg med å få internet opp og gå på Android Dev Phone med OneCall? Jeg legger inn verdiene, men jeg får bare beskjed om at jeg ikke har tilgang på nettet på grunn av at jeg ikke har roaming på. Hva er dette?

 

Har akkuratt skifta fra Chess til OneCall for å kunne bruke 3G til overlevlig pris.

 

Emby

 

*snip*

*snip*

Problemet er at OneCall bruker Network Norway sine nett. Disse er ikke så altfor godt utbygd. OneCall har avtale med Telenor om å bruke deres nett når NW sitt nett ikke er tilgjengelig. Dermed "roamer" du og med mindre du krysser av "Data roaming" under "Settings->Wireless controls->Mobile networks" vil du ikke kunne bruke Edge eller 3G.

 

Takker AlfSimen:)

 

Da var 3G i orden :)

 

Jeg lurer på hva den generelle erfaring med kalenderen er? Hos meg er den veldig ustabil og crasjer stort sett hver gang jeg bruker den. Samme gjelder med mange av de andre programmene. Jeg rekner med at dette blir bedre med oppdateringene, men er jo litt frustrerende skal jeg innrømme.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Snakket nettopp med Telenors Mobiltekniske avdeling. De sa at alt du strengt tatt trenger å oppgi er APN = telenor. Så kan man taste inn MMSC = http://mmsc/ og MMS Proxy = 10.10.10.11 samt MMS PORT: 8080.

 

Noe mer trenger du ikke for verken GPRS eller MMS. Ser også at dette fungerer, men jeg kan fortsatt ikke sende MMS, kun motta. De sa også at alt skal fungere utifra en APN-profil, så det er ikke noe vits å sette opp flere.

 

Dermed tror jeg enten at problemet ligger i Android, eller i MMS-tjenesten til Telenor.

Lenke til kommentar
Takker AlfSimen:)

 

Da var 3G i orden :)

 

Jeg lurer på hva den generelle erfaring med kalenderen er? Hos meg er den veldig ustabil og crasjer stort sett hver gang jeg bruker den. Samme gjelder med mange av de andre programmene. Jeg rekner med at dette blir bedre med oppdateringene, men er jo litt frustrerende skal jeg innrømme.

Har aldri hatt noen problemer med kalenderen. Alle applikasjonene som følger med OS'et virker solide, det er litt værre med endel av de man laster ned ifra market.

 

Snakket nettopp med Telenors Mobiltekniske avdeling. De sa at alt du strengt tatt trenger å oppgi er APN = telenor. Så kan man taste inn MMSC = http://mmsc/ og MMS Proxy = 10.10.10.11 samt MMS PORT: 8080.

 

Noe mer trenger du ikke for verken GPRS eller MMS. Ser også at dette fungerer, men jeg kan fortsatt ikke sende MMS, kun motta. De sa også at alt skal fungere utifra en APN-profil, så det er ikke noe vits å sette opp flere.

 

Dermed tror jeg enten at problemet ligger i Android, eller i MMS-tjenesten til Telenor.

Google sa de jobbet med støtte for at man kunne ha flere APN's hvorpå de var koblet opp mot hvilken funksjonalitet de skulle jobbe mot. Altså man hadde en APN koblet opp mot MMS, en annen APN for GPRS... Men har ikke hørt noe på en stund om hva som skjer med det.

Endret av AlfSimen
Lenke til kommentar
Snakket nettopp med Telenors Mobiltekniske avdeling. De sa at alt du strengt tatt trenger å oppgi er APN = telenor. Så kan man taste inn MMSC = http://mmsc/ og MMS Proxy = 10.10.10.11 samt MMS PORT: 8080.

 

Noe mer trenger du ikke for verken GPRS eller MMS. Ser også at dette fungerer, men jeg kan fortsatt ikke sende MMS, kun motta. De sa også at alt skal fungere utifra en APN-profil, så det er ikke noe vits å sette opp flere.

 

Dermed tror jeg enten at problemet ligger i Android, eller i MMS-tjenesten til Telenor.

Google sa de jobbet med støtte for at man kunne ha flere APN's hvorpå de var koblet opp mot hvilken funksjonalitet de skulle jobbe mot. Altså man hadde en APN koblet opp mot MMS, en annen APN for GPRS... Men har ikke hørt noe på en stund om hva som skjer med det.

 

Man skal som sagt ikke trenge flere APN's med Telenor da Telenor støtter all konfigurasjon i en APN. Så det er uvisst hvorfor det ikke fungerer.

Endret av Lokii
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er folk som har fått til MMS nå på ADP1, står hvertfall så her

Tok selv å oppdaterte firmwaren ved hjelp av guide her, men har ikke fått testet skikkelig om MMS fungerer enda..

 

 

NB. kjører du oppdateringen og velger å kjøre kommandoen $ fastboot erase userdata

forsvinner alt av instillinger, og den vil være lik som når en første gang skrudde den på..

Tenkte ikke over, bare fulgte den siden slavisk, så har måttet legge inn alt av instillinger, kontakter og programmer på ny..

Lenke til kommentar

Hei! Beklager hvis jeg kupper tråden, men ser at mange av dere har kjøpt telefonen på ulikt vis. Jeg reiser snart til USA, og kunne gjerne tenkt meg å kjøpe en Android-telefon.

 

- Kan HTC G1 kjøpes i USA uten binding etc?

- Hva er best/billigst av G1 og Dev Phone?

- Kan Dev Phone kjøpes over disk e.l. i USA?

- Anbefaler dere meg å kjøpe denne telefonen, eller bør jeg vente på mer modne utgaver?

Lenke til kommentar

MMS-suksess på Ventelo-nett!

 

Tenkte bare å informere om at jeg endelig har klart å få til både sending og mottak av MMS.

 

Jeg kjøpte min G1 fra eBay helt i begynnelsen av november, og tror således jeg var en av de aller første med G1 i Norge. Men helt fra starten og fram til i dag har jeg hatt MMS-trøbbel (alt annet har fungert utmerket). Jeg har hatt en del postinger i denne tråden for de som vil se hva trøbbelet har gått ut på; kort fortalt var min situasjon fram til i februar at jeg var Ventelo-kunde men på Telenor sitt nett. Da klarte jeg å motta MMS, men ikke sende. Så i februar fikk jeg nytt SIM-kort fra Ventelo og havnet så på Ventelo sitt eget nett (men med roaming på Telenor når jeg er utenfor Ventelo-dekning, om jeg ikke tar feil). Siden da har jeg heller ikke kunnet motta MMS.

 

Men nå har jeg endelig klart å få til et APN-oppsett som gjør at jeg både kan sende og motta MMS!

 

Oppsettet er som følger:

 

Jeg har slettet alle APN'er.

 

Jeg sitter igjen med to APN'er:

 

 

*APN 1*

Name: Ventelo Internett

APN: internet.ventelo.no

Proxy: [Not set]

Port: [Not set]

Username: [Not set]

Password: [Not set]

Server: [Not set]

MMSC: [Not set]

MMS Proxy: [Not set]

MMS Port: [Not set]

MCC: 242

MNC: 01

APN type: default

 

 

*APN 2*

Name: Ventelo MMS

APN: mms.ventelo.no

Proxy: [Not set]

Port: [Not set]

Username: ventelo

Password: 111

Server: [Not set]

MMSC: http://mmsc/

MMS Proxy: 10.10.10.11

MMS Port: 8080

MCC: 242

MNC: 01

APN type: mms

 

Legg merke til bruken av APN type; 'default' for data-APN (2G/3G), 'mms' for MMS-oppsettet. Kanskje dette kan være til hjelp for brukere på andre operatørers nett.

Legg også merke til at MNC ikke skal være 07 som i følge flere oversikter på nettet skal være Ventelo sitt nett, men 01 som er Telenor sitt nett. Aner ikke hvorfor jeg skal velge 01 men det er det som funker.

 

Telefonen er forøvrig ikke lenger original, men har akkurat nå JesusFrekes ADP "Holiday"-firmware.

 

Håper dette kan være til hjelp for andre.

 

Mvh

Christopher

Lenke til kommentar

MMS-instillinger for NetCom

 

Har oppdatert til Firmware versjon 1.1, guide for dette er å finne her

Har også slettet alle andre APN fra listen (om dette har noe å si er uvisst)

Fikk da til både Internett og MMS, insillingene er som følger;

 

 

-APN1-

Name: NetCom

APN: internet.netcom.no

Proxy: <not set>

Port: <not set>

Username: <not set>

Password: <not set>

Server: <not set>

MMSC: <not set>

MMS Proxy: <not set>

MMS Port: <not set>

MCC: 242

MNC: 02

APN type: default

 

 

-APN2-

Name: NetCom MMS

APN: mms.netcom.no

Proxy: <not set>

Port: <not set>

Username: mms

Password: netcom

Server: <not set>

MMSC: http://mm/

MMS proxy: 212.169.66.4

MMS port: 8080

MCC: 242

MNC: 02

APN type: mms

 

 

Med disse instillingene fikk jeg som sagt til å både sende å motta MMS med NetCom

For andre med andre operatører, her er liste med MNC instillingen.

 

Takk til Christopher, som satte meg på tanken med APN type.

 

-DrMight

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...