Gå til innhold

Nokia N79 ute i butikkene


Anbefalte innlegg

Nokia N79 er nettopp kommet i butikkene, og jeg var raskt ute og skaffet meg en.

 

Det meste er positivt, og noe er negativt.

 

Tastaturet er så där. Navitasten ligger for lavt, og det er lett å treffe tastene rundt, spesielt 2-tasten. Dessuten er valg-knappen i midten for liten. Det går an å stille navi-tasten inn til å bla med, ved å føre fingeren rundt, men dette fungerer ikke alltid; det fungerer rett og slett når det passer telefonen. Dette er for dårlig!

 

Det alfanumeriske tastaturet ligger for lavt på telefonen, spesielt * , # og 0. Dermed blir disse tastene litt vonde å betjene.

 

Om tastaturet må også nevnes at bakgrunnsbelysningen er minimal. Jeg har hatt mange mobiler, men denne har rekord når det gjelder tastaturbelysning - i negativ forstand. Om dette er en feil med dette eksemplaret, eller om det skal være slik, lurer jeg på.

 

Plasten i displayglasset er noe tynn (som på N82), så den tåler ikke all verden press.

Selvfølgelig har Nokia for n'te gang endret plasseringen av ulike elementer i menyen, så det kreves litt tid til å finne ut hvor f.eks klokka er plassert denne gangen...

 

Ellers fungerer telefonen flott, og den har et hendig format. Telefonen er også meget innholdsrik. En ting jeg har savnet på S60-mobilene var valgfri snooze-tid på alarm. Dette er nå på plass. På plass er også tidsinnstilling av profiler. Dette har Nokia vært alene om, men kun på telefonene med S40 operativsystem.

 

Dessverre ser det ut som stoppeklokke og nedtellingstidtaker ennå mangler.

 

Kameraet har jeg foreløpig ikke fått testet skikkelig, men jeg har inntrykk av at dersom man velger brukeroppsettet scenemodi - brukerdefinert, må man gå inn i kameramenyen og velge dette hver gang man starter opp kameraet.

 

Merk at SAR-verdiene er høye, noe på nivå med E71. 1,40 er ganske drøyt.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vel egentlig bare en N82 som istedet for ekte blitz har fm-sender og utskiftbare deksler.. samt fp2.

Kan ikke se noe annet større på den som er nytt.

 

Den har profiler som kan tidsinnstilles, samt RDS-radio. Men det er svært mye N82 i den, ja.

 

Internettradio-program er installert, men dette var i beste fall på betastadiet da N82 kom ut.

Lenke til kommentar
CellularDude? Hvordan syns du Fm-senderen fungerer?

 

 

Det har jeg ikke prøvd. Kommer til å levere inn telefonen i morgen pga.

 

1. Knirkelyd i menytasten (den til venstre for navi-tasten).

2. Navi-tastens scrollehjulfunksjon fungerer kun når det passer telefonen.

3. Elendig lys i tastaturet

 

Betalte 4000 for fonen, og da er jeg mindre tolerant mht. de to første punktene. Håper pkt 2 i seg selv er en DOA-sak.

 

Ikke sikkert det dårlige lyset i tastaturet er en feil, men ved dårlige lysforhold er tastaturtegnene uleselige. Man kan stille inn krafigere lys, men da bruker jo telefonen mer strøm, samt at lyset i displayet blir vel sterkt.

Lenke til kommentar
okay. håper det ordner seg, og at du bare var litt uheldig med ditt eksemplar.

 

Jo takk :)

 

Jeg liker telefonen veldig godt, og den er veldig godt utstyrt. Den inneholder alt jeg trenger, og mer til. men sjansen for feil på telefonene er jo større når det er ny modell, og før evt. firmwareoppdateringer. Jeg har hatt suverent mest nokiatelefoner av de telefonene jeg har hatt, men feilprosenten har dessverre også vært høyere på dette merket.

Lenke til kommentar

Vel, så var det ut med N79...

 

... og inn med N85.

 

Fikk levere tilbake N79, og gikk for en N85, som de nettopp hadde fått inn dørene i dag. Så får jeg håpe at den blir værende i heimen en stund.

 

Hold kjeft, for en skjerm. 2,6 tommers OLED-skjerm. Herlig! Dessuten kan man ha klokke som skjermsparer når telefonen er i hvilemodus. Det er ikke noe spesielt, men klokka lyser, slik som på enkelte eldre samsungmobiler med OLED-skjerm. OLED-skjermer er mindre strømkrevende.

 

For øvrig er telefonen på mange områder lik N79. Men SAR-verdien er mye lavere, takk og pris. En ting jeg likte mindre, er at den telefonen ikke har egen ladekontakt. I stedet er laderen utstyrt med en mini-USB-plugg. Dermed kan jeg ikke bruke andre ladere, ei heller billaderen min. Håper det kommer en adapter, eller en egen billader med mini-USB-plugg. Men telefonen kan i det minste lades via data-kabelen, så man kan fremdeles både lade og overføre data samtidig.

 

På den annen side var ladekontakten på N79 plassert på siden. Det blir klønete i bruk. N85 lades på toppen.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
CellularDude? Hvordan syns du Fm-senderen fungerer?

 

Har nå en N85 (leverte tilbake N79). Har ikke testet FM-senderen på denne heller, men Mobil har en liten videoomtale av den, hvor de bl.a tester senderen. Det ser ikke sprekt ut...

 

http://www.mobil.nu/ArticlePages/200811/03..._MDK013.dbp.asp

 

Når telefonen var helt nær radioen virket det fint, men gikk testeren en meter og to unna, var det skurring de luxe. Tenk deg da i en bil med avstand til antenna og karosseri mellom.

Lenke til kommentar
Hvorfor byttet du og hvem liker du best? Lyst på en av disse selv, hvordan er lyd i musikk spilleren?

 

Grunnene til at jeg byttet den var:

 

1. Knirkelyd i menytasten (den til venstre for navi-tasten).

2. Navi-tastens scrollehjulfunksjon fungerer kun når det passer telefonen.

3. Elendig lys i tastaturet

 

Øvrige erfaringer:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;&do=findComment&comment=12269016

 

Se ellers postingene mine like over.

 

Alt i alt liker jeg N85 bedre. Riktignok klaprer batteridekslet litt, og det er litt slark mellom de to hoveddelene av telefonen, men jevnt over virker den godt bygget. Vekten er klart høyere enn på N79. Prisen er også klart høyere. SAR-verdien er klart lavere.

 

OLED-skjermen er større enn på N79, og tegnene på skjermen er større og mer lettleste. Navi-tasten er litt vel hard, og samtidig litt liten, og tastene rundt er også litt harde. Det alfanumeriske tastaturet er flatt, men ok å skrive på. Lys i tastaturet er ikke noe tema. Det er god belysning. Liker godt klokke-skjermspareren, som lyser i hvilemodus. Siden det er OLED-skjerm, regner jeg med at den ikke stjeler så mye strøm.

 

Scrollefunksjonen i Navi-tasten fungerer mer konsekvent på N85 enn på N79. I alle fall de to telefonene jeg har hatt. Når den i følge manualen skal virke, virker den greit, men kun da. På N79 virket den mer i hytt og pine, eller etter eget forgodtbefinnende.

 

Musikkspilleren ga ikke den beste lyden jeg har hørt på en mobil. Men helt grei. Bruker ikke musikkspilleren så mye. Mens N79 leveres med 4 GB minnekort, leveres N85 med 8 GB minnekort. Double fun!

 

Vær obs på at det ikke er vanlig nokia-ladekontakt på N85, men lading skjer via mini-USB-kontakten. Telefonen kommer med kompatibel lader, samt at den også kan lades via den medfølgende datakabelen fra PC.

 

N79 er produsert i Ungarn, mens N85 er produsert i Finland.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Det var jo noen "fislete" grunner til å velge en annen telefon.

Virker som om beskrivelsen av hva du mislikte kan passe på stort sett alle telefoner?

 

Vurderer følgende pluss i forhold til andre topp-telefoner (enig? - eller har jeg bommet på noe):

-Lett vekt

-Hendig format

-Lang batteritid

-Ikke "blærete" design

-Radiosender

-FM med RDS

-Ikke fiklete skyvetelefon - lett enhåndshåndtering

-Absolutt alt (-unntatt tv-mulighetene til N96)

-Forbausende gunstig pris

:tease:

Lenke til kommentar
Vel, så var det ut med N79...

 

... og inn med N85.

 

Fikk levere tilbake N79, og gikk for en N85, som de nettopp hadde fått inn dørene i dag. Så får jeg håpe at den blir værende i heimen en stund.

 

Hold kjeft, for en skjerm. 2,6 tommers OLED-skjerm. Herlig! Dessuten kan man ha klokke som skjermsparer når telefonen er i hvilemodus. Det er ikke noe spesielt, men klokka lyser, slik som på enkelte eldre samsungmobiler med OLED-skjerm. OLED-skjermer er mindre strømkrevende.

 

For øvrig er telefonen på mange områder lik N79. Men SAR-verdien er mye lavere, takk og pris. En ting jeg likte mindre, er at den telefonen ikke har egen ladekontakt. I stedet er laderen utstyrt med en mini-USB-plugg. Dermed kan jeg ikke bruke andre ladere, ei heller billaderen min. Håper det kommer en adapter, eller en egen billader med mini-USB-plugg. Men telefonen kan i det minste lades via data-kabelen, så man kan fremdeles både lade og overføre data samtidig.

 

På den annen side var ladekontakten på N79 plassert på siden. Det blir klønete i bruk. N85 lades på toppen.

HTC sine modeller har stort sett også lading via USB. Følgelig skulle jeg tro du skulle kunne bruke en HTC-lader for å lade Nokiaen din (hvis det faktisk er USB og ikke Nokia sin egen USB-clone som overhodet ikke passer USB) :)

 

edit: Siden jeg nå faktisk jobber i Telekiosken og sitter på jobb akkurat nå kunne jeg like gjerne sjekke. Fant ut at dette ikke er USB, kun Nokia sin "tøyse-USB" =\

 

Aha, nå skjønte jeg hva du mente. Det er å få kjøpt ihvertfall 230V reiselader med USB-uttak (USB hunn type A). Sigarettenneradaptere vet jeg ikke...

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Vel, så var det ut med N79...

 

... og inn med N85.

 

Fikk levere tilbake N79, og gikk for en N85, som de nettopp hadde fått inn dørene i dag. Så får jeg håpe at den blir værende i heimen en stund.

 

Hold kjeft, for en skjerm. 2,6 tommers OLED-skjerm. Herlig! Dessuten kan man ha klokke som skjermsparer når telefonen er i hvilemodus. Det er ikke noe spesielt, men klokka lyser, slik som på enkelte eldre samsungmobiler med OLED-skjerm. OLED-skjermer er mindre strømkrevende.

 

For øvrig er telefonen på mange områder lik N79. Men SAR-verdien er mye lavere, takk og pris. En ting jeg likte mindre, er at den telefonen ikke har egen ladekontakt. I stedet er laderen utstyrt med en mini-USB-plugg. Dermed kan jeg ikke bruke andre ladere, ei heller billaderen min. Håper det kommer en adapter, eller en egen billader med mini-USB-plugg. Men telefonen kan i det minste lades via data-kabelen, så man kan fremdeles både lade og overføre data samtidig.

 

På den annen side var ladekontakten på N79 plassert på siden. Det blir klønete i bruk. N85 lades på toppen.

HTC sine modeller har stort sett også lading via USB. Følgelig skulle jeg tro du skulle kunne bruke en HTC-lader for å lade Nokiaen din (hvis det faktisk er USB og ikke Nokia sin egen USB-clone som overhodet ikke passer USB) :)

 

edit: Siden jeg nå faktisk jobber i Telekiosken og sitter på jobb akkurat nå kunne jeg like gjerne sjekke. Fant ut at dette ikke er USB, kun Nokia sin "tøyse-USB" =\

 

Aha, nå skjønte jeg hva du mente. Det er å få kjøpt ihvertfall 230V reiselader med USB-uttak (USB hunn type A). Sigarettenneradaptere vet jeg ikke...

 

 

Vet ikke helt det med kompatibiliteten, det har npk du mer greie på enn meg, men har ikke Nokia Mini-USB? F.eks har Nokia 6110 en noe større USB-kontakt enn N79, N85, E50, 3120 m. flere.

Lenke til kommentar

Jo altså, f.eks. 5310 har normal mini-USB, identisk med den du kan koble til flere typer eksterne harddisker, mp3-spillere, kameraer osv.

 

Den på N85 er ikke standard mini-USB, det er en eller annen Nokia-spesifikk greie som ihvertfall fungerer med ladere tilpasset denne porten, men om det går for dataoverføring også vet jeg ikke.

 

230V-ladere og billadere er å få kjøpt til denne porten på lik linje med "standard" nokia-port, men hvordan det fungerer med dataoverføringskabler vet jeg som sagt ikke. Hadde en kunde innom i dag som spurte, men vi fører det ihvertfall ikke.

Endret av srbz
Lenke til kommentar
Jo altså, f.eks. 5310 har normal mini-USB, identisk med den du kan koble til flere typer eksterne harddisker, mp3-spillere, kameraer osv.

 

Den på N85 er ikke standard mini-USB, det er en eller annen Nokia-spesifikk greie som ihvertfall fungerer med ladere tilpasset denne porten, men om det går for dataoverføring også vet jeg ikke.

 

230V-ladere og billadere er å få kjøpt til denne porten på lik linje med "standard" nokia-port, men hvordan det fungerer med dataoverføringskabler vet jeg som sagt ikke. Hadde en kunde innom i dag som spurte, men vi fører det ihvertfall ikke.

 

Greit, for jeg kommer til å trenge en billader, dersom jeg skal bruke den til til GPS. Nokia leverer i følge hjemmesiden billader til N85:

 

http://www.nokia.no/link?cid=EDITORIAL_629264

 

Om, eller når den er tilgjengelig her på berget, er uvisst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...