Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forbedre samfunnsfag og geografi til høsten


Anbefalte innlegg

Hei!

Vet at det er utrolig mange tråder om det å ta opp vgs fag som privatist, men jeg poster en tråd likevel. 

Som mange andre venter jeg spent på svar på om jeg kommer inn på studier via Samordna opptak. Hvis jeg ikke kommer inn, er jeg nødt til å ha en plan B. Tenkte jeg i såfall skulle forbedre samfunnsfag og geografi fra vg1 til høsten og norskfaget (norsk skriftlig hovedmål og sidemål) til våren igjen.

 

Har 4 i samfunnsfag og 3 i geografi. Sikter hvertfall i retning til en 4-er i geografi og en 5-er i samfunnsfag. Men er litt kjipt hvis jeg får 4 i samfunnsfag som privatist (som jo er en god karakter i utgangspunktet). 

Er det realistisk å ta både samfunnsfag og geografi til høsten hvis jeg nå evt. i verstefall vil få svar fra 4. august og begynner å lese fra 4. august? Jeg tenker ikke å ha undervisning i noen av fagene, kanskje geografi, selv om det ikke er så mange årstimer i dette faget i forhold til samfunnsfag.

 

Nå skal det sies at jeg nå har tatt Psykologi 1 og 2 som privatist og fått henholdsvis 5 og 6 i karakter dette halvåret uten undervisning eller uten å ha hatt fagene før, så jeg tror jeg kan klare å lese på egenhånd, men satser på å få en 5-er i samfunnsfag og da tror jeg at jeg bør ha undervisning i dette faget.

 

Noen råd? :)

Endret av Pepsimax94
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg tatt psykologi selv, men ettersom du klarte å få 5 og 6 i dette faget uten undervisning, tror jeg ikke det vil bli noe problem for deg å ta samfunnsfag og geografi uten undervisning. Disse to fagene er etter min mening blant de letteste i videregående skole, og så lenge du pugger pensum og klarer å vise evne til egen refleksjon er du sikret en god karakter. Mitt beste tips til deg er å skaffe deg en lærebok fra hvert fag (eventuelt finne relevant stoff på nettet), les stoffet godt og øv på eksamensoppgaver. 

 

Jeg vil dessuten anbefale deg å begynne å se litt på fagene allerede nå. Dersom du ender opp med å måtte ta dem opp er det greit å i det minste ha skaffet seg litt oversikt over faget på forhånd. 

 

Lykke til! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Vet at det er utrolig mange tråder om det å ta opp vgs fag som privatist, men jeg poster en tråd likevel. 

Som mange andre venter jeg spent på svar på om jeg kommer inn på studier via Samordna opptak. Hvis jeg ikke kommer inn, er jeg nødt til å ha en plan B. Tenkte jeg i såfall skulle forbedre samfunnsfag og geografi fra vg1 til høsten og norskfaget (norsk skriftlig hovedmål og sidemål) til våren igjen.

 

Har 4 i samfunnsfag og 3 i geografi. Sikter hvertfall i retning til en 4-er i geografi og en 5-er i samfunnsfag. Men er litt kjipt hvis jeg får 4 i samfunnsfag som privatist (som jo er en god karakter i utgangspunktet). 

Er det realistisk å ta både samfunnsfag og geografi til høsten hvis jeg nå evt. i verstefall vil få svar fra 4. august og begynner å lese fra 4. august? Jeg tenker ikke å ha undervisning i noen av fagene, kanskje geografi, selv om det ikke er så mange årstimer i dette faget i forhold til samfunnsfag.

 

Nå skal det sies at jeg nå har tatt Psykologi 1 og 2 som privatist og fått henholdsvis 5 og 6 i karakter dette halvåret uten undervisning eller uten å ha hatt fagene før, så jeg tror jeg kan klare å lese på egenhånd, men satser på å få en 5-er i samfunnsfag og da tror jeg at jeg bør ha undervisning i dette faget.

 

Noen råd? :)

 

 

Tok geografi og samfunnsfag ved siden av vg2-fagene, uten noe undervisning i nevnte fag. Kanskje de enkleste sekserne noen sinne. Disse fagene klarer du lett! Anbefaler å gå til innskaffelse av bøkene, hør med din lokale vgs om du får låne bøkene, hvis ikke finner du de nok billig brukt. Les gjennom boka, ta litt notater. Det største fokuset ditt burde være på å svare utfyllende på kompetansemålene; utifra dette holder du muntlige presentasjoner for deg selv (eller noen andre). Til samfunnsfag-eksamen kan det være lurt å følge med i nyhetsbildet. Lykke til! Hva er det du har søkt som du ikke vet om du kommer inn på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra! Jeg ville tro det går bra, men tenkte å spørre siden jeg slet litt med geografi og emnet om politikk i samfunnsfag :)

Har for øvrig kommet inn på spesialpedagogikk og er godt fornøyd med det :) Ble bare så nervøs og stresset for at jeg ikke kom inn at jeg var nødt til å spørre her for råd hvis jeg skulle tatt opp disse fagene.

 

Uansett - tusen takk for alle svar!! :D hjelper godt hvis jeg mot formodning vil ta opp fag likevel :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...