Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

er på utkikk etter en server som jeg kan sette opp ESXi versjon 4.5 /4.6/4.7 på, dette for å ha en labb hjemme. Må bli litt bedre kjent med ESXi, siden jeg har skal være med å bidra med arbeid på datasenter nu fremover. Klart jeg kan kjøre Hyper-V, men ønsker å få mer læring innen VMware. Budsjett ligger på 5000-10.000 ,- kroner. Ønsker ikke å styre med kundens utstyr, derfor ønsker jeg å ha noe hjemme som jeg kan prøve meg litt rundt med. Skal få satt opp noen VMer & koble det sammen med nettverkslabben min her hjemme. 

 

Trenger i hovedsak 4-5 VMer. 

 

Inkl.

- ESXi

- vCenter

- vSphere Client

- VMware

 

VMer:

  • 1x Domene Kontroller + admin server
  • 1x Backup Server
  • 1x Filserver + lisensserver
  • 1x WSUS Server + app server
  • 1x Terminal server (ekstra pluss) 

 

 

Så litt på en PowerEdge R730xd, PowerEdge T640, ThinkSystem SR650, men tror jeg kan finne noe billigere på markedet.

 

-

 

Hva anbefaler dere? Er som sagt nybegynner når det kommer til ESXi. 

Er VMUG General Member (https://www.vmug.com/membership/membership-benefits) i fra før. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ESXi 4? Hvorfor? Det er jo -steingammelt- og totalt urelevant i dag. Den ble jo sist oppdatert i 2011 og funker trolig ikke på moderne hardware. vSphere c+ clienten er også deprecated. Sett deg inn i 6.7 i stedet, ikke noe gamlere enn 6.0 i alle fall. 6.5 og 6.7 er vel det som er mest i drift i dag, men det er en del 6.0 miljøer som lever enda.

Mye av de store produsentene droppet støtte for nyere esxi i driverpakkene sine på servere som er ca. 2 generasjoner gamle, +/-

 

Derimot har supermicro en del utstyr som er "off the shelf støttet" i ESXi uten å måtte ty til drivere fra OEM produsenter, så jeg ville vurdert det.

 

Workstations/servere basert på supermicro X9 eller X10 plattform er fortsatt gode som gull til labbing. Og hovedkort i X9 eller X10 får man ganske rimelig på ebay. Det ligger også noen X9 hovedkort på finn.no som man gjerne kan vurdere. Man kan ordne seg en temmelig hefitg lab-boks hvis man går for et X9/X10 kort og brukte CPUer på Ebay (husk å sjekk hvilken bios hovedkortet har, må gjerne ha siste ver. for å støtte siste gen. cpu som socketen støttet).
Skal man kjøpe deler for et supermicrobygg og man ikke finner det man trenger på ebay/finn, er nextron et norsk firma som selger supermicro, kan skaffe det meste og er veldig hjelpsomme.
 

F.eks. X9DAI eller X10DAI. Jeg kjører begge disse kortene i dag (men siste ESXI på X9DAI og Windows X10DAI. 

 
Er en stund siden jeg har rota noe særlig med dellservere. Men R710/730 er gode alternativer. Jeg har en gammel R710  drift i hjemmelaben i dag, der støtta stopper på 6.0U3) men se an hvilke generasjoner de er. Sjekk f.eks, på vmwaresidene / dellsidene hvilken ESXi versjon de støtter ... ville ikke kjøpt noe som ikke støtter 6.7 i dag.

 

Vet HP ikke støtter 6.7 på eldre enn G8 servere for tiden, og der blir nok den generasjonen droppet så fort G11 kommer ut.

 

Men man får DL380/360 servere i G8 generasjon for en ganske grei bruktpris, så det kan være verd å kikke på. Det er flere firma som selger slikt refurbished.

 

Man kan ofte kjøre "vanilla esxi" på eldre servere, men man mister driverstøtte for alt av sensorer, management, hardware som ikke er default støttet i ESXi uten OEM drivere/tilpasset ISO, osv. osv. Noe av dette kan, i alle fall delvis, integreres selv ved at man bygger en iso selv der man slipstreamer vib'ene man trenger, (det finnes powershell-script for dette), men det legger terskelen litt høyere. Det er MYE enklere å kjøpe en server der at man bare kan bruke ISOene spesielt laget for f.eks. Dell/HP/Lenovo/Cisco/osv på sidene til vmware. Man kan laste ned disse og bruke lisensene man får som vmug advantage member.

 

Men som sagt, erfaringsmessig så kan man som sagt holde med lenger versjonsmessig med supermicro, og det kan i en del sammenhenger også være billigere.

Endret av JKJK
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...