Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk Eksamen 2011 - "ORD,Ord,ord"- 10'ende trinn


Trykk på slett stemme, og velg deretter et alternativ på begge spørsmålene . Husk å stemme på begge :)  

101 stemmer

  1. 1. Hvilken oppgave valgte du på Bokmålseksamen - Skjønnlitterær

    • Oppgave 1: Skriv en fortelling eller en novelle om ord som setter spor hos hovedpersonen
    • Oppgave 2: Skriv en skjønnlitterær tekst der hovedpersonen opplever hvordan det er ikke å kunne uttrykke meningene sine.
    • Oppgave 3: Det finnes mange måter å kommunisere på. Å kommunisere uten ord kan ha sterkere virkning enn å kommunisere med ord. Skriv en skjønnlitterær tekst der dette er tema.
    • Oppgave 4:Språket vårt endres hele tiden. Blant annet har roller og miljø betydning for hvilke ord vi velger å bruke. Skriv en novelle eller første akt i et skuespill der hovedpersonen strever med språket sitt.
    • Oppgave 5: I Ibsens Et dukkehjem kaller Helmer sin kone for lerkefugl og ekorn. Ord kan undertrykke ved å ta fra en person respekt og verdighet. Utsagn som ”Lille venn, nå vet du ikke helt hva du snakker om”, er et annet eksempel på hersketeknikk. Skriv
  2. 2. Hvilken oppgave valgte du på Nynorskeksamen - sakprosa

    • Oppgave 1: Skriv ein sakprega tekst om ulike sider ved det å seie ifrå når noko er gale.
    • Oppgave 2: Skriv ein artikkel eller eit kåseri der du får fram kva det har å seie å kunne uttrykkje eigne meiningar.
    • Oppgave 3: Skriv ein sakprega tekst om kva språket har å seie for identitet og sjølvkjensle hos oss menneske.
    • Oppgave 4: Skriv ein sakprega tekst der du drøftar eller reflekterer over skilnaden mellom ein god og dårlig diskusjon.
    • Oppgave 5: Skriv eit kåseri der du reflekterer over korleis det norske språket kan utvikle seg i framtida.


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å hente relevant stoff fra diverse nettsider og lese meg opp på diverse sjangere. Du sier at du selv er en 6'er elev i norsk. Jeg ligger stabilt på 5+, men klarer aldri å få en 6'er, hva er det som skiller disse to karakterene?

 

 

 

Dessverre er det vanskeligere å hoppe fra karakt. 5 til 6, enn f.eks. 4 til 5 - men det er absolutt ikke umulig! Selv har jeg 6 i både hovedmål og sidemål, så ut i fra mine tilbakemeldinger og erfaringer, kan jeg gjerne si litt om kompetansekravene for denne karakteren.

 

Skal du skrive en sakpreget tekst, er det svært viktig å ha kunnskap om det aktuelle temaet. Man må klare å være objektiv, komme med gode argumenter fra ulike synsvinkler, og gjerne krydre teksten med sitat og annen relevant fakta (husk kildekritikk og kildeliste). Sakprosaen skal også være moden, reflektert og så klart: Saklig. Du må likevel passe på at teksten ikke blir for "stiv" - bruk gjerne humor hvis det passer seg! Husk også på tekstoppbyggingen i de ulike sjangrene: Det er lurt å ha med en liste over de forskjellige kravene her. Husk å stille spørsmål, reflektere og til slutt: Komme med konklusjoner og oppsummering (bare pass på å ikke overdrive her; leseren skal sitte igjen med tanker i etterkant).

 

Når du skriver skjønnlitterært, er det svært viktig å være kreativ og nyskapende. Prøv å komme på noe unikt! Å ta utgangspunkti filmhandlinger osv. er sjelden lurt: Da drukner teksten din blant en haug andre tekster. Se objektivt på det du skriver, og spør deg selv: Er dette bra lesestoff? Skriver du en novelle eller fortelling, er det viktig å tenke på spenningskurven: Du må fenge leseren. Skriv gjerne er parallellhistorie - om du har erfaring med dette - da senker du inn ekstrapoeng. Ha med momenter som går igjen i teksten din - det skal gå en rød tråd fra start til slutt.

 

Ellers vil jeg anbefale å ta en titt på selve språket; dette alene kan skille opptil flere karakterer. Gå gjennom teksten din gjentatte ganger, omformuler deg, pass på at språket er variert og sjekk om tegnsettingen er korrekt. Dobbeltsjekk grammatikken, og let hele tiden etter forbedringspotensiale!

 

Sett gjerne av et par timer til sider som www.sprakradet.no og www.korrekturavdelingen.no , og lykke til :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

 

Om du bruker bøker gjør du det på samme måte.

 

Tittel på boken

Utgiver/forlag (eventuell oppslag og utgivelsesdato)

Forfatterne

ISBN nummer

 

Da skal det ikke oppstå noen problemer med kildehenvisningen :)

 

- Fredrik

 

Synes selv det blir veldig tungvindt hvis man skal ha ISBN nummer, men det er vel nødvendig da. Dette står vel forsåvidt bak på lærebøkene for de som ikke visste dette. Og ett tips til alle, ta med dere alle lærebøker (I norsk selvfølgelig). Hvis du kommer til noe du uheldigvis ikke har forbredt deg på, så står det ofte mye i lærebøkene.

 

- Eirik

Lenke til kommentar

Er det noen som kan opplyse meg på dette med kildeliste? Vi har ikke fått noe informasjon om det på skolen,så jeg er litt forvirra på når man skal oppgi kilde.

 

Kilder er kun brukt i sakspregede tekster når du presenterer noe som fakta. Hvis du skriver om et land er innbyggere, areal, osv. ting som krever kilder. Andre ting kan være "Regjeringen er en samling idioter" uttalte Siv Jensen til Aftenposten.

 

Det er ting du presenterer som fakta og dermed krever de kilder. Personlig bruker jeg alltid fotnoter til kilder. Når du bruker bøker skal tittel på boken, forlag og år skrives, og internett sider må HELE adressen med. Ikke bare wikipedia.no, men wikipedia.no/siden_jeg_leste_på og dato du besøkte siden. Så hvis du så på siden i dag skriver du Hentet(eller lignende) 21.05.11. Du kan aldri bli for nøyaktig i kilde henvisning. :)

Lenke til kommentar

Velkommen til tråden Miss Vereide!

 

Svært godt innlegg! Her er det mye å hente for de som ønsker å nå de øverste karakterene, og klare å ta spranget. Som Miss Vereide skriver så må du gi leseren noe unikt. Kort og godt skal du selge et produkt til leseren, og du må derfor gjøre det du kan for at ditt produkt blir best mulig.

 

Som en deltager i engelsk eksamen 2011 tråden sa:

 

Sensor legger hovedsakelig vekt på følgende:

 

  • Om du har svart på det oppgaven spør om
  • Om du har fulgt sjangeren
  • Om du har gramatikken i orden
  • Om du har de formelle innstillingene ( skriftstørrelse, linjeavstand, kildehenvisning, sidetall, overskrift )

 

Har du dette i grunnmuren, er du allerede på karakteren 4-5.

Lenke til kommentar

...

 

Om du bruker bøker gjør du det på samme måte.

 

Tittel på boken

Utgiver/forlag (eventuell oppslag og utgivelsesdato)

Forfatterne

ISBN nummer

 

Da skal det ikke oppstå noen problemer med kildehenvisningen :)

 

- Fredrik

 

Synes selv det blir veldig tungvindt hvis man skal ha ISBN nummer, men det er vel nødvendig da. Dette står vel forsåvidt bak på lærebøkene for de som ikke visste dette. Og ett tips til alle, ta med dere alle lærebøker (I norsk selvfølgelig). Hvis du kommer til noe du uheldigvis ikke har forbredt deg på, så står det ofte mye i lærebøkene.

 

- Eirik

 

Det er tungvindt å finne fram ISBN nummer ja, men heller et tall for mye, enn et for lite. Kildehenvisningen er ikke noe læreren gransker nøye, men en ryddig og ordentlig kildehenvisning gjør at sensor får et godt førsteintrykk av deg. For de som har basisbok som norskbok er det svært viktig åt a denne med. Bak i boken står det oppført kjennetegn ved de forskjellige sjangerene, og hjelp til oppbygning av tekster. I tillegg til flere kapitler med nynorske regler. :)

Lenke til kommentar

Jeg er godt i gang med forberedelse til nynorsk på onsdag; bytte om fra bokmål til nynorsk på Facebook.

 

Dette kan så klart hjelpe - men kun til en viss grad. Selv om du på denne måten vil fange opp en rekke nynorske ord, så er dette neppe tilstrekkelig da det gjerne er helt andre ord du vil få nytte av på eksamen.

 

Jeg vil anbefale alle sammen å ta med seg lister med aktuelle nynorske ord. Det er unødvendig å ta med alt du kommer over, da dette blir både uoversiktlig og krever mer tid - men plukk ut alle ord du tror kan komme til nytte. Å ha en slik liste tilgjengelig kan være til god hjelp for et høyere språklig nivå på nynorsken!

 

Bruk gjerne ord herfra:

http://nn.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Gode_nynorskord

http://www.sprakradet.no/Tema/Sprakbruk-i-staten/Administrativ_nynorsk/Synonymliste-bokmaal-nynorsk/

 

Husk også bøying av verb; her er det mange som feiler grovt! Dette står greit forklart i basisboken, med nyttige lister, så husk å ha den med.

 

Om du er du godt i gang i skriveprosessen: Ikke heng deg for mye opp i språket der og da. Du kan f.eks. merke ord du er usikker på med rødt, og heller bruke tid på slutten til å gå over disse :)

Lenke til kommentar

Fjorårets Norskeksamen tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1229731

 

Good to have.

Et lite tips fra meg også: Lag en liste med typiske nynorske ord, og nynorske ord som gjør det lettere å starte setninger med. Å bruke gode gamle streite nynorske ord er noe sensor ofte liker. Mye fint å hente i linkene til Miss Vereide over :)

 

Eirik: Så absolutt! Legger også linken inn i førstepost. Er mange gode tips og linker i fjorårets eksamenstråd :)

 

For dere som nå lar printeren løpe løpsk for blekk med utallige utskrifter, husk å ta med nettadressen og noter nedlastingsdato. Ingen dum idé å organisere arkene i en perm, eller bruke post-it lapper for å merkere hva som er til bokmål eksamen og nynorsk eksamen, og hva som er utskrifter om sjanger, regler osv. En vil jo helst ikke bruke mange timer på eksamensdagen på å lete gjennom en god trillebår med utskrifter for å finne et dokument :)

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Jeg må for øvrig påpeke at et bevisst bruk av nynorske ord er viktig. Å bruke ord som ikke er i bruk lenger, kan være litt uheldig. Teksten skal være forståelig og greit tilpasset mottakeren. Hvem ville vel lest avisa, om de måtte slå opp i ordbok for hvert avsnitt?

 

Pass på å krydre teksten med aktuelle nynorske ord, og gi det en fin flyt. Vær konsekvent: Ikke si "granne" i èn setning, for så å si "nabo" rett etterpå.

 

(Beklager feil bruk av aksent - spansk tastatur)

Lenke til kommentar

Slenger meg på jeg og :)

 

Jeg har laget disposisjon (11 argumenter) til en debattartikkel om vi skal ha nynorsk på skolen. Jeg har skrevet innledning og et argument til nå. Det er ikke for mye med 11 argumenter sant?

 

Lurer også på hvordan man skriver en spenningsnovelle. Har hørt at det ikke trenger være noen detaljerte skildringer der. Liker helst å skrive spenning, men sliter med å skildre.

 

 

Om 11 argumenter blir for mye, avhenger av lengden på teksten din. Så lenge du ikke ender opp med en lang oppramsing av argumenter, så skal nok dette gå greit. Men husk: Kvalitet fremfor kvantitet! Selv ville jeg helst brukt tid på å utdype og begrunne et mindre antall agrumenter, og bearbeide disse. Har du med for mange tanker, er det vanskeligere å utvikle tankene så langt de fortjener.

 

Husk også å være objektiv - kom med argumenter fra ulike innfallsvinkler! En eventuell personlig mening kan du ta med til slutt, men opplys nøye om at dette er din mening.

 

Til slutt vil jeg anbefale deg å ikke bruke for mye tid på dette. Ikke godt å vite hvilke oppgaver eksamensdagen vil bringe! Men for all del: Greit å ha slikt i bakhodet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at sjangeren kåseri er knyttet opp mot eksamen har jeg lagt et dokument med kjennetegn på sjangeren. Vedlagt er dokumentet i wordformat og pdf format.

 

 

 

 

:)

 

Fredrik

 

 

Lurt. Tror de fleste vil tjene på å lese seg opp på de ulike sjangerene :)

For dere som vurderer å skrive kåseri: Hent gjerne inspirasjon fra Are Kalvø og Odd Børretzen!

Lenke til kommentar

I og med at sjangeren kåseri er knyttet opp mot eksamen har jeg lagt et dokument med kjennetegn på sjangeren. Vedlagt er dokumentet i wordformat og pdf format.

 

 

 

 

:)

 

Fredrik

 

 

Lurt. Tror de fleste vil tjene på å lese seg opp på de ulike sjangerene :)

For dere som vurderer å skrive kåseri: Hent gjerne inspirasjon fra Are Kalvø og Odd Børretzen!

 

 

hvor finner jeg noe fra Are Kalvø og Odd Børretzen? :)

Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter det, mener mange her at kåseri er knyttet opp til eksamen. Kåseri er fra i dag puttet i sjangergruppen sakprega tekst. Vet at dette er litt dumt spørsmål. Tror dere at de fleste oppgavene blir bare å skrive kåseri? For det er ikke min sterkeste side.

Lenke til kommentar

I og med at sjangeren kåseri er knyttet opp mot eksamen har jeg lagt et dokument med kjennetegn på sjangeren. Vedlagt er dokumentet i wordformat og pdf format.

 

 

 

 

:)

 

Fredrik

 

 

Lurt. Tror de fleste vil tjene på å lese seg opp på de ulike sjangerene :)

For dere som vurderer å skrive kåseri: Hent gjerne inspirasjon fra Are Kalvø og Odd Børretzen!

 

 

hvor finner jeg noe fra Are Kalvø og Odd Børretzen? :)

 

Bruk Google flittig, så finner du mye stoff (men husk kildekritikk).

Eventuelt: Biblioteket.

 

Her er for øvrig et par linker:

http://arekalvo.no/indeks.asp

http://annebar.blogg.no/1251588970_kseri_om_nynorsk.html

 

Sistnevnte link er direkte til et relevant kåseri for denne sammenhengen, da temaet faktisk er nynorsk.

 

Ellers anbefaler jeg deg å lytte til et par kåseri på Youtube, siden dette er en muntlig sjanger :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter det, mener mange her at kåseri er knyttet opp til eksamen. Kåseri er fra i dag puttet i sjangergruppen sakprega tekst. Vet at dette er litt dumt spørsmål. Tror dere at de fleste oppgavene blir bare å skrive kåseri? For det er ikke min sterkeste side.

 

Slapp helt av; slik blir det neppe :)

Eksamensoppgavene vil innebære litt av hvert - alt til enhver smak. Du kan nok skrive både artikkel, interjvu etc., så ikke bekymre deg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...