Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WRT54G(L) i client mode/repeater mot annet AP?


Anbefalte innlegg

Heisan,

 

Jeg har følgende situasjon:

 

Jeg bor 10 meter fra NTNU, har en stasjonær PC med trådløst USB-klient-kort (med ekstern antenne på utsiden av huset), og alt fungerer fint mot NTNU. I går kjøpte kjæresten min seg bærbar PC, og siden NTNU sitt trådøse nett ikke dekker hele leiligheten (kun den stasjonære, som har en ekstern utvendig antenne) ønsker jeg følgende:

 

alt1.png

 

En trådløst-AP/router i repeater mode, koblet til den eksterne utvendige antennen, som gir dekning i hele leiligheten. Jeg er klar over at båndbredden blir halvert for den bærbare, men hvis jeg kobler den stasjonære direkte til AP med kabel vil jeg ha samme situasjon som før.

 

Problemet er: NTNU bruker Cisco AP'er (1200-modellen og 1000-modellen), og jeg kan ikke gjøre noen instillinger på disse. Jeg har lest litt om WDS, og det virker som både repeater og client mode fungerer kun mellom to helt like AP.

 

Så: Er det noen som kan bekrefte bruk av Linksys WRTG54-serien (eller andre AP med WDS) i enten repeater-mode eller client mode mot AP av andre merker (og da spesielt Cisco)?

 

Alternativt, ved kjøp av 2 AP og bruk av client mode på det ene:

 

alt2.png

 

Fungerer ikke et AP i client mode som en helt vanlig trådløsklient?

 

Tusen takk for input!

 

Tor Arne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anyone? Gjerne andre AP enn Linksys også? Asus WL-500G feks.

 

Takk!

6968957[/snapback]

 

Linksys WRT54 flashet med dd-wrt skal i utgangspunktet støtte client mode mot ethvert AP. Den fungerer da som en vanlig klient til APet, og NAT'er så til maskinene som er koplet til den (via kabel, du kan ikke kople til trådløse klienter).

 

En liten advarsel:

Jeg har en D-Link DI-624 som hovedrouter, og hadde behov for en tilleggsrouter som skulle brukes til å få en Linux-boks på nett.

 

Jeg kjøpte derfor en Linksys WRT54GL, og flashet den med dd-wrt v23 (har prøvd både sp1 og sp2). Oppsettet gikk greit, og alt fungerer helt flott, så lenge det var nettverkstrafikk. Problemet er at når det ikke går noe trafikk så tar det ca 15 minutter og så disconnecter Linksys'en. Den eneste måten å få den på nett igjen da er å reboote den.

 

Etter å ha sjekket rundt på forumet til dd-wrt ser det ut til at det er en del som har tilsvarende problemer, så det kan tenkes at denne firmwaren ikke er helt stabil i client mode. Jeg har i hvertfall gitt opp å bruke den i client mode.

 

ketil

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Etter å ha sjekket rundt på forumet til dd-wrt ser det ut til at det er en del som har tilsvarende problemer, så det kan tenkes at denne firmwaren ikke er helt stabil i client mode. Jeg har i hvertfall gitt opp å bruke den i client mode.

6998731[/snapback]

 

Kanskje en ide å prøve hyperwrt, den har også clientmode. Jeg opplevde ingen avbrudd da jeg brukte den i clientmodus tidligere i år.

Lenke til kommentar

bilde nr 1 funker hvis han du skal koble deg mot støtter wds.

bilde nr 2 funker vær gang, bare ikke bruk sp2 på dd-wrt.

kjører selv 5 linker på samme måte som nr 2 veldig fin måte og få firewall mot naboen.

 

ap1 = flash med dd-wrt v23 sp1 , velg client mode på wlan siden og skrive inn ssid, og koble til. NB: har du satt wep key så MÅ du reboot routern for at den skal linke. den bruker normalt ca 1-2min før den linker etter boot.

 

NB:husk og ikke ha samme ip range på naboens net som på ditt net

eks: nabo= 192.168.1.1 , din wrt =192.168.11.1

 

hvis du sliter med dårlig dekning se status wlan. står signal styrken der, og på advanst kan du endre sender styrke(beste er 82mwatt) gir best sender/motakerfordhold

ap1 vil da funke som en helt normal "adsl modem router" bare mot naboen sin. og hvis du skal hive på en wlan box til går helt greit, eks ap2.

 

*HOST

hvis du har glemt wep key til naboen kan du bruker routern til og finne wep key HOST*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...