Gå til innhold

hackefilmer, noen forslag?


Firesky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har litt sansen for hacke filmer og tenkte jeg skulle spørre om noen av dere har noen dere vet om som jeg kunne skaffa meg,

de jeg har til nå er

 

-hackers

-takedown

-antithrust

-wargames

-the net

-the net 2

-swordfish

-23

 

noen som vet om noen flere?

5314289[/snapback]

 

Sneakers

 

(den er vel forsåvidt også realistisk, hvis vi i det hele tatt kan snakke om det i film sammenheng)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg kunne rett og slett ikke dy meg: rett opp tittelen. "Hacke film" betyr nemlig det å hacke en film. Skriv derfor "hackefilm", ja, det skrives faktisk i et ord.

 

Ellers så ser jeg du har nevnt en god del av utvalget. Kan jo nevne resten av hackersserien. Pirates of silicon valley er festelig den, men den handler strengt tatt ikke om hacking.

Lenke til kommentar
Jeg kunne rett og slett ikke dy meg: rett opp tittelen. "Hacke film" betyr nemlig det å hacke en film. Skriv derfor "hackefilm", ja, det skrives faktisk i et ord.

 

Ellers så ser jeg du har nevnt en god del av utvalget. Kan jo nevne resten av hackersserien. Pirates of silicon valley er festelig den, men den handler strengt tatt ikke om hacking.

5314593[/snapback]

Hacking er jo å endre på programvare og da, så er mange definisjoner som ikke stemmer i dataverdenen. :)

 

Å bryte seg inn et sted er å cracke

 

Enkelt sagt er Pirates of silicon valley en god datafilm som anbefales for de som er interresert i emnet :)

Lenke til kommentar
Altså, det blir ikke hackefilm akkurat, men det har gått en serie på nettet som heter for the scene.

 

Handler kort og godt om en gruppe som legger ut filmer på nettet.

 

POV er litt spesielt, man ser bare skjermen deres. Men man kan alikevel føle og ta på spenningen :)

5316212[/snapback]

Kan absolutt gå god for The Scene. :)

 

www.welcometothescene.com

Lenke til kommentar
-hackers

-takedown

-antithrust

-wargames

-the net

-the net 2

-swordfish

-23

5314289[/snapback]

Jeg fikk sånn lyst til å kommentere litt, beklager.

 

Antithrust er vel mer en film om onde storbedrifter, men den er underholdende.

 

Hackers er en av de bedre, men noe urealistisk når den ble lagd (teknologien, ikke historien). Den har blitt bedre med årene sånn sett.

The Net havner stort sett i samme kategori som Hacker, dog kanskje enda litt med urealistisk i sin tid? (men Sandra Bollocks som hacker? spar meg)

 

Wargames? Eeh, i lys av at det umulig kan være noen atommakter som er dumme nok til å muliggjøre utvendige tilkoblinger til sentralsystemet vil jeg si filmen suger ål. Men jeg liker'n litt likevel.

 

Swordfish ser jeg ikke på som en hackefilm. Jeg holdt på å dette av stolen av latter flere ganger gjennom den filmen over "hackinga" som gjøres. Men som actionfilm funker den meget bra, og har en datamaskiner i en actionfilm må hackinga også være action, så realismen sier takk for seg og skyter seg sjøl i hodet med en Dessert Eagle :)

 

Sneakers

 

(den er vel forsåvidt også realistisk, hvis vi i det hele tatt kan snakke om det i film sammenheng)

5314444[/snapback]

Oh, den er god. Og så absolutt en av de mest realistiske

 

Så, flere filmer:

 

- Hide and Seek

- The Armchair Hacker

- The KGB, the Computer and Me, en dokumentar om Clifford Stoll jakt på KGB cracker Markus Hess.

- Freedom Downtime, en dokumentar om Free Kevin (Mitnick) bevegelsen.

- Revolution OS, dokumentar om Linux og GNU.

 

Tron, dog ikke direkte en hackerfilm bør sees.

 

Eller er det jo en del filmer som har kule hacker øyeblikk og personligheter uten å være hackerfilmer. Lite utvalg:

Independence Day (Jeff Goldblum klarer utrolige ting med laptopen sin)

Jurassic Park (Samuel L. Jackson som hacker :woot: og til overmål viser filmen frem verdens mest obskure filbehandler, Silicon Graphics 3D File System Navigator)

Ghost in the Shell (mer en spennende visjon på hvordan hacking kanskje utvikler seg til)

 

Hacking er jo å endre på programvare og da, så er mange definisjoner som ikke stemmer i dataverdenen. :)

5314612[/snapback]

Ikke helt korrekt det heller. Ordet "Hack" oppsto på MIT som en betegnelse på omfattende og storslagne pek (pranks / practical jokes) utført av studenter. Begrepet gled etterhvert inn i vokobularet til datafolket på MIT (sikkert fordi en del datafolk også var med på pek), og deretter ut i vide verden, der en idiot av en journalist brukte begrepet "hacker" på folk som brøt seg inn i datasystemer (mener Clifford Stoll var den første til å bruke "hacker" om datakriminelle,

(MIT hadde et "timeshare" OS som het ITS. En spesiell sak ved ITS var det praktiskt talt ikke hadde *noe* sikkerhetssystem, så ITS var vidt åpent. Dermed var det jo en del MIT-datahackere som hadde gøy av å finne ut av hva de kunne klare å gjøre. Dette er en av grunnene til at ordet hacker har blitt assosiert med datakriminell)

 

les les les

Hack (technology slang)

The Meaning of "Hack"

Hacker definition controversy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...