Gå til innhold

Excel månedsplan for barnehager - Tekstbokser og clipart


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg driver med et prosjekt for en barnehage som hver for hver måned lager en månedsplan. Dette har de tidligere gjort med en Word mal, men det krever at de i praksis manuelt på endre på alle datoer for hver eneste dag.

Jeg prøver med derfor litt med Excel. (Dette er noe jeg gjør for madammen som jobber i barnehage, og ikke for å tjene penger!)

 

Jeg har så langt laget et Excel ark med en måneds kalender og en "barnehage årskalender" som begynner og slutter i Juli hvor man kan bla seg frem og tilbake i både måneder og år.

 

Man kan f.eks. gå inn i en av disse kalendrene og klikke på måneden og få opp et måneds-ark.

 

I månedsarket er tanken at man skal kunne klikke på en dag og deretter legge inn dagens aktiviteter via en userform.

Jeg ønsker å gjøre alle arkene skrivebeskyttet for å unngå at noen kan "tukle" med innholdet, og i den forbindelse har jeg 2 spørsmål:

1. For hver måned skrives det et "brev" til foreldrene med utvidet info. Dette tenkte jeg å løse med en tekstboks hvor man relativt enkelt kan skrive inn en formatert tekst. Problemet er bare at jeg også ønsker å lagre denne teksten formatert slik at hver gang man går inn på den aktuelle måned for teksten skal den rette teksten dukke opp. Det er altså snakk om å arkivere denne teksten i det minste over en 3 års periode. og hente den frem når man vil se info om den aktuelle måneden.

Den eneste løsningen jeg kommer på er å ha et arkiv med 36 tekstbokser med ulike navn som kan kopieres inn hver gang man blar seg frem til en gammel måned? Er det noen som har noen tanker om hvordan dette kan gjøres best mulig? Man må jo da selvsagt også "slette" innholdet i gamle tekstbokser etterhvert som man jobber seg fremover.

2. Ved siden av å legge inn en "Timeplan" pr dag skal det også være mulig å sette inn en illustrasjon i form av en clipart el. i noen av rutene hvis det er plass. Hvordan kan dette enklest gjøres i et ark som jeg i utgangspunktet ønsker å beskytte?

I det vedlagte utkastet har jeg 1 månedsark for brukeren og 1 månedsark for utskrift, da utskriften skal se litt annerledes ut med andre fonter og farger. Tanken er at brukeren skal redigere i "Månedsplan" arket og at dette skal kopieres over i "Månedsplan-Utskrift".

Menyen til venstre skal selvsagt utvides med utskriftsknapper, e-mail knapper osv.

Mye dårlig koding her, det vet jeg, men jobber med å forbedre den også.

Noen som har innspill?

NB! Vet at det er mye annet som ikke er riktig også, blant annet i arket som skal skrives ut, men må ta det senere! ;-)

Takk på forhånd!

Obs: Måtte legge inn filen som .txt slik at den må omdøpes til .xlsm for at den skal fungere.

 

Edit: Måtte fikse koden da jeg hadde endret et ark som gjorde at piltastene/kalenenderen ikke fungerte! Sorry! :-(

Stort takk til Harald Staff forresten som har lagt ut info om hvordan man beregner helligdager pr. år! :-D

Ukeplan Barnehagen – Kopi.txt

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da hyggelig lesning på slutten der :-)

 

Dette er et nydelig stykke arbeid. Masse skryt.

 

Så er jeg litt usikker på hva du spør om. Formatert tekst er fiklete i Excel. Det går an å installere en kontroll DHTMLedit og programmere den som en HTML-editor på en userform, og så hente/lagre html fra den. Fiklete som sagt, men litt gøy underveis også. Det var noe tull med sikkerhetshull i eldre versjon av den kontrollen, men jeg tror denne siden er operativ https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=8956

 

Grafiske elementer (Clipart og sånt) er også fiklete. De bor ikke i selve cella, men "flyter over regnearket" i noe som kalles "drawing layer" -samme sted som tekstboksene og knappene bor. Men de har et eierskap til cella du sto i da du satte den inn, og så valg om du skal flytte og endre størrelse på elementet med cella eller ikke. Jeg tror du skal spille inn noen makroer mens du gjør dette for hånd, og så eksperimentere med Top og Height og Left og Width i koden som kommer ut.

 

Men en viktig greie: Det er forskjell på europeiske og amerikanske unekumre! Du bruker funksjonen UKENR(), og den er amerikansk hvis du ikke gir beskjed om annet.

 

Forskjellen er: I USA er uke 1 uka som inneholder 1. januar, og uka begynner på søndag. Det er saktens sympatisk å starte uka med en fridag. I Europa er uke 1 første uka i året med fire eller flere dager, eller med andre briller uka som inneholder 4. januar, og uka starter mandag. Dette kalles ISO-systemet.

 

Det gjør at noe som har virket fint i årevis plutselig viser feil, og det skjer neste gang i 2021. Du stiller om til ISO enten ved å henge på 21 slik

=UKENR(Q7;21)

eller bruke funksjonen

=ISOUKENR(Q7)

 

På engelsk heter disse

=WEEKNUM(Q7;21)
=ISOWEEKNUM(Q7)

 

Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Takk igjen for hjelp og oppmuntrende tilbakemelding Harald! :-)

Ja, æres den som æres bør! Hadde aldri funnet den formelen på egen hånd!

Det med uke-numrene var jeg forsåvidt klar over, til en viss grad: Jeg trodde bare at om man konsekvent forholdt seg til den samme versjonen og la til/trakk fra i forhold til utgangspunktet ville det være OK, men den tanken er nå revurdert og formlene er endret til ISO!

Takker også for tipset om DHTMLedit. Har sett litt på mulighetene der og ser at det kanskje kunne ha fungert som jeg ønsker. Men det forutsetter vel også at de andre som skal bruke arket ned samme utvidelse? Som du sikkert vet er det masse begrensninger på PCer i det offentlige og det ville forundre meg mye om de enkelte brukerne i kommunen har tillatelser til å installere dette, men jeg ser mange muligheter til annet bruk! :-)

Nå kan det tenkes at det løser seg siden madammen sier at teksten uansett må endres hver måned. Da lager jeg bare 1 tekstboks og en knapp som tømmer slik at hun kan skrive inn den nye. Det er visst ikke behov for historikk på den biten.

Cliparts har jeg tittet litt nærmere på, og det er forskjellig på ulike versjoner av Excel etter hva jeg har fått med meg. Det ser imidlertid ut til at selv om jeg låser arket er det mulig å legge cliparts oppå, så da er egentlig det problemet også på en måte løst!

Tusen takk igjen for alltid god hjelp!

Kjæresten er blitt kravstor og vil nå også ha med en liste over barnas bursdager, men det tror jeg at jeg skal fikse på egen hånd! ;-)

Lenke til kommentar

Så hyggelig.

 

Barnas bursdager er en genial funksjon i en slik sak. Du og kjæresten blir store stjerner i barnehagekretser hvis hun deler denne applikasjonen med kolleger rundt om i landet når den tid kommer.

 

Jeg må dypt i arkivet for å finne kode for DHTMLedit, men noe er der ett eller annet sted. PM hvis du setter i gang med det i en eller annen sammenheng så skal jeg se hva jeg finner.

 

Beste hilsen Harald

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...