Gå til innhold

vil ha 2 12v vifter til å gå ca 10min vær time?hvordan?


Anbefalte innlegg

Har du prøvd å glatte spenningen fra en slik krets i praksis?

Skal ikke banne på at det funker, men ville tro det.... Får prøve det selv når jeg får tid. :hmm:

Men ved høy switchefrekvens bør det uansett ikke være noe problem å drive viften direkte.

På den eksempelkretsen jeg linket til kan man også sette inn en motstand i serie med den ene dioden foran potmeteret, og slik sette min eller maks pulsbredde ut. Greit å ha for å unngå å komme under startspenningen til viften f.eks.

 

Når det gjelder en frekvens på 20kHz er ikke det noe problem for den CMOS-kretsen jeg nevner, samt for de vanligste MOS-FET transistorer. Funker fint på vanlig eksprimentkort uten noe spesiell layout.

Ved store switchestrømmer vil det dog kreves litt effekt for å drive switchetransistoren grunnet kapasistansen ved høyere frekvenser. Må da bruke en ekstra driverkrets for å få hurtig nok switchetid.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå drev jeg og redigerte litt på svaret mitt mens du svarte.. Jaja..

Joda, det er 34 år siden jeg begynte med elektronikk, og har reparert utallige switchmoder og også bygd dem selv. Ikke det at jeg aldri kan ta feil men her føler jeg meg på sikker grunn.

Det eneste komponentproblemet med å gå over 2kHz i kretsen din er at man da ikke lengre kan bruke en simpel 1N4007. Da må man ty til en switchediode.

Ja, det er riktig at strømkapasiteten til driveren blir viktigere jo høyere frekvensen blir. Det er da fordelaktig med et oscilloskop for å se at man får det bra til (om man ikke følger en helt bestemt oppskrift da).

Lenke til kommentar

Har fått koblet op en liten krets på jobben nå, som ser ut til å fungere greit.

Består i hovedsak av en 4093 logikkport, en driverkrets for MOS-FET samt en MOS-FET switchetransistor.

Har ikke testet med så kraftige vifter som trådstarter har, men en relativt ordinær 120mm vifte.

Selve transistoren tåler fint opp til 20A, men bør ha kjøling dimensjonert etter belastningen.

 

Kjører frekvensen på omtrent 20kHz, og opplever ikke noe støy fra viften grunnet switchingen.

Prøvde på mellom 100-1000Hz, men da ble det merkbar lyd fra viften.

 

Har lagt inn regulering fra ca. 30-98% med et potmeter på viften, samt en liten oppstartsforsinkelse som gir viften full spenning når kretsen blir slått på.

Er også mulig å gjøre nedre og øvre reguleringsområde variabelt, slik at det kan tilpasses ønskede vifter.

 

Så er det bare å lage en liten timerkrets, så er man på plass med dette..... :thumbup:

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...