Gå til innhold

Nytt Lydkort med optisk/RCA?


Anbefalte innlegg

Har søkt, men fant ikke noe som ga svar akkurat på dette ;)

 

Jeg har den siste tiden oppgradert lydsystemet mitt en god del. Har nå en Harmon Kardon AVR 80 forsterker, en DD dekoder for å få dolby digital og noe greier videre til forsterkeren(den bruker jeg ikke enda), et par Dynavoice M-65, en center jeg ikke vet helt hva heter, et par proson bakhøyttalere og en XTZ 99 W12 sub. Alt dette spiller veldig bra! Men da er avspillingskilden min bare en snart 2 år gammel PC, så jeg hører hele tiden en plagsom bakgrunnslyd avhengig av volumet på forsterkeren.

 

Det jeg lurer på da er om det hjelper veldig med å bare kjøpe et nytt lydkort? Enten et som har optisk ut som jeg kan kople til DD dekoderen, eller med analog ut(RCA) så jeg kan kople rett til forsterkeren? Istedenfor den ene 3,5mm jack pluggen jeg har i det integrerte lydkortet nå som går til forsterkeren.

 

Det enkleste for meg hadde vært om jeg slapp unna den dekoderen da jeg må ha en del ekstra kabel om jeg skal det, men er det stor forskjell på RCA og optisk? Noen anbefalinger til lydkort? Så billig som mulig:)

 

Kommer jeg til å merke stor forskjell på lyden uansett? :)

 

Brukes mest til musikk, og litt til film. Så Ville vært kjekt om det er surround:)

 

Takker på forhånd :)

 

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nok merke forbedring med optisk, da denne gir den mest upåvirkede lyden. Jeg anbefaler deg å ta en titt på dette vakre lydkortet:

 

Bluegears b-Enspirer PCI lydkort

 

Har digitale utgangen for inntil 7.1 ubehandlet (S/PDIF, bitstream) og Dolby Live 5.1 for behandling av lyden på selve kortet i f.eks. DTS.

 

110 dB signal-to-noise ratio hjelper også på støyreduksjonen ved analog overføring :)

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Ikke mulig å få surround med ett sett RCA utganger på lydkortet nei :S

 

Da må det nesten bli optisk da :p

 

Det så veldig pent ut det du linket til tommyms ja ;) Men litt høyere pris enn det jeg egentlig hadde tenkt på.

 

Hva med bare ett av DENNE typen da?

 

finnes det en type optisk som er bedre enn andre? Eller er det lydprosessoren eller noe? Hehe, har ikke så veldig peiling på dette :p

 

EDIT: Hva med coax?

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Optisk er bedre enn coax, coax gir litt uklar bass har jeg hørt rykter om. Men optisk er optisk! Så et billigere alternativ burde gå helt fint :)

Har jeg ikke hørt om før. Tror dette er "humbug".

 

En fordel med optisk fremfor coax er at man får et galvanisk skille. Støy i elektronikken blir ikke med over i en optisk kabel, siden den ikke leder strøm.

Lenke til kommentar
Optisk er bedre enn coax, coax gir litt uklar bass har jeg hørt rykter om. Men optisk er optisk! Så et billigere alternativ burde gå helt fint :)

Har jeg ikke hørt om før. Tror dette er "humbug".

 

En fordel med optisk fremfor coax er at man får et galvanisk skille. Støy i elektronikken blir ikke med over i en optisk kabel, siden den ikke leder strøm.

 

Der har du enda en grunn til å velge optisk ja :) ...men jeg tror altså at det kan ligge noe i det med at kabelen leder strøm, at det kan påvirke lyden. Digitale signaler er veldig utsatt for støy over analoge strømførende kabler, men neppe merkbart på korte avstander.

 

Det lydkortet så helt greit ut. Velg først Digital Utdata som lydkort/utgang, og bruk "S/PDIF OUT" i programmene dine for å sende ubehandlet lyd (bitstream) direkte til forsterkeren.

Lenke til kommentar

Problemet med noe rimelige lydkort er at de ikke gir ut 44.1kHz via SPDIF (optisk eller COAX), kun 48kHz.

Til film er ikke dette noe problem da filmspor er 48kHz, men til avspilling av CD/mp3/flac så må lydkortet

resample fra 44 til 48kHz og det blir ikke så bra bestandig.

 

Jeg anbefaler dette kortet:

https://prisguiden.no/product.php?productId=72132

 

Har også live enkoding av DTS, kjekt for filmer og spill som ikke har surroundlyd.

Endret av lqpl
Lenke til kommentar

Hmm, er det stor forskjell på det du linket til og DETTE? det står

External Connections

Digital output, optical, 44.1 / 48 kHz (TOS link)

Digital input, optical, 44.1 kHz, 48 kHz (TOS link)

så da skal det ikke bli noe tull med det du pratet om? :)

 

Men om det blir dårligere kvalitet pga noe annet kanskje?

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar

Den eneste norske nettbutikken jeg fant som solgte det kortet solgte det for ca 2000kr, noe som blir for dyrt for meg.

 

Så tror nok det kun blir et TERRATEC SoundSystem Aureon 5.1 PCI Lydkort PCI, Retail

Profigold Toslink Toslink Optical 5 METER

og et par AESP Lydkabel 2x Phono RCA M/M 2.5m fra pckoisken da de var omtrent eneste butikken jeg fant som hadde både 5m lang optisk kabel, billig lydkort med optisk ut som kunne sende ut 44.1KHz og 48KHz og RCA kabler.

 

Ser dette greit ut? Får jeg spilt av de fleste lydformater i surround med dette? Og er det med en EQ med det lydkortet? Jeg liker å kunne stille litt på sånt:)

 

Mvh Olav B, G ;)

Endret av olavgulb
Lenke til kommentar
Optisk er bedre enn coax, coax gir litt uklar bass har jeg hørt rykter om. Men optisk er optisk! Så et billigere alternativ burde gå helt fint :)

 

Coax er digital, noe som betyr at så lenge dekoderen er i stand til å tolke dataen den mottar over coax korrekt, så er signalet i teorien bitperfekt med de lyddata som ble sendt fra PCen. Dette er derimot ikke tilfellet med analoge tilkoblinger da det alltid vil være små forskjeller som oppstår i det analoge signalet i form av små avvik i spenning. Rent teoretisk er dermed coax bedre til å formidle et signal slik det var opprinnelig enn hva analog. Men analog elektronikk har blitt utrolig bra de siste 10-15 årene, jeg hører ikke forskjell på coax og RCA fra et godt lydkort og gode kabler. :)

 

Har jeg ikke hørt om før. Tror dette er "humbug".

 

En fordel med optisk fremfor coax er at man får et galvanisk skille. Støy i elektronikken blir ikke med over i en optisk kabel, siden den ikke leder strøm.

 

En annen fordel optisk-digitalt medium slik som Toslink er svært lite jitter i forhold til elektrisk-digital slik som coax. Men jeg har ikke lest eller hørt om noen som har opplevd trøbbel med coax pga. jitter, så om det er av praktisk betydning vet jeg ikke.

 

(...)

 

Dersom det er lydkortet og ikke forsterkeren som lager støyen vil du nok ha stor nytte av et nytt lydkort. En mulighet er å velge et billig lydkort med Toslink-utgang og AC3-pass through slik at lydkortet kan videresende den digitale surround-lyden fra f.eks DVD-filmer. Problemet blir at du ikke vil få lyd på filmer med DTS-lyd, dersom dekoderen din kun støtter Dolby Digital. Dette er to konkurrerende formater som ikke er kompatible med hverandre.

En annen mulighet er slike lydkort som Club3D Theatron og Bluegears som både støtter AC3, men som også kan transenkode ("oversette") andre formater som dekoderen din ikke støtter.

En siste mulighet er lydkort med analoge utganger. Da vil PCen ta seg av dekodingen av surround-lyd, og sende dette over RCA-kabler. I de to sistnevnte mulighetene vil ikke formatet på filmene dine ha noe å si hvorvidt du får lyd eller ikke.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...