Gå til innhold

Adobe Lightroom også bra for JPG?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her i forumet, og sier med dette - hei!

 

Etter en (lang)periode der jeg har vært forhindret fra å sysle med foto, har jeg fått tid og anledning til å ta dette opp igjen. Imellomtiden har digital foto tatt over, og jeg morer meg nå med de mange alternativene som finnes for å redigere bilder på PC-en. Jeg kjøpte meg et godt "bridge" kamera (s9600) for å sjekke ut om dette fremdeles er noe for meg - og har et spørsmål til de mange kloke hoder jeg har registrert finnes her inne.

 

Da jeg har anledning til å velge mellom Adobe Elements 6 og Photoshop cs3, eventuelt i kombinasjon med Lightroom, lurer jeg på om Lightroom er like godt egnet til JPG som RAW filer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, jeg ble litt klokere. :thumbup:

Det er ingen enkel situasjon når man skal velge programvare for organisering og redigering av bilder. Jeg ville helst slippe å sette meg inn i alle for så å velge, da jeg ser at dette er en ikke ubetydelig oppgave.

 

Ender nok opp med Lightroom, som jeg allerede har forelsket meg litt i - med supplement fra CS3. Jeg vil nok trenge en del tid før jeg mestrer dette helt, men bildebehandling på pc er jo veldig kjekt- for å si det forsiktig......det var ellers resultatet av autofunksjonen som fikk meg til å stusse på om JPG hadde noe i Lightroom å gjøre. Fint å få avklart at dette ikke bare skjer hos meg.

 

JPG spørsmålet grunner også litt i at jeg ikke syntes at RAW- funksjonen i mitt Fuji S9600 er særlig brukbar, og derfor er foreløbig henvist til JPG. Men hvis jeg om et års tid fremdeles syntes at dette er like kjekt - er tiden inne for en seriøs investering.

Da ville jeg helst slippe å bytte programvare, og lære en masse på nytt......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...