Gå til innhold

Worklog: Prosjekt- Angles kabinett


Anbefalte innlegg

prosjektet er ferdig stilt, men jeg klarer beklagligvis ikke å laste opp resten av bidene.. derfor ønskes tråden stengt..

 

Mvh. 2ball(s)

 

 

 

 

 

 

Frist: 2 uker etter påske.. Edit: fristen er flyttet frem til 14 mai grunnet at de ikke kunne ha utstilling før dette..

 

Komplett verktøy liste:

 

-Platesaks (til å kutte plater)

-"Knekke maskin" (manuell maskin til å lage vinkler)

-"Poppnagel maskin" (og poppnagler)

-Drill

-Stikksag

-Slipemaskin

-sveise aparat alu/stål

-Aluminiums plater (mange)

-Stålplate (en)

-Vinkel og vater

-en del andre ting som ikke ble brukt mer enn en gang..

 

 

Jeg har i lengre tid hatt lyst å prøve meg på kabinett bygging, og da vi skulle lage prosjekt i K&H(kunst og håndverk) kunne jeg ikke la sjansen glippe...

 

 

Jeg skrev ned ideer og laget en rask kladd. Jeg fant fort ut at jeg måtte prøve å lage noe som folk ikke har sett før (det kan være noen som har litt samme design som meg..).

Som emnetittelen sier har jeg tenkt å lage kabinettet som et triangel. Og det var fra starten klart at jeg måtte lage det hele i aleminium og stål. Jeg har derfor fått lov til å låne verkstedet til "tide"(busselskap). Om det sier jeg ikke noe mer enn: Kontakter er alt ;) (får litt hjelp av den ene "kontakten", da jeg ikke har så mye erfaring med verktøy og stål generelt)

 

Kabinettet skal bestå av 2 deler: en trekant som skal huse hardware, og en sokkel som skal "støtte opp" trekanten(Bunn platen i sokkelen skal være metall og muligens huse radiator og vannpumpe til et evt. vannkjølt system)

Trekanten skal settes med den "Spisse" vinkelen ned i en sokkel, noe alla MeTube - rørkabinett. Sokkelen skal dog være litt høyere, sidene skal bues inn og det skal som sagt være en trekant som sitter i sokkelen.

 

Jeg har laget en modell i "SketchUp" som jeg skal prøve å legge ut i kveld..

 

Det blir ikke lenge til prosjektet er ferdigstilt, da innleverings fristen er februar-2008. Det blir ikke mye arbeid uten om helgene da det er stor aktivitet på tide i ukedagene..

 

 

det slo meg plutselig at jeg ikke har oplyst om hva HardWare jeg kommer til å bruke. jeg kommer ikke til å kjøpe ny PC.. jeg får klare meg med det jeg har i min nåværende PC:

 

 

Kabinett- Thermaltake Aguila Sort Miditower

hovedkort- Asus P5N-E SLI nForce-650i SLI 775

psu- Hiper Type-R strømforsyning 580W Sort

cpu- Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket775

mus- Logitech MX518 Optical Gaming Mouse

tastatur- Logitech Ultra X Media Tastatur

skjermkort- POV GeFORCE 8800 GTS 640MB PCIe

hdd- WD 320GB 7200RPM

- WD Raptor 36GB 10000RPM

-samsung 80GB

cd/dvd- Optiarc / NEC DVD-brenner AD-5170

minne- OCZ DDR2 2048MB Platinum XTC + kingston 2gb

 

 

 

klager og ros(?) skal i

 

kommentartråden

 

Mvh. 2ball(s)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilder fra SketchUp:

 

 

untitled.jpg

1.jpg

 

 

har lgt inn bildene med tekst også:

 

 

hsmedtekst.jpg

vsmedtekst.jpg

 

 

 

Ta hensyn til at jeg ikke har mye erfaring med SketchUp...Jeg har ikke tatt med alle veggene for å gi litt innsyn til hvordan det skal lages. Det kommer også av manglende kunnskaper... :roll:

 

For noen dager siden bestilte jeg dette hovedkortbrettet fra netshop.no. Og jeg har nå mottatt leveringsbekreftelse...

 

Eit: jeg har nå mottatt hovedkortbrettet..

 

Mvh.2ball(s)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

UPDATE!!! (del 1)

 

Ok..jeg må bare beklage at det ikke har kommet update... Dettte grunnes at da jeg fikk hovedkortbrettet var dette en del bredere en ventet og det viste seg at formen ikke var gjennomførbar. det viste seg nemlig at den ikke kom til å bli stor som ventet, men gigantisk!

 

det jeg har gjort i mellomtiden er å finne en ny form. denne ble litt annerledes enn den som orginalt var tenkt, men jeg er meget fornøyd med hvordan den kommer til å se ut.

 

Her er noen bilder av en papplate (en mal) som viser den nye formen:

 

 

DSC00077.jpg

 

DSC00078.jpg

 

 

 

Som du ser er det som gjorde det til en trekant borte. "Toppen" av trekanten er forskyvd inn til å stå vertikalt. dermed oppnas en ønsket forminsking av bredden. for å gjøre den nye formen litt mer attraktiv har jeg valgt å legge inn en buet topp. viften i front er i tillegg satt på høykant for ikke å stride mot resten av formen på kabinettet.

 

Denne skissen er langt fra nøyaktig. det er bare selve formen og det som er tegnet opp med blått (viften) som er tegnet med rette mål. men det som er tegnet med blyant er et utkast av hvordan "pleksien" skal se ut.

 

 

PS: dette var bare 1. del av kveldens uppdate. mens du leste dette har jeg holdt på med å legge ut det som ble gjort i dag ;)

 

 

Mvh. 2ball(s)

Lenke til kommentar

Update! (del 2)

 

 

Ja, jeg har faktisk gjort noe i dag, men jeg fant det passende å komme med dette i en seperat post. Det kan fort bli mye rot vist jeg skal forklare meg i samme post som jeg legger inn dgens resultat ;)

 

Blider av kutteren og materialet som jeg har til rådighet:

 

DSC00075.jpg

 

DSC00076.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------

 

det skal sies at jeg ikke har spesielle kunnskaper med sveising og jeg fikk "kontakten" til å stille inn sveiseaparatet. (han skal hjelpe meg og lære meg med vektøyet vi kommer til å bruke).

 

Da det var riktig innstilt klattet vi litt på et en plate, og tok bilde av hvordan det så ut:

 

DSC00080.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det første som ble gjort var å skjere ut frotplaten. etter dette skulle bakplaten lages etter denne.

målene ble tatt og der etter streket opp med en spiker. Da den skulle skjeres var det en drøm å ha "metallkutten" (

selv om den var litt sløv og var grunn i en del banning og ekstra arbeid). alt er bedre enn å stå å svette med en stikksag.

et lite bilde av hvordan det funker:

 

DSC00082.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

når front- og bakplate var kuttet og sagd slik de skulle, ble de bøyd med en "knkke benk".

da de var "ferdi" så de slik ut:

 

DSC00090.jpg

 

DSC00089.jpg

 

DSC00084.jpg

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Grunnen til at det er laget "knekker" på denne måten er at det skal være noe å feste sideplatene i. apropo side plater så er det noen bilder av de her:

 

DSC00094.jpg

 

DSC00095.jpg

 

Disse er bare målt opp og bøyd slik at de passer med front/bakplate.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Delene ble ikke satt sammen i dag. før den tid må hullene til pleksi, dvd o.l skjeres ut. for å gi en litt bedre følelelse av hvordan det kommer til å se ut fikkjeg "kontakten" til å holde delene sammen mens jeg tok bilde:

 

DSC00093.jpg

 

DSC00092.jpg

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ja, det var det jeg fikk gjort i dag. det kommer update om ikke så alt forlenge. (betyr kansje ikke så mye når det kommer fra meg.)

 

Btw: jeg skal se om jeg kan bruke paint til å vise hvordan "pleksi" skal plaseres o.l..

 

Mvh. 2ball(s)

 

Komentarer er velkommen i komentartråden

 

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mini uppdate:

 

 

i morgen har jeg tenkt meg en tur til "byn" (bergen). når jeg først er der kan jeg se meg om etter en de ting som jeg kommer til å trnge (og som dessuten viser seg vanskeig å finne for salg på nett)

 

handeiste:

 

-Peksi glass. (kjøper ca. 1x1 meter, så jeg har "litt" rom for feil)

-start knapp. noe alla denne

+ noen ting jeg ikke husker så sent på kvleden..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Update

 

 

Nå har jeg vert litt treig med uppdate, men jeg tar det igjenn med enda en dobbel update ;)

 

Siden sist har jeg skjert ut det siste i front. Jeg bestemte meg for at "vinduet" skuller være et rektangel med runde kanter. Jeg har også valgt å legge inn et "lyn" som deler det på midten.

 

Anyways: Bilder sier mer en 1000 ord:

 

Når jeg skulle skjere ut risset jeg det rett på platen med en skrue og linjal. Når jeg risser litt større ting, pleier jeg å legge et enkelt lag med grunning/lakk, for å se bedre hvor jeg har risset:

DSC00120.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------

DSC00131.jpg

DSC00123.jpg

Fult bilde av fronten. Fra topp til bunn: 12cm vifte, DVD-"hull", vindu.

--------------------------------------------------------------------------------------------

DSC00128.jpg

DSC00129.jpg

Har pusset rundt kanter og skruehull.

--------------------------------------------------------------------------------------------

DSC00116.jpg

Her har jeg skjert ut hull til hvk.bettet og PSU (strømforsyning)

med hvk.brett (og nerdehånd):

DSC00118.jpg

--------------------------------------------------------------------------------------------

Samme kveld fikk jeg og hjelp til å lage den første sveisen. Da ble bakplaten sveiset fast til den ene siden.

 

DSC00126.jpg

DSC00127.jpg

Nærbilde av sveisen:

DSC00125.jpg

 

Det var alt som le gjort den kvelden, men det var rett tilbake på jobb etter 2 eller 3 dager (husker ikke helt .:hmm: ).

 

Mvh. 2ball(s)

 

 

Slutt av del 1

 

øsker mer aktivitet.. det kan du sørge for i komentartåden

 

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Del 2

 

 

Nå har jeg tatt den turen til byn, men det var ikke mye jeg fant.. jeg fant alikevel det viktigeste.

Av/På knapp:

 

DSC00132.jpg

"Bårret" hull til den:

DSC00135.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg øvde meg på å sveise:

DSC00136.jpg

 

Jeg skal med andre ord IKKE sveise på dette prosjektet...

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

slik ble det da jeg ikke sveiste kabilnette selv:

 

DSC00138.jpg

Bakplaten ble hengt på sammen med frontplaten.

 

Og deretter ble den andre side platen sveist på:

DSC00137.jpg

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Sideplatene var ikke helt perfekt "linet", i spissen, og ble derfor etter-kuttet. på innsiden ble det sveist fast en vinkel for å holde spissen sammen. jeg glemte dessverre å ta bilder av dette.

 

sidene sveist sammen:

 

DSC00141.jpg

DSC00140.jpg

 

jeg lagde først en vinkel som skulle støtte opp under PSU, men lagde heller en ny som gikk over hele bakplaten. dette for å gi styrke.

bilder:

 

DSC00139.jpg

DSC00143.jpg

DSC00142.jpg

Festet den med "popnagggel". syntes selve dette så ganske pent ut..de skal i tilleg lakkes over..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det var alt for nå... videre skal jeg feste vinkler som hvk.brettet skal hvile på. Disse festes med "popnaggel", etter lakking. jeg kommer til å bruke noen penere forniklede til dette... I tilleg skal unnen lages. Her ventes ikke de største utfordringene. og det siste som skal gjøres før lakking er at toppplaten skal kuttes ut og bøyes/valses i en bue...

 

komentarer i komentartråden

 

Mvh. 2ball(s)

 

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...