Gå til innhold

Tråden om åsatru og norrøn religion!


Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er noen som helst etterspørsel på forumet etter en slik tråd, men jeg lager en siden jeg har lett etter en uten hell. Tanken er vel at man i denne tråden kan diskutere alt innen den norrøne mytologien og dens trosretning, åsatrua. Hvor mange er det forresten her på forumet som interesserer seg for dette temaet? Og er det noen her som er "troende"? Hvis dere har noe å vise frem, alt fra tatoveringer til gamle skulpturer, så ikke nøl med å legge ut bilder.

 

 

Linker

 

Tekster:

Heimskringla.no

Tor Åge Brinsværd - Den Enøyde

 

Organisasjoner/grupper:

Åsatrufellesskapet Bifrost

Foreningen Forn Sed

 

Underholdning:

Peter Madsen - Valhalla

 

Ritualer/runer/symboler:

Arild Hauges Runer

 

Større samlinger av generel infomasjon:

Reginheim

 

 

Bokliste

 

Edda-dikt - Ludvig Holm-Olsen (anbefalt av Mimir)

 

Germania og Agricola - Tacitus (anbefalt av Mimir)

 

Beretningen om Hamburg stift, erkebiskopenes bedrifter og øyrikene i Norden - Adam av Bremen (anbefalt av Mimir)

 

Kampen om Nordvegen - Torgrim Titlestad (anbefalt av Abigor)

 

Vikingenes Stridskunst - Lars Magnar Enoksen (anbefalt av Abigor)

 

Røde Orm - Frans G. Bengtsson (anbefalt av Abigor)

 

Norrøn Religion - Gro Steinsland (anbefalt av Mildir)

 

Edda - Snorre Sturlason/Anne Holtsmark (anbefalt av Mimir)

 

Beowulf - Tor Åge Brinsværd (anbefalt av Mimir)

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

EDIT: Har endret emnetittelen til noe mer passende da det var et ønske om dette blant noen av de aktive i tråden. Jeg vil også legge til at rasistiske holdninger ikke hører hjemme her, og vil bli rapportert. Dette er ikke en tråd forbeholdt ekspertene, så det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på.

 

EDIT 2: La til en liten liste over viktige linker nevnt i tråden. Er det noen dere vil ha med, eller noe annet dere vil ha lagt til i førsteposten, så ikke nøl med å ta kontakt. Enten i denne tråden, eller på PM.

 

EDIT 3: La til bokliste. Listen vil bli utvidet. Har du lest en bok om temaet som du vil anbefale, så send meg en PM eller skriv i tråden.

Endret av Mimir
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt overbevist om at det faktisk er noen som virkelig tror på de gamle forestillingene om Tor og Odin og alle de andre gudene. Virker mer som en gimmick som gjerne kombineres med en interesse for metall-musikk og nasjonalisme, at tingen er at folk bare synes det ser kult ut å ha en torshammer i et kjede rundt halsen fremfor at de faktisk tror det er Tor som er ute og kjører vognen sin når det er torden. Og når jeg snakker om nasjonalisme så blir det vel mer et opprør mot kristendommen, og de slemme kristne som kom og myrdet alle de uskyldige nordmennene, og at man da danner seg en identitet som er i kontrast mot dette, fremfor at man faktisk frykter at gudene skal føre ulykke over en om en ikke bloter.

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva du mener. Jeg deler ditt syn, men jeg både tror og vet at dette ikke gjelder alle. Personlig så føler jeg en utrolig tett tilknytning til mytologien og åsatrua, blottet for nazisme, kristenhat osv. Dette er en tilknytning jeg har hatt hele livet. Jeg har en brennende interesse for mytologien, og jeg har også vært medlem av Åsatrufellesskapet Bifrost (som jeg meldte meg ut av tidligere i år grunnet lite aktivitet fra min side). Det er kanskje ikke så mange som tror på Tor og Odin sånn rent bokstavelig, og det gjør ikke jeg heller. Men jeg tror at historiene i mytologien er bilder på noe annet, på samme måte som mange tror bibelen er. Jeg tror ikke at Odin, Vile og Ve fysisk skapte menneskene av treverk, men jeg tror at det er et bilde på noe som har skjedd.

 

EDIT: Skrivefeil.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Synes norrøn mytologi er fascinerende selv, og som du selv sier så tar man det ikke helt bokstavelig alltid, men at ting kan være et bilde på noe annet. Den norrøne mytologien har jo fellestrekk med mange andre mytologier, og også med min egen tro kristendommen ser jeg fellestrekk. F.eks. at Odin hang i Yggdrasil for å få kunnskap om runene, og at han var såret av et spyd, Jesus også hang på korset og ble såret av et spyd og hvis man tolker kristendommen så blir også korset et symbol på livets tre. Ask og Embla forestillingen har jo også likheter med Adam og Eva. Og Elias som kjører med vognen sin over himmelen og lager lyn og torden er jo nesten identisk med forestillingen om Tor. Midgardsormen eller leviathan fra bibelen er også like i beskrivelser. I vår egen mytologi står det om Tor som fisker etter ormen med et oksehode, i bibelen står det at leviathan og oksen behemoth skal slåss sammen. Både når det gjelder midgardsormen og leviathan så står det at de er sjøskapninger som omkranser jorden og biter seg selv i halen (derav avatar-bildet mitt). Jeg selv tolker dette som et symbol på naturen som går i kretsløp. Det står at Tor skal drepe midgardsormen, og Gud drepe leviathan, og antar at dette beskriver når kretsløpet skal bli avsluttet. Jeg tror man kunne skrevet en veldig, veldig diger bok om likhetene i mytologiene.

 

Det er likheter som dette i de fleste religioner, og det som jeg synes er fascinerende å tenke på er at kanskje alle religioner peker på det samme. Har selv vært medlem i en organisasjon for wiccanere, åsatruende og sjamanister en stund, men meldte meg ut når jeg ble kristen, og det jeg selv har erfart er at jeg ikke har fått noe jeg kan beskrive som direkte kontakt med noen andre guder, selv om jeg har hatt åndelige opplevelser, men kristendommen gir meg dette, at jeg merker at Gud faktisk er der og at han er noe virkelig og ikke bare et symbol på noe. Men det er mine erfaringer.

Lenke til kommentar

Det du sier om likheter har jeg faktisk tenkt veldig mye rundt selv. Min oppfatning er at alle religioner må stamme fra en felles "grunnreligion" om du vil. Fra en stor, hittil ukjent, mytologisk fortelling om hvordan alt gikk til en gang i tiden, og hvordan alt skal gå. En fortelling om livet her på jorden fra start til slutt, i bilder selvfølgelig. Jeg vet ikke hvor mange som deler min oppfatning, men jeg sitter igjen med det inntrykket at religionene våre (i mitt tilfelle åsatrua) ikke bare forteller oss hvordan ting har gått til, og hvordan vi skal leve, men også hvordan ting skal gå. Jeg tolker det f. eks. dit hen at kaoset før Ragnarok er et lignende kaos som vi opplever i verden i dag med generel krig og elendighet, og at Fimbulvinteren, den 3 år lange vinteren før Ragnarok rett og slett er et bilde på en atomvinter, på samme måte som at hele Voluspå er et bilde på vår verdens undergang. Jeg sitter ikke igjen med følelsen av at Ragnarok er vår versjon av syndefloden slik mange har fortalt meg, men en versjon av dommedag.

 

Tilbake til det du sier med at Gud gir deg noe mer. At han føles som en virkelig tilstedeværelse du ikke følte tidligere. Og at mine guder på en måte ikke blir like personlige fordi de er bilder. Jo, jeg er på en måte enig, men på samme tid føler jeg tilstedeværelse av gudene. Ikke som skikkelser, men som krefter. Krefter jeg kan føle på kropp og sjel, krefter som gir meg trygghet når det er det jeg trenger, og styrke når det er det jeg trenger. Jeg tror at mine guder kan føles like trygge og personlige som din.

 

EDIT: Fikset på linjedelingen.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

Tusen takk for en veldig, veldig god tråd. Jeg har stor interesse for dette, uten å ha begynt å studere det nærmere. Generelt syns jeg alt som har med religion og historie er interessant. Jeg deler din mening Mimir, om at mye religion og mytologi kan knyttes til dagens hendelser og hendelser som venter på å skje. Antageligvis blir jeg passiv fremover i tråden, men som sagt, dette er et kjempebra tiltak.

 

Har en av dere noen bøker eller evt. nettsider å anbefale? (Norrøn mytologi)

 

 

 

*følge spent med videre*

Endret av Expired product
Lenke til kommentar

Hvis det er den norrøne mytologien du vil studere videre så er jo Den Eldre og Den Yngre Edda to av de mest betydningsfulle. Begge finnes oversatt til bokmål. Hvis norrøne tekster er av interesse så kan jeg anbefale denne siden. Her vil du finne det norske, svenske og danske flagget øverst på siden, i tillegg til et alternativ for originalspråket. Masse flotte tekster her. Godt å høre at jeg har noen på laget.

 

EDIT: La til informasjon.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Har en av dere noen bøker eller evt. nettsider å anbefale? 

 

Sjamanisme (Henrykkelsens og ekstasens eldgamle kunst) av Mircea Elidae (PAX er utsolgt men du finner den sikkert på biblioteket) forteller veldig mye om de tidligeste formene for religion. Det som er intressant her er at både i Australia, Sibir, Europa, Afrika, Sør- og Nord-Amerika har vært nærmest identiske ritualer og forestillinger selv om folkeslagene har vært adskilt av landmasser og verdenshav som på den tiden isolerte dem fra hverandre. Eliade har en forestilling om mennesker som grunnleggende religiøse skapninger, men denne teorien tror jeg har blitt møtt med en del kritikk. Det står litt om teoriene hans på wikipedia. Men dette går jo enda lenger tilbake enn den norrøne mytologien, og handler kanskje mer om samisk-lignende forestillinger.

 

Jung har også veldig mye intressant, der han trekker paraleller mellom psykologi, religion og f.eks. alkymi. "Minner, drømmer, tanker" er et en lettlest bok av han, der han forklarer mye av sine tanker om dette og samtidig sammenligner med sitt eget liv.

 

Voluspå er kanskje det vakreste "diktet" som er skrevet som omhandler norrøn mytologi, som går fra skapelsen til dommedag. Kan leses gratis her. Men om du kjøper bok så får du nok også forklaringer med.

Lenke til kommentar

Norrøn mytologi og åsatru er emner som interesserer meg stort, kommer til å følge med på denne tråden.

 

Om det finnes mennesker som faktisk tror? Joda, vår alles kjære Varg Vikernes for eksempel, boken hans "Vargsmål" og andre skriberier finnes på burzum.com

 

Greven er en utrolig intelligent person, hvis ambisjoner og resurser går tapt bak fengselsmurene, men heldigvis får han tilgang til internett, og publiserer filosoferingene sine på hjemmesiden.

Lenke til kommentar

selv bor jeg faktisk i bygden hvor "Håkon den gode", som kristnet norge, ligger begravet. bygden heter nå Seim etter å ha skiftet navn fra "Seheim" som det het da vikingene bodde her. vet ikke om jeg blnoe sable, men ver ikke faren hans(håkon) "Harrald hårfagre"(samlet norge til et kongerike)? før pleide det faktisk å være et årlig skuespill om håkon den godes liv(håkonar spelet), men dette ble sluttet da grav heuen(tilo håkon), som spillet ble holdt på, bled fredet. man fikk da ikke lov til å sette opp "sene" på hauen.

 

i fjord vinter ble også "wich witch"(er usikker på staving) hold på hauen. spillet varte en uke og var fullsatt hver kveld en uke(ca. 150 plasser). selv var jeg på siste oppsettning og det var en opplevelse for livet.

 

kansje ikke mytologi dette, men det som skjedde her hadde ikke ubetydlig innvirkning på norge.

 

husker ikke så godt, men jeg mener at faren til håkon(harrald?) sende han til "kongen" av england pga. en form for feide som de to hadde(harrald(?) og kongen av england). i steden for å ta livet av gutten introduserte han ham til den kristne tro. som håkon sener tok med seg tilbake til Norge, da hans fra døde(i krig?).

 

måten landet ble kristnet var vell noe som dette: de fikk et man fikk et sverd på en skulderen og ble spurt om man trodde på gud. sa man ja ble man døpt. sa man nei ble man halshugget.

 

er litt rusten på området og hadde vert taknemlig om noen kunne fylle inn/rette opp ting jeg har/ikke har sagt..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Syntes den norrøne mytologien er utrolig intresang, noen som har noen gode bøker å anbefale om temaet forresten?

 

henger meg på denne :thumbup:

 

Da bor du kanskje en 20 min. bilkjøring unna meg da 2balls (over broen) :) Tror det er uenligheter om Håkon den Gode faktisk ligger der.

 

ja.. noen mener at den lange freden fra lindesnes(hor han døde) ble for lang og at han ble begravd et sted på veien. det er også en gårdsbruker som mener han ble begravd på fjellet før selve graven. det sies at han gjemmsøker stedet, da han ikke fikk en skikkelig gravferd.

 

det sies også at han ble begrav på veien grunnet at det ikke var alle som var like glad for det han gjorde. "bli kristen eller dø metoden".

 

Da bor du kanskje en 20 min. bilkjøring unna meg da 2balls (over broen) :) Tror det er uenligheter om Håkon den Gode faktisk ligger der.

over broen? kult :p

 

siden du ikke bor her er det kansje ikke den største sjansen for at du har sett spillet(?).

 

edit: glemte en ting: det var også en marsj(håkonarmarsjen) man kunne gå før selve spillet startet. man gikk da den siste biten hvor han ble båret bort til graven sin(fra Kvamme til Seim). det er også på denne strekningen noen påstår han ble begravd og gjemmsøker.

 

Norrøn mytologi og åsatru er emner som interesserer meg stort, kommer til å følge med på denne tråden.

 

Om det finnes mennesker som faktisk tror? Joda, vår alles kjære Varg Vikernes for eksempel, boken hans "Vargsmål" og andre skriberier finnes på burzum.com

 

Greven er en utrolig intelligent person, hvis ambisjoner og resurser går tapt bak fengselsmurene, men heldigvis får han tilgang til internett, og publiserer filosoferingene sine på hjemmesiden.

 

med "eksterm" intligens følger ofte galskap. han er kansje en luring i hodet, men ikke så veldi smart i handling. det kan du ikke si noe i mot.

 

du fikk kansje med deg hva han gjorde da han var på prøve?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
siden du ikke bor her er det kansje ikke den største sjansen for at du har sett spillet(?).

 

Nei, men har sett reklame for det. Folk som kler seg ut som vikinger o.l. ikke sant? Hadde vært kult å sett det en gang. Driver de enda med det?

nei desverre.. det ble nekte da hauen ble fredet.

 

husker godt at mange av vennene mine var med som statister. spilte unger som lekte i bakgrunnen. siste oppsettning ble de "forfremmet" til "svenner"(tener av kongen). spillet var 100% satt opp av frivillige. vi kjenner jo alle det gode norske ordet "Dugnad" :)

Lenke til kommentar

når jeg tenker meg om kommer jeg på en myte som jeg kan bruke til å dra meg litt mer inn på mytologi.

 

"storåkeren" er et stedsnavn på seim. dette kommer av at det i vikingtiden var en gigantisk(vi snakker gigantisk) åker som lå over ene siden av dalen. åkeren var så stor at man ikke klarte å høst alt selv. derfor måtte de ha hjelp fra "tussene"(skapninge fra undergrunnen som bodde under fjellet). de satt ut et bord lagd av et like gigantisk tre. man fylte bordet med alskens goder og "offer gaver". om natten kom tussene ut fra fjelle og høstet resten av avlingen, for deretter å forsyne seg av godene. borde som fikk navnet "tusse-bordet" ble sener delt i to. en del ligger på muse i bergen og den adre delen henger på en låve vegg her i bygden(vist den ikke er flytte til "Strile museet her i bygden).

 

edit: "kongs-stolen" som ble brukt under spillet står lagret i det gamle bakeriet, som nå er privateid verksted.

 

edit2: det er masser av andre ting jeg kunne fortalt om, men jeg velger heller å nevne noen av de kort:

 

"tinget": en samlig at bautasteiner som var stilt i en ring. dette var vikingenes form for en rettsal. her ble det bestemt hvem som skulle straffes av ulike grunner. man kan sammeligne formasjonen med en "stone-hedge"(usikker på staving) bauta steinene ligger/står nå på ulike plasser i bygden etter at de ble flytte for å gi mer plass til jordbruk.

 

"vardene": det er en rekke varder som går over fjellene fra lindesnes til mongstad(?). disse ble fyrt i når man så fietlige skip komme inn over horisonten. det var et gammeldags alarmsystem om du vill.

 

det er også en rekke andre ting som er verdt en nermere kikk. langs elvene i dalen kan man fremdeles se gamle møllehjul, som ble brukt til å male korn ol.

 

ellers har vi ulike malerier i "grenda-huset" (en samlings plass for bygden på 17. mai ol.)

 

men det var nok skryting over "min" lille bygd..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Jeg er selv glad i den norrøne mytologien og har lest samt fått undervisning i flere av kvadene som går under den eldre Edda. (Voluspá, Hávamál, Þrymskviða osv.) Min personlige favoritt er Þrymskviða (norsk oversettelse her), men alt jeg selv har kjennskap til har vert svært fascinerende og ikke minst vakkert. Dessverre har jeg ikke fått gått så dypt som jeg gjerne skulle ønske i studeringen av eddadiktningen, og den yngre edda har jeg bare så vidt skrapet i overflaten til sammenlikning. Det er interessant å se at så mage er fascinert av den norrøne mytologien og den norrøne tid men jeg frykter, nærmest sagt, at alt for mange søker til den i søken etter nasjonalfølelse og at det igjen kan føre til at man tilegner seg stoffet overfladisk og selektivt. Dette vil jo naturligvis kunne føre til at man får et noe skeivt bilde preget av fantasi og elementer som slettes ikke har noe med det opprinnelige norrøne i det hele tatt. Synd er det også med organisasjoner som vigrid som spiller på nettopp dette for å øke oppslutningen om sin egen agenda, eller anti-kristne (nå fyrer jeg sikkert opp til debatt..) som nærmest rosemaler det norrøne og som holder disse fabrikkerte idealene med basis i et norrøne som motvekter til kristendommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...