Gå til innhold

Reklamasjonstid på headset


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Er det 2 eller 5 års reklamasjonstid på headset? Dette dreier seg altså om et Sennheiser PC150, som det forøvrig var 2 års garanti på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det 2 eller 5 års reklamasjonstid på headset? Dette dreier seg altså om et Sennheiser PC150, som det forøvrig var 2 års garanti på.

 

Jeg mener at noen butikker praktiserer automatisk 5 års reklamasjon på ting som har 2 års garanti og 2 års reklamasjon på ting som har 1 års garanti.

Lenke til kommentar
Er det 2 eller 5 års reklamasjonstid på headset? Dette dreier seg altså om et Sennheiser PC150, som det forøvrig var 2 års garanti på.

Jeg mener at noen butikker praktiserer automatisk 5 års reklamasjon på ting som har 2 års garanti og 2 års reklamasjon på ting som har 1 års garanti.

Disse butikken dukker relativt ofte opp i FTUs tapsstatistikker ;)

Lenke til kommentar
Er det 2 eller 5 års reklamasjonstid på headset? Dette dreier seg altså om et Sennheiser PC150, som det forøvrig var 2 års garanti på.

Jeg mener at noen butikker praktiserer automatisk 5 års reklamasjon på ting som har 2 års garanti og 2 års reklamasjon på ting som har 1 års garanti.

Disse butikken dukker relativt ofte opp i FTUs tapsstatistikker ;)

 

Hæ ?

Det er jo vanligst med 5 års reklamasjon på produkter som har 2 år garanti, og 2 år rekl på 1 år garanti.. At man automatisk praktiserer det er kanskje feil, men at det i de fleste tilfeller er sånn, stemmer. Mye tilbehør til mobiltelefoner og datamaskiner har 2 år reklamasjonsrett. De kan jo være beregnet til å vare lenger, men har altså ofte 2 års reklamasjonsrett. Her praktiseres det vel ofte 6 måneder garanti. Jeg foreslo derfor 2 år, men de rette til å svare på dette er selger, som skal ha kontroll på dette. Forbrukerrådet er nok enig med deg uansett hva du sier.

Lenke til kommentar

Jeg forholder meg til hva Forbrukertvistutvalget sier. Forbrukersupperådet ser det som sin misjon å feilopplyse litt for ofte.

 

Det kan ikke gå noen automatikk i reklamasjon ut fra produsentens frivillige garanti. Hva om f.eks. Dell setter ned garantien på sine PCer til et halvt år. Betyr det da at de ikke skal ha mer enn 2 års reklamasjonsfrist? Tviler nok sterkt på at noen ville gå for den.

 

Reklamasjon og garanti trenger ikke ha noen som helst sammenheng. Du kan få null garanti fra produsent eller selger, og fortsatt ha opptil 5 års reklamasjonsfrist, avhengig av hva du har grunn til å forvente av levetid.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt det er noen automatikk i det, men produsenter setter ofte 2 år garanti på varer som er ment til å vare vesentlig lenger...

 

Reklamasjonsrett og garanti har ingen sammenheng ut over at de stort sett dekker de samme problemer. Garanti er en frivillig tjeneste fra leverandør/produsent/selger, mens reklamasjonsretten er lovfestet.

Lenke til kommentar

Hvor lang garanti produsenten gir har da ingenting DIREKTE å si i forhold til reklamasjonsretten. Det eneste som teller er levetiden på et produkt, og garantien kan brukes som et moment i dette.

 

Husk at headset sitter på hodet, det er i bevegelse og tøyes og strekkes mye når det løftes av og på hodet. Jeg kan ikke se for meg noe mer enn 2 års reklamasjonsrett på dette.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal det ikke være 5 år på et headset? Alle mine headset har vart mer enn 2 år, men jeg er forsiktig så jeg ikke mishandler dem.. Hvis jeg kjøper et dyrt headset, vil jeg faktisk regne med at det varer i mange år, akkurat som en høyttaler.

 

Om det er adgang til reklamasjon kommer naturligvis an på hva feilen er.

Hvis det er noe selvforskyldt, så nytter det lite å reklamere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Vanskelig å si hva feilen er egentlig. Satt og hørte på musikk som vanlig, da lyden plutselig ble helt vrengt, samt at alt av bass forsvant. Spilte ikke høyt, dersom det skulle ha noe å si. Prøvde så å finne ut hva som var galt, da jeg skjønte at det måtte være headsettet. Litt senere forsvant lyden nesten helt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har prøvd det ja, ingen forskjell. Nå er imidlertid ikke lyden helt borte, men den er fortsatt vrengt og veldig mye lavere enn vanlig. Har merket noe skurring i lyden tidligere når jeg har justert volumet på kontrollen på ledningen. Kan det ha noe med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Alle mine headset har vart mer enn 2 år

Alle varer med 2 års reklamasjonsrett varer lenger enn to år også.. Reklamasjonsretten hinter om hvor lenge det MINST bør vare.

Tidsbegrensningen for reklamasjonsretten går på hvor lenge man kan forvente at en ting normalt skal vare. Jeg forventer at et dyrt headset som behandles normalt skal vare godt over 2 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Kan elementene være sprengt? Da dekkes den isåfall ikke av noen reklamasjonsrett.

 

Hvordn finner man ut det?

 

 

Tidsbegrensningen for reklamasjonsretten går på hvor lenge man kan forvente at en ting normalt skal vare. Jeg forventer at et dyrt headset som behandles normalt skal vare godt over 2 år.

 

Men går det an å finne noe fasitsvar på dette?

Lenke til kommentar
Tidsbegrensningen for reklamasjonsretten går på hvor lenge man kan forvente at en ting normalt skal vare. Jeg forventer at et dyrt headset som behandles normalt skal vare godt over 2 år.

Men går det an å finne noe fasitsvar på dette?

Det finnes ikke noen fasit som lister opp samtlige varer som selges i Norge og hvilken reklamasjonsfrist de har.

Lenke til kommentar
Tidsbegrensningen for reklamasjonsretten går på hvor lenge man kan forvente at en ting normalt skal vare. Jeg forventer at et dyrt headset som behandles normalt skal vare godt over 2 år.

Men går det an å finne noe fasitsvar på dette?

Nei.. Du kan alltids skrive en reklamasjon til butikken. Hvis de avslår den, så ville jeg neppe giddet å ta saken videre. Du har vel ikke noe å tape (utenom porto, eventuelt) på å prøve?

Lenke til kommentar

for det første, headsettet ditt kostet 800 kr.. kjøpte du den i en butikk som elkjøp etc. kan du nok bare stikke innom på en travel lørdag og be om å få en ny en da den ikke virker mere. Disse store kjedene ser på varen som et produkt under 1000 kroner og gir deg sikkert en ny da det ikke er noe poeng for dem å krangle om 800 kr på en dag de har brutto omsetning på over 1 mill......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...