Gå til innhold

Wiki: Nyhetssystemet skal utbedres og oppdateres - Ønsker innspill


Anbefalte innlegg

Hei.

 

De nærmeste dagene vil vi forhåpentligvis få på plass Simple_namespaces slik at vi kan lage navnerom for bl.a nyheter. Dette krever en del modifisering av den eksisterende koden og arkitekturen for nyhetssystemet da det i nåværende versjon ikke tar hensyn eller drar nytte av fordelene med navnerom. I den anledning ønsker jeg tilbakemeldinger på hvordan generelt utbedre nyhetssystemet.

 

For de teknisk interesserte:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nyhetssystemet er et salig fiksfakseri av heftig transklusjon og forskjellige maler/sider som bidrar med ekstra funksjonalitet. Jeg tror det vil kun være til forvirring om jeg skulle prøve å forklare hvordan nyhetene fungerer teknisk sett, men her er i alle fall en liste over, samt en kort beskrivelse av, de viktigste sidene som inngår i nyhetssystemet:

 

* Mal:Nyhet - Det er denne malen som lager/tegner selve nyhetene slik som nyhetsoppslag på f.eks hovedsiden, "hodet" og "foten" til en nyhetsartikkel, oppføring i nyhetsarkivet, osv. Nøyaktig hva den tegner (oppslag, artikkel, arkivoppføring, osv) bestemmes av variabelen "vis". Unntaket er på sider som matcher den spesifiserte adressen til en nyhet - da vil den vise selve nyhetsartikkelen.

 

* Nyheter:Publiserte nyheter - Man trenger ikke føre en ekstern liste over publiserte nyheter slik som er gjort her, men jeg fant ut at det var enklere å lage et skille mellom hvilke nyheter som skal presenteres og hvordan de skal presenteres. Tidligere var disse to aspektene blandet, noe som gjorde det vanskelig å publisere nyhetsartikler siden man måtte tukle med litt wiki-kode. I alle fall, publiseringen av artikler skjer manuelt ved å lage slike lister. Man kan også lage lister for mer spesifikke nyheter, f.eks kun artikler skrevet for wikien. Her er litt av ulempen med å kun benytte seg av hva MediaWiki kan tilby; det blir ingen automatikk eller mulighet til automatisk sortering. Skal man føre mange lister risikerer man å måtte publisere en gitt artikkel på f.eks 3 lister, eksempelvis (fiktive lister): "Globale nyheter", "Wiki-nyheter" og "Viktige annonseringer".

 

* En layout-side - (Dette er kun et eksempel på en layout-side, en komplett liste over alle layout-sider se her) Slik jeg nevnte i punktet om lister over publiserte nyhetsartikler, så er det layout-sidene som forteller Mal:Nyhet hvordan den skal presentere en nyhet (mer spesifikt, hvilket type oppslag, posisjon, osv) og hvor mange nyheter som skal hentes fra en gitt liste over publiserte nyheter. I f.eks layout-siden for Diskusjon.no WIKI:Aktuelt, så hentes kun de siste 7 nyhetene og vises som forskjellige typer oppslag. En layout-side kan også brukes til å putte inn annet innhold, slik som f.eks oppslagstavler (se f.eks her).

 

Fullstendig liste over tekniske sider som inngår i nyhetssystemet finnes her: Kategori:Nyhetsfunksjon.

 

Hvordan nyheter skrives og publiseres:

Om man titter i Hjelp:Nyhet får man en ide hvordan nyhetsartikler skrives. Det er ikke mindre enn 14 felt som kan deklareres (kun 2 er obligatorisk) og man kan laste opp tilsammen 5 forskjellige bilder for å illustrere artikkelen sin.

Men, er det vanskelig å skrive en nyhetsartikkel? Blir skrivingen av selve nyhetsartiklene for rotete? Er det for mange felt/variabler som skal deklareres? Er det for mange bilder involvert? Går det med for mye tid på å lage bilder til artikler?

 

Hvordan nyhets-artikler og -oppslag vises/presenteres

Presentasjonen av nyheter både som fullstendig artikler og som oppslag ble gjort etter inspirasjon fra den nye siden Hardware.no, men wikien fikk litt annen utforming da alle oppslag har samme bredde i motsetning til oppslagene på Hardware.no. Jeg er interessert i å høre ønsker og forslag til hvordan presentasjonen av nyheter kan utbedres. Som en demo har jeg ordnet en generell nyhetsside her: Diskusjon.no_WIKI:Aktuelt. Siden har fått et statisk skin (gjort med CSS på per-side-basis), samt nyhetsarkiv-funksjonen i "foten" på nyhetsartiklene er slått på igjen. Eneste som mangler er statisk skin på alle nyhetsartiklene, men dette kommer etterhvert.

Trenger oppslagene å bli mer strømlinjeformet? Kanskje forminsket litt? Blir dette en litt vel tabloid måte å presentere nyheter på?

 

Hvordan nyheter arkiveres

Nyhetene arkiveres som vanlige wiki-sider framfor å bare kategorisere dem. Dette er fordi man har større mulighet til å navigere i arkivet når det er gjort som sider, og man får full kontroll over hvordan arkivet utformes. Arkivet filtrerer etter portal, så man finner arkivene for portalene Forum og Wiki her: Forum (2008) og Wiki (2008).

En slik arkivering krever manuell oppfølging. Etter man har publisert en nyhet må man altså også legge den i arkivet under riktig portal, år og måned. Men kategorisering krever omtrent samme oppfølging da man må manuelt kategorisere artiklene. Men finnes det noen bedre måte å arkivere nyhetsartikler på? Er det vanskelig å navigere i arkivet?

 

Alle tilbakemeldinger og forslag mottas med takk. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes ikke det er særlig vanskelig å skrive nyheter slik det er nå, men bildene tar lang tid. Finne en løsning som gjør at det holder med 2-3 bilder hadde vært noe.

 

Jeg liker den "tabloide" forsiden til nyheter (skulle aldri tro jeg skulle si noe slikt). Den kan bare satse på en slik layout, mens hovedsiden til wikien kan ha en enkel oppramsing.

 

På nyhetsforsiden kan det, med unntak av et par hovednyhter, forminskes litt på størrelse de tar. Vi må ha plass til mer enn syv nyheter og det er ikke nødvendig at de tar så stor plass. Etterhvert må vi vel gjøre klar et par "bokser", kanskje i en litt annen farge, som kan ta for seg visse faste "kategorier" av nyheter. Men det er viktig å ha den ren og pen.

Lenke til kommentar

Da har jeg laget et nytt forslag som er en blandingskopi av måten oppslag presenteres på Tek.no og Hardware.no: Bruker:Skagen/Sandkasse

De små oppslagene blir betraktelig mindre, mens store oppslag blir større.

 

Edit: De nye oppslagene kan sees i aksjon her: Diskusjon.no_WIKI:Aktuelt

Blir de for tett på hverandre?

 

Men et problem er at man fortsatt må laste opp 3 bilder i ulike oppløsninger med denne måten: et bilde på 60x90 for det lille oppslaget, et bilde på 500x170 for det store oppslaget, og et bilde på 800xValgfritt for bildet som brukes i selve nyhetsartikkelen. Man kan nemlig ikke bruke den innebygde bilde-funksjonen i MediaWiki som skalerer ned bilder med filtrering da denne vil lage lenker rett til bildefilene istedet for artiklene. For å i det hele tatt kunne lage lenker til wiki-sider ut av bilder har vi fått installert Extension:ImageLink for en stund siden, men skalering her vil kun skje i nettleseren, og da med veldig stygge resultater. Halvering av bildestørrelsen på f.eks dette bildet gjør teksten fullstendig uleselig siden i alle fall FireFox og Internet Explorer skalerer uten å filtrere (se testen litt lengre ned på sandkasse-siden).

Den beste løsningen blir da at folk skalerer bildene manuelt i tegneprogrammer som skalerer med filter, og laster disse bildene opp i korrekt oppløsning; man får pent skalerte bilder som også kan lenke til wiki-sider framfor kun bildefilene på wikien.

 

I forslaget mitt har jeg kun laget 2 typer oppslag for å holde antallet bilder man må lage til maks 3. Men jeg vet ikke om det kanskje blir litt kjedelig med kun 2 typer oppslag. Legger vi til flere typer oppslag så vil dette medføre at flere bilder i forskjellige oppløsninger må lastes opp, og mengden arbeid med bilder for å illustrere artikler øker deretter. Så, holder det med kun disse to oppslagstypene? Eller tåler vi å måtte lage 4-5 bilder pr. artikkel?

Endret av Skagen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er navnerommet for nyheter på plass, koden er oppdatert, og alle nødvendige flyttinger av sider er gjennomført. :)

Om noen opplever bugs, problemer, eller finner sider som ikke eksisterer eller som er feilplassert er det bare å rope ut.

 

Og nå er det bare å skrive nyheter folkens. En oppdatert innføring i hvordan skrive, kategorisere, publisere og arkivere nyhetsartikler finner man her.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...