Gå til innhold

Wiki: Kategorisystem - hvordan skal vi kategorisere wikien?


Anbefalte innlegg

Jeg tror vi trenger en større enighet og struktur på hvordan vi skal kategorisere artikler. Alle kategorier bør ordnes i en hierarki, med en rot-kategori. Jeg foreslår for eksempel at vi kategoriserer brukerguider og lignende "nisjeartikler" etter et system som er løselig basert på hvordan forumet er bygget opp i kategorier, og at artikler som handler om den generelle "kulturen" på diskusjon.no (pluss en felles-kategori for brukerguider) samles på kategorien "Diskusjon.no"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes allerede laget en rot-kategori her: Kategori:Diskusjon.no_WIKI

 

Men å finne en god struktur er sannelig ikke enkelt. Jeg er sikker på at f.eks "Tekniske sider" og "Papirkurven" som ligger på nivå 2 etter rot-kategorien (nivå 1) kan flyttes til et enda lavere nivå når vi får større kategorier for sider generelt, og kategorier for spesielle kategorier (f.eks Papirkurven).

Nå vet jeg ikke eksakt hvordan kategoristrukturen utviklet seg på Wikipedia, men et kjennetegn ved Wikipedia er at de ikke har noen arbeidsfordeling eller overordnede personer som dikterer den generelle strukturen. Wikipedias kategoristruktur har trolig utviklet seg på en mer organisk måte. Jeg lurer på om vi kommer langt dersom vi kategoriserer sider med beskrivende kategorinavn, og så skjer magien når man begynner å kategorisere kategorier. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stemmer det at f.eks http://wiki.diskusjon.no/index.php/Filminformasjon ikke bør ligge med kategori "Kulturforumet", siden det ligger i "Filmforumet" som er en underkategori for "Kulturforumet", eller er det noe jeg har missforstått?

 

Tenkte å sette meg inn i det med kategorier, og prøve å få sortert noen av alle de artiklene som ikke er kategorisert, men er en forddel å gjøre det riktig :whistle:

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...