Gå til innhold

Poste restante til Sverige - Moms/toll?


Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan man betaler moms og toll hvis man bestiller noe til Sverige til en poste restante addresse. I norge når jeg bestiller til hjemmeaddressen får jeg et brev i posten om å betale dette, deretter får jeg posten i pakken noen dager seinere.

Er det det samme med poste restante i Sverige, eller kan jeg betale dette direkte på postkontoret. Samme for en butikk, slik som ICA i Abisko?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EU har nå handel mellom medlemslanda uten moms / toll, betaler feks moms i landet butikken ligger i, når det kommer til neste land (i EU) får man varen uten mer arbeid.

Dvs. varer fra et EU land til et annet blir det nå kun betalt avgifter på en gang, når vi ("Ola Dunk") har vert i utlandet et par døgn kan vi ta med varer for noen tusen inn i Norge uten og betale avgifter på grensa :new_woot:

Utnytter vi ting maksimalt kan vi med rett skjema fra butikken vi handler i få tilbakebetalt "momsen" vi har betalt i feks England, må innom tollerene på grensa før vi reiser ut av landet med papirene.

Lenke til kommentar

Joda, er fullt klar over at jeg kan handle fra EU til Sverige uten å få moms og toll, har gjordt det en del ganger, men, det forjettede landet er USA, da de har alt mulig rart av produkter til priser som ofte er mye bedre en hva vi kan få her i Europa.

 

Så, jeg tørr rett og slett ikke handle fra USA. Trenger svar på om jeg kan betale moms og toll direkte på postkontoret/butikkenved første oppmøte.

 

EU har nå handel mellom medlemslanda uten moms / toll, betaler feks moms i landet butikken ligger i, når det kommer til neste land (i EU) får man varen uten mer arbeid.

Dvs. varer fra et EU land til et annet blir det nå kun betalt avgifter på en gang, når vi ("Ola Dunk") har vert i utlandet et par døgn kan vi ta med varer for noen tusen inn i Norge uten og betale avgifter på grensa :new_woot:

Utnytter vi ting maksimalt kan vi med rett skjema fra butikken vi handler i få tilbakebetalt "momsen" vi har betalt i feks England, må innom tollerene på grensa før vi reiser ut av landet med papirene.

Endret av Darkwicca
Lenke til kommentar
Så, jeg tørr rett og slett ikke handle fra USA. Trenger svar på om jeg kan betale moms og toll direkte på postkontoret/butikkenved første oppmøte.

Du må nok betale før du får ut varen. Ettersom du bare har en post restante-adresse betyr det at Posten ikke har adresse på deg og alt må gjøres opp der og da. I tillegg kommer moms/toll ved inførsel til Norge etter vanlige regler (over/under 24 timer).

Lenke til kommentar

Har handlet fra USA en bråte ganger uten problem. Det du betaler er 25% moms på fakturasum pluss et gebyr til posten for toll/momsbehandling. Dette gebyret varierer med beløpets størrelse. Husker ikke helt, men det er maks etpar hundre. Når pakken kommer til postkontoret får du en hentelapp i posten akkurat som om det var en innenriks oppkravssending du fikk. Betal ved henting og pakken er din. Det er for øvrig nesten ikke varer det er toll på - klær og mat er de jeg har opplevd. Data/elektronikk er ikke belagt med toll. Største problemet er at det er så sinnssykt dyrt med frakt fra USA, og at svært få butikker godtar ikke-amerikanske kredittkort. Prøv f.eks. backcountry.com for merkeklær osv til halv pris - men du må handle mye før det virkelig lønner seg pga høy frakt. Og du må fakse inn kopi av førerkortet ditt... Erfaringen for øvrig er at det IKKE lønner seg å kjøpe datautstyr fra statene med mindre det dreier seg om temmelig dyre eller eksotiske ting (Intel Extreme Edition prosessor kan du spare en del på, men det blir noen kroner okke som...). En annen erfaring er at du kan bare GLEMME alt som heter retur og reklamasjon i praksis, både fordi frakt fram og tilbake på din regning er så dyrt, og fordi amerikansk forbrukerlovgivning er en vits i forhold til norsk... Og for Guds skyld: betal med kredittkort, ikke med Visa direkte fra konto!!! Med kredittkort kan du kreve tilbake pengene fra kortselskapet hvis du blir bøffa. Med Visa tilknyttet konto er løpet kjørt! Og ikke glem: Ulik nettspenning. Ulike sendefrekvenser på trådløst utstyr. Annen DVD/blu-ray-sone. Annet TV-system. Lykke til!

Lenke til kommentar

Fikk litt bildeler fra USA i august, sendte de med JetCarrier, betalte for en pakke på vel 15kg siden det var enorme mengder luft inni pakken fra Summit :thumbdown: Frakta kom på nesten 1.000,-, men JetCarrier har "tollinga" inklusive i fraktprisen og også transporten i Norge for pakkene som kommer med fly.

Totalt kom varene fra USA på kr. 8,50 pr. dollar, med frakt og avgifter, en av delene koster like mange Pund som Dollar - lett og handle i USA når det går over to Dollar i et Pund.

Lenke til kommentar

Poste restante post blir liggende på postkontoret man oppgir som "si adresse". Om de man handler hos gir pakkesporing kan man kanskje følge pakken og finne den på postkontoret.

Dette skriver Posten om "Poste restante":

Poste Restante må adresseres til et på forhånd avtalt postkontor i Norge (også Post i Butikk) eller verden for øvrig. Adressaten henvender seg på det aktuelle postkontoret hvor han får sendingen utlevert mot framvising av legitimasjon.

- Så hentelapp kan man drømme om, når adressa er et postkontor..

Lenke til kommentar

Det er da ingenting å tjene på å handle fra USA (slik trådstarter skriver) og få levert i Sverige? Jeg handler ofte fra USA, men har aldri tenkt på muligheten av p få varene levert i Sverige. Det går helt greit med levering til Norge. Eller har jeg misset noe? Hvorfor skal man ha plunderet med levering i Sverige?

 

For handling fra EU, er det derimot mulig å spare litt. Men da skal det jammen være et stort beløp før jeg gidder bryet med Poste Restante og å reise til Sverige for å hente.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har noen spørsmål om Poste Restante.

Grensen er jo på 3000 (6000 hvis man har vært i Sverige i over 24t), men hvis man er flere, eks 3 stk, og jeg handler for 4000, mens de 2 andre for 2000, kan vi dele summen mellom oss, eller er det da slik at jeg må betale moms for mine 4000?

Er det også mulig å ringe dem for å sjekke at pakken har kommet?

Lenke til kommentar

Kvoten kan SELVFØLGELIG ikke deles på 3. Men dette her blir jo helt usannsynlig da du aldri vil få noen spørsmål rundt dette sålenge du ikke lar tingene ligge i esken med kvittering i samme pose.

 

Og til andre del av spørsmålet: Regner med at det fungerer på samme måten som med posterestante her i Norge, sjekket med posten? Tror ikke det skal være noe problem.

Lenke til kommentar
Jeg har noen spørsmål om Poste Restante.

Grensen er jo på 3000 (6000 hvis man har vært i Sverige i over 24t), men hvis man er flere, eks 3 stk, og jeg handler for 4000, mens de 2 andre for 2000, kan vi dele summen mellom oss, eller er det da slik at jeg må betale moms for mine 4000?

 

Om du har handlet flere varer for tilsammen 4000, så kan du ta med varer til en verdi av 3000 selv, og "overlate" varene for den siste 1000-lappen til en av kompisene. Er det derimot snakk om en enkelt gjenstand til en verdi av 4000, så går ikke det å "dele den opp" på samme måte.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Eu moms er 17% eller 17,5%, man sparer en del penger kun på momsen.

 

Adr du skal bruke for å hente pakka i strømstad er:

 

*ditt navn*

Post Restante

45201 Strömstad

Sweden

 

Adressen til postkontoret er: Prästängsvägen 15 Strömstad

For å se adressen på et kart så kan du søke det her: http://kartor.eniro.se

 

Denne adressen fungerte den 22.12 og ser ingen grunn til at det er noe annerledes, postnummeret er det samme og Post restante / Poste restante er det samme, de skjønner hva du mener. Husk leg når du henter pakken.

 

Moms betaler du når du henter pakken, du får ingen hentelapp e.l. men følg pakkesporing til fedex/ups/dhl/etc. (dem som frakter pakken selvsagt)

 

Angående toll grensen, bare ta ut kvitteringen, ta den inn i jakkelommen e.l., kast selve pappesken pakken kom i og legg det du har kjøpt i en rema1000 pose e.l. Helst så bør du også ta og kaste forpakningen på alt du har kjøpt slik at det ikke ser ut som du har kjøpt det nettopp over grensen.

 

Jeg har _aldri_ gjort dette og har blitt stoppet 1 gang etter 20+ pakker og da ba de meg fortsette, de lette sikkert etter noen bestemt.

 

Hent pakken helst på en hverdag par timer før posten stenger, da er det minst trafikk og da er det sjeldent kontroller.

 

Posten er ikke lagt ned, men de har flyttet.

 

Angående sende pakker fra sverige så går det fint det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...