Gå til innhold

Network Norway vil ha 3G-nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Kommer Norges nye mobilnett til å få 3G?

 

Les mer

 

Er dette noen bombe? Er det noen som trenger 3G-lisens, så er det Network Norway. De har på sett og vis tatt lisensen på forskudd og allerede satt opp antenner som takler både UMTS og GSM.

 

Håper forresten at de skrur på nettet sitt snart. Savner signalene fra dem. Snufs. :blush:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Er det jeg som husker feil, eller ble det sagt fra OneCall at byttet til Network Norway medførte en kort periode uten 3G-dekning? Isåfall litt merkelig, hvis de stadig ikke har lisens.

Hvis NWN ikke får lisensen kommer de helt sikkert til å alliere seg med den som får den. Tipper alle snakker med alle om det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Hvis konkurrentene får lisensen så er vel NwN ute å kjøre? Er vel 2 kandidater her til denne lisensen som begge har utstyr klart. Får vel bare vente og se hvem som byr, om vi får vite det..

Jeg tror ikke det blir så ille for dem, tross alt. Den som kan få lisensen, utenom NWN og Tele 2 selvfølgelig, har trolig ikke noen kundebase. Jeg skal ikke ta alle argumentene her, men dersom lisensen går til en outsider har denne ouysideren en kjempeutfordring i å få generert trafikk (og inntekter i nettet). Den billigste måten å få det til på er å alliere seg med noen som allerede har en kundedatabase, og da er konstellasjonen Tele2/NWN ideel å samarbeide med, for ikke å si det rett ut: de MÅ samarbeide med Tele2/NWN. Dette blir en vinn/vinn situasjon for begge parter, og jeg tror at den løsningen vil tvinge seg frem ganske fort dersom en ousider får lisensen.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Den andre konkurrenten som er omtalt i artikler angående denne lisensen er MTU. De har jo vært rundt en stund nå, så vil tro de har en kundemasse. Og med det mener jeg at MTU også er en kandidat til denne lisensen ettersom begge to bygger nett.

Jeg tror også at det er dem. Men basert på antall basestasjoner i Oslo (faktisk) tror jeg at de har en kundemasse på 10-20.000, max. Visst, det hadde vært hygelig for dem å få en lisens på UMTS, men de trenger en større kundemasse for å få det til å gå rundt. Tror neppe de kan konkurrere mot NWN, TnM og NCs stordriftsfordeler, så de har et stort behov for en strategisk partner.

 

Jeg tipper følgende:

Dersom NWN får lisensen er det godnatt for MTU. Å basere seg på et lite antall kunder kombinert med et MikkeMus-nett på GSM1800 vil aldri være lønnsomt.

 

Dersom MTU får lisensen vil det smarteste være at de går inn på eiersiden i AMI (Tele2 og NWNs felles nettselskap). Den alliansen har alt: GSM900, GSM1800, UMTS, 400000 kunder.

 

Dersom et tredje selskap får den, dvs ett uten eksisterende kundemasse, vil de oppleve at det ikke er mulig å skaffe seg kundegrunnlag gjennom organisk vekst. Løsningen vil være å sikte mot NWN, som vil ta dem imot med åpne armer.

 

Men jeg kan ta feil. Jeg er bare en fattig konsulent innen avfall og gjenvinning, som sitter og ser på NWNs bygg og savner NetCom-antennene som hang der frem til 2003. Mitt eneste minne om den basestasjonen er en splitter som jeg fikk lov av NetCom til å beholde.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9
Network Norway trenger vel denne lisensen for å være konkuransedyktig i framtiden, så det er vel ingen bombe at de melder seg inn i den auksjonen.

 

Håper de får den. Hadde vært fint med et 3. mobilnett uten ulemper.

Nå har jeg tenkt meg litt om...

 

Som kjent er det en del småoperatører der ute som helt bevisst har drevet med tap bare for å bygge opp en kundebase som de deretter selger med god fortjeneste. Noen som husker Chess?

 

På samme måte kan det vel tenkes at noen spekulerer i å skaffe seg en UMTS-lisens uten verken å ha kundebase eller ambisjoner om å bygge nett. Network Norway (eller rettere sagt AMI) er sjanseløse uten en UMTS-lisens, og dersom de ikke får den regner jeg med at de kjøper opp lisensvinneren før blekket er tørt på konsesjonspapirene.

 

Kan noen låne meg og firmaet mitt 100 millioner kroner? Jeg skal kjøpe UMTS-lisens. Deretter selger jeg firmaet mitt til NWN for 110 millioner. 10 millioner rett i lomma....

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...