Gå til innhold

Konsolideringsverktøy fra IBM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som følge av konsolideringstrenden har IBM også et program der man anbefaler virksomheter med mange servere å migrere til stormaskin. I skrivende stund pågår det et prosjekt der man søker å flytte 3900 x86-servere over på 33 stormaskiner (IBM System z). Dette spesifikke prosjektet skal gi en strømbesparelse på 119 000 Megawatt i året.

Dette er en av de mer interessante resultatene av den pågående konsollidering/virualisering trenden. Selv skal jeg (dessverre) benytte noen få x86 servere, men det er klart at store parker kan dra veldig god nytte av heller å gå over på de større RISC/IA-64 maskinene. Det lover godt for effektiviteten i serverrommet.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til å se resultatet av dette prosjektet. Problemet for mange bedrifter som i dag kjører på x86-plattform er vel at overgang til System Z krever en enorm kompetanseheving for driftspersonell, da plattformene er veldig forskjellige. Er driftspersonalet vant til å ha Windows Server 2003 i bunnen også, vil overgangen til AIX være som en svømmetur over Atlanterhavet.

 

Det er helt klart enorme fordeler i lengden, men på kort sikt tror jeg en slik konsolideringstrapp vil være så bratt at de aller fleste ikke vil tørre å begynne og klatre i den. Kan man imidlertid stryke ett av de to punktene ovenfor (at de enten allerede har kompetanse på enten stormaskin eller AIX/Unix) vil naturligvis trappen straks bli mye slakkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...