Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turtall sperre med rele


Gjest medlem-16183

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-16183

Sliter litt med å skjønne hvordan jeg skal koble alt dette opp.

 

Jeg vil at sperren skal skrues på når jeg skrur på tenningen, og at jeg må skru den av hver eneste gang jeg vil kjøre uten sperren med en trykk knapp bryter

 

her er bilde av hvordan selve sperren er koblet på, klarer dere å skjønne hvordan jeg må koble relet til? Jeg tenkte å koble relet til hornet siden det bare får spenning når tenningslåsen er på.

 

jeg må legge til at det er 5 kontakter under relet.

 

hjelper dette bildet?`

post-16183-1192696687_thumb.jpg

post-16183-1192696923_thumb.jpg

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Jeg får en anelse at du ikke vet hva du holder på med, uansett er 30 batteriets pluss pol, 87 er + ut av relèet. 85 og 86 er styrestrøm. Mange biler har turtallsperren i rotor. Det er ikke bare å klippe av en ledning så kan du kjøre på flyt... Men hvorfor i alle dager skal du ha bryter på dette?!?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Dette skal være på en moped, beklager men jeg får ikke hjelp andre steder så jeg prøvde her.

 

Jo, saken er at hvis politiet vinker meg til siden med trallen sin så skrur jeg bare av tenningen og når politiet starter mopeden for å se hvor fort den går skrur sperren seg på automatisk og blir det til jeg trykker på knappen.

 

Det første bildet er hvordan den nå fungerende sperren er tilkoblet, den andre er hvordan "rele med sperre skal kobles"

 

Kjøpte relet for å få sperren til å skru seg automatisk på når jeg vrir på tenningslåsen og blir påskrudd helt til jeg trykker på trykk-knapp bryteren, men mine elektriske ferdigheter er ingenting å skryte av.

 

Beklager hvis jeg ikke har forklart bra nok, hvis du lurer på noe mere så si ifra og takk for svaret ditt.

 

 

Turtall sperren er ikke originalt på mopeden, den har jeg kjøpt på mc-deler nå skjønner du vel hva jeg mener?

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan et standard bosch-rele skal kunne gjøre det du ønsker.

 

Det eneste et slikt rele er i stand til å gjøre er å sende strøm fra 30 (batteriet) til 87 (ut fra releet) når det går strøm gjennom 85 og 86.

 

Ser nå at det faktisk er flere bilder der ja.. Hvor på den øverste tegningen din har du tenkt å ha et rele, og hva skal være hensikten med det?

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

det øverste viser bare hvordan turtall sperren er koblet inn på ledningsnettet på mopeden, det er opp til dere å forklare hvor rele't og bryteren skal være. Hensikten er: Jo, saken er at hvis politiet vinker meg til siden med trallen sin så skrur jeg bare av tenningen og når politiet starter mopeden for å se hvor fort den går skrur sperren seg på automatisk og blir det til jeg trykker på knappen.

 

Han på Hoels elektriske sa at RELE't skulle fungere til dette.

 

edit: forandret ordet sperren til RELE't

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

Det ER ulovlig å trimme, bare-så det er sagt. Det du må gjøre er å koble slik at releet trekkes seg selv(når du vrir tenningslåsen). Så må du skaffe en trykkbryter som bryter når du trykker slik at releet faller ut. Når du så vrir tenningslåsen igjen vil sperren igjen være inne. Enkelt! ikke sant....... :yes:

Lenke til kommentar

Egentlig var dette en veldig snedig måte å gjøre det på. Det å fomle rundt etter en bryter er noe som vil vekke oppsikt, og være gammelt nytt for folkene med tralla. Det å skru av motoren/tenningen når man blir stoppet, virker helt uskyldig.

 

Skal jamen huske på å nevne dette for mine to gode bekjente på tilsynet på Hamar neste gang jeg treffer de. :D

 

Oppskriften til Baardson bør funke, mener jeg.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183
Egentlig var dette en veldig snedig måte å gjøre det på. Det å fomle rundt etter en bryter er noe som vil vekke oppsikt, og være gammelt nytt for folkene med tralla. Det å skru av motoren/tenningen når man blir stoppet, virker helt uskyldig.

 

Skal jamen huske på å nevne dette for mine to gode bekjente på tilsynet på Hamar neste gang jeg treffer de. :D

 

Oppskriften til Baardson bør funke, mener jeg.

 

 

nå får du gi deg.

Lenke til kommentar

Hm. Nå er ikke jeg ekspert på dette, men har da koblet opp noen releer. Problemet er at jeg ikke helt ser hvordan du skal unngå å måtte bruke bryteren. Er den av, vil ikke releet skru på strømmen uansett, og er den på, vil releet være på.. Det lar seg ikke skru av og på ved at den får en "puls" når du starter. For å få til det, trenger du etter det jeg kan skjønne et slags "vipperele" som skifter mellom to kontakter hver gang det får strøm.

 

Dette releet er jo bare en fjernstyrt bryter, som er på mellom punktene 30 og 87 når det er spenning over 85 og 86.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

30 = pluss inn på relèet (eller minus hvis du kobler det slik)

87 = pluss ut av relèet (eller minus hvis du kobler det slik)

 

30 og 87 er "bryteren i relèet. Siden du har en moped er det ikke nødvendig med relè, du kan like greit bruke en bryter istedet for relèet.

 

85 og 86 er styrestrømen, altså når du setter pluss på 85 og minus på 86 slår du på relèet, altså, når strøm kommer over 85 og 86 blir 30 og 87 sammen koblet.

 

Husk hvis du skal ha relèstyring så må du finne ett som er beregnet for 6 volt

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...