Gå til innhold

skrangel/flaff fra suben


Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har nettopp installert et hjemmekinosystem (brukt).

Når jeg hører på musikk, så kommer det en ulyd i suben.

En slags "skurre" lyd, som kommer fra midten av elementet, altså den plastgreia i senter av høytaleren.

Hvorfor er det slik?

Og viktigst, hva kan jeg gjøre?

Har heller liten peiling på hjemmestereo, men den lyden skal ikke være der.

Suben er en Dali av noe slag. 15 tommer.

Forsterkeren er en Harman Kardon avr 5000.

 

Kan få nærmere spesifikasjoner hvis det er nødvendig i feilsøkinga..

 

Håper på svar!

 

mvh.

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan den være sprengt?eller at spolen er skjeiv?

9247660[/snapback]

Den lager ikke den lyden bestandig, men når det er dyp lang bass.

Den slår jo fortsatt så det rister i huset, men den lyden er forferdelig høy, så den ødelegger noe veldig.

Har liten peiling, men vil man kjenne noe særlig til trykk hvis den er sprengt?

Hvordan kan jeg sjekke om spolen er skeiv da?

Lenke til kommentar
Syns det høres ut som det er støvhetten som er løs. Den «plastdigsen» som du beskriver. Hadde jeg vært deg ville jeg ha smurt et lag med kontaktlim rundt hetten – og ut mot elementet. Men – du er jo ikke meg, og jeg kan ikke garantere at du lykkes.

:thumbup:

9247614[/snapback]

Hm, kan jeg alltids gjøre, hvis jeg ikke kan gjøre noe skade på elementet så..

Lenke til kommentar
Siden det skjer ved dyp bass, så kan det jo være at subben rett og slett "bånner", det vil si at spolen slår nedi magneten.

9250734[/snapback]

Hva er det å gjøre med det da? Hvis det faktisk er problemet.

Er en sånn skranglelyd. Teit eksempel kanskje, men hvis man spiller theme-songen til sopranos, så skrangler det noe så inni helvette når bassen slår.

Lenke til kommentar

De første dagene jeg hadde suben så lagde den ikke denne lyden.

Fikk den ikke til å spille først, men oppdaget at den ene ledningen til elementet (2 tynne ledninger som går på ei lita kobling) hadde røket. Skulle da lodde på ny.

Han som gjorde det lodda/skjøta på en ledningstump av annen type.

Altså, det kommer en annen type ledning midt i, hvis dere skjønner?

Kan det være dette som er årsaken til at den spiller slìk?

Vet det høres rart ut å skjøte slik, men det var eier av stereoen som bestemte seg for dette.

Lenke til kommentar

ellers så kan det være at suben ikke går spesielt dypt, og ikke klarer å henge med når du sender ut lave frekvenser. hvis du har finding nemo filmen så sett på scenen der hun jenta med trikkeskinnene tapper på akvariet (tror det er scene 23), da får du bass ned mot 18Hz, og hvis den lager ulyder da så har du grunnen. prøv å skru ned volumet og se om det hjelper, eller kjøp en sub som går dypere ;)

Lenke til kommentar
ellers så kan det være at suben ikke går spesielt dypt, og ikke klarer å henge med når du sender ut lave frekvenser. hvis du har finding nemo filmen så sett på scenen der hun jenta med trikkeskinnene tapper på akvariet (tror det er scene 23), da får du bass ned mot 18Hz, og hvis den lager ulyder da så har du grunnen. prøv å skru ned volumet og se om det hjelper, eller kjøp en sub som går dypere ;)

9255896[/snapback]

Har ikke den filmen, men suben skal gå dypt. Ifølge forhandler så skal den gå lengre ned enn hva vi mennesker hører.

Vet ikke om det er noe i dette da så klart..

Er en Dali sub. Kosta 10 000,- for 3 år siden..

Lenke til kommentar
Hvorfor har du teipet inni der? :p

 

Edit: Ah, isolasjon - stusser litt på at Dali gjør en så klam jobb med isolasjonen da. Prøv å forhindre at teipen tar borti og se om det hjelper.

9264765[/snapback]

Nå har jeg fått en kamerat (ikke samme personen som har gjort arbeidet på bildene) til å bytte ut hele ledningen. Han har erfaring på dette området, så det skulle bli ok etterpå. Hvis det er dette som er problemet da så klart, men mye tyder på det..

Får den igjen i morgen, så det blir spennende :)

Lenke til kommentar
haha...han sa faktisk at suben skulle gå lavere enn vi mennesker kunne høre, bra selger :)

 

funket det når du fikset på kabelen?

9272536[/snapback]

 

Får den igjen idag. Måtte bytte hele kabelen. Han forso godt at det skrangla etter at han hadde sett litt på den. Var visst ikke bare bra det som hadde blitt gjort nei.

Skal skrive hvordan det ble ikveld når jeg har fått testa den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...