Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grønne og lilla striper over hele skjermen


Anbefalte innlegg

Jeg hadde nettopp kommet hjem etter en lang dag, og skulle kose meg med litt nettsurfing. Plutselig etter en stund ble deler av skjermen full av lilla og grønne striper og prikker. Jeg prøvde å lukke Opera, og fargespillet ble bare enda mer utbredt. Jeg har nå prøvd en omstart og endring av alle mulige egenskaper for skjermen. Jeg har en Samsung 19" CRT Syncmaster 957MB skjerm og skjermkortet er Sapphire Radeon 9800XT Atlantis 256M DDR. Har aldri opplevd noe liknende før, og har ikke hatt noen problemer med maskinen før nå.

 

Det rare er at selve musepekeren ikke legger seg bak dette fargespillet. Den er like hvit som før. Men absolutt alt annet blir fullstendig eller delvis dekket av fargespillet. Har lagt ved et skjermbilde om det gjør noen klokere.

post-30051-1166204143_thumb.png

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke du har varmesensor på skjermkortet ditt, så du må nok ta av sidedøren på kabinettet og holde hånden over skjermkortet. Akkurat på samme måte som når du skal sjekke om en av platene på komfyren er varm.

Skjermkortet skal gi fra seg en del varme ved spilling og slik.

Hvis det er så varmt at du ikke klarer å holde på det mer enn noen sekunder er det sannsynligvis litt for varmt.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket støv fra kjøleribben, og den er som ny. Jeg kjente på kortet og kunne godt holdt hånden dere i lenger tid. Jeg har spilt spill som Half-Life 2 med oppløsning på høyeste oppløsning og har aldri opplevd noe liknende. Mulig det er på tide med nytt utstyr. Uansett, takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Hvis det ikke er noe med skjermkortet kan det være noe med ledningen til skjermen.

Det oppstår ofte skader inni kabelen der ledningen går inn i skjermen på skjermer med fast kabel. Prøv å bevege på den og se om det skjer noe neste gang det blir rart bilde.

7509830[/snapback]

Som jeg skrev over, så er det et hull i den teorien siden det bare ville påvirke selve skjermens visning, og et screenshot ville vist normale farger.

Lenke til kommentar

Da var problemet tilbake. Har "støvsugd" hele kabinettet inkludert alle vifter. GPU omgivelse temperatur er på 52 °C, GPU på 58 °C, hovedkortet på 30 °C og CPU på 38 °C (rett etter oppstart). Har nettopp satt opp vinduet for å få ned temperaturen, så får håpe det hjelper.

 

Har også oppdatert til siste versjon av Catalyst. Andre tips?

Endret av simenss
Lenke til kommentar
80 Celcius er akseptabelt for ett grafikkort, så sant det ikke dreier seg om 80C i Idle. Har du overklokket eller lignende? Skaper ofte artifacts.

7558990[/snapback]

Den ligger på 80 °C når jeg bedriver "kontoraktiviteter". Har aldri overklokket noe før.

 

EDIT: Skulle akkurat til å spille AOE3 da jeg fikk meldingen:

Age of Empires III requires at least a 64 MB video card. This computer appears to have a 0 MB video card. If you wish to upgrade your computer, please contact your computer manufacturer for any necessary assistance.

 

System information: 2000 MHz, 2048 MB, 0 MB Radeon 9800 XT (vendorID 1002, deviceID 4e4a)

Dette har aldri skjedd før. Prøvde også å kjøre BFV, men programmet lukket seg av en ukjent årsak.

Endret av simenss
Lenke til kommentar

80C i Idle(Kontoraktiviteter) er mye. Har du stock kjøler? Syns det var mye uansett da.

 

Age of Empires III requires at least a 64 MB video card. This computer appears to have a 0 MB video card. If you wish to upgrade your computer, please contact your computer manufacturer for any necessary assistance.

 

System information: 2000 MHz, 2048 MB, 0 MB Radeon 9800 XT (vendorID 1002, deviceID 4e4a)

Prøv å ta kortet ut av AGP-slotten og inn igjen. (Selvfølgelig mens maskinen er avslått.)

Endret av PatrickM
Lenke til kommentar
80C i Idle(Kontoraktiviteter) er mye. Har du stock kjøler? Syns det var mye uansett da.

 

Age of Empires III requires at least a 64 MB video card. This computer appears to have a 0 MB video card. If you wish to upgrade your computer, please contact your computer manufacturer for any necessary assistance.

 

System information: 2000 MHz, 2048 MB, 0 MB Radeon 9800 XT (vendorID 1002, deviceID 4e4a)

Prøv å ta kortet ut av AGP-slotten og inn igjen. (Selvfølgelig mens maskinen er avslått.)

7559032[/snapback]

Gjore det nå. Var visst en del støv jeg ikke hadde sett :innocent: Uansett, får fortsatt feilmeldingen når jeg prøver å kjøre AOE3. Prøvde å ignorere feilmeldingen, og da kommer følgende feil opp:

kort_error.jpg

Har nettopp oppdatert til siste versjon av Catalyst og dobbeltsjekket at maskinvareakselerasjon er på full.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...