Gå til innhold

30D for avansert for en nybegynner ?


Anbefalte innlegg

Endelig, etter lang tid har jeg både tid og økonomisk mulighet til å sette meg inn i speilrefleksverden.

Skal melde meg på kurs,samt er i gang allerede med å lese diverse litteratur.

 

Har sett på følgende utstyr: :love:

 

Canon EOS 30D Digital Speilrefleks, 8.2MP med EF-S 17-85mm

Canon Blitz Speedlite 430EX

 

Kan sikkert klare meg med et rimeligere hus, men syntes de andre rimeligere modellene virket litt for "plastikk"

 

 

Likte også D200 veldig godt , men ble litt skremt av diverse advarsler her på forumet om at dette kameraet hadde en høy brukerterskel. :no:

 

Mitt hovedspørsmål blir dermed: vil jeg klare å håndtere 30D ? eller vil fotogleden "kveles" i tidlig fase pga for høy brukerterskel ?

 

Ellers vil jeg takke Dere alle så langt for mange nyttige innlegg her i forumet. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

prøv evt. at søge på 400D kontra 30D eller 350D kontra 20D.

 

Du kan sagtens finde ud af 30D (der er programmer til div. situationer) og når du er lidt inde i brug af iso m.m. så er det nemmere at komme til pga. tommelfingerhjulet. Desuden er søgeren større :thumbup:

 

Specielt når du køber en god optik skal du nok blive glad for det (30D syntes jeg ikke man bør købe hvis man så ikke har råd til ordentlig optik - men det har du jo)

Lenke til kommentar

30d er et meget godt valg og er en betydelig oppgradering fra 350d/400d-klassen på de fleste punkt. Mange features som har tildels stor betydning for brukeropplevelsen, om jeg kan kalle det det. Bildekvalitetsmessig er disse kameraene i praksis like.

 

30d er så absolutt ikke et krevende kamera å bruke. De har autoprogrammene for de som liker dét samt at det selvsagt har alle de halvautomatiske og manuelle programmene. I tillegg har det såkallte bildestiler (landskap, portrett osv..) som blir lagt på JPG bildene for optimalt resultat (fra kamera).

 

Perfekt kamera for såvel seriøse amatører som nybegynnere med ambisjoner.

 

D200 er et hakk opp både prismessig og funksjonellt. Aldri tatt i ett, men som du har jeg hørt at terskelen kan være høyere enn konsument-kameraene. Ellers et glimrende kamera det også selvsagt.

Lenke til kommentar

Nikon D200 har mange flere instillinger enn for eksempel Nikon D70, det betyr ikke at det er vanskeligere å bruke. Man bruker de instillingene man har bruk for og lar resten være i fred. Personlig synes jeg D200 er greiere i bruk enn D70.

 

Hvis du har en interesesse for foto og er villig til å lære noen enkle regler om blender, lukkertid og brennvidde så vil ikke D200 eller 30D være noe problem.

Lenke til kommentar

Hvis du faktisk har planer om å ta (og fullføre...) et litt ordentlig fotokurs vil det gå kjempefint med både 30D og D200 såsant du er villig til å lære.

 

D200 er nok ikke så veldig egnet hvis du er helt grønn og bare 'skal ha et speilrefleks fordi folk sier det er kjekt å ha' siden D200 blant annet ikke har ferdige eksponeringsprogrammer a la portrett, nattmodus +++.

 

Dette er jo ting man ikke trenger hvis man vet hva man gjør, men som kan være greie for nybegynnere, folk som ikke tar så mye bilder eller rett og slett for folk som ikke har ork til å lære seg hvordan et kamera fungerer. Det er dog litt bortkastet å bare kjøre et speilrefleks på disse ferdigprogrammene; du utnytter på langt nær det potensialet du har hvis du ikke lærer deg det tekniske.

Lenke til kommentar

Selv har jeg en 20D (forgjengeren til 30D) og er ultrafornøyd. Brukte litt tid på instruksjonsmanualen (*ja*, jeg har faktisk *lest* den..) :)

Du kan bruke kameraet som kompaktkamera hvis du vil (green zone), men det er jo bortkastet. Samme vil jeg si om de "ferdigprogrammerte" eksponeringsprogrammer; skal du bruke dette, kjøp et kompaktkamera. Men tilbake til topic, er du villig å sette deg inn i fotografiens "irrganger" mhp eksponering/dof/ev er dette et supert kamera. Det er raskt og og solid, tåler en støyt.

Jeg kjenner ikke Nikons modeller nok til at jeg kan si noe for/imot, men vet at de er "gjør det samme"..

 

MvH

Bikeridr

Lenke til kommentar
Hvordan er det med regn og fuktighet med dette kameraet?

7449376[/snapback]

Jeg har nå hatt mitt ute i ganske brukbart vær, og kameraet har vært godt regnvått. Har ikke hatt noen problemer etter det. Jeg vil nok ikke prøve å bruke det som undervannskamera (uten undervannshus), men godt regnvær og/eller fossefotografering går helt fint.

 

MvH

Bikeridr.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt påstanden om at D200 er vanskeligere å bruke for en lærevillig nybegynner. I det øyeblikk man forstår blenderen og dens innvirkning på bildet er eksponeringsprogrammene overflødige og bare i veien.

7443608[/snapback]

 

Jeg lurer på en ting ang D200. Det er selvsagt ett svært godt kamera til den prisen. Men går det an å bruke automatinnstilling slik som det er på andre kameraer?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting ang D200. Det er selvsagt ett svært godt kamera til den prisen. Men går det an å bruke automatinnstilling slik som det er på andre kameraer?

7452302[/snapback]

Nei.

 

D200 har ingen 'grønn bølge' eller andre 'ferdigprogrammer' tilpasset spesielle fotosituasjoner slik de fleste (alle?) rimeligere digitale speilrefleks har. D200 har kun de 4 grunnleggende valgene: Ren manuell, lukkerprioritet, blenderprioritet og Program. Sistnevnte velger kombinasjoner av blender/lukker ut i fra tilgjengelig lys men tar ikke noe som helst hensyn til hva slags bilde du tar.

 

Med andre ord bør du vite litt hva du gjør for å bruke et D200. Kan du grunnleggende fototeknikk så er det dog helt problemfritt.

 

D200 er utvilsomt et supert kamera; det er ikke mye rent teknisk som skiller det fra Nikon sin toppmodell D2X som koster tre ganger så mye. Det er også langt mer solid bygget enn D80, men veier også mer.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg gikk rett på ett 30D med 17-85mm slik som du har satt opp. Ikke noe problem å leke og lære litt. Slet litt med Manuell instilling, fikk juster lukkertid, men fant ikke ut hvordan blender justeres. Men løsningen var enkelt, av/på bryteren har tre instillinger, sett den til tredje (som er en strek). Da kan man bruke tommehjul for blender og pekefingerhjul til lukkertid.

 

Tommelhjulet har jeg forelsket med i. :love:

Lenke til kommentar
Slet litt med Manuell instilling, fikk juster lukkertid, men fant ikke ut hvordan blender justeres. Men løsningen var enkelt, av/på bryteren har tre instillinger, sett den til tredje (som er en strek). Da kan man bruke tommehjul for blender og pekefingerhjul til lukkertid.

7454485[/snapback]

 

Jøsses. Nå er det vel ikke hvilke knapper du må finne frem til som er det store problemet med manuell innstilling, men hvilken kombinasjon av blender/lukker/iso som gir riktig eksponering..

Lenke til kommentar
Jøsses. Nå er det vel ikke hvilke knapper du må finne frem til som er det store problemet med manuell innstilling, men hvilken kombinasjon av blender/lukker/iso som gir riktig eksponering..

7455761[/snapback]

 

Nå har jo de fleste kameraer lysmåler som viser rett eksponering, så det skulle vel gå ganske greit. De fleste bruker jo bare AV hele tiden så velger man blender som passer best til den tpe motvi man trenger, og lærer seg når man må kompansere +/- for å få rett eksponering. Så da er det egentlig bare to ting du trenger å vite for å håndtere et hvilket som helst kamera, når man skal kompansere for +/- og hvilken effekt blenderen har på dybdeskarpheten. Kan man dette kan man bruke et hvilket som helst kamea produsert de siste 20 årene uansett hvor avansert det er, og skal man kjøpe et speilrefleks bør man også lærer disse tingene selv om det har automatiske funksjoner. Hvis man ikke er villig til å lære seg dette, som tar de fleste oppegående personer rundt en times tid, så tror jeg ikke det er noe vits i at man kjøper seg et speilrefleks. Selvsagt blir man flinkere og flinkere etterhver, til å vurdere akkurat når og hvor mye man skal kompensere, men å lære det sånn tålig greit tar ikke lange tiden. Å bli skikkelig god til å eksponere kan ta et langt liv, og det er jo slik at hardbarka gamle fotografer klarer å eksponere lysbilde film uten noen som helst form for lysmåling bare ved å lese av lyset på himmelen med sine egne øyne. Går man inn for det skulle ikke rett eksponering være et problem, særlig med tanke på at kamera i dag gjør jobben for deg, å da må bare ha sånn nogenlunde peiling i hodet for å kunne kontrolere kameraer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...