Gå til innhold

Debut for Dell AMD-servere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hvordan er det med ytelse på AMD nå? Har selv kjøpt en del HP AMD servere, men har fått indikasjoner på at den nye Xeon serien er hakket råere..

 

Noen som vet litt om det?

7155865[/snapback]

Ytelsen på de nye AMD-prosessorene er bra, men de nye intel-cpu'ene er enda bedre. Intel har forøvrig enda ikke kommet med prosessorer som kan kjøres med fler enn to (Xeon MP), slik AMD har gjort (7000-serien).

 

Forøvrig er denne ganske interresant:

Intel Xeon and AMD Opteron Battle Head to Head

Lenke til kommentar

Og den 4-kjerne-prosessoren som AMD kommer med til våren(sommeren?) ser også mye tøffere ut enn den bastarden intel kommer med nå.

 

Situasjonen for øyeblikket er: For 2-prosessormaskiner er intel best akkurat nå. For maskiner med fler enn to cpuer er AMD best (venter fortsatt på XeonMP med core-teknologi).

 

Når det gjelder NUMA så kan man få det på intel også såfremt man har en server med X eller X3-chipset (IBM). De har forresten også tatt det enda litt lenger:

"The term NUMA is not completely correct since not only can memory be accessed in a non-uniform manner, but also I/O resources. PCI-X and USB devices may be associated with nodes."

 

Når det er sagt kan jeg også tilføye at intel-serverne med NUMA er mer følsomme for ubalanserte minnekonfigurasjoner enn tilsvarende hos AMD. Dvs at man får mindre ytelsesdegradering på AMD ved å ha ubalanserte minnebrikker enn man får på intel (+X/X3).

 

Lars

Endret av wsp
Lenke til kommentar

ble så mye å quote.. :)

 

husker for noen mnd siden da jeg tilfeldigvis kjørte windows på et par dual opteron servere (msi k8d master3)

Uten NUMA fikk jeg ca 6000 MB/s ved bruk av Sisoft Sandra memory bench.. MED NUMA fikk jeg ca 11000 MB/s. Dette er noe som er svært sjelden på desktop-maskiner i hvert fall! Har enda ikke sett denne testen med quad opteron, men så vidt jeg vet så ØKER vel minnebåndbredden med Opteron fra både 1 - 2 CPU-er og fra 2 - 4 CPU-er. Med Intel (utenom IBM's X3-chipset osv) så blir det vel motsatt.. flere som deler på samme båndbredde.

 

Har ikke sett noen test med Vmware ESX server og dual cpu-løsninger nå som intel har fått litt vassere cpu-er, men regner med forskjellen er litt mindre (mindre dominerende av Intel) ved bruk av virtualisering siden den er mer avhengig av minnebåndbredde..

 

Tester med DivX koding osv passer ikke inn i en test av servere... Men uansett så er vel Intels nye serverprosessorer hakket vassere generelt når det gjelder 2-cpu systemer..

 

Gleder meg over å ha kjøpt Opteron socketF barebones jeg siden jeg da skal kunne stappe quadcore socketF nedi når disse kommer (mine esx servere)

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Har ikke sett noen test med Vmware ESX server og dual cpu-løsninger nå som intel har fått litt vassere cpu-er, men regner med forskjellen er litt mindre (mindre dominerende av Intel) ved bruk av virtualisering siden den er mer avhengig av minnebåndbredde..

Vel.. Det er AMD som har vunnet de fleste testene hvor non-NUMA intel-maskiner er blitt brukt.

 

Ser også fram til at Noen skal komme med test av ESX på de nye prosessorarkitekrurene.

 

Gleder meg over å ha kjøpt Opteron socketF barebones jeg siden jeg da skal kunne stappe quadcore socketF nedi når disse kommer (mine esx servere)

7198133[/snapback]

Sitter også og venter på slike servere med RevF-prosessorer som skal kjøre ESX3.

Endret av wsp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...