Gå til innhold

Passiv vannkjøling med oljeovn (Nuclearity).


Anbefalte innlegg

Kommentarer her. (ordet "her" er en link...)

 

Da er altså mitt sommereventyr i gang. :D

 

Min ide er som følger:

Jeg kjøper en oljeovn (ja, kjøper, ikke finner. De er så billige om dagen.) og heller ut oljen av den. Så fester jeg nipler på den, og vips er den en vanntank og radiator i ett!

 

Så monterer jeg CPU-blokk, GPU-blokk og chipset-blokk i det nye kabinettet jeg skal kjøpe til formålet. Jeg må også få meg en stillegående strømforsyning. Når det gjelder sirkulasjon av luft for å holde f.eks. minne på et akseptabelt nivå, må det komme an på tester i ettertid.

 

Nå blir dette veldig tungt å flytte rundt på; både tung PC og tung radiator. Det løser jeg ved å montere begge ting på et understell med myke, luftfylte gummihjul til å dempe vibrasjoner fra f.eks. trilling på grus.

 

Siden jeg allerede gjør noe så harry som å bruke en oljeovn som radiator, tenkte jeg å gjøre hele prosjektet gjennomført blodharry. Det inkluderer casemodding og svarte spraybokser. Alt skal sprayes svart (radiator og understell). Kabinettet er allerede svart. (DVD-brenneren min er tilfeldigvis også svart fra før, tjohoi!)

 

En illustrasjon av det hele:

post-90936-1150806968_thumb.jpg(Merk: Mørkegrått = svart.)

 

Themet blir en slags atomreaktor. Jeg skal kjøpe røde katoder til å lyse opp kabinettet med, og UV-katoder til å få farge på kabelstrømper og UV-tilsetning i vannet.

 

I tillegg skal jeg klistre på et klistremerke av ikonet for stråling.

 

Målet for prosjektet:

* Gjøre PC-en min uendelig mye mer stille enn den allerede er.

* Få den til å se stilig ut.

* Kvele bankkontoen min. (...)

* Kvalitetstid med naboen, hvis han gidder å bli med på monteringen.

Endret av Frostad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

18/6:

Jeg brukte halve dagen på å planlegge og godte meg over hva jeg skulle kjøpe. Det var en gledens dag. Jeg kan ikke huske sist jeg var så glad for å bruke så mye penger.

 

Etter å ha bestilt varene, tok jeg et melankolsk farvel med pengene som forsvant ut fra bankkontoen.

 

Her er handlelisten: (Plexidata)

Kjøleblokker: Kjøleblokker er essensielt i et vannkjølt system.

Swiftech GPU-vannblokk

595 kr

 

Swiftech vannblokk, chipset

349 kr

 

Swiftech CPU-vannblokk

495 kr

 

Pumpe: Pumpen fikk sin egen kategori da jeg kjøpte ekstra nipler til den. Det hadde vært tungvint å sirkulere vannet uten en slik en.

Pumpe:

Eheim 1048 vannsirkulasjonspumpe

455 kr

 

Nipler:

Slangenippel, forniklet, 1/4"BSPx10mm

44 kr

 

Slangenippel, forniklet, 3/8"BSPx10mm

45 kr

 

Slanger/Nipler/Klemmer/Tilsetning: Vann er ikke trådløst (enda); det må reise i kabler/slanger... Derfor tenkte jeg å kjøpe slikt utstyr.

Slanger:

Kuriyama, slange 3/8"ID - 1/2"OD

110 kr

 

Klemmer:

Slangeklemme, plast, Ø8.7-Ø10

5 kr * 10 = 50 kr

 

Nipler:

Slangenippel,f.messing, 3/8"BSPx3/8"ID

36 kr * 2 = 72 kr

 

Korrosjonsbeskyttelse:

AC korrosjonsbeskyttelse, "ACfluid"

47 kr * 3 = 141 kr

 

Kabinett/Strømforsyning/Casemod: Trenger jeg dette? Tja... Om jeg kjøper en trillende oljeradiator og monterer et kabinett på den ser det harry ut. Men om jeg kjøper katoder og klistremerker i tillegg, vil det se blodharry ut (og med LCD-skjerm i tillegg? Ja... Da snakker vi ninjaharry). Absolutt nødvendig, spør du meg. Strømforsyningen skal liksom være veldig stille. Håper den er det.

Kabinett:

Lian Li Miditower, Aluminium, m/USB

1 195 kr

 

PSU:

Fortron/Source, 400W, 20/24 pins, S-ATA

449 kr

 

Belysning:

Sunbeam Kald Katode Basic Kit

34 kr * 3 = 102 kr

 

Sunbeam Kald Katode, 20cm, UV/Blacklight

29 kr * 2 = 58 kr

 

Sunbeam Kald Katode, 10cm, Rød

29kr * 2 = 58 kr

 

Sunbeam Kald Katode, 30cm, Rød

29kr * 2 = 58 kr

 

Sunbeam forlengerkabel til Kald Katode

15 kr * 6 = 90 kr

 

Klistremerke:

Windows Etch, "Radiation"

60 kr

 

LCD-skjerm:

Cooltek LCD display, 20x4, blå

295 kr

 

Kabelstrømper:

Kabelstrømper, Kit, UV/Rød

99 kr

 

Sum varer: 4 820,00

Frakt: 297,50

Sum, totalt: 5 164,50

 

Resterende, ukjøpte varer:

Oljeovn (250-350 kr)

Understell(200-400 kr)

Endret av Frostad
Lenke til kommentar

19/6:

 

Jeg sjekker ordrestatus hos Microplex:

De har ikke sendt ordren min.

 

Krise... Er det noe de har gått tom for? Nei, alt er der, i følge nettbutikken.

De må få opp farten. Jeg dør hvis ikke jeg får delene snart.

 

Jeg roet meg ned ved å stikke ut en tur etter ovn og annet.

 

Jeg leitet meg grønn etter oljeovner i alle butikker. Det er visst ikke sesong for slikt, og ingen har det inne. Det fikk meg til å tenke... Hvilke butikker er det som ikke er sesongpreget?

 

Clas Ohlson, naturligvis.

 

Rett ned dit, og de hadde selvsagt en oljeovn. De hadde også et nesten perfekt understell for PC-en og radiatoren.

 

post-90936-1150809604_thumb.jpg

- Delene.

Så var det bare å dra hjem og montere trallen:

post-90936-1150809631_thumb.jpg

- Trallen er montert. Det fulgte med en treplate å ha oppå. Den ble ikke med på bildet.

 

Historien om ovnen:

 

post-90936-1150809291_thumb.jpg

- Før: En splitter ny 1 000w oljeovn. Nesten trist å måtte gjøre den om til verdens stiligste radiator.

 

post-90936-1150809297_thumb.jpg

- Etter: en ektremt utmattende runde med sag, og litt lek med hageslange.

 

Det jeg gjorde var å ta den første finnen og sage den rett av. Da fikk jeg fjernet elementet og alt. Jeg satt igjen med en radiator med seks finner. Godt nok.

 

Radiatoren må rengjøres veldig godt. Først spylte jeg den grundig, etter å ha helt ut oljen. Så var det flere runder med whitespirit, og til slutt grønnsåpe.

post-90936-1150810246_thumb.jpg

- Skal det være en knert til kaffen?

 

Til slutt var det bare å ta kvelden, og plassere radiatoren i badekaret.

post-90936-1150810591_thumb.jpg

- Unnskyld at det er rotete... Min mor glemte å rydde.

Endret av Frostad
Lenke til kommentar

Ide for tilkopling av nipler:

 

Jeg tetter de store hullene med rundinger av plexiglass, og passer på å tette skikkelig godt med silikon og annet som kan passe til slikt.

 

Etterpå lager jeg et hull midt på der jeg kan skru inn nippelen. Jeg smører nok gjengene på nippelen med silikon i tillegg til å ha på en gummipakning. Da kan vannet sutre så mye det vil; det kommer ikke seg ut.

 

Tegning:

post-90936-1150811857_thumb.jpg

- De grønne områdene skal forsøke å fortelle hvor jeg tar på silikon, om ikke det er opplagt nok fra før.

Lenke til kommentar

20/6:

 

Vaskedag... Jeg har drevet og vasket radiatoren med sprit, grønnsåpe og vann i hele dag.

 

Et bilde fra litt av rengjøringen:

post-90936-1150827719_thumb.jpg

 

Vannprøver:

Jeg har i dag foretatt en vannprøve tidlig på dagen, og en vannprøve senere. Vannprøvene går ut på at jeg heller en liter vann i radiatoren, og rister skikkelig, og lar det stå en stund, rister grundig og heller ut igjen i litermålet.

 

Deretter heller jeg litt av vannet i en mindre skål. Jeg tar så en identisk skål og fyller med helt rent springvann, og sammenlikner resultatene.

 

Prøve 1 - Tidlig:

post-90936-1150827730_thumb.jpg

* Man kan se tegn til misfarging av vannet.

* Man kan se svake tegn til metallspon fra saging tidligere.

* Man kan se tegn svake tegn til oljeregnbuer om man ser på vannflaten i en spesiell vinkel.

 

Prøve 2 - Sent:

post-90936-1150827734_thumb.jpg

* Man kan overhodet ikke se forskjell på rent vann, og vannet som har vært i radiatoren.

* Man kan ikke se noen som helst tegn til partikler i vannet.

* Man kan se ekstremt svake tegn til pittesmå prikker på vannflaten. Det går ikke an å se hva det er, men jeg antar at det er oljerester som jeg ikke får bort.

 

Føning:

For å få radiatoren tørr (det er noen dager igjen til jeg får selve vannkjølingen... Vil ikke la den ha muligheten til å ruste i mellomtiden), føner jeg den.

post-90936-1150827740_thumb.jpg

-Frostads Autoføning. Hurtigtørking på sitt fineste.

Endret av Frostad
Lenke til kommentar

21/6:

Noen kommenterte bruken av føner i går i kommentartråden. Når det gjelder den føneren, har jeg i ettertid oppdaget at den ikke lenger fungerer slik den skal. :/

Så vet dere det...

 

I dag har jeg bedrevet shopping. Biltema og Clas Ohlson har fått visitt.

 

Her er hva jeg kjøpte:

post-90936-1150931642_thumb.jpg

Det kostet rundt 550 kr.

 

Nå får jeg vannkjølingsdelene mine i morgen, så jeg har ikke gjort særlig mye arbeid i dag. Jeg måtte vente på min far, som ikke kom hjem fra jobb før leggetid for å finne fram noe metallslipeverktøy.

 

Før: (Selv Stevie Wonder ville oppdaget de rufsete og ujevne kantene på hullene.)

post-90936-1150931142_thumb.jpg

 

Etter: (Ikke en gang det trente øye kan se tegn til ujevnheter i åpningene.)

post-90936-1150931156_thumb.jpg

Arbeidet med å fjerne skarpe metallpigger og annet fra hullene gav meg en hel del papercuts i fingrene. Det var i ettertid ikke så voldsomt stas.

 

Så støvsugde jeg radiatoren for spon.

post-90936-1150931278_thumb.jpg

 

Deretter tok jeg en siste, grundig vask:

post-90936-1150931306_thumb.jpg

 

Nå er det slik at, for at jeg skal godta oljeovnen som radiator, skal den være så ren at jeg kan drikke av den. Det gjorde jeg, altså, og det smakte vel så godt som fra glass! :thumbup:

 

Jeg gleder meg som en liten unge til i morgen! Tror jeg bare kan droppe å få sove i natt... :!:

Endret av Frostad
Lenke til kommentar

22/6:

I dag var en stor dag! Vannkjølingen ankom!

 

Jeg hadde ikke mulighet til å kjøre ned på posten, så jeg og naboen gikk faktisk og bar pakkene hjem... Så spente var vi.

 

Vel hjemme så vi at alt var slik det skulle med delene, og det viste seg at alt var i orden. Microplex hadde til og med spandert en godtehamburger i pakken. :thumbup:

Jeg skulle gjerne hatt bilde av alt nytt som kom i dag, men jeg har dessverre bare bilde av kabinettet:

post-90936-1151012066_thumb.jpg

 

Vi måtte utnytte tiden så bra som mulig. Det betydde i praksis å kutte plexiglass til å tette åpningene i radiatoren:

 

Først saget jeg plexiglasset i kvadratisk form med baufil. Å kutte i plexiglass er lettere sagt enn gjort, av og til, men med baufil går arbeidet overraskende fort unna.

Man må passe på å ikke lage sprekker i plexiglasset. Det sprekker lett.

post-90936-1151011269_thumb.jpg

 

Deretter pusset jeg plexiglasset med sandpapir til det fikk ønsket rund form. Med grovt pussepapir går det veldig raskt å pusse. Dette var lett som en lek.

post-90936-1151011275_thumb.jpg

 

For å tette mellom radiator og plexiglass bruker jeg svart silikon. Det er veldig effektivt til akkurat dette. Silikon er alltid veldig grisete, og går ikke av med vann og såpe, så det er smart å ikke søle med det.

post-90936-1151011282_thumb.jpg

 

Mens jeg lot det tørke, tenkte jeg å spraymale en del saker. Jeg har store planer om å bygge PC-en og radiatoren på en avtagbar treplattform på trallen. Det innebar litt oppstreking, saging og pussing.

 

post-90936-1151011760_thumb.jpg

- Frostad poserer elegant mens han streker opp for saging.

 

post-90936-1151011810_thumb.jpg

- Selve sagingen er bare en brøkdel av arbeidet... Man må dessverre pusse også.

 

Nå hadde naboen min samtidig lakkert en del saker:

post-90936-1151011965_thumb.jpg

 

En forbipasserende nabo ble nysgjerrig og måtte se litt på:

post-90936-1151011997_thumb.jpg

 

Ferdigmalte skruer:

post-90936-1151012032_thumb.jpg

 

Silikonen var nå såpass tørr at jeg kunne gå videre: Lim.

Du ser ikke helt hva jeg limer på bildet, men jeg limer rundt plexiglasset.

post-90936-1151012113_thumb.jpg

-Pass på! Lim fra limpistoler er grisevarmt! Det gjør au på både fingre og lår.

 

Limet størkner fort, så man kan snart gå videre. Neste steg var å bruke gaffateip over plexiglasset for å holde det på plass, og styrke glasset under nippelhullboring.

 

Under boringen av nippelhullene sprakk det ene plexiglasset, og vi måtte lage det helt på nytt. Da tok jeg litt bilder, så dere kan få se hvordan det ble gjort.

 

Man tar plexiglasset og fester det et sted hvor man kan bore. Ha gjerne litt gaffateip over.

post-90936-1151012361_thumb.jpg

 

Etterpå finpusser man, og skrur på nippelen. Dette høres enklere ut enn det i virkeligheten er, men det går seg til.

 

Et litt dårlig bilde av plexiglass med festet nippel. Nippelen har silikon både på ut- og innsiden av plexiglasset, samt at gjengene er smurt.

post-90936-1151012447_thumb.jpg

 

Ferdig silikonert, limt og gaffateipet på radiatoren ser det slik ut:

post-90936-1151012533_thumb.jpg

 

Radiatoren i kveld:

post-90936-1151012547_thumb.jpg

 

I morgen skal jeg gjøre ferdig radiatoren og spraylakkere den. Det blir utrolig stilig, håper jeg. Det er mulig jeg har en liten designmessig overraskelse også, om det er praktisk mulig å utføre i øyeblikket.

Lenke til kommentar

23/6:

 

Ny handledag. I dag trengte jeg mer lakk, og en vanntank. Vanntanken skulle være den lille overraskelsen, men jeg lot det bli med en matboks med nipler til billig penge.

 

Egentlig skulle jeg la vanntanken har kobberrør stikkende nedi seg, slik at det skulle se ut som kontrollstavene i en atomreaktor. Men matboksen var rett og slett for liten. Den er ekstremt praktisk som vanntank da.

 

Fremgangsmåte for vanntank (Matboks fra Clas, nipler fra Biltema):

- Rundt stemjern for å lage hull.

- File hullene til riktig størrelse.

- Ha på silikon på niplene og skru dem på.

- Ha silikon på mutter som skal være på baksiden, og skru disse på.

Mutterne hadde vi hjemme.

 

Vanntanken ser slik ut:

post-90936-1151144530_thumb.jpg

 

Jeg oppdaget at Biltema sin hobbyspraylakk ikke holdt på metallunderstellet på trallen. Den må lakkeres på nytt... Jobben er lagt til den 24.

 

Gaffateipen måtte av fra radiatoren, og jeg skrudde niplene litt ut og limte dem med Epoxy før jeg skrudde dem på igjen og holdt med en tvinge. Jeg hadde litt metallbånd liggende, og brukte dette til å lage en bein og fin vertikal vegg rundt plexiglasset og limen fra limpistolen. Til å feste båndet brukte jeg limpistol. Det holdt, nesten uventet, ekstremt bra.

 

Etterpå var det tid for silikon rundt nippelen, og et lag med sparkel for å få alt rett og pent.

 

Resultat:

post-90936-1151144811_thumb.jpg

 

Grunnen til at jeg ikke har så mange bilder fra i dag, er at kameraet gikk tomt for batteri.

 

Sent på kvelden fant jeg ut at jeg skulle montere etchen, eller vinylen om dere vil, på kabinettvinduet. Her må man være forsiktig. Mye mer forsiktig enn jeg var, for mitt resultat ble ikke så veldig bra.

 

Resultat:

post-90936-1151144923_thumb.jpg

 

Hos Microplex blir det foreslått at man bruker vann til å fukte med før man tar på etchen. Ikke gjør det... Etchen sitter så godt fast fra første stund at det er en glemmesak å flytte på den uansett (med mindre hele greien er klissvåt?), og det blir lett veldig boblete resultat.

 

Jeg har lært noe nytt om vinyl i dag.

 

I morgen blir det skraping, lakkering og kanskje vanntesting!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...