Gå til innhold

Forming/sliping/pussing av plexiglass


Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Mange benytter seg av plexi/acryl/repsol (kjært barn har mange navn) i forbindelse med casemods. For ikke lang tid tilbake holdt det med et enkelt vindu for å vise innmaten, men i dag går man ofte nye veier for å ikke ende opp med noe man har sett en dullion ganger før.

 

Plexi har aldri vært mer aktuelt enn nå fordi det popper opp nye idéer fra det store utland ikke minst, men også mange brukere av forumet har kommet med nyvinninger og kreativ bruk av plexi. Vi ser vannblokker, sidevinduer, toppvinduer, føtter, knapper og mye, mye mer og gjerne i sammenheng med belysning av selve plexien. Det er virkelig bare fantasien som setter grenser for hva plexien kan brukes til!

 

Jeg kunne ikke en dritt om bruk av plexi før jeg starte mitt prosjekt men jeg har lært såpass i det siste at jeg mener jeg er kvalifisert for å kunne skrive en liten guide.

 

Aller først er det kanskje på sin plass å skrive litt om HVA plexiglass er, eller hvilke egenskaper det har.

 

Plexiglass er en type termoplast og det kjemiske navnet er Polymetylmetakrylat, forkortes PMMA. I klar utførelse er det klarere enn glass. Det er spesielt værbestandig og kan benyttes i årevis utendørs uten å endre mekaniske egenskper eller farge. Bearbeidingsegenskapene er gode og det lar seg lime og termoforme (varmebehandle) og forme ellers ganske lett. Det kan borres, sages, freses, slipes, pusses og alt du kan gjøre med andre materialer, f.eks. tre eller metall kan du også gjøre med Plexiglass.

 

Når det gjelder hva du skal bruke det till, eller rettere sagt, hvordan du skal bearbeide det er det litt variasjoner, men i hovedsak kan du bruke samme verktøy du bruker til forming av metall og tre.

 

Jeg vet at en del der ute har brukt varmepistol til å bøye plexi med meget godt resultat men vær forsiktig så det ikke blir bobler i plexien. Plexi er fortsatt plast og VIL brenne om det blir utsatt for høy nok temperatur.

-----

 

I forbindelse med mitt prosjekt (se signaturen) har jeg brukt en del timer på å forme plexien slik jeg vil. Jeg har en 10mm tykk plexiplate som skal brukes til vindu på yttersiden av døra. Jeg startet med å kutte plata til en passende størrelse med "vanlig" håndsag med 11 tenner pr. tomme.

post-53665-1144336521_thumb.jpg

Færre tenner pr. tomme betyr enda grovere tanning (selvsagt). Husk at plexi er et relativt hardt og sprøtt materiale så finere tanning betyr at jobben tar lengre tid, men det er lettere å sage med en fintannet sag enn en grovtannet. I tillegg blir kuttet mye finere med en fintannet sag. Det beste resultatet får du selvfølgelig ved å bruke maskiner hvor du kan spenne fast objektet, men i mangel av et eget verksted kommer du langt med et par tvinger og en skarp sag.

 

Det neste jeg gjorde var å file kuttene jevne og rette og her benyttet jeg en helt vanlig enkelgradet metallfill.

post-53665-1144336575_thumb.jpg

 

Jeg ville ha kantene på plexien avrundet siden plexien skal ligge utenpå sidedøra og etter å ha gjort meg ferdig med fila brukte jeg en deltasliper til å ta grovarbeidet. Du kan også bruke en båndsliper, takk til Klikka for tipset!

post-53665-1144336607_thumb.jpg post-53665-1144337907_thumb.jpg

 

Så var det frem med fila akkompagnert av en grov- og finkornet slipekloss til finarbeidet.

post-53665-1144336636_thumb.jpg

 

I og med at plexien skal ligge utenpå ville jeg froste en bord i ytterkant av plata. Dette fordi jeg har laget vinduet i sidedøra alt for stort slik at jeg ikke kan feste vinduet på innsiden. Uansett om jeg hadde brukt en 2mm plexiplate ville den allikevel komme i veien for ramma til kabinettet når jeg skulle ta av døra. En liten lærepenge det der. Derfor må jeg feste plata på yttersia og derfor vil jeg ha en frosta bord for å skjule festemetoden som blir silikon som smøres på baksiden av plexien og delvis skjules av den frostede borden.

 

Det jeg gjorde var å bruke gaffatape som sitter som f... og derfor er finfin å bruke som "linjal".

post-53665-1144336666_thumb.jpg

 

Jeg pusset først med P240 korning, fortsatte med P400 og avsluttet med P600. Jo finere korning du bruker jo mer gjennomsiktig vil det frostede området bli og her kan du veldig lett bestemme selv finishen.

 

Når det gjelder våtslipepapir kontra tørrslipepapir á la smergelpapir/sandpapir er det ingen forskjell i finish eller sluttresultat. Men dersom du ikke vil bli plaget av masse støv (og tro meg, plexi støver no innih....) når du pusser bruker du våtslipepapir. Dersom du ønsker å lage spesielle detaljer som f.eks Chase har gjort i sitt ArcticIce prosjekt vil jeg anbefale at du kjøper så fint papir som mulig. En fargehandel med godt utvalg bør ha helt opp til P2000 korning.

 

Som Klikka tipset om så får du altså speil finish hvis du pusser med p1200 papir og går over med poleringsmiddel til slutt!

 

Her er noen bilder fra prosessen beskrevet over:

 

post-53665-1144336986_thumb.jpg post-53665-1144336796_thumb.jpg

 

post-53665-1144336836_thumb.jpg post-53665-1144336852_thumb.jpg

 

post-53665-1144336869_thumb.jpgpost-53665-1144336877_thumb.jpg

 

 

Har dere spørsmål så bare fyr løs så skal jeg besvare de etter beste evne, ok?

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Hei. Ganske lenge siden det var noen som postet her sist, men prøver for det...

Fin guide forresten..

Et spørsmål..

Når man gjør plexien matt eller frosty.. Vil den da få samme egenskaper som anti-skli teip? Tenker å lage et gulv av plexi, men det må kunne brukes under regne vær..

Endret av negeribeger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...