Gå til innhold

The LightBox Project Ny update comming soon :)


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, ja da har jeg fått sneki meg inn her jeg og da :p

 

forord

 

Jeg har en god stund nå holdt på med et prosjekt som delvis har

blitt laget før men som alikevel har en del forandringer og ny design.

Dvs. at min er bygget på noe av det samme prinsip men som likevel har en del forandinger og ny design som ikke den andre har, en god del vil jeg si,

ikke så lik som man kanksje vil se i begynnelsen. Det har hittil gått med masse tid

og jobb, for å ikke snakke om penger dette har kostet hittil, men gøy

og morro er det også :p hadde vel egentlig ikke trodd at det skulle bli

så vanskeligt og så tidskrevende, mye er pga, at kassa er blank så en

må være nøye og se hele tiden etter hva en driver med. Mye tilpassninger

og prøvelser blir det jo også og bare det tar en god del tid men slik er det

jo for alle.

 

Inndelinger.

 

det bygget som har blitt gjort hittil blir delt opp i katogorier slik at dere

hele tiden kan følge med på hva slags deler som blir moddet og laget og

det som ikke har blitt laget ennå og som jeg fortsatt holder på med vil

komme ettervert som det blir ferdigt, det er kjempe fint med ros og ris

og evnt, tips og råd, man kan aldri få nok av dem. Dere kan kjefte og

kritisere så mye dere bare vil, det er slik en lærer av har jeg funni ut :p

men håper da i igjenngjeld at dere er litt tolmodige med meg for dette

er tingen som krever tid og ikke er jeg noen fotograf heller så jeg må

gjøre så godt jeg kan den veien også, kanskje ikke alle bildene er like

gode men det blir bedre ettervert. (har endelig funni ut åssen et kamera

skal brukes :p )

 

bilder

 

bildene har jeg laget i 600x450, så jeg håper

det det er godt nok, skulle det alikevel vere noe så si i fra slik at jeg

kan få gjort dem om.

 

 

Hardware består av:

 

Abit-Ic7 socket 478 ( valgte dette kortet fordi det er et bra kort og

det har intrigert 4 stk S-Ata raid porter) da slipper man å ha ekstra

kort i maskinen ;)

 

Pentium4, 3 Ghz 800 Fsb cpu

Twinmos dual 3200 /400 2x512 Mb ram

Western digital S-Ata 200 Gb 7200 rpm 4 stk

Pioner dvd brenner

pioner (slot in) dvd leser

Asus G4 256 Mb ram

pctv pro ultra

3-com ethernet nettvrks kort (tråløst/kabel)

Soundblaster live lyd kort

Powerplant II pumpe kort

 

i tillegg til de usb/firewire portene som er på hk så har jeg også to

ekstra braketter med disse portene på.

 

Vannavkjøling (twin system) består av 2 tanker, cpu, gpu og shipset

blokker av typen Danger-Den Mace 4, Modifisert 1250 Eheim vann

pumpe og en Black Ice xtreme (chrome) radiator i sammens med

dette så valgte jeg å bruke 1 stk 120mm vifte og en 92mm vifte.

resten snakker egentlig for seg selv ;)

 

 

Dette har blitt gjort på prosjektet hittil :

 

 

Del 1 (Kasse type og mod av føtter)

 

Del 2 (Vanntanker)

 

Del 3 (Mod av Hk bakplate)

 

Del 4 (Prosjekt Rad/vifter )

 

Del 5 (Overall 1)

 

Del 6 (Mod av Eheim 1250)

 

Del 7 (Mod av nedre front panel)

 

Del 8 (Slettet)

 

Del 9 (Mod av Hk deksel del 1)

 

Del 10 (Mod av Fankontroller)

 

Del 11 (Mod av Hd Ramme)

 

Del 12 (Mod av VFD Display)

 

Del 13 (Test av VFD Display)

 

Del 14 (Mod av Dvd-Rom)

 

Del 15 (Mod av NightRider)

 

Del 16 (Mod av DVD Brenner)

 

Del 17 (Overall 3)

 

Del 18 (Mod av power del 1)

 

Del 19 (Mod av power del 2, Brakett)

 

Del 20 (Mod av Strøm Fordelingsboks) 25.12.05

 

Del 21 (Project vann system test) 29.12.05

 

Del 22 (Project Uv Light) 14.01.06

 

 

Så da går vi vel bare rett på prosjektet :yes:

 

 

The LightBox Project

 

 

Del 1

 

 

Kasse type og mod av føtter

 

 

kassa1.jpg

C3, ei utrolig bra kasse, det første jeg la merke til med denne kassa som er til en stor fordel er front partiet på den, det kan taes av, det andre er at det sitter en plate bak hk som du kan ta ut ved hjelp av å løsne 2 skruer, kanske kjekt spør du meg ;)

 

 

kassa2.jpg

ikke bry dere noe om flekker og slikt på kassa, dette blir polert og vaska før sammen setting.

 

 

kassa3.jpg

En annen ting er at det fulgte med en del ekstra deler til den (kanskje derfor den heter premium :p )

 

 

Mod av Føtter

 

 

fotter2.jpg

Et minus med denne kassa var føttene på den, har aldri sett noen værre føtter enn det her, de er små og og løfter ikke kassa i det hele tatt. noe måtte gjørest så vi byttet dem ut med.... -

 

 

fotter3.jpg

Med disse, halv baller av acryllik, helt topp !. De løfter bra og har en fin design.

 

 

fotter4.jpg

siden mye av tyngden kommer på mitten så valgte jeg å sette på 6 i stedenfor 4 som er orginalt. Blir bedre tyngde fordeling og jeg slipper å være redd for at den skal sprekke på mitten.

 

 

 

Ok det var dett i denne omgangen,

Flere updates vil komme ettervert

 

Mod your cases and stay cool :thumbup:

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update

 

 

Del 2

 

 

Mod Vanntanker

 

 

når man skal ha vannkjøling så må man også ha tanker og her er de :)

 

 

 

vann1.jpg

Vann tankene har et utroligt bra design og kan festes så å si over alt på kassa, det følger med braketter og nippler, De bærer navnet criticool og kan fåes på criticool.com

 

 

vann2.jpg

Nja tror ikke det blir så værst jeg :)

 

 

vann3.jpg

Kassa har en 80x0 mm vifte på toppen, den skal vekk ! også er det.....-

 

 

vann5.jpg

Måling, men sørg for å maskere skikkeligt føre du gjør noe som helst, dette er viktigt, det er ikke så mye som skal til for å lage riper. Her har jeg målt opp og boret med et 35mm hullbor for å få de runde hjørnene.

 

 

vann6.jpg

saget ut hullet og boret hullene til feste skruene, ps. hjørnene ikke bra ut men med litt filing og pussing så blir det bra :)

 

 

vann7.jpg

da har jeg saget til selve feste platene til tankene. ps. plata er rett, er bare bilde som juger litt :roll:

 

 

vann8.jpg

da er plata saget tilm boret og pusset, har lagt plata ¨på undersiden slik at det skal bli lettere å måle opp hvor tankene skal sitte hen, det gikk som smurt det :)

 

 

vann9.jpg

Da var tiden inne for en liten test og det ser bra ut, avstanden fra power til feste plata er kristisk pga. tingen som kommer forran platen igjenn. Vi snakker om mm og ikke cm.

 

 

vann10.jpg

En test fra oversiden, virker greit nok, skruene i plata er 6mm og 4mm i tankene.

 

 

vann11.jpg

Etter at jeg fikk slipt og pusset pluss polert kanten rundt så blei det bra.

 

 

vann12.jpg

Konklusjon: hull er målt opp og skjært ut, plate kjært til og boret, nippler har blitt kromet, alle kanter har blitt pusset og polert. prosjekt vann tanker er herved avluttet :thumbup:

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

Del 3

 

 

Prosjekt Hk Bakplate

 

 

bakplate1.jpg

Dette er orginal platen som sitter bak hk som jeg nevnte tidligere, den skal byttes ut med et eller annet med noe mere fansy :) la meg tenke :hmm:, JA sefølgeligt, det må bli....

 

 

bakplate2.jpg

ET speil :!: valgte å bruke et 5 mm speil som bakplate, kappet og slipt, boret to feste hull. mye penere enn aluminium og krom vil jeg si :yes: for å få festet hk på et speil så man tenke litt, jeg endte opp med å gjøre følgende---

 

 

bakplate4.jpg

jeg brukte de skruene som man skrur fast hk til kassa med.

 

 

bakplate5.jpg

kappet og slipt rette.

 

 

bakplate3.jpg

jeg brukte orginal platen som mal og merket opp hullene

 

 

bakplate6.jpg

Stykkene blei så limt på med epoxy lim, det er sterkt og etser ikke.

 

 

bakplate7.jpg

Stykkene er limt på og sitter som støpt, det er tid for test :)

 

 

bakplate8.jpg

og det blei som jeg hadde håpet på, perfekt !! :p

 

 

 

Verktøy:

 

Glassmester (kun for tilskjæring)

drill

4 mm stål bor

6 mm glass bor

meter stokk

epoxy lim

fil verktøy

baufil

 

 

 

Nok et prosjekt i boks :thumbup:

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

Del 4

 

 

 

Prosjekt Rad/vifter mod

 

 

rad1.jpg

Ja da er det tid for en ny update, denne gang skal vi ta for oss radiatoren og de to viftene som skal sørge for luft inn og ut av kassa. 1 stk, 120x120mm og 1 92x92mm.

 

 

rad2.jpg

Før jeg kan plassere radiatoren, så må jeg gjøre plass til den, dette gjørest ved å fjerne den ene veggen på den avtagbare fronten.

 

 

rad3.jpg

jeg valgte å kutte den rett under dvd-rom, det var ikke lett å få kuttet der pga. vinkler og slikt men skjevheter fikset jeg ved å file/pusse og polere.

 

 

rad4.jpg

Som dere ser så går det på millimeter, det er ikke rare klaringen der, men det går ;)

 

 

rad5.jpg

Radiatoren er en black Ice Extreme, den må også igjennom en liten mod, ikke rare greiene men det må gjørest.

 

 

rad6.jpg

Jeg skal bruke en lang gjenge stang til dette. En som går igjennom hele radiatoren og ut på andre siden, for å klare dette så må feste hullene bores opp, bruker et 4 mm bor til dette.

 

 

rad7.jpg

Her gjelder å vere stødig på handa, jeg brukte først en liten stjerne trekker og lirket den igjennom ribbene, så lenge en ikke stikker hull på de så er det ok. etterpå filet jeg opp hull-kanalen med den 4 mm gjenge stangen jeg skal bruke.

 

 

rad8.jpg

Slik blir boltene seende ut, med hette muttere i den ene enden og noe annet rart i den andre :whistle:

 

 

rad9.jpg

Viftene skal også igjennom en liten forandring, i og med at hd rack kommer bak vifta og ganske så tett inntil så vil jeg gjemme mutterne inne i vifte rammen, dette gjorde jeg ved å bore opp hull, 8mm bor.

 

 

rad10.jpg

boret også et hull til akvarium slangen, dette hullet blei heldigvis penere enn hva bildet viser, et ganske så vrient hull og bore pga. de rillene som er på rammen.

 

 

rad11.jpg

bak-platen til viften blei lakkert med sølv lakk (vinyl), således blei også ledningen. jeg brukte en klar 3mm nylon strømpe og akvarium slange, 6mm utv. og Ø3mm inv. for å få igjennom ledningen så brukte jeg en sveise tråd (2mm) og fiske sene, fungerte greit det :p

 

 

rad22.jpg

Dette er pluggene jeg bruker på alle ledningene i kassa. ca 100 stk eller noe :!: det eneste som irriterer meg med dem at det er riller på dem, de jeg egentlig skulle ha fikk jeg aldrig, svært vanskelige å få tak i fant jeg ut, så jeg måtte nøye meg med disse :( men men.. Vel fikk loddet disse på og resultatet blei....-

 

 

rad13.jpg

Bra :yes: , resultatet blei som håpet, veldi bra :p skryt skryt he he

 

 

rad14.jpg

Her ser dere gummi foringene jeg bruker i mellom radiator og plexi, de er der for å ta av for evnt. vibrasjoner og press. boltene skal kuttes og muttere byttes ut med, vel.. dere ser kanskje hva som skal vere der :)

 

 

rad15.jpg

Resultatet blei ikke så galt alikevel, synest det gikk greit jeg, får bare håpe at resten gjør det også :)

 

 

rad17.jpg

 

 

konklusjon.

 

radiator og vifter moddet.

 

kuttet nedre side del av front

boret hull, laget hull kanal i radiator

fornikklet og lakkert vifter, samt. lagt opp nye ledninger og kontakter.

 

Status:

 

Finnish! :p

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

Del 6

 

 

Prosjekt vannpumpe

 

 

sorry men noen av bildene er litt blurete og dårlige, det var før jeg lærte å bruke kamera he he

 

 

pumpe2.jpg

Da var det vann pumpen som skal til pærs, det jeg begynner med er å forberede. pumpe huset. den heldige er et vannpumpe-hus til en Eheim 1248. Huset fikk jeg tak i hos http://www.wizarddesigns.co.uk/

 

 

pumpe3.jpg

Det første jeg gjør er å kutte vekk de to stolpene på bildet.

 

 

pumpe4.jpg

Det er fordi jeg skal lure en eheim 1250 pumpe ned i der, og de stolpene vil kræsje i skovle lokket.

 

 

pumpe5.jpg

Når det er gjort så går jeg til med å bore og gjenge opp 4 mm hull rundt hele, 8 til sammen, det er fordi jeg ikke klarte å få tak i pene nok 3 mm skruer pluss at det er penere med gjenge skruer i steden for stygge tre skruer som er orginalt.

 

 

pumpe6.jpg

kuttet og gjenget, fiks ferdig.

 

 

pumpe7.jpg

Men det er nok litt mere på bunnen. Her skal jeg bore opp feste hullene, bruker her et 8 mm bor.

 

 

pumpe8.jpg

Boret og ferdig til neste skritt.

 

 

pumpe9.jpg

Trodde jeg da :dontgetit: Det viser seg i ettertid at det er to av hullene som kommer helt i kanten av kassa, som en sikkerhet så vil jeg ha dem litt lengre inn, så jeg valgte å bore to nye feste hull litt lengre inn mot mitten.

 

 

pumpe10.jpg

Her har jeg fått flyttet to av hullene litt lengre inn og er sikker på at den står trykt uten å knekke kanten på kassa. Har også satt inn igjennom gående gummi foringer, de skal dempe all vibrasjon som kommer i fra pumpa. Velger å bruke 6 mm bolter med hette muttere på undersiden av kassa.

 

 

pumpe11.jpg

da var det huset som skal moddes litt.

 

 

pumpe13.jpg

Men før jeg går til på huset, så må jeg ha en liten ting først. Denne har jeg kjøpt på biltema.no og er en del av en slange kobling stuss i plast, passer perfekt til en dusj slange. Saget og beholdt gjenge partiet på den.

 

 

pumpe12.jpg

Dette er bakparten på huset. målet opp diameteren på stussen og begynte å file. brukte dremmel og fres men gikk over til fil når det nærmet seg slutten for å få et penere hull. Det er 2 mm tykt gods på huset, så jeg er glad for at jeg hadde dremmel.

 

 

pumpe14.jpg

tjuv lånte dette bildet fra hjemme siden til Eheim, glemte å ta bilde av min før jeg begynte på den :wallbash: . Men nok om det, Dette er altså pumpen over alle pumper, en Eheim 1250. tror nok den klarer å flytte vann ja.

 

 

pumpe15.jpg

Her er den altså, har tatt av front og bakpart, og testet et par nippler (som ikke er av plast :cool: )

 

 

pumpe16.jpg

Her har jeg kuttet litt av kanten bak, for at jeg skal få dytta denne ned i huset så må den forkortes litt :) kuttet ca 2 mm. Har også strippet ledningen litt, slik at det skal bli lettere å tre ledningen inn i slangen etterpå. til slutt så tok jeg av de lange beina på siden.

 

 

[pumpe17.jpg

Her har jeg også kuttet litt av kanten samt brukket av tappene på skovle plata og holderen, dette er fordi de hadde kommet i veien for huset så de måtte vekk.

 

 

pumpe18.jpg

Før jeg monterer nippler så er det viktig å passe på slik at det blir tett, er ikke noe vitsi å ta noen sjanser, så det sikreste er å ha på litt gjenge teip. Da er en på den sikre siden ihvertfall.

 

 

pumpe19.jpg

Her har jeg satt på nippler (med gjenge teip) og lakkert fronten på den (husk å dekke til nippler og slikt. Er jo litt penere med svart og da.

 

 

pumpe20.jpg

Og her er den berømte dusj slangen som jeg skal bruke til ledningene.

 

 

pumpe21.jpg

Pumpen er nå klar for montering, har lagt på en vibrasjons dempene matte i bunn og på toppen av pumpa. Dette vil også hjelpe til med å presse boltene ned, de sitter i bunnen under matten.

 

 

pumpe22.jpg

Nå er pumpen på plass i huset, vibrasjons matte har blitt lagt under pumpa, har satt på plass plastikk holderen og tredd ledningene igjennom slangen, skrudd til mutteren.

 

 

Ups ! et av bildene forsvant :hrm: men har satt på bunnen (presset den i sammen) og brukt polerte torx skruer.

 

 

pumpe23.jpg

Det er tid for slutt-fasen, Har lakkert jord ledningen i sølv vinyl lakk. For å holde alt på plass så bruker jeg tre forskjellige krympe strømper.

 

 

pumpe24.jpg

Nå har jeg kledd inn jord ledningen med klar nylon sleeves og akvariums slange og fått satt på krympe slangene, blei jo ikke så galt det der da. Vekk med skarpe kanter og hjelper til med å holde alt på plass. Og enda en plugg på plass.

Da var det tid for visning. Og det beste jeg vet er..

 

 

pumpe25.jpg

Kroooooooom :grin: . Blei ikke så værst detta.

 

 

pumpe26.jpg

Hvor lett er det å holde reint krom mon tro, tror jeg pussa den 3 ganger jeg før jeg kunne ta et bilde av den, var ikke lett det der nei.

 

 

pumpe27.jpg

Ja da ver den oppgaven fullført og da :) Får håpe dere er like fornøyd med resultatet som det jeg er da :p

 

 

 

Konklusjon:

 

Moddet Eheim 1250 vann pumpe.

tilpasset ned i et Eheim 1248 pumpe hus.

 

 

finnish ! :thumbup:

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

Del 7

 

 

 

 

Prosjekt Front Panel

 

 

 

front1.jpg

Da var det dags for front panelet, ser jo tydeligt at her må noe gjørest :no: Planene er å bruke 6 stk styre leds og 6 stk vandal brytere, polert stål.

 

 

front2.jpg

Etter at vi har tatt av fronten så ser det slik ut , ser tydelig at kassen er under oprasjon. Samtidig så borer og gjenger jeg opp de to feste hullene til fronten, bruker 5,2 nn bor og en M6 gjenge tapp. de gjengene som var der var tomme så det passet dårligt med de skruene jeg skulle bruke siden de er i millimeter.

 

 

front3.jpg

Jeg setter på fronten igjenn og kjærer til panelet som skal sitte i fronten, jeg har ikke tegnet opp dette, bare målt sånn der.

 

 

front4.jpg

Her har jeg satt på platen med to 6 mm skruer i topp

 

 

front5.jpg

Tegnet opp orginal hullene, det gjorde jeg ved å sette platen bak fronten, det gjør ikke noe om det blir motsatt, skulle bare finne mitten på hullene. Fant så mitten på plata og tegnet en strek tvers over.

 

 

front6.jpg

Men før ejg kunne begynne å bore så måtte jeg feste platen bedre, boret og gjenget opp til 4mm, jeg ville ikke bruke 6 mm her, . før dette igjenn så hadde jeg beregnet hvor hjørnene kom hen.

 

 

front7.jpg

Jeg gjorde det samme med platen, boret opp til 4 mm, rettet den opp og skrudde den fast.

 

 

front8.jpg

Holdt tungen rett i munnen og boret i vei :dremel: . Boret først to pilot hull slik at det skulle bli lettere å se, styre hull sagen, brukte en helt vanlig hull sag 19 mm.

 

 

front9.jpg

Her har jeg boret og hull-saget ut to hull, og til min store ergelse så blei det skjevt. Men så kom jeg på en ide, hvorfor ikke la de være sånn og heller prøve å få til et slags møster på det, kunne jo ikke gjøre det noe værre nå alikevel så hvorfor ikke, da slapp jeg kanskje å lage ei ny plate.

 

 

front10.jpg

Tok av fronten og for se åssen det så ut der. Boret samtidigt hullene tii leds holdere 8 mm.

 

 

front11.jpg

Etter mye prøvelser så fant jeg ut at det letteste var å skjære ut hele delen der hullene var, siden de ikke passet over ens med brytere så var det like greit. klarte å skjære litt skjevt her men det rettet jeg opp senere.

 

 

front12.jpg

Boret ut resten av hullene med 19mm hull sag.

 

 

front14.jpg

For å få fronten helt på plass uten at leds holdere tok i platen så boret jeg opp fronten med 9mm bor.

 

 

front13.jpg

, filet og pusset til hjørnene, polerte også kanten rund. Og nå, På tide med en liten test, boret samtidig opp 6 lys hull, brukte et 3mm bor. For at brytere ikke skulle ta i platen så boret jeg hullene i platen med en 22mm hull sag.

testet så med en bryter og den satt perfekt :) ang. skjevheten så blei det ikke så værst alikevel, beholder den inntil videre, blir det for mange klager så bytter jeg den ut :p

 

 

front15.jpg

tok en liten test uten plata på , det så bra ut, filer til skjevheten etterpå, så den blir bra også.

 

 

front16.jpg

Og da var vi ferdige med front platen. :hmm: jepp, godkjent :thumbup: , hvis dere lurer på hva de to ytre bryterne er til så er det power og reset med lys i :) blått og grønt, en heftig kombinasjon med det røde :)

 

 

 

 

Finnish ! :thumbup:

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

Del 9

 

 

 

Projekt Hk Deksel

 

Del 1

 

 

 

dk1.jpg

Ok da er vi i gang igjenn :) denne gang så skal jeg lage to deksel som jeg skal ha over hoved kortet og Psi kortene. Det jeg har begynt med er å lage to maler, det blir lettere på den måten og du kan legge til eller trekke i fra biter her og der.

Jeg velger å bruke helt vanlig hvit 3 mm plexi til dette.

 

 

dk2.jpg

Siden jeg har vann tankene hengene ned så kommer den ene nippelen på bak siden av deksel, så det jeg må passe på her er at deksel ikke ligger for nære nippelen. ved tanke på slangen osv. god klaring her.

 

 

dk3.jpg

For å holde psi deksel på plass så lager jeg to støtte pukker av 2x5 mm plexi biter som jeg igjenn limer på gulvet av kassa, på den måten så kommer kanten på deksel i mellom støtten og hk, en liten perfekt lås.

 

 

dk4.jpg

Jeg gå i gang med å måle opp bitene, her ser dere den 3 mm plexi platen og malene, klare til å tegnes opp.

 

 

dk5.jpg

Her har jeg målt opp og er klar til å skjære, har valgt å bruke ei nikke sag, går litt fortere :) men vær obs. det som er et minus med å bruke en slik er ustabilitet, den skjærer lett ut hvis du ikke passer på, dvs. dårlig kontroll.

 

 

dk6.jpg

Her ligger bitene klare, det gikk greit og kantene blei ok.

 

 

dk7.jpg

Nå har jeg målt opp/tegnet opp strekene jeg skal bøye etter.

 

 

dk8.jpg

Jeg vet at mange bruker varm lufts pistol og blåse lamper, etter utallige forsøk, så la jeg den på hylla og gikk til anskaffelse av en plexi bøyer :) forskjellen på en varme pistol og denne er at den varmer opp biten med jevn varme over hele bøyen. det er stoor fordel fordi poenget er jo å få 100% fine bøyer og det får du ved jevn varme fordeling og en fast varme, anntall grader, pluss at du har full kontroll på varmen som den utgir. Plexi bøyer seg ved ca: 200 - 300 grader og denne holder nøyaktig det, det klarer du ALDRI med en varme pistol. og for å ikke snakke om en lett metode å gjøre det på.

 

 

dk9.jpg

Her ser dere et nær bilde av den, basen er laget av finer, spon, aluminiums folie og noen skruer, i mitten ligger varme belte som gir en konstant fast varme, som igjenn er beregnet for plexi. Kjekt ikke sant.

 

 

dk10.jpg

Nå har jeg som sagt tegnet opp og den er klar til å varmes opp, den kan legges med streken enten ned eller opp, spiller ingen rolle bare streken ligger mitt på beltet. Linjalen er der kun for å hjelpe til med å holde den på plass, ingen nødvendighet men jeg synest det var lettere bare.

 

 

dk13.jpg

når den er varm nok, dette merker du ved å prøve å bøye den liiit bare, bare for å se hvor myk den er. Lar du den ligge for lenge så risikerer du bobler i plasten når du har bøyet den, Når den er varm nok så legger du den rett over i vinkelen, må bøye litt først da. Press den ned i vinkelen, sett den fast med et par tvinger eller noe, for å få en ekstra fin bøy så kan du legge en planke/list eller noe for å bruke den som et press og sette på tvinger utenpå der igjenn. husk du kan bruke hva som helst, kommer ann på hva du skal lage.

 

 

dk11.jpg

Resultatet av en perfekt bøy :) dette hadde jeg aldri i livet klart med en varme pistol ihvertfall :)

 

 

dk12.jpg

Da var første del av projekt hk deksel i boks, og det ser bra ut så langt :)

 

 

 

 

Del 1

 

 

Finnish !

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

Del 10

 

 

 

Prosjekt Fan kontroller

 

 

 

kontroll1.jpg

Jeg valgte å kjøpe denne fan kontrolleren PWM Noise Isolator fan kontroller.

Denne har mulighet for 6 vifter, to pr kanal. 2 stk 12v strøm ut m valg muligheter for av og på.

noe som gjør mulighet for å koble på flere kontrollere og annet div.

 

 

kontroll2.jpg

kontrolleren er en pen liten sak (kan også fåes i svart)

 

 

kontroll3.jpg

Som sagt så har den mange muligheter og enda flere hvis du har noen lure ideer på lager.

 

 

kontroll4.jpg

Det første jeg skal gjøre er å bytte alle leds på den, utenom av og på lysene, de beholder jeg som dem er, rett og slett bare for å skille mellom av/på igjennom plexien.

 

 

kontroll5.jpg

Pen farge men ikke til mitt tema.

 

 

kontroll6.jpg

Her med varsel for "av" Rødt lys.

 

 

kontroll7.jpg

Jeg valgte å bytte ut de blåe "klare" leds med white bright leds som jeg har pusset matte. da blir lysene mere fordelt og ikke fokusert kun på et sted, de blir litt mere tonet uten å miste efekten.

 

 

kontroll8.jpg

Ganske fine de her også da :) se hvor klare de lyser.

 

 

kontroll9.jpg

Planen er å ha et deksel på baksiden av kontrolleren, kapsle den inn på en måte, for å få denne til å sitte fast i kontolleren så må jeg lage et slags skru feste mulighet bak på dekselet. Dette gjør jeg ved å bore to 4 mm hull i print platen, helt i ytterkant.

 

 

kontroll10.jpg

Også sager jeg til 2 stk 4 mm skruer ut av en gjenge stang, bruker muttre i enden og setter den fast. Lengden har jeg kappet på øyemål.

 

 

kontroll11.jpg

Jeg tenkte samtidig at jeg skulle sette noen lys i knappene. i og med at det er noen blanke plastikk skiver på baksiden av dem så ante jeg en ide.

 

 

kontroll13.jpg

Jeg boret 1 mm hull i alle knappene og--

 

 

kontroll14.jpg

og brukte 1 mm tykk fiber optik kabel og limte den fast i hullet med lyn lim. leds sørget for å lyse opp plastikk platen og plastikk platen sørget for å lyse opp fiber kabelen.

 

 

kontroll15.jpg

Og da blei resultatet slik. det blei lys rundt knappene og i knappene :yes: , den lyste fint opp :)

 

 

kontroll18.jpg

Jeg nevnte at jeg skal bruke et deksel på kontrolleren, slik ser det altså ut. dette har jeg laget av 3 mm pexi som jeg igjenn har bøyet til en u, nøye målt til. Her ser dere også feste skruene jeg lagde for å feste den med. grunnet print platen så hadde jeg inget annet valg enn å sette de slik.

 

 

kontroll19.jpg

Min hensikt med dette er å ha et lukket system. jeg har målt opp og borer hull til alle inn/utganger, planen er å bruke 3.5 mini socket jacks som koblings mulighet.

 

 

kontroll20.jpg

Her har jeg boret alle hullene, det er 12 til sammen. da er det bare en ting som står igjenn og det er ---

 

 

kontroll21.jpg

krooom :p blankt og fint, slik det skal vere :thumbup:

 

 

kontroll26.jpg

Da er det tid for litt lodding og kobling. 2 vifter pr kanal og isteden for 2 stk 12v uttak så har jeg laget til 4. ps. ikke tenk på lednings fargen, måtte ta det jeg hadde, men det går kun 12 v ut og ikke 5v. 12 v utgangene kan slåes av og på, det er lys som indikerer dette.

 

 

kontroll22.jpg

Ledningene er loddet på og jacks er blitt skrudd fast i deksel. Før jeg skrur på deksel så sjekker jeg at alle ledningene er loddet riktigt, Jeg vil helst unngå kortsluttning. Jeg bruker her et multimeter fra biltema. bruker Ohm for å sjekke koblingene.

 

 

kontroll23.jpg

Alt er blitt sjekket og deksel har blitt skrudd på. Her ser dere bakparten på kontrolleren.

 

 

kontroll24.jpg

fra siden.

 

 

kontroll25.jpg

Kan det bli noe blankere. Ps. det i kanten er ikke krom flass med møkk, bare for å ha sagt det ;)

 

 

 

 

konklusjon:

1 Stk fan kontroller :)

 

 

 

 

Finnish !

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

Del 11

 

 

 

 

Prosjekt HD Rack

 

 

 

 

rack1.jpg

et stk hd rack, det stammer fra en Lian-Li 65c tror jeg den hette (husker ikke helt) den har et fint design og har plass til 4 stk S-Ata disker uten problemer :p Men alt skal ikke være lett, litt modifikasjoner må til her også, jeg begynner med å fjerne den lille feste leppa til orginal basen, den får ikke jeg brukt alikevel, må finne på noe annet der.

 

 

rack2.jpg

Jeg sager den jevnt med kanten, ikke noen utstikkere takk !, pusser og filer bort skarpe kanter.

 

 

rack3.jpg

Når det er gjort så går jeg videre på basen, siden jeg ikke kunne bruke orginal basen til Lian-Li så måtte jeg lage en. Her har jeg klipt ut en papp plate og brettet den (så der) høyden på basen har jeg tatt på måfå og ikke noen bestemte mål, men valgte ca 15 mm fordi det så ok ut .

 

 

rack4.jpg

Her prøver jeg basen på racket. litt skjevt med det gjør ikke noe, dette er bare en mal alikevel. men det ser ok ut så langt.

 

 

rack5.jpg

her klar til å legges oppe på plexi plata for å sages ut.

 

 

rack6.jpg

Her har jeg skjært ut 3 mm plexi til base. pusset og filet den til, og klar til å bøyes.

 

 

rack7.jpg

Og her er resultatet av en nokså uerfaren plexi bøyer som ikke vet hva han holder på med :roll: glemte å ta av papiret før jeg varmet den opp. siden dette er på et nokså tidlig stadie så hadde jeg ikke et varme belte, men en varmlufts pistol, gid jeg hadde funnet det belte litt tidligere :ermm: Men det gikk sånn tålig bra alikevel.

 

 

rack8.jpg

Litt penere her men må til med pussing pga, skjevheter og pga, papiret.

 

 

rack9.jpg

Så tester vi igjenn og denne gang ser det bra ut, har dremlet ut spor til låsingen av racket bak. (glemte å ta bilde av det :roll: )

 

 

rack10.jpg

Her måler jeg opp høyden av racket, det skal stå i samme høyde som radiator viften.

 

 

rack11.jpg

Til dette bruker jeg en 22 mm tykk plexi kloss som jeg har saget til i rett høyde og form. De skal bli føtter for basen.

 

 

rack12.jpg

Da var det tid for filing og pussing. skal ikke nevne hvor mange timer jeg brukte på de klossene her men resultatet blei......

 

 

rack13.jpg

BRA !! :p svært fornøyd med resultatet, men anbefaler til alle å forenkle pussingen ved hjelp av pusse maskin og polerings rondeler ;) Noe jeg ikke hadde akkurat da :roll: .

 

 

rack14.jpg

for å få skrudd fast basen til klossene så gjorde jeg følgende. jeg merket opp og boret først med et 4 mm bor, etter dette brukte jeg et 9 mm bor (plexi bor) og boret ca 12 mm ned i klossen.

 

 

rack15.jpg

Og presset så en gummi foring og en ø 6 mm (utvendig 10 mm) mutter ned i hullet, denne skal hjelpe til med å dempe vibrasjoner pluss at den holder basen fast, selv om jeg løsner klossene i fra kassa.

 

 

rack16.jpg

Jeg legger klossene til side så lenge og begynner på låse systemet som skal holde racket fast til basen. Jeg brukte en 3 mm plexi plate som jeg saget, filet og pusset.

 

 

rack17.jpg

Den blir låst fast slik, borer to hull som skal holde platen fast til basen og to hull for en såkalt hurtig kobling (som jeg kaller den). Den virker slik....

 

 

rack18.jpg

jeg brukte to stk gummi foringer på baksiden av plata. Ved å bruke gummi ringer på baksiden så virker det både som demping og låsing fordi gummi er elastisk og kan utvide seg. Det skjer ved å bruke to skiver på gummien. når jeg skrur til mutteren på framsiden så presser skiven på gummien, gummien utvider seg og presser mot racket.

 

 

rack19.jpg

Tilbake til klossene. Siden jeg ikke fant noen skruer som passet så valgte jeg å bruke en 6 mm gjenge stang og hette mutter i den ene enden.

 

 

rack20.jpg

Her har den kommet tilbake fra kroming og basen har blitt skrudd fast til føttene.

 

 

rack21.jpg

låse platen har fått sin siste puss og har blitt skrudd fast til basen.

 

 

rack22.jpg

Racket har blitt satt på og festet til låse platen med gummi ringene.

 

 

rack23.jpg

Final. Racket er ferdigt, her kan man se de hette muttere som har blitt brukt på framsiden.

 

 

 

Konklusjon:

1 stk HD Rack ferdigt :p

 

 

 

Finnish !

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

Del 12

 

 

 

Prosjekt VFD

 

 

 

hoved.jpg

Ja da var det tid for en update igjenn. Denne gangen så dreier det seg om et LSD/VFD display. Jeg har aldri hatt et slikt display før så dette er nytt for meg :roll: . etter å ha lest og lest så valgte jeg et nyere Matrix orbital MX5-24 med usb tilkobling.

 

 

vfd1.jpg

i pakken så fulgte det også med en ramme. her ser dere VFD med ramme, en plastikk boks av typen abs elektronikk boks og et 3 mm tonet plexi glass som jeg har saget og pusset til samt boret hull. Rammen kaster jeg, planen er er å få dyttet displayet ned i en boks, altså den boksen på bildet.

 

 

vfd2.jpg

Displayet jeg valgte har et sterkt grønt filter, noe som gjør at tegnene vil lyse fint opp. selv igjennom et plexi glass.

 

 

vfd3.jpg

Det er ganske så mange muligheter på dette displayet, min plan er å koble på noen leds . en for indikasjon av 12v inn og 2 for signaler. for de av dere som vil lese om dette displayet og hva dens funksjoner er så finner dere dette her :Matrix Orbital Manual

 

 

vfd4.jpg

Displayet bruker 12v som hoved skilde. dette for å slippe å slå på displayet manuelt etter at maskinen har startet. ved å koble til 12v så starter det automatisk så fort du slår på maskinen. Dette er en fin funksjon hvis du skal lese av målinger fra bunn av . Ved å flytte på en jumper så har den også mulighet for 5v.

 

 

vfd5.jpg

Displayet har også en annen grei funksjon. Tx og Rx Led tilkobling, dvs. at du kan koble til leds for send og mottak av signaler for overføring av data, leds blinker også etter hvor raske signalene er.

 

 

vfd6.jpg

Men tilbake til boksen. for å få vfd ned i boksen så måtte jeg skrape av alle kantene inne i boksen. Ellers så hadde ikke vfd passet, det går omtrent på hårstrået, det er rimeligt trangt, begynte faktisk å lure på om dette egentlig kunne gå. Men jeg kunne ikke bruke noe større boks heller så jeg måtte bare prøve.

 

 

vfd7.jpg

for å skjule usb kabelen så brukte jeg en dusj slange. for å få feste til ende stykke så saget jeg av en slange stuss i plast som igjenn passet i gjengene på ende stykket.

 

 

vfd8.jpg

Her har jeg målt opp og boret hullene til 3 stk 3 mm leds, en 3.5 mm mini jack socket og til slange stussen. har også boret 4 feste hull.

 

 

vfd9.jpg

En liten test på hvordan det vil se ut, ser greit ut foreløbig.

 

 

vfd10.jpg

For å få festet boksen til fronten på kassa så måtte jeg lage et slags ramme-verk som igjenn satte meg på en ny ide, men den kommer på et senere tidspunkt :whistle: til ramme-verk for boksen så brukte jeg orginal braketten til kassa som fulgte med.

 

 

vfd11.jpg

Testet boksen og om det det ville passe. det virket ut som det skulle gå greit men må moddes litt .

 

 

vfd12.jpg

I og med at jeg skal ha svart plexi i front på displayet så ville jeg ha det fremhevet. så derfor jeg gjorde jeg følgende. Jeg brukte boksen som mal og tegnet rundt.

 

 

vfd13.jpg

Saget så der jeg hadde tegnet opp, den blei seende slik ut

 

 

vfd14.jpg

Etter noe filing og pussing så merket jeg opp for feste mulighetene av boksen, boret også opp for boring av 8 stk 8 mm leds holdere

 

 

vfd15.jpg

Her har jeg boret opp til festene på sidene, 4 stk 4 mm hull, og tester led holderene. ser ikke dumt ut hva, skal nok få brukt dem til noe ettervert.

 

 

vfd16.jpg

for å festet boksen til braketten så velger jeg å bruke en rød 3 mm plexi som jeg sager, filer, pusser og borer.

 

 

vfd17.jpg

Det ser omtrent slik ut. Men det store hulet gjenstår, og valgte å gjøre det på denne måten----

 

 

vfd18.jpg

Boret også hullet til jack socket, 3 stk 2.5 mm hull til leds og 4 stk 4 mm feste hull på siden.

 

 

vfd19.jpg

Sendte så boksen til fornikkling og kom tilbake blank og skinnende :p ps. det er ikke riper dere ser på den men et belegg som jeg ikke tenkte på å tørke vekk før jeg tok bildet.

 

 

vfd20.jpg

Jeg var fortsatt litt usikker på hvordan displayet ville passe ned i boksen når alle kabler var på plass.

 

 

vfd21.jpg

Displayet var skudd fast med noen laaange skruer til den orginale feste rammen, de måtte kuttes, lagde noen små muttere og skrudde det i sammen. Dette er for å holde display platen og print platen under i sammen.

 

 

vfd22.jpg

Tenkte først på å bruke disse men fant ut at de var for høye, med dem på så fikk jeg ikke dyttet displayet langt nok ned i boksen. så jeg tok ut ledningene og brukte bare de små klemmene. La på krympe strømpe og bøyde dem til.

 

 

vfd23.jpg

Leds blei limt fast med lim pistol, noe seigt klin men det fungerer til dette bruket. maskerte så hele bunn av boksen med elektriker teip for å ungå evnt. kortsluttning.

 

 

vfd24.jpg

Det er 2 usb tilkoblings muligheter på den, den ene er slik dere ser her og den andre sitter bak men den hadde gått for høyt opp så jeg valgte denne i steden. den går jamt ved holderen og burde fungere greit.

 

 

vfd25.jpg

Også var det tid for en liten test før jeg pakker displayet ned. Det lyser fint opp og viften bak går som bare den, så 12v inn og led virker som det skal, altså ingen feil lodding denne gang.

 

 

vfd26.jpg

Da var det pakke tid, ledninger blei koblet på der de skal være og displayet dyttet på plass, men trangt var det, jeg vil tippe at det var godt under millimeteren :) Plexi platen blei skrudd på og resultatet blei slik---

 

 

vfd27.jpg

yeahhh, nicy little diplay, speil speil på veggen der.....

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

vfd28.jpg

Skal ikke klage på fornikklingen heller, blei super duper.

 

 

vfd29.jpg

Som dere sikkert har fått med dere så er noe av temaet mitt shiny pigger og her er de igjenn :) må jo si de er penere enn unbrako skruer da.

 

 

vfd30.jpg

Blei ikke så værst til slutt, phu ! mye jobb men værd hver eneste time.

 

 

vfd31.jpg

Slik blei usb kabelen seende ut, den skal fra displayet og ned igjennom noe annet rart som igjenn er festet til noe annet rart og så bort til en rar kobling på hk.

 

 

 

 

 

Konklusjon :

 

1 stk VFD display, presset ned i en liten hobby boks for elektronikk :)

 

 

 

Finnish !

Lenke til kommentar

Update

 

 

Del 13

 

 

 

Test av VFD

 

 

Legger ut en liten test av VFD displayet slik at dere har et lite bilde av hvordan det virker.

 

 

 

test1.jpg

Etter den siste updaten og skulle teste det for første gang så virket det ikke, var helt mørklagt og windowsen fant det ikke i det hele tatt, etter gjentatte forsøk så satt jeg meg ned for å tenke litt, begynte å lese for å se hva det kunne være. testet displayet flere ganger med ohm målinger, og det var ingenting som indikerte på at det ikke skulle virke. Pga. plass i boksen så måtte jeg jo modifisere strøm inn kabelen (noe jeg nevnte i updaten). Altså 12v inn..... 12v inn ?? hva med 5v kabelen da ?? Det viser seg til slutt at også 5v kabelen måtte kobles til for at det skulle virke :ermm: Men det resulterte i at jeg også måtte gjøre om boksen. Etter mye hode bry så fant jeg en plass til jack socket for 5v inn. men for å klare å plassere den så måtte jeg bore to ekstra hull i boksen slik at jeg fikk plass til en ekstra kobling bak. ergo! to ekstra hull som jeg overhode ikke likte, så nå sitter jeg med 3 store hull i boksen :no: Men i etterkant så var det ikke så dumt alikevel, for det viser seg at det ene hullet fungerer som en ventilasjon, fant ut etter en stund at det blei en smule varmt inne i boksen. så da tok jeg like godt og lagde et pynte hull i den røde plexien også ;) så da blei enden på visa god alikevel :thumbup:

 

 

test01.jpg

Et bilde av bak parten, to mini jacks 12v/5v inn, led lyser for strøm inn, og et lys blinker på overførings signal, det er et på den andre siden også men det er ikke aktivisert på bilde.

 

 

test2.jpg

Blei rimelig overasket over hvor godt det lyste igjennom den mørke plexien.

 

 

test3.jpg

Det følger med en rekke programmer og det er svært så enkelt å programere egen tekst.

 

 

test4.jpg

Også var det litt reklame :D

 

 

test5.jpg

Du kan sette opp displayet til å måle hva som helst, en masse muligheter. Den ene ram brikken min gikk dukken så jeg kjører nå på 512mb :cry:

 

 

test6.jpg

liten plass ? hva med en liten sjekk :p

 

 

test8.jpg

Kan du fortelle meg hva slags cpu du kjører på ? jada et lite sekund så kommer det opp der :thumbup:

 

 

test7.jpg

jøsses ! nå sjekker den mailen min og nå ! :hmm: utroligt hva dette displayet kan gjøre :yes:

 

 

 

 

Konklusjon:

 

Test av Matrix Orbital VFD

 

 

 

Finnish!

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

 

 

 

Del 14

 

 

Mod av DVD-Rom

 

 

 

 

dvd1.jpg

Ja da var det tid for en ny update, denne gang så går vi løs på en dvd leser av typen Pioneer Slot in. En enkel og grei spiller som gjør den jobben den skal gjøre.

 

 

dvd2.jpg

Etter å ha tatt av deksel så var det tid for en liten oversikt av saken, målet er å få lirket ned ca: 7 leds av typen brightlights 3 mm, 2 i bunn deksel, 2 framme ved utløser knappen, 2 i frontpanelet og til slutt indikasjons lyset skal flyttes fram :hmm: jeg så for meg en skikkelig pirke jobb, og jeg fikk rett, det var skikkeligt trangt, på det beste så snakker vi om en millimeter klaring.

 

 

dvd3.jpg

Planen var også å lage en plexi plate som skal være med som pynt pluss en del av lys temaet. jeg brukte vanlig måle prosedyre og målte opp og saget ut en passende (forhånds målt) bit og pusset så denne. Her kan dere se noe av pusse utstyret mitt, det letter og sparer meg for et par timer med hånd pussing ;)

 

 

dvd4.jpg

Her er polerings utsyret. Den røde er for grov polering, altså grove riper og slikt pluss forhånds polering. Den hvite er for fin polering og er noe av det beste jeg har investert i når det gjelder arbeid med plexi. kan kjøpes hos Craftics

 

 

dvd5.jpg

Og slik blei resultatet av pynte platen. fikk ikke helt den rette vinkelen på kamera men man ser tydelig den fine kanten, kan tilogmed se stolpen igjennom platen :cool:

 

 

dvd6.jpg

Jeg boret opp hullene til å feste topp platen med (pynte platen) og to stk 3mm hull til leds. med en liten forhånds prøve så fikk jeg plassert dem slik at de ikke støtet bort i mekanismen til cd løfteren. Skruene på siden blei byttet ut med ned senkende maskin skruer slik at hodene på de gikk jamt med deksel. loddet så ledninger på leds og strakk ledningene ut til bakparten på dvd-rom. brukte teip som feste til ledning.

 

 

dvd7.jpg

Platen blei tilpasset og boret med et 4 mm bor. boret også to stk 3mm hull som gikk ca 2 1/2 ned i plexien, dette av for å få leds jamt ved deksel bunn.

 

 

dvd8.jpg

Her ser dere lys leden som skal byttes ut og flyttes fram.

 

 

dvd9.jpg

Her ser dere de to lodde punktene. Før jeg gjorde noe som helst med led så koblet jeg strøm til enheten og målte utgangs volten til led, den målte 2,5 v, de 3 mm led som jeg bruker er på 3.7 v. Etter min mening så skal man da slippe å bruke resistor ettersom strøm er svakere en den volten som er på led. Etter min mening da så skulle led lyse litt svakere. men slik var ikke tilfellet, for å kunne bruke led på 3.7 v så måtte jeg bruke en resistor på ca: 100 Ohm. da virket det.

 

 

dvd11.jpg

Her skal jeg også ha leds, to stk av dem faktisk. Etter at jeg fikk loddet på de miniatyr kablene jeg bruker så ante jeg uråd, det var som sagt trangt og plassen var ikke mye å skryte av.

 

 

dvd12.jpg

Jeg fikk etter mye grubling strukket dem ved siden av og opp, klemt og skviset til å passe inn. Og her kommer de første kablene til syne.

 

 

dvd13.jpg

Da var det front deksel sin tur. tror jeg satt nesten en time bare for å se hvior jeg skulle plassere leds og kabler, testet og testet, Jeg endte opp med dette ----

 

 

dvd14.jpg

Her har jeg koblet opp alle leds og loddet på en ny led fra print kortet, har også modifisert utløser knappen. Glemte å ta bilde av den når jeg holdt på med den :no:

 

 

dvd16.jpg

Nå har jeg fått strukket alle ledningene opp på print platen, alle leds har fått hver sin resistor (100 Ohm). Dette var min løsning på plasseringen av de, tro meg, det var ingen lett jobb, hadde svært små marginer å jobbe med her pluss faren for kortsluttning. legg merke til lednings bunten nede til høyre, de skal også strekkes opp på print platen.

 

 

dvd17.jpg

Nå har jeg fått loddet i sammen ledningene og er klar for en liten test av leds og koblinger. etter et par nærvøse skritt rundt i rommet så dyttet jeg kontakten inn, resultatet var nesten godkjent, måtte bytte ut 1 stk ledd som pinnen hadde knekt på, og til min store ergelse så var det sefølgeligt det i bunnen av dekselet. etter bytte av led så virket alle. Da var det bare to ting som gjensto og det var ---

 

 

dvd18.jpg

Å lodde på ledningene til strøm ut til led. Det var vel den enkleste jobben på denne moden tror jeg :roll: . Jeg valgte å bruke 5 v for mine leds og til dette trengte jeg en resistor på ca: 100 Ohm. Jeg satte inn en molex kontakt for å markere 5 v pinnen og jord, og loddet på pluss og minus ledningen fra leds. Etter mye slit og dra seg i håret stil så fikk jeg endelig deksel til å passe slik at alle ledningene kom fri av mekanisken og deksel, det værste var front deksel men etter en liten modifikasjon av det så passet det til slutt. og resultatet blei slik ----

 

 

dvd19.jpg

Endelig, ferdig !! en jobb som jeg helst vil slippe å gjøre igjenn, hadde aldri modifisert en cd/dvd-rom før så jeg blei egentlig litt overrasket når alt virket :!:

 

 

dvd20.jpg

Resultatet blei som jeg håpet på ;)

 

 

dvd21.jpg

Og her er min lille blanke ting i full belysning :) Lyset i mitten er indikasjons lyset, det blinker når dvd-rom er i arbeid, fikk tatt bildet akkurat i tide før det sluknet, blei helt topp :thumbup:

 

 

 

Konklusjon :

Mod av DVD-Rom

 

 

Finnish !

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

 

Del 15

 

 

Prosjekt Nightrider

 

 

Ja da er det tid for en update igjenn da, ikke en dag for tidlig :roll:

 

Denne gang skal jeg ta for meg en Nightrider mod. helt siden den gang jeg så den gode gamle 80 talls serien nightrider så har flash lysene på bilen kit fasinert meg. de er rett og slett kule der de går i et spesielt mønster etter kit sin tale. Dette er en av tingene jeg ville ha med på dette prosjektet men lett skulle det ikke bli. Etter utallige forsøk på å lage meg en nightrider der jeg fikk de effektene jeg ville ha, så måtte jeg til slutt gi opp, jeg hadde rett og slett ikke kunskapene til å lage et program som utgjorde nightrider, det å lodde sammen enheten var ikke det vanskligste, men det å lage et program som jeg kunne programere ic chip var værre. Ikke nok med det men jeg hadde også plassen å tenke på. Til slutt endte jeg opp med denne...

 

 

night1.jpg

Det var ikke mye å skryte av så jeg dumpa hele greia og med en lettere irritasjon så glemte jeg den for en stund, helt til en dag jeg surfet på nettet og fant denne....

 

 

night2.jpg

Jeg jublet høyt, endelig !! den kan jeg bruke, den hadde de effektene jeg ville ha og var liten av størrelse pluss at den var ferdig programert :thumbup: . Ikke nok med det men den hadde også en kontroller der jeg kunne velge forskjellige mønstre, hastighet, av/på funksjon og lagring, dvs. jeg kan programere den til å gå i en bestemt mønster rekkefølge og lagre den der. Helt topp. Nå gjensto det bare å finne ut hvor jeg skal plassere den og samtidig få den til å gå sammens med resten av mitt theme. Jeg endte opp med dette...

 

 

night3.jpg

Jeg valgte to stk abs bokser, planen var å skjule hele greia inni to bokser og så strekke kabler derrifra og videre til lysene. For å få til dette så må det moddes. Uten å tenke på plass til boksene så gikk jeg i gang med modding.

 

 

night4.jpg

Jeg begynte med å måle opp boksen til kontrolleren, for å få til alle de små hullene på rekke så brukte jeg en skyvelære. Målte også opp hull til noen leds som jeg tenkte jeg skulle ha med i moden pluss feste hull.

 

 

night5.jpg

For å få festet kontrolleren til boksen på innsiden så brukte jeg den samme metoden som jeg brukte på hk plata, saget til 2 stk avstands stykker for hk og limte så disse fast.

 

 

night6.jpg

Slik blei resultatet etter at jeg skrudde den fast i festene. Jeg lot den lille boksen ligge så lenge og gikk over till den store boksen som nighrider skulle ligge i. Det viste seg at nightrider var en smule for lang og passet ikke i boksen. Dette løste jeg ved å gjøre følgende...

 

 

night8.jpg

Jeg saget litt av endene på nightrider, siden jeg manglet kun et par millimeter så burde det gå.

 

 

night7.jpg

Den passet perfekt.

 

 

night9.jpg

Nighrider skal ha 5 og 12 v for å virke, dette løste jeg ved å bore hull til 3 stk mini jack socket, 1 for 12v, 1 for 5v, jack nr 3 skal jeg bruke til noe annet, laget samtidigt hullet til signal kabelen.

 

 

night10.jpg

Her har jeg boret hull til kablene som skal brukes til leds, jeg kan jo ikke ha lysene inne i boksen så de må ut og bort til et annet sted, ergo. kabler.

 

 

night11.jpg

Jeg valgte å bruke gummi foringer i mellom boks og kabel, men for å få gummi foringen til å passe 100% så måtte jeg skrape vekk rillene som var i boksen slik at foringene passer slik de skal.

 

 

night12.jpg

slik blei resultatet. jeg målte samtidig opp en plexi plate til å ha på toppen av boksen, et theme er å blir et theme :p

 

 

night13.jpg

Nightrider kittet har 16 stk 5 mm røde superbright leds, jeg ville bruke kun 8 av dem, rett og slett fordi jeg ikke hadde plass til 16 :) Jeg hadde heller ikke så mye lyst til å ha de resterende 8 leds inne i boksen pga. varme og slikt så jeg gjorde følgende...

 

 

night14.jpg

Jeg, merket meg pluss og minus plassene og loddet alle leds av. Jeg tok også vekk strøm kontakten (molex), jeg hadde ikke plass til den.

 

 

night15.jpg

Nightrider lysene skal stå rett under vfd display, 8 stk leds, så jeg gjorde klar noen lengder med kabler, 8 stk. loddet på leds i den ene enden og løse ledninger i den andre, jeg brukte de samme leds som var på kortet, på denne måten slapp jeg å bruke resistorer for disse, ettersom kortet har dette innebygd.

 

 

night16.jpg

Jeg lagde samtidigt en kabel som skal gå fra nightrider boksen og bort til kontroller boksen. Denne er til noe annet rart :)

 

 

night17.jpg

Etter et par mailer til produsenten av kortet så fikk jeg greie på rekkefølgen på 8 leds i steden for 16, slik at mønster blei riktigt. Jeg dyttet så kablene inn i gummi foringene og loddet på ledningene, Jeg loddet også på 12 og 5v ledningene, loddet så disse til hver sin jack socket.

 

 

night18.jpg

Her har jeg loddet på ledningene til nightrider leds, har også montert 2 stk 3 mm leds til topp lokket, disse har jeg brukt resistorer på. de er koblet på 5v jack socket. Har trukket signal kabelen inn i boksen, denne har jeg lakkert sølv grå og satt på kabel strømpe av krom.

 

 

night19.jpg

En liten oversikt av hva som har blitt gjort Forfra. den 3 jack socket sitter rett under signal kabelen og er 5v ut.

 

 

night20.jpg

Det samme har jeg gjort med kontroller boksen. strekt signal kabel inn, koblet på 4 stk 3 mm leds, disse er koblet på egen jack socket, koblet samtidigt en jack socket til som jeg skal bruke til noe annet senere.

 

 

night21.jpg

Slik blei det sende ut så langt, det er noe som mangler i fronten på kontroller boksen, det synest ihvertfall jeg :) Men først så er det plasseringen av disse boksene, ettervert som jeg holdt på med denne så fant jeg plassen til dem.

 

 

night22.jpg

Kontroller boksen plasserte jeg på siden av kassen, helt perfekt det, nå kunne jeg jo styre nightrideren utenfra kassa.

 

 

night23.jpg

Ettersom boksen var stor så fant jeg overhode ikke noe plass til den og det erget meg, ettersom jeg nå hadde begynt på den. men så kom jeg på, la oss prøve :hmm: jada går som smurt, går det ikke utenfor så går det på innsiden. jeg plasserte boksen under hd rack, kunne det bli noe bedre :D Helt perfekt !!

 

 

night24.jpg

Jeg nevnte et eller annet i front på kontroller boksen, her er svaret på det. skal det være så skal det være ja :thumbup:

 

 

night25.jpg

Det var en (husker ikke hvem det var) som nevnte at røde lys til rød plexi mest sansyneligt ikke ville passe inn, tror denne testen her beviser noe annet :) det blei bedre enn forventet faktisk. helt topp detta.

 

 

night26.jpg

Og da har tiden kommet for testen av det hele, bedøm selv. Ps. det led som ikke lyser er pga, syklusen i mønster jeg tok bilde av.

 

night27.jpg

Merk det lille lyset i fronten på boksen, det skal hjelpe til med å lyse opp front panel platen.

 

 

 

night28.jpg

 

 

night29.jpg

Tenk dere effekten som blir når boksen står under hd rack som er krommet

 

 

 

The End.

 

 

Mod av nightrider.

 

 

 

 

Finnish !

Lenke til kommentar

Update

 

 

 

Del 16

 

 

Mod av Dvd Brenner

 

 

Dette er forsåvidt en liten og enkel mod men det er jo en del av prosjektet, så den må nesten få lov til å være med :)

Denne gang så handler det om en dvd brenner.

 

 

 

133_3302.jpg

Dette er en dvd brenner av slaget Pioneer, en meget stillegående og stabil brenner med matnings skuff.

 

 

132_3253.jpg

Framgangs måten er den samme som på dvd leseren, jeg tok av begge deksel og begynte med å måle til en plexi plate for deksel i bunn av brenneren, jeg ville som med leseren utsmykke dvd brenneren med plexi og lys.

 

 

132_3255.jpg

Etter med mye filing og pussing så merket jeg opp og boret 4 hull til å feste plexi platen med, jeg valgte 4 mm skruer til dette.

 

 

132_3256.jpg

Jeg gikk også i gang med å bore to stk 3 mm hull til leds. De skal stå under plexi platen.

 

 

132_3264.jpg

Planen min er å kle inn dvd front med plexi for å kunne klare dette så må jeg bore to hull til å feste den med. plassen var trang ved kanten men fikk plassert to stk 4mm muttere bak kanten slik at jeg kan bruke maskin skruer til å feste platen med, av en viss grunn ;)

 

 

132_3265.jpg

I tillegg til dette så ville jeg modde knappen til noe mere fancy. Jeg gjorde dette ved å dremle bort plast i mitten av knappen, slik at det blei stående igjenn to tynne vegger, pluss at jeg lakkerte den med sølv lakk. neste skritt var å sage og pusse til en liten plexi bit og......

 

 

132_3268.jpg

lime den på plass. Blei jo litt mere digg enn svart da :)

 

 

132_3261.jpg

Tenkte jeg skulle få knappen til å lyse sammens med resten av themet på brenneren, dette gjorde jeg ved å bore to stk 3 mm hull, 1 på hver sin side av eject knappen, det burde bli bra nok det. Samtidigt boret jeg 3 stk hull til leds i front panelet, et på hver sin side og en i mitten, den mitterste er reservert for indikasjons lyset.

 

 

132_3259.jpg

Jeg loddet av indikasjons led, byttet ut dette med et 3mm superbright led. Dette skulle flyttes fram i deksel for å få framhevet lyset isteden for å la det bli gjemt under kortet og gi ut dårligt lys. Jeg begynte med å lodde på to ledninger på kortet der det gamle sto. loddet så på led med en passende resistor til led, skjærmet det hele med krympe strømpe og limte fast alle 3 leds til front deksel.

 

 

132_3266.jpg

Her er brenneren i naken tilstand :) Loddet på samtlige 7 leds. det var litt bedre plass her enn hva jeg merket på dvd leseren.

 

 

132_3267.jpg

Koblingen gikk greit, satte på resistorer på alle leds, serie koblet så pluss og minus ledningene til jeg fikk 1 stk minus og 1 stk pluss ledning, disse loddet jeg på de interne lodde punktene for molex, brukte 5v for disse leds.

 

 

132_3281.jpg

Satte på deksel (med litt knoting) og det var tid for test :)

 

 

132_3290.jpg

Prøvde først skuffen på fri hånd for å se at den gikk lett og ledigt, vil nødigt at den skal henge seg opp i noen ledninger på innsiden.

 

 

132_3284.jpg

Her ser dere også knappen og hvordan den matcher themet :)

 

 

132_3288.jpg

 

 

 

132_3289.jpg

 

Og da var det tid for å koble til strøm.

 

 

132_3295.jpg

Resultatet blei som håpet, meget bra.

 

 

132_3298.jpg

Her med indikasjons lyset i gang. Som dere ser så blei det nokså skarpe lys i fronten på den, det lyser godt opp :) Dette vil blir dempet av noe annet slik at det ikke lyser så skarpt.

 

 

133_3301.jpg

Plexi platen lyser fint opp fra undersiden.

 

 

 

Konklusjon, Mod av Dvd Brenner.

 

 

 

 

Finnish !

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

 

Del 17

 

 

Overall 3

 

 

 

131_3169.jpg

En liten overall som jeg rett og slett har glemt å legge ut, men her kommer den. Har jo fått gjort litt siden sist da :)

 

 

131_3176.jpg

 

 

131_3173.jpg

 

 

131_3171.jpg

 

 

 

 

Thats all folks.

 

 

 

Finnish!

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Update

 

 

 

Del 18

 

 

Mod av Power

 

Del 1

 

 

Warning! Warning! Warning!

 

Denne modden dreier seg om modifikasjon av et power (en strømforsyning også kallet psu og står for power supplay unit)). For de av dere som ikke har vært borti dette eller har erfaring med slikt, så vil jeg på det sterkeste anbefale kyndig hjelp til dette, selv om det gir ut 12v, 5v, og 3,3 v ut så går det faktisk 220v inn på det, det er i tillegg til dette komponenter inne i strømforsyningen som lagrer opp denne strømmen selv om du slår dette av eller drar ut kontakten og vil derfor være meget farligt å berøre disse komponentene. Det tar svært lang tid for disse komponentene å lade seg ut, kan faktisk ta flere uker før de er trygge å arbeide med., Så har du ikke erfaring med dette så hold fingrene unna !! Når dette er sagt så går vi rett på modifikasjonen.

 

 

 

1.jpg

Antec True power 550W, et power av høy standar, dette vil jeg si er det beste poweret jeg noen gang har vært borti, finnes sikkert dem som er bedre men er godt fornøyd med Antec.

 

 

2.jpg

Men utseende på det er ikke så mye å skryte av, grått og trist med noen stygge gull farge belagte vifte griller, dette må gjørest noe med. I tillegg til dette så var det jo sefølgeligt en skade på det, legg merke til det ene hjørnet på strøm inntaket.

 

 

4.jpg

En av fordelene med dette poweret (gjelder også flere power) er at det er to vifter på det. Viften på dette bildet drar luft inn i poweret og hjelper til med å kjøle ned komponentene, viften bak drar så den varme luften ut. logiskt egentlig :)

 

 

118_1802.jpg

Her har jeg tatt av topp deksel og er på vei til å strippe hele psu. Her ser dere også begge viftene, viftene i seg selv er av bra kvalitet, støyer lite og varer lenge altså god kvalitet.

 

 

133_3312.jpg

Her har jeg da tatt av begge deksler og sendt dem avgårde for hmm, tar det litt senere :) Som dere ser så er det nok av kabler å rote i, mange av disse kablene skal jeg klippe bort, trenger ikke alle, bare jeg passer på at jeg har kabler til p4 kontakten så kan jeg gjøre hva jeg vil med resten.

 

 

118_1820.jpg

Føre jeg sendte delene på tur så gjorde jeg visse modifikasjoner. Som på resten av kassa så ville jeg også her ha en plexi belysning som passet resten av modden, så jeg kuttet til en plate bitt til dette, boret to stk 4mm hull til fester.

 

 

118_1830.jpg

Siden jeg ville ha modifikasjoner så skulle det gjørest skikkeligt, her har jeg boret to stk hull til led holdere pluss to til strøm inntak for leds, jeg har alt i alt 6 slike led holder hull og 3 for minijack socket som skal bli min strøm føring til leds. to av disse led skal virke som en belastnings indikasjon for psu.

 

 

116_1664.jpg

Jeg tenkte siden jeg lot kablene til vfd gå i en dusj slange så ville jeg gjøre dette med psu også, en fin måte å skjule ledningene på :) Jeg valgte ut en passende stor prosjekt boks, den samme typen som jeg brukte på nightrideren og vfd. Jeg begynte med å måle opp og bore hullene jeg skulle ha 3 stk i front deksel....

 

 

116_1665.jpg

tre i underkant pluss et på hver sin side av boksen, desverre så måtte jeg kaste disse bildene, de var rett og slett for dårlige.

 

 

116_1667.jpg

I tillegg til dette så måtte jeg også lage et større hull bak på boksen pga. Atx kontakten og alle kablene som skulle ut av boksen.

 

 

118_1809.jpg

Jeg målte opp hvor boksen skulle plasseres og boret 4 stk 4mm hull. Merk: jeg boret tvers igjennom festene til boksen, siden det var gjenger i skrue festene til boksen så måtte jeg gjøre det slik for å kunne feste boksen.

 

 

118_1810.jpg

Jeg boret samtidigt to hull for mini jack socket, det ene er for strøm til to led og et til ekstra uttak hvis jeg skulle trenge det, valgte 12v ut.

 

 

133_3326.jpg

Her har jeg boret hull til led holdere og lagt opp en mini jack socket til jord, denne skal jeg bruke til vann pumpen, for å være sikker på at pumpen fikk nok jording så sørget jeg for dette igjennom å koble den rett til psu jordingen.

 

 

133_3303.jpg

Etter x antall uker så fikk jeg endelig delene tilbake fra oprasjon tur, slik blei de seende ut til slutt, blanke og fine :)

 

 

133_3319.jpg

Her er jeg i ferd med å koble på alle leds holdere og jack sockets, her har jeg limt fast 2 stk 3mm leds til plexi platen. Disse velger jeg å koble på den interne molex pluggen 5v, siden jeg vil ha den til å lyse med en gang jeg slår på psu så var dette et naturlig valg.

 

 

133_3315.jpg

Som nevnt tidligere så ville jeg to leds som indikerer belastningen på psu, dette fikset jeg ved å lage to led volt indikatorer, disse blir igjenn koblet på de interne kontaktene til viftene. Når viftene går for fullt så vil disse lyse grønt, så fort jeg demper viftene og psu blir belastet så vil disse skifte over til rødt. På denne måten så kan jeg ha full kontroll over hvor mye psu blir belastet ved lavt vifte turtall. Siden disse skulle ligge inne i psu så måtte jeg også forsikre meg om at det ikke blei noen kortsluttninger, dette løste jeg ved å bruke krympe strømpe.

 

 

133_3313.jpg

Viftene jeg skal bruke er disse, 1 stk 80mm som skal stå i bak-kant, valgte aliminiums vifte pga. resten av themet i kassen. den under er en 92mm vifte, byttet ut den orginale med denne, en 92mm med røde leds. Begge viftene vil bli koblet til fan kontrolleren og bli styrt der i fra. jeg har samtidigt mulighet til å slå av det røde leds i viften.

 

 

133_3330.jpg

Nå har jeg koblet til alle ledningene og samtidigt lagt ut kabler til viftene. kjekket også om at alle loddingene var 100% korekte, brukte ohm meter til å kjekke eventuelle pluss/minus koblinger. Jeg ville overhode ikke risikrere noen kortsluttning. Til slutt så monterte jeg begge psu deksel i sammen.

 

 

133_3334.jpg

Da var tiden kommet for oprasjon dusj slanger, jeg kappet opp slanger til atx, p4, og til de andre kablene i passe lengder, dette blei sefølgeligt målt opp ved å montere psu i kassa.

 

 

133_3332.jpg

Begynte med å tre alle kabler igjennom boksen og skrudde så fast boksen i psu deksel, brukte 4 stk gummi ringer i mellom boks og psu pga. luft tilgang og vibrasjoner.

 

 

Fortsettelse følger : se nedenfor.

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Fortsettelse av ovenfor

 

 

 

 

133_3335.jpg

Her kan dere se at jeg har fått satt på alle dusj slangene og tredd kablene igjennom dem, det sitter x antal gummi foringer i mellom dusj slanger og boksen. Etter å ha lest igjennom en del guider angående dette med å få ledningene ut av atx kontakten, så fulgte jeg til slutt binders guiden men med et par modifikasjoner. Det viste seg at det er to låse klips og ikke et som må bendes i sammen på likt. Dette løste jeg ved å bruke begge endene på en binders, slipte dem til og stakk dem inn under kontakt stikkeren, det fungerte perfekt :)

 

 

133_3337.jpg

Og slik blei resultatet av denne modifikasjonen. legger noen bilder etter hverandre slik at dere kan få se selv hvordan dette blei. monterte også en fansy vifte grill bak på psu, pluss at jeg byttet ut alle skruene på psu. fikk også ordnet den ødelagte strøm kontakten.

 

 

133_3340.jpg

 

 

133_3341.jpg

 

 

133_3342.jpg

 

 

133_3345.jpg

 

 

133_3352.jpg

 

 

133_3355.jpg

 

 

133_3359.jpg

 

 

133_3360.jpg

 

 

133_3367.jpg

 

 

 

Da er denne modden ferdig, jeg får håpe dere liker bildene like mye som meg, Det kan kanskje virke ut som det er ufullstendige og korte forklaringer på noen av tingene jeg gjorde men det er i allt 70 bilder og mange kom ikke med, derfor måtte jeg gjøre mitt beste ut av dette.

 

 

 

Konklusjon: Mod av Psu Del 1

 

 

 

 

Finnish !

Lenke til kommentar

Update

 

 

 

Del 19

 

 

Prosjekt Power Del 2, Brakett

 

 

 

122_2284.jpg

Ja da var vi kommet til del 2 av power moden, jeg kaller det en power mod fordi dette henger i sammen. Siden kassa er laget av plexi så vet vi alle at, jo hvor tyngre psu er jo større er sjansen for at plexien skal sprekke. Jeg må også få lov til å si at i dette tilfellet så er nok psu`n min en smule tyngre enn de ordinære psu, pga. modingen som har blitt gjort på det, slanger osv. Atltså, vi må lage en slags brakett som holder psu oppe i bak-kant slik at den tar noe av vekten fra det. Jeg gjorde følgende for å få til dette. Jeg satte inn psu i kassa og målte til hvor braketten skulle sitte og boret to stk 6mm hull.

 

 

133_3369.jpg

i tillegg til dette så målte jeg opp, saget opp to stk 6mm, nja, la oss kalle det skruer som egentlig er ei gjenge stang. Til brakett stag valgte jeg en plexi rod (plexi rør) i 12 mm., denne saget jeg til og boret to stk. 6 mm hull i, planen er å la denne ligge under psu med gjenge boltene igjennom, med hette muttere i topp og bunn.

 

 

122_2289.jpg

Og slik blei resultatet etter en test. legg merke til den dårlige fornikklingen på psu, slik fikk jeg det når han var var ferdig med det første gangen, bra ? NOT ! blei en smule irritert når jeg så det der, han fikk det i retur den samme dagen. Braketten blei så der men langt fra fornøyd, rett og slett stygt i mine øyne. kasta både ideen og røret i søple kassa, tilbake til tenke boksen.

 

 

133_3372.jpg

Jeg rusla en tur på biltema for å se om det var noe jeg kunne bruke der, man vet jo aldrig. Og mens jeg gikk der med henda i lomma så kom jeg på en idee, hva med rør, krom rør ! jaa la oss prøve, fant en del typer der, valgte ut en 10 mm og en 12 mm, den samme dimisjonen som plast røret for det viste jeg ville passe under psu.

 

 

133_3374.jpg

Her kan dere jo se selv hvordan det ser under psu i dette øyeblikk.

 

 

133_3377.jpg

De rørene som biltema hadde er på 2 m og jeg trengte max 20 cm men jeg skulle ha de uansett, får sikkert brukt for resten til noe annet senere ;) Jeg målte opp riktig lengde og endte opp med disse bitene. Litt skjevt med det blåser vi i nå, det kan pusses. blanke er de i hvertfall da :) De fleste ser vel egentlig hva planen er med disse, men kan ta det sjappt, 12 mm røret kommer under psu mens de på 10 mm skal trees over gjenge stolpene, en fin måte å smykke opp theme på, synest i hvertfall jeg da :)

 

 

133_3380.jpg

På en eller annen snodig måte så dukket det plutselig opp et problem, et mega problem, det viser seg nemmeligt at røret gikk borti komponentene på hoved kortet, vilket det IKKE gjorde med plast røret (ikke spør meg hvorfor). Altså et problem som måtte løses. Løsningen fant jeg rimelig fort, jeg måtte få røret til å gå over hoved kort kanten slik at det gikk klar av hoved kortet, slik gjorde jeg det, jeg delte rett og slett røret i to i den ene enden. Målte opp og....

 

 

133_3394.jpg

kuttet det opp med baufilen, Og slik blei resultatet av det, kanter skal sefølgeligt files og pusses.

 

 

133_3395.jpg

På grunn av dette problemet så måtte jeg droppe hette muttere, de hadde aldri i livet passet under der, så da gjorde jeg dette. boret opp to 5 mm hull og gjenget med M6 mm gjenge tapp.

 

 

133_3381.jpg

En annen ting var at, hvordan skal man få to rør til å passe i sammen slik at det blir en pen sjøt ut av det. Jo, man tar å sliper det til.

 

 

133_3396.jpg

Det begynner å ligne på noe nå.

 

 

133_3391.jpg

Også setter vi alt i sammen for en test. her kan dere også se hvordan enden nermest hoved kort blei, det er ikke så vanskeligt å se hvorfor jeg måtte finne på noe her. Legg merke til den andre enden av røret, der skal jeg sette inn en for- krommet propp som jeg linmer fast, men siden det er søndag så får jeg ikke gjort dette før i morgen mandag. jeg redigerer og legger da inn et bilde av den.

 

 

133_3392.jpg

Og et fra andre siden. det er en teip bit der så frykt ikke :) som sagt dette er bare en test av alt. men dog en prosjekt del.

 

 

133_3390.jpg

Jeg må til slutt få legge til at alt av deler skal gåes over og poleres FØR det blir satt i sammen. så uansett åssen det ser ut nå så blir det bedre.

 

 

 

Konklusjon : mod av power brakett.

 

 

 

Finnish !

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...