Gå til innhold

XP SP2 er femten ganger sikrere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men det er ennå langt ifra sikkert.

La meg (i hvert fall sånn omtrentlig) sitere Rafal Lukawiecki på dette området:

 

Noe er sikkert når kostnaden forbundet med å eliminere en risiko enn kostnaden forbundet med å rette opp skaden dersom den skulle skje, og risikoen er så liten at du villig til å ta den.

 

For mange er Windows XP med Service Pack 2 da sikkert, men som jeg også alltid sier, du kan ikke betrakte noe som sikkert dersom du ikke innehar kunnskaper angående det å sikre det. Dette gjelder alt av plattformer og alle tjenester. Har du for eksempel et hjemmenett med to PCer, ingen printer, og Printer Spooler tjenesten går på begge PCene, så har du i utgangspunktet vist at du ikke kan noe videre om sikkerhet, eller at du ikke tar deg bryet med å sikre PCene. Forutsatt at det ikke skulle være andre ting som krever denne tjenesten selvfølgelig.

 

Det er ikke spesielt vanskelig å sikre en Windows PC tilstrekkelig (i henhold til sitat over). Problemet ligger oftest i uvitende og/eller ignorante brukere.

Lenke til kommentar
Sammenlign med f.eks. linux. Men det er selvsagt et enormt problem at mange pc-brukere bruker pcen sin på feil måte, det har jeg absolutt oppdaget (jeg er supporter på deltid/fritid).

I motsetning til Linux/Unix, så har ikke John Nunes (Penetration Tester) 100% innbruddsrate på Windows. Det er neppe noen tilfeldighet etter mange års arbeid som penetration tester.

Lenke til kommentar

Det er ikke mulig å si at det er så mye sikkrere siden hvor sikkert det er er avhengig av hvordan en bruker PC. En som klikker på alt av spam og annet tull en kommer fram til har vel større sannsynlighet for å få forbedret sikkerheten betraktelig med SP2 enn en som vet hva som er lurt/ ikke lurt å komme borti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...