Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Colocation (Server Housing)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, synes jo domeneshop.no til ca. 500 kr. måneden er billig, tatt i betraktning at jeg faktisk betaler 650 kr. måneden for ADSL fra NGT. (Privat riktig nok).

 

Ikke ta det ille opp, men det virker som du ikke har fått med deg at ordet "billig" er et relativt ord. Colocation og billig hører absolutt sammen. På lik linje med alle andre varer i et konkurranse utsatt marked.

Lenke til kommentar

Ikke ta det ille opp, men det virker som du ikke har fått med deg at ordet "billig" er et relativt ord. Colocation og billig hører absolutt sammen. På lik linje med alle andre varer i et konkurranse utsatt marked.

 

Klart, men sammenligner man prisen på colocation med et webhotell så er det dyrt.

Prisen du oppgir fra domeneshop er billigste løsning og du må i tillegg ha en 1U server som du må grave i lommeboken for. Det er også endel forhold som ikke står oppført på sidene til domeneshop, hvor mye må du betale for å få tilgang til serveren din når den tar kvelden kl 05.00 søndag morgen? Og hvor lang tid tar det før noen møter opp for å slippe deg inn?

Lenke til kommentar

Ikke ta det ille opp, men det virker som du ikke har fått med deg at ordet "billig" er et relativt ord. Colocation og billig hører absolutt sammen. På lik linje med alle andre varer i et konkurranse utsatt marked.

 

Klart, men sammenligner man prisen på colocation med et webhotell så er det dyrt.

Prisen du oppgir fra domeneshop er billigste løsning og du må i tillegg ha en 1U server som du må grave i lommeboken for. Det er også endel forhold som ikke står oppført på sidene til domeneshop, hvor mye må du betale for å få tilgang til serveren din når den tar kvelden kl 05.00 søndag morgen? Og hvor lang tid tar det før noen møter opp for å slippe deg inn?

Ja, klart colocation er dyrere en webhotel. Det er i grunn to helt forskjellige tjenester. Med en colocation server kan man jo hoste hva man vil, i forhold til et webhotel som kun stort sett er en virtuel web host og litt disk plass.

 

Serveren/hardware'en har jeg selv, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Ikke ta det ille opp, men det virker som du ikke har fått med deg at ordet "billig" er et relativt ord. Colocation og billig hører absolutt sammen. På lik linje med alle andre varer i et konkurranse utsatt marked.

 

Klart, men sammenligner man prisen på colocation med et webhotell så er det dyrt.

Prisen du oppgir fra domeneshop er billigste løsning og du må i tillegg ha en 1U server som du må grave i lommeboken for. Det er også endel forhold som ikke står oppført på sidene til domeneshop, hvor mye må du betale for å få tilgang til serveren din når den tar kvelden kl 05.00 søndag morgen? Og hvor lang tid tar det før noen møter opp for å slippe deg inn?

Må bare legge til at her kan du faktisk kjøre hva du vil. Med colocation kan man kjøre ubegrenset med prossesser (da det er egen server), man kan legge inn "uendelig" med mail/domener, pluss at man kan disponere all den plassen man selv ønsker.

Men kan t.o.m. selge tjenester hvis man vil det.

 

Det er ikke no problem for 4-5 stk å gå sammen om noe slikt noe, da får man så _mye_ mer for pengene enn et vanlig webhotell....

Lenke til kommentar
Mulig www.servetheworld.no kan hjelpe deg? :)

Hei,

 

Så litt på StW... Skjønte ikke helt... må man kjøpe en server av dem? Kan man ikke stille opp med sin egen?

Er hovedsakelig det dem har ja, men du kan jo ta kontakt med dem og høre hvordan mulighetene er.

 

Eventuelt kan du jo se på mulighetene som webdeal har:

http://www.webdeal.no/dedikert_server_co-l...ion/cms/53/42/8

 

Begge tilbyr/har plasser her i Oslo.

Lenke til kommentar

Må bare legge til at her kan du faktisk kjøre hva du vil. Med colocation kan man kjøre ubegrenset med prossesser (da det er egen server), man kan legge inn "uendelig" med mail/domener, pluss at man kan disponere all den plassen man selv ønsker.

Men kan t.o.m. selge tjenester hvis man vil det.

 

Det er ikke no problem for 4-5 stk å gå sammen om noe slikt noe, da får man så _mye_ mer for pengene enn et vanlig webhotell....

For all del, men du kan dytte inn så mange tjenester på boksen din som maskinvaren greier å dytte unna, men båndbredden (sett fra et økonomisk synspunkt) er en essensiell begrensning her.

Lenke til kommentar
Song tilbyr veldig bra co-location i nydalen (oslo). Døgnåpent.

 

http://www.songnetworks.no/wip4/forsiden.e...at=562&id=38916

"Tilgjengelig vakttjeneste 24/7/52" er ikke synonymt med døgnåpent...

Vel, jeg har servere hos song i nydalen og du får adgangskort til datahallen og tilgang til serveren 24 timer i døgnet på den måten. Så jo, det er døgnåpent.

 

Les blant annet første linje under "Innhold" i dette dokumentet:

http://www.songnetworks.no/photoalbum/view...ze=org&id=33086

Endret av cazper_no
Lenke til kommentar

Må bare legge til at her kan du faktisk kjøre hva du vil. Med colocation kan man kjøre ubegrenset med prossesser (da det er egen server), man kan legge inn "uendelig" med mail/domener, pluss at man kan disponere all den plassen man selv ønsker.

Men kan t.o.m. selge tjenester hvis man vil det.

 

Det er ikke no problem for 4-5 stk å gå sammen om noe slikt noe, da får man så _mye_ mer for pengene enn et vanlig webhotell....

For all del, men du kan dytte inn så mange tjenester på boksen din som maskinvaren greier å dytte unna, men båndbredden (sett fra et økonomisk synspunkt) er en essensiell begrensning her.

Greia er at man stiller i en annen klasse med colocation. Hvis man vil så er man mer en leverandør av tjenester enn bruker. Man kan f.eks. drive egne web hotel etc. Det som er fint med colocation er at man har en egen fysisk server og at man kan hoste hva man vil og hvor mye man vil. Derfor er det samtidig veldig greit å tjene inn utgiftene man har selv. Skal ikke si hva jeg selv skal hoste, men jeg regner med å gå i null siden jeg har to firmaer som vil jeg skal hoste IMAP tjenester for dem. IMAP med ubegrenset diskplass, spam-kontroll og virus-vasking. Dvs de trenger noen GB HD plass. Det er tilsammen snakk om en 15-20 epost kontoer. Koster ikke meg noe og det betaler mine utgifter og litt til. Det er ikke noe særlig load på maskinen og jeg kan gjøre hva jeg vil med serveren ellers....

Lenke til kommentar

Vel, jeg har servere hos song i nydalen og du får adgangskort til datahallen og tilgang til serveren 24 timer i døgnet på den måten. Så jo, det er døgnåpent.

 

 

Fra folk jeg kjenner til som har bokser stående der så vet jeg at man har tilgang på boksene sine 24 timer i døgnet, men det er ikke bare å dukke opp der som på en døgnåpen bensinstasjon. Du får tilgang til boksene dine, men man må betale for at noen skal dukke opp. Ergo definerer jeg det ikke som "døgnåpent" men som "betaler du for det så kommer det noen og låser deg inn når som helst"

Lenke til kommentar

Vel, jeg har servere hos song i nydalen og du får adgangskort til datahallen og tilgang til serveren 24 timer i døgnet på den måten. Så jo, det er døgnåpent.

 

 

Fra folk jeg kjenner til som har bokser stående der så vet jeg at man har tilgang på boksene sine 24 timer i døgnet, men det er ikke bare å dukke opp der som på en døgnåpen bensinstasjon. Du får tilgang til boksene dine, men man må betale for at noen skal dukke opp. Ergo definerer jeg det ikke som "døgnåpent" men som "betaler du for det så kommer det noen og låser deg inn når som helst"

Dette er helt feil, du kan dukke opp akkurat når du ønsker. Trenger ikke å ringe noen som helst. Det sitter en vakt ved inngangen, og alt annet er videooveråket. Hvis dine venner må ringe før de kommer har de en merkelig avtale med Song, da jeg, flere av mine venner og alle andre som jeg har møtt inne i lokalet bare kan komme og låse seg inn med adgangskortene sine..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...