Gå til innhold

Lian Li PC-65 USB


Anbefalte innlegg

Kabinettet har opplevd sin rennesanse i dataverdenen. Tiden da AOpen dominerte kabinettmarkedet er forbi. I første omgang har den estetiske delen fått mer oppmerksomhet. Lian Li har med sitt PC-65 USB tatt et steg videre - hvordan skiller det seg fra mengden av design-kabinetter?

 

Testen finner du her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med at aluminium leder varme er en "hype", gimmick, det er ikke et faktum. Andre hardwaresider har testet dette og resultatet er det samme, luft til aluminium til luft er ingen ordentlig varmeleder.

 

Og du burde virkelig nevne litt mer klart at kabinettene ikke leveres med strømforsyning som standard. Jeg måtte lete, det burde vært i konklusjonen når du vurderer pris. Og angående pris, jeg fikk intrykket av at den I/O pakken var med i prisen, var den det? Jeg siterer "Vårt kabinett ble som tidligere nevnt levert med en ekstra In/Out adapter."

 

Kanskje du også skulle tatt med pris som et minus. Selv om du synes det er verdt hver krone er 2000 kr for en boks ganske mye for enhvermann. Og jeg vet at Lian Li ikke er for enhver, men det er enhver som leser http://www.overklokking.no

 

Selv om det er et fullgodt og bra gjennomført kabinett, så har de fleste i den serien noen små produksjonsproblemer. Jeg kan nevne et par:

 

Dørene kan begynne å skrangle fordi at aluminiumsbøylene kan bli "slappe". Kan rettes, men må etterpå gjøres hver gang.

 

Lyden ifra harddisken(e) kan forplante seg i dørene og overalt hvor det er hentydning til løst metall.

 

Og du burde kanskje prøvd med en hvis strømforsyning som har 2 vifter, de er ikke så gode i disse Lian Li kabinettene.

 

Og ellers har jeg et lite tips når du skal teste et Lian Li kabinett, bruk det. Jeg fikk inntrykket av at du har latt det stå urørlig på pulten i et par uker for å så si wow, dette var kult. (Litt overdrevent, men det var det jeg følte først.)

 

Dette skulle vel være en produkttest, føltes mer som en informasjonsartikkel for Lian Li kabinettet om hvor pent og fint det er.

 

Alltså, jeg har ingenting personlig imot Erlig eller noen annen, men jeg syntes dette var en tynn omtale/test av et Lian Li kabinett.

 

Og noen detaljer du glemte, støvfilteret i front.

Og for de som vil at alt skal stå i stil, at det finnes fronter som fungerer på en større del av markedets cd-rommer og dvd-spillere til pc. Men det er for de viderekomne.

 

Jeg har fortsatt utelatt noen saker, men jeg orker ikke skrive mer for øyeblikket.

 

Mvh kjello2

_________________

Lian Li kabinett

Abit KT7A

Athlon 1400 @ 140 x 10

Zalman 6000 CU-AL( stille takk)

640 megabyte sdram @ 140mhz

Geforce 3 TI 200 @ 245/495

Terratec DMX Xfire 1024

80 gigabyte WD Caviar

ADSL 1024/256

 

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-05-06 03:07 ]

Lenke til kommentar

Du har et poeng der ja. En må jo også tenke på at ok.no gutta kanskje ikke bestandig har så god tid. Hvis dere ønsker bedre kvalitet på artikklene, så lån litt av tida deres til dem. Join ok.no i dag! :lol:

 

[ Denne Melding var redigert av: Corleone på 2002-05-06 06:05 ]

Lenke til kommentar

Totalt uenig i det du sier om prisen. Hvem **** kjøper et kabinett til 2000 kroner? Helt på jordet, mener jeg. Har du 2000 til overs, er det OK. Men herregud. Lian-Li tårnene er meget stilige, men **** for en pris! Og UTEN PSU!

 

Kan dere heller teste noen kabinetter som folk flest kjøper? Microplex har jo mange "billig" kasser.

Lenke til kommentar

Det er mulig at aluminium sin kjølingseffekt som rent byggemateriale er bløff, eller i alle fall oppskrytt. Aluminium er imidlertid utvilsomt akustisk sett 'dødere' enn stål. Det gjør at resonanser ikke forplanter seg så lett og/eller blir mer lavfrekvente og 'vennlige' å høre på. Det er to ting angående formen som er veldig positivt, men som ikke er nevnt i anmeldelsen: kabinettet er dypere og lavere enn det som er vanlig. Dybden (og dessuten litt ekstra bredde også) gjør at lufta sirkulerer på en bedre måte rundt de kritiske komponentene, og dermed kan man justere hastigheten på CPU-vifta noe ned. Designet gjør også at selv om dette kabinettet har fire 5 1/4" brønner, så er det faktisk lavere enn de aller fleste standard kabinetter med bare tre. Det setter i alle fall jeg pris på. Den øverste brønnen er forresten ganske krøkkete å komme til i, så jeg anbefaler ikke å sette noe der som enten er veldig dypt eller har mange tilkoblinger som kanskje skal endres. Utseendet er flott og mye mer akseptabelt enn en vanlig PC i ei stue. Prisen på stasen må man jo bare avgjøre overfor seg selv. Husets tenåring kommenterte med en gang at frontene på DVD-rom etc. ikke matcha. Har sett at high-end leverandøren BOXX i USA tar og spraymaler frontene selv på deres custom comboer. Når de gjør det må det vel funke, så det er jo et tips... Så forresten i en artikkel av Brynjulf Blix at han planla å lage vippefronter av blindpanelene, litt á la Mac G3. Vet ikke hvordan det har gått, og siden jeg ikke er noen racer på Dremel (jeg har ikke Dremel engang - har jeg noe her i forumet å gjøre i det hele tatt?), så det der ikke så aktuelt for meg, tror jeg.

 

[ Denne Melding var redigert av: 2hot på 2002-05-06 13:17 ]

Lenke til kommentar

Quote:


2hot skrev (2002-05-06 13:08):

...Husets tenåring kommenterte med en gang at frontene på DVD-rom etc. ikke matcha. Har sett at high-end leverandøren BOXX i USA tar og spraymaler frontene selv på deres custom comboer. Når de gjør det må det vel funke, så det er jo et tips... Så forresten i en artikkel av Brynjulf Blix at han planla å lage vippefronter av blindpanelene, litt á la Mac G3. Vet ikke hvordan det har gått, og siden jeg ikke er noen racer på Dremel (jeg har ikke Dremel engang - har jeg noe her i forumet å gjøre i det hele tatt?), så det der ikke så aktuelt for meg, tror jeg.


[ Denne Melding var redigert av: 2hot på 2002-05-06 13:17 ]


 

Lian Li leverer nå deksel som kan limes på Cd-ROM og flopy. De har 3 varianter til CD-ROm så man burde finne en som passer til enhver CD-ROM på markedet. De har dem både i ALU (børstet) og svart lakert. Fåes kjøpt på MicroPlex. ( http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?U...e=3&expanded=24 )

Lenke til kommentar

Hei,

 

Kabinettet er brukt i en måned totalt, så jeg har nok fått et godt inntrykk av det!

 

Dette med forplantning av støy til sidedeksler stemmer for mitt vedkommende ikke. Sidedekslene sitter meget godt!

 

Jeg bruker en Enermax 430W PSU i mitt system, og den trives meget godt i kabinettet (psu'et har to vifter).

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet med mange Lian Li kabinetter nå, og jeg sa ikke at alle hadde problemet med lyd som forplanter seg, men at mange hadde det pga "klipsene" til dørene. Om man kan kalle de klipser.

 

Enermax'n din har ikke problemer? Fint! :smile:

 

2shot skrev, sitat start-

Det er mulig at aluminium sin kjølingseffekt som rent byggemateriale er bløff, eller i alle fall oppskrytt. Aluminium er imidlertid utvilsomt akustisk sett 'dødere' enn stål. Det gjør at resonanser ikke forplanter seg så lett og/eller blir mer lavfrekvente og 'vennlige' å høre på.

-sitat slutt

 

Kommentar: For det første, det er ikke bare oppskrytt, men som sagt, det er nærmest total "bullshit". Har møtt mange som har brukt det som et + for å kjøpe kabinettet, og det er sløseri med penger!

Om det er kjøling man kjøper DETTE kabinettet for er det bare å drite i det og kjøpe vannkjøling på en gang istedet, da slipper du støyen ifra viftene i kabinettet også, som jeg vurderer å bytte, for jeg vil gjerne ha litt mindre støy for mindre idle temp i boksen.

 

Nytt sitat, 2shot skrev, sitat start-

Designet gjør også at selv om dette kabinettet har fire 5 1/4" brønner, så er det faktisk lavere enn de aller fleste standard kabinetter med bare tre. Det setter i alle fall jeg pris på. Den øverste brønnen er forresten ganske krøkkete å komme til i, så jeg anbefaler ikke å sette noe der som enten er veldig dypt eller har mange tilkoblinger som kanskje skal endres.

-sitat slutt

 

Kommentar: Helt enig! :smile:

 

Sitat ifra Corleone-

Du har et poeng der ja. En må jo også tenke på at ok.no gutta kanskje ikke bestandig har så god tid. Hvis dere ønsker bedre kvalitet på artikklene, så lån litt av tida deres til dem. Join ok.no i dag!

-Sitat slutt

 

Kommentar: Tror ikke jeg hadde klart å beherske meg idet folk kommenterer mine artikler :smile: Jeg har også full forståelse for forfatteren om han hater meg og vil at meg og min familie skal dø, hehe :grin:

Men jeg må, når jeg har erfaring med temaet, la meg bli hørt og fortelle for folk. Beklager for de som lider under dette, men jeg tror at flere får noe godt ut av det enn de som ikke får det...

 

Forresten, angående ikke matchende cd-rommer.

Tror noen av de "billig" kabinettene har en ganske stilig løsning på ikke matchende cd-rommer og dvd-spillere etc osv...

Jævlig stilig og god løsning, synd at ikke flere har skjønt at noen ikke orker style mer enn å bare kjøpe kabinettet: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=NE2000B

Jeg syntes det var digg nok... Om det var det kabinettet da, rett meg om det er feil... Jeg husker at jeg så et med en god løsning.

 

Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke):smile:

Ha en fin dag folkens!

 

_________________

Lian Li kabinett

Abit KT7A

Athlon 1400 @ 140 x 10

Zalman 6000 CU-AL( stille takk)

640 megabyte sdram @ 140mhz

Geforce 3 TI 200 @ 245/495

Terratec DMX Xfire 1024

80 gigabyte WD Caviar

ADSL 1024/256

 

[ Denne Melding var redigert av: kjello2 på 2002-05-06 19:16 ]

Lenke til kommentar

Quote:


kjello2 skrev (2002-05-06 19:14):

Tror ikke jeg hadde klart å beherske meg idet folk kommenterer mine artikler :smile: Jeg har også full forståelse for forfatteren om han hater meg og vil at meg og min familie skal dø, hehe
:grin:
Men jeg må, når jeg har erfaring med temaet, la meg bli hørt og fortelle for folk. Beklager for de som lider under dette, men jeg tror at flere får noe godt ut av det enn de som ikke får det...


 

Litt konstruktiv kritikk skader ikke :smile:

Lenke til kommentar

spør du meg, synes jeg ikke den skal ha pris-trekk.

 

Alu. kabinettene bruker jo å være svindyre.. jeg synes denne virka veldig rimelig forhold til funksjoner/kvalitet/andre detaljer, vurderer å skaffe meg en..

 

fulgte den i/o pakken med eller ikke?

 

Testen var grei..er bra med litt ekstra skryt=P

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-05-06 20:43, bensin16 skrev:

spør du meg, synes jeg ikke den skal ha pris-trekk.


Alu. kabinettene bruker jo å være svindyre.. jeg synes denne virka veldig rimelig forhold til funksjoner/kvalitet/andre detaljer, vurderer å skaffe meg en..


fulgte den i/o pakken med eller ikke?


 

I/O pakken var ikke med, den koster 400 kroner alene. Men du misforsto, som jeg påpekte lengre opp her :smile: Hehe, viste at det var flere...

 

Alltså, jeg skrev ikke testen, men i sluttet står det at den koster ca 400 kr. Kabinettet koster 2000kr.

 

At alu kabinett er dyre, hm, jeg vet ikke engang hvorfor, aluminium er vel et relativt billig metall, kanskje det er vanskeligere å bearbeide det. Jeg kanskje orker å finne det ut...

 

Quote:


On 2002-05-06 20:43, bensin16 skrev:

Testen var grei..er bra med litt ekstra skryt=P


 

Hadde du likt det om folk hadde skrytt av et drittprodukt, jeg sier ikke at Lian Li er dritt, men jeg bare påpeker det at omtaler burde holde en saklig tone, hvor de påpeker fordelene og bakdelene, uten å ta med ganske urelevante saker som sjalu smågutter med vanlige kabinetter. Det har ingen funksjonell fordel, utenom at folk vil rane deg kanskje? Om det nå er en fordel kan du bestemme...

 

Mvh kjello2

Lenke til kommentar

Quote:


kjello2 skrev (2002-05-06 21:15):

At alu kabinett er dyre, hm, jeg vet ikke engang hvorfor, aluminium er vel et relativt billig metall, kanskje det er vanskeligere å bearbeide det. Jeg kanskje orker å finne det ut...


 

Det er ikke spesielt vanskelig å bearbeide, men det er ikke så utbredt og da kan de sette opp prisen. De påstår at en får bedre kjøling, men det er vel egentlig bare bull. Men en ting som gjør det dyrere er at de har lagt mer arbeid ned i kabinettet. Bare se på finishen.

Lenke til kommentar

Quote:


Det er ikke spesielt vanskelig å bearbeide, men det er ikke så utbredt og da kan de sette opp prisen. De påstår at en får bedre kjøling, men det er vel egentlig bare bull. Men en ting som gjør det dyrere er at de har lagt mer arbeid ned i kabinettet. Bare se på finishen.


 

*ser under pulten*

 

hmm :smile:

Greit nok! :razz:

 

Jeg fikk MITT Lian Li kab for 1050 kroner, som nytt, med strømforsyning og porto inkludert :smile: Digg!

 

Synes bare synd på de som kjøper det for 2000kr uten porto og uten strømforsyning :grin:

 

Mvh kjello2

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nja, synes egentlig ikke det ser "såååå" stilig ut jeg da, men det virker jo veldig praktisk... Synes uansett at "testern" har vært meget generøs i denne testen.... Hvilket kabinett en synes "ser best ut", er jo så klart opp til hver enkelt, men en slik kasse til den prisen gjør den kun aktuell for spesiellt interesserte spør du nå meg. Har selv en kasse til over 2k, ikke beregnet PSU, bare for å ta det med :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...