Gå til innhold

– e-SIM er fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For sluttbruker har ikke e-SIM vært en ting, og lenge er det neppe heller snakk om - siden de første e-SIM-produktene såvidt jeg bekjent ble lansert og sluppet i fjor. Leveransene så langt har primært vært for maskinkommunikasjon (M2M), altså for eksempel alarmløsninger.

 

Men for M2M-løsninger finnes det allerede tekniske avdelinger som håndterer ting. Det er neppe så mange som har irritert seg over brukervennligheten på SIM-kort i M2M-devicer, siden man svært sjelden bedriver noe eget vedlikehold på slike ting. Alt ordnes av en tjenesteleverandør.

 

For oss brukere vil det skje langt artigere ting når e-SIM-en tar over mobilen og teknologien vi har på oss. Her må vi jo faktisk spille en ganske stor rolle i "driften" helt selv :)

Lenke til kommentar

Probeus: Godt å se at det er flere nerdende natteravner der ute :)

 

Og ja. Maskinlesbare koder av ymse slag deles gjerne før eieren tenker over risikoen. En klassiker er jo billettstrekkoder og andre ting som gir fysisk adgang til arrangement. Se på det fine kortet jeg har fått, og vips var strekkoden brukt av noen andre i inngangen. Det er nok mye en vanesak, ettersom vi omgir oss med stadig større mengder helt eller delvis skjult informasjon.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-329093

Jeg solgte min gear S2 uten 3G. Synes også det ble litt i meste laget av innsamling av data om meg med den.

Fant også ut at samsung galaxy S5 har pulsmåler ved blitzen bakpå, bare hold fingeren inntil etter å ha åpnet appen (hjertetegnet med et lyn gjennom på widgeten til skrittelleren) og den måler pulsen din. Det og er i meste laget, og den har også skritteller. Den kan nok også si noe om ganglag og sånn...

Og så legger samsung S5 inn mine fremtidige togreiser i google maps uten at jeg tillater det, når jeg kjøper billetter i NSB-appen...

Nå leser jeg også at google samler inn taledata fra mobilen din når du snakker i telefonen men har også opplevd at taleinnlesing slår seg på uten at jeg aktiverer den. Så da tar den vel opp tale fra meg døgnet rundt også, sikkert.

 

Google registrerer også måten man skriver på et tastatur på har jeg hørt, så man får en profil man kan gjenkjennes på selv om man bruker en enhet registrert på noen annen og ikke besøker noen nettsteder man har besøkt før.

 

It's a brave new world... :(

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...