Gå til innhold

Omtale av Backpacker 3


Anbefalte innlegg

Pakk sekken og sjekk at du har fått med deg passet - det er på tide å atter en gang reise jorden rundt, utstyrt med ingenting annet enn kunnskapen som kan sikre deg reisepengene du trenger. Konseptet er velkjent for de fleste: Målet er å reise rundt til så mange byer som mulig, samt hele tiden svare på allmenne spørsmål som kan skaffe deg nok penger til å ha råd til reisen videre.

 

http://gamer.no/art.php?artikkelid=3667

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

God omtale, som beskriver min oppfatning av spillet. Det ER et godt kunnskapsspill, men hele "svare på spørsmål for å få jobber for å tjene penger for å reise videre"-greia er og blir bare et skall for alle spørsmåla.

 

Hvor er de praktiske oppgavene i forbindelse med jobbene? Det var jo halve moroa.

Hvor er butikkene i byene? Kunne jo tjene en god slump penger på å drasse med alskens suvenirer hit og dit.

Hvorfor har ikke jobbene noen god sammenheng med landa de er i? Joda, det er meierijobber i Nederland, skilærerjobber i Norge og tennisproffjobber i England, men når en kommer til Østen og Sør-Amerika så er det bare veldig generelle jobber.

 

Andre ting som har irritert meg er at det typo-slingringsmonnet de hadde lagt inn i tidligere oppgaver er borte - hvis en skrev en bokstav feil kunne en likevel få rett. Nå, når jeg skrev inn svaret "time out" på en oppgave var det feil; det het nemlig "time-out". Sånt kan bli irriterende i lengden.

 

Forskjellen på voksen-modus og junior-modus er jamt over at voksen-modusen KAN inkludere spørsmål med...vel, et voksent innhold (som man kan få spørsmål om i for eksempel bartender-jobber, eller når man svarer på mytologiske emner). Jo, det er én forskjell til; mange av voksen-spørsmåla har en vanskelighetsgrad hinsides det normale - et riktig svar på disse kommer som regel av enten flaks eller meget spesiell interesse på området. Ikke alle junior-spørsmål er så veldig enkle heller, og de samme faktorene spiller inn her.

 

Sist men ikke minst; det er altfor billig å leve i Backpacker! Jeg har for eksempel reist en rute ikke ulik denne, på voksen vanskelighetsgrad: Oslo - Stockholm - Helsinki - Tallinn - Berlin - Amsterdam - London - Cusco - Mexico City - Tuscon - New Orleans. To måneder etter avreise sitter jeg der med drøyt 50.000 NOK - og jeg tviler på at det kommer til å minke med det første, men mindre jeg bare reiser rundt med fly uten mål og mening. Hadde en hatt litt press på seg kunne det vært moro, men dette finnes ikke utfordrende i lengden. Ok, jeg har ikke stressa for å komme meg rundt, men det burde jo også koste litt å bo så lenge. Hvor ble det forresten av motellene og hotellene? Nå sover en ute i parkene mens noen uteliggere stjeler litt penger av deg hver natt.

 

Når Ellingsen sier at spillet er kastrert, vil jeg heller bruke ordet impotent; det vil og vil, men får bare ikke til.

 

 

Og skulle noen lure på hvorfor jeg skriver så langt så er det fordi jeg ikke har funnet noe sted på PAN Vision sine sider om hvor jeg skal dumpe alt jeg har å si om spillet deres, for å høre på konsumentene er tydeligvis ikke deres sterke side.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...