Gå til innhold

Sourcecode: Fremtid for Kylix?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bekymrer meg ikke for om Kylix skulle bli borte, hos meg har det vært dødt i lange tide allerede.

 

Borland gjorde faulto numero uno da dem valgte QT-biblioteker som eneste mulighet for grafikkbiblioteker, man får da som resultat at all software som bygges med Kylix må minst ha en 16Mb-fil fra TrollTech vedlagt for å fungere, dette kunne vært unngått dersom Borland hadde valgt GTK som base, da GTK`s biblioteker som regel følger med de fleste distroer.

 

Det er også et problem for Kylix at det i første omgang var tiltenkt å være Delphi-kompatibelt, da Pascal fremdeles ikke regnes for å være et ekte programmerings-språk i Unix-milijøer, men fremdeles blir sett på som et "læremiddel".

 

Min løsning da jeg skulle utforske Linux ble da Freepascal-kompilatoren (som forøvrig har sluppet beta1.9+ i disse dager) og Lazarus.

Dette gir meg de verktøy jeg trenger, og jeg kan lage programvare i et miljø som jeg er vant med fra Delphi og TP, samt at pakkeavhengigheten for programvaren jeg utvikler er begrenset til kun få Mb som i de fleste tilfeller følger med den enkelte distro, noe som gjøre distribuering ut til sluttbruker vanvittig mye enklere.

 

 

En tanke til slutt:

Nå som Kylix muligens blir liggende død (iallefall til 2005, kansje for alltid) var det kansje på tide at Pascal-folket som ville ha et oppegående RAD-verktøy til linux kasta seg på å ga en liten hånd til Lazarus, som stadig har et lite stykke å gå før full Delphi-kompabilitet er oppnådd?

kansje det neste dere kaster dere over og skriver om? :mrgreen:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...