Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen rettslære 2


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kom opp i faget rettslære 2 i dag, og selve eksamenen er førstkommende onsdag. Jeg har blant annet fått en case som jeg skal løse.

 

Etter et kjapt nettsøk fant jeg ut at det er en eksakt kopi av oppgave 1 i dette eksamenssettet: http://www.udir.no/Upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksamensoppgaver/Allm_okon_adm_fag/H08/5/AA6060_Rettslare_II__E_H08.pdf

 

Eksamenen ble opprinnelig avgitt 11.11.2008. Kan noen finne løsningsforslag til denne oppgaven for meg? Har leitet nokså lenge nå, og har i frustrasjon funnet løsningsforslag til nesten samtlige eksamener de siste 10 årene, men ikke akkurat denne.

 

Setter meget stor pris på hjelp, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det egentlig løsningsforslag til drøftingsoppgaver? I ytterste konsekvens finnes det en sensorveiledning, men denne oppgaven er såpass enkel at den ikke bør være nødvendig.

 

Her er det for øvrig avtaleloven og kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven) som gjelder.

 

Det du må drøfte er om det er kun den skriftlige fullmakten som skal gjelde - denne er annerledes enn den muntlige som setter en begrensning på 17 000 kroner. Etter mitt syn har fullmektigen overskridet fullmakten som er gitt ham - han visste utmerket godt at begrensningen var på 17 000 kroner.

 

Det kan reises spørsmål om det at selger var i god tro vil gjøre avtalen bindende. Ved frasagnsfullmakter og stillingsfullmakter må selgeren ha handlet i ond tro for at avtalen skulle blitt regnet som uhyldig - altså at den interne instruksen er brutt OG selgeren visste om det (avtaleloven § 11 første ledd). I denne saken handler det dog om en oppdragsfullmakt - og siden den interne instruksen er brutt vil avtalen kunne regnes som ugyldig (avtaleloven § 11 andre ledd).

 

Du må også drøfte om det at mopeden er "trimmet" vil gå utover beskrivelsen om at den er i "god" stand.

 

Et annet tema er om selgeren må betale boten. Dette mener i alle fall jeg at ikke er tilfelle. I følge veitrafikklovens § 23 så er fører av kjøretøyet ansvarlig for at den er i forskriftsmessig god stand.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...