Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Integrert oppvaskmaskin og ovn.


Anbefalte innlegg

Hei på dere! har et ganske simpelt spørsmål. Vi har en komfyr og en vaskemaskin som jeg ikke syns passer inn i det nye kjøkkenet vårt ( de er kølsvarte) Men så er de såpass nye og velfungerende at det blir for dumt å kaste de pga. utseendet. Jeg finner ingen informasjon om dette men hva er kravene for å Integrert de? Da mener jeg putte de i skap som for eksempel disse fra ikea: http://www.ikea.com/no/no/catalog/categories/departments/kitchen/23610/

 

Må man ha spesielle oppvaskmaskiner og komfyrer for dette eller hvordan er løsningen på det? Kan tenke meg det blir kluss men nå vet ikke jeg hvordan skapene fungerer..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder oppvaskmaskiner, så skal i utgangspunktet alle "helintegrerte" oppvaskmaskiner passe. Her skrur du møbelfronten (fra IKEA eller andre kjøkkenleverandører) fast foran på døra på maskinen, og alle maskinene er omtrent like høye (helt oppunder benkeplata). En maskin som ikke er designet for helintegrering passer derimot ikke (edit: den passer jo i hullet, men døra på maskinen blir synlig), fordi det ikke er festehull for møbelfront, og betjeningspanelet antakelig er plassert slik at det ville bli dekket av fronten. (De helintegrerte har betjeningen stort sett "øverst" på døra, slik at det bare er synlig med åpen dør)

 

Når det gjelder stekeovn er jeg litt mer usikker; her blir jo uansett døra på ovnen synlig, men jeg vet ikke om det finnes noen "standard" for høyden på innbyggings-stekeovner -det skal jo passe sammen med skuffene/skapdørene under, og evt over ved montering i takhøyt skap... Og heller ikke her er det praktisk mulig å bygge en ordinær komfyr inn i et skap konstruert for innbygd stekeovn og separat platetopp; blant annet fordi den blir for bred. Bredden på ordinære oppvaskmaskiner og komfyrer er 60cm; stekeovn for innbygging må være litt smalere, i og med at den skal passe inn i et skap som er 60cm utvendig, og da blir 55-56cm innvendig. Vanlige komfyrer, og alle oppvaskmaskiner, erstatter jo derimot hele skapet og, settes mellom de to på sidene.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...