Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV AAP og rettigheter ved utenlandsopphold


Anbefalte innlegg

Jeg har gått på AAP de siste årene. Har ca 1 år igjen før NAV må ta en endelig avgjørelse, men går mot ufør.

 

Jeg har vært gift med ei fra Asia i 13 år, min sykdom kom opp i dagen for omentrent 6 år siden. Vi har ei datter på 10 år. Min svigerfar er syk og gammel, og vi forventer ikke at han lever til neste år. Derfor har vi i år prioritert å være med ham. Min kone reiste ned til ham for 1 mnd siden. Hun tok fri fra jobb uten lønn. Jeg og min datter reiser etter nå den 16 juni.

 

Jeg snakket med min saksbehandler i NAV om dette ca. jul 2012. Pga. min søknad om varig ufør, samt at vi ikke hadde billetter enda, fikk jeg beskjed om "dette går bra, kontakt meg før du reiser". Når jeg nå kontakter henne er hun sykemeldt. Jeg snakker med en saksbehandler som ikke kjenner saken, hevder hun har snakket med min saksbehandler. Hun gir meg 3 uker ferie, resten må jeg krysse av for "ferie" og derfor ikke få dekket,

 

Dette er i sterk kontrast til hva min saksbehandler sa. Min "plan" går ut på å ikke belaste meg selv for mye, samt avpasse min aktivitet etter dagsform. Dette har fungert greit de siste årene, vi har vært på besøk hos min familie i Asia alle årene etter at vi ble gift, I år er det litt spesielt, men som sagt, vi forventer ikke at far lever til neste år.

 

Hva kan jeg gjøre med dette. 5 uker uten stønad vil "drepe" min økonomi. Jeg har før fått godkjent "besøk familie".

Anonym poster: 7e17ac7336487c287b156ddee9cad720

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folketrygdloven §11-3 regulerer hvordan ditt opphold i utlandet kan være:

 

Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet oppholder seg i Norge.

 

 

Ytelser kan likevel gis til et medlem som i henhold til sin aktivitetsplan, jf. arbeids- og velferdsforvaltningsloven § 14 a, får medisinsk behandling eller deltar på et arbeidsrettet tiltak i utlandet.

 

Et medlem kan også få ytelser etter dette kapitlet i en begrenset periode under opphold i utlandet dersom det kan godtgjøres at utenlandsoppholdet er forenelig med gjennomføringen av den fastsatte aktiviteten, og ikke hindrer Arbeids- og velferdsetatens oppfølging og kontroll.

 

Etter første ledd må du i utgangspunktet oppholde deg i Norge for å motta aap. Etter siste ledd kan NAV innvilge deg et begrenset opphold i utlandet hvis det ikke er i konflikt med aktivietsplanen eller NAV sin kontroll og oppfølging.

 

Hva som menes med "begrenset periode" må man dykke litt lenger ned i materien. En god veiledning her vil nok være ot. prp. 58 for 1992- 93 som omhandlet tidligere folketrygdlov. Her fremkommer det at med "begrenset periode" legger man til grunn hva som regnes som en rimelig ferietid.

 

NAV har fattet et vedtak på at du kun får innvilget 5 uker under opphold i utlandet. Hvis du mener dette ikke er korrekt så kan du sende en klage. Jeg regner dog med at det tar litt tid før klagen din bir behandlet. Hva som er saksbehandlingstid i slike saker burde NAV kunne oppyse deg om.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...