Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen - HISTORIE, hjelp!


Anbefalte innlegg

Jeg trenger en problemstilling, noen som vil hjelpe meg?

 

Jeg har altså kommet opp i eksamen muntlig historie. Jeg har fått kompetansemålet: forklar hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse.

 

 

Kan noen hjelpe meg med å finne en problemstilling som passer til dette?

 

Tusentakk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved at kulturelle verdier og samhold i større grad har blitt fokusert på det norske og det norske folk, mens f.eks urfolket 'samene' i lang tid har blitt undertrykt, og at det har vært konflikter i forhold til hvor de skal bo osv. (står mye om at de har blitt jaget vekk fra enkelte steder på nettet). Vi så en film om det! :)

 

Prøver bare å komme med forslag! Håper det kan hjelpe litt, selv om 'problemstillingen' var litt uklar. :)

Lenke til kommentar

Ved at kulturelle verdier og samhold i større grad har blitt fokusert på det norske og det norske folk, mens f.eks urfolket 'samene' i lang tid har blitt undertrykt, og at det har vært konflikter i forhold til hvor de skal bo osv. (står mye om at de har blitt jaget vekk fra enkelte steder på nettet). Vi så en film om det! :)

 

Prøver bare å komme med forslag! Håper det kan hjelpe litt, selv om 'problemstillingen' var litt uklar. :)

 

Takk for hjelp! :)

 

Dette kan være til hjelp, men tenkte litt på, kan tyskland være et eksempel også? for dette er et tema som strekker seg litt lenger, og som jeg tror at er lettere å finne ut om i historieboka. Med tanke på fangeleirene og samholdet langt der oppe med hitler og hans undersjotter... jeg vet ikke? står litt fast om hva det går ann å snakke om uten at jeg skal spore helt av :s

Lenke til kommentar

Ved at kulturelle verdier og samhold i større grad har blitt fokusert på det norske og det norske folk, mens f.eks urfolket 'samene' i lang tid har blitt undertrykt, og at det har vært konflikter i forhold til hvor de skal bo osv. (står mye om at de har blitt jaget vekk fra enkelte steder på nettet). Vi så en film om det! :)

 

Prøver bare å komme med forslag! Håper det kan hjelpe litt, selv om 'problemstillingen' var litt uklar. :)

Ved at kulturelle verdier og samhold i større grad har blitt fokusert på det norske og det norske folk, mens f.eks urfolket 'samene' i lang tid har blitt undertrykt, og at det har vært konflikter i forhold til hvor de skal bo osv. (står mye om at de har blitt jaget vekk fra enkelte steder på nettet). Vi så en film om det! :)

 

Prøver bare å komme med forslag! Håper det kan hjelpe litt, selv om 'problemstillingen' var litt uklar. :)

 

Jeg går for forslaget ditt, norge, enkelt å huske, og det er "oss"!:)

Lenke til kommentar

Ved at kulturelle verdier og samhold i større grad har blitt fokusert på det norske og det norske folk, mens f.eks urfolket 'samene' i lang tid har blitt undertrykt, og at det har vært konflikter i forhold til hvor de skal bo osv. (står mye om at de har blitt jaget vekk fra enkelte steder på nettet). Vi så en film om det! :)

 

Prøver bare å komme med forslag! Håper det kan hjelpe litt, selv om 'problemstillingen' var litt uklar. :)

 

Hei! Kan dere hjelpe meg med min historie oppgave:

Tema:

De to industrielle revolusjonene.

Problemstilling:

Hvorfor begynte det hele i Storbritannia?

Hvorfor mistet Storbritannia det industrielle initiativet til Tyskland og USA?

Lenke til kommentar

Takk for hjelp! :)

 

Dette kan være til hjelp, men tenkte litt på, kan tyskland være et eksempel også? for dette er et tema som strekker seg litt lenger, og som jeg tror at er lettere å finne ut om i historieboka. Med tanke på fangeleirene og samholdet langt der oppe med hitler og hans undersjotter... jeg vet ikke? står litt fast om hva det går ann å snakke om uten at jeg skal spore helt av :s

 

Tyskland er veldig relevant å trekke inn. Jøder, homofili, kommunister, sigøynere, handikappede og andre ble forfulgt. Jødene i størst grad, oppimot 6 millioner døde under andre verdenskrig. Det var nok mye samhold i leirene, men folk anga også hverandre for å få mer mat og fordeler.

 

"The red scare" i USA og frykt for kommunister og fornorskingspolitkk av bl.a. samene kan også være noe.

Endret av Thrillseeker
Lenke til kommentar

Hei! Kan dere hjelpe meg med min historie oppgave:

Tema:

De to industrielle revolusjonene.

Problemstilling:

Hvorfor begynte det hele i Storbritannia?

Hvorfor mistet Storbritannia det industrielle initiativet til Tyskland og USA?

Du kunne ha sett i boka eller googla. Ligger masse ute.

For å hjelpe deg litt på vei:

 

Storbritannia fant opp dampmaskinen. Jernbane. Bedre mat og bedre hygiene gav mer arbeidskraft (Befolkningsøkning). Rike forekomster av kull. Ny teknologi som skapte bedre jern. Mange kolonier de kunne hente råvarer fra, og selge ferdige produkter til.

 

Tyskland var raskere å ta i bruk ny teknologi, som den første effektive forbrenningsmotor.

Rike ressurser i Ruhrområdet. Stor kjemi- og elektroindustri.

 

USA hadde enorm befolkning og var selvforsynt med mat. Incentiv om "the selfmade man". Rullebåndsproduksjon. Henry Ford. Mye eksport, lite import. Rike kullforekomster ved innsjøene i nord.

Endret av Thrillseeker
Lenke til kommentar

Du kunne ha sett i boka eller googla. Ligger masse ute.

For å hjelpe deg litt på vei:

 

Storbritannia fant opp dampmaskinen. Jernbane. Bedre mat og bedre hygiene gav mer arbeidskraft (Befolkningsøkning). Rike forekomster av kull. Ny teknologi som skapte bedre jern. Mange kolonier de kunne hente råvarer fra, og selge ferdige produkter til.

 

Tyskland var raskere å ta i bruk ny teknologi, som den første effektive forbrenningsmotor.

Rike ressurser i Ruhrområdet. Stor kjemi- og elektroindustri.

 

USA hadde enorm befolkning og var selvforsynt med mat. Incentiv om "the selfmade man". Rullebåndsproduksjon. Henry Ford. Mye eksport, lite import. Rike kullforekomster ved innsjøene i nord.

 

Tusen takk! Jeg har gjort ferdig problemstilling nr 1. Men problemstilling nr 2 er litt vanskelig. Det er sant det du sier men hvordan skal jeg formulere HVORFOR Storbritannia mistet det industrielle INTITIATIVET til Tyskland og USA. Hvorfor mistet dem akkurat intitiativet?

Lenke til kommentar

De andre landene var raskere til å ta i bruk ny teknologi. Storbritannia var ikke tilstrekkelig omstillingsdyktig da de økonomiske utfordringene kom fra USA og Tyskland. I USA la staten færre hindringer for bedrifter enn i Storbritannia. USA fikk mange store bedrifter da mange ble slått sammen, de ble mer effektive. Dette var ikke kulturen i Storbritannia.

 

Et annet viktig poeng som jeg glemte tidligere var at det i Storbritannia var vanlig for rike å investere, selv om prosjektet kanskje gikk dundas. Det var en kultur for det, akkuratt som at det stort sett var adelsmenn som drev med vitenskap (De var stort sett de eneste som hadde tid).

 

Alt dette og mer finner du på nettet om du søker på den industrielle revolusjon.

Endret av Thrillseeker
Lenke til kommentar

De andre landene var raskere til å ta i bruk ny teknologi. Storbritannia var ikke tilstrekkelig omstillingsdyktig da de økonomiske utfordringene kom fra USA og Tyskland. I USA la staten færre hindringer for bedrifter enn i Storbritannia. USA fikk mange store bedrifter da mange ble slått sammen, de ble mer effektive. Dette var ikke kulturen i Storbritannia.

 

Et annet viktig poeng som jeg glemte tidligere var at det i Storbritannia var vanlig for rike å investere, selv om prosjektet kanskje gikk dundas. Det var en kultur for det, akkuratt som at det stort sett var adelsmenn som drev med vitenskap (De var stort sett de eneste som hadde tid).

 

Alt dette og mer finner du på nettet om du søker på den industrielle revolusjon.

 

Skjønner! Sjekk innboks :)

Lenke til kommentar

Ved at kulturelle verdier og samhold i større grad har blitt fokusert på det norske og det norske folk, mens f.eks urfolket 'samene' i lang tid har blitt undertrykt, og at det har vært konflikter i forhold til hvor de skal bo osv. (står mye om at de har blitt jaget vekk fra enkelte steder på nettet). Vi så en film om det! :)

 

Prøver bare å komme med forslag! Håper det kan hjelpe litt, selv om 'problemstillingen' var litt uklar. :)

 

Kauto-keino opprøret filmen skildrer dette bra. Jeg kom også opp i historie i fjor ogå med samme tema !

Lenke til kommentar

Hei har du noen tips til historie muntlig eksamen? :)

 

Emm.. jeg har ikke så mange, jeg hadde en jævlig lærer i det faget og fikk eksamensangst pga. det også, jeg ble helt psyka ut og grilla! Karakteren ble ikke bedre enn bestått på meg, i standpunkt eller på eksamen ganske kjipt. :wallbash: Men sensoren var relativt grei og hyggelig i forhold. Nå studerer jeg historie på universitetet! :tease::rofl:

 

Bare snakk, blikk-kontakt, slapp av og husk historiske kilder!! Forklar hva-hvordan-hvorfor- årsaker og konsekvenser så skal det gå bra.

 

En god problemstilling er et pluss...

 

Hvem emne har du fått ? jeg er flinkere der :thumbup:

 

 

Lykke til!

Endret av birgitteostby
Lenke til kommentar

Emm.. jeg har ikke så mange, jeg hadde en jævlig lærer i det faget og fikk eksamensangst pga. det også, jeg ble helt psyka ut og grilla! Karakteren ble ikke bedre enn bestått på meg, i standpunkt eller på eksamen ganske kjipt. :wallbash:

 

Bare snakk, slapp av og husk historiske kilder! Forklar hva-hvordan-hvorfor- årsaker og konsekvenser så skal det gå bra.

 

En god problemstilling er et pluss...

 

Hvem emne har du fått ? jeg er flinkere der :thumbup:

Lykke til! :laugh:

 

Åja fikk du 2?

 

Vel takk for tipsene :D Blir veldig vanskelig :/

Lenke til kommentar

Hihi takk! :D Vel hvordan var din eksamen? Du fremførte i 15 min, og spurte dem noe om selve fremføring eller hoppet dem til noe helt annet

 

15 min. fremføring, 10 min med spørsmål tilslutt. ca.20 min på hele eksamen!

Sensor og lærer kan spørre deg underveis, det varierer. De kan også finne på å spørre om andre emner. OBS!! Vær for bredt! Jeg hadde om demokrati og fikk spm. kolonismen, imperialisme fordi det er litt knyttet til hverandre og revolusjon mm.

 

 

Du kan tenke litt som i norsken på fremgangsmåte: innledning (presenter prob.stilling) , hoveddel og avslutning/konklusjon. Du kan også forklare underveis, det er ingen fasit på det. MEN hold tidsramma! ;)

 

du kan teste deg selv her ved å gå inn på tema: http://historievg3p....m.no/index.html

Endret av birgitteostby
Lenke til kommentar

Skriftlig 3, muntlig 4.. helt greit det når det er norsk.

[/size]

 

Hvem emne?! Grøss og gru. Hvilken karakter hadde du i norsk?

 

Men dere?? (Skal ha 15 min fremføring, 15 min utspørring)

Hvilken spørsmål tror dere jeg kommer til å få knyttet til temaet mitt: De to industrielle revolusjonen?

Vil gjerne vite hva som man kan knytte opp til de to temaene, sånn at jeg kan øve ekstra på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...