Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen norsk vg3


Anbefalte innlegg

Går VG3 studiespess, og har eksamen i både bokmål og nynorsk i neste uke.

 

Hvordan burde jeg forberede meg nå rett før eksamen og hva burde jeg ha med av papirer og notater?

 

Jeg satser på å skrive essay på begge eksamene, da det er det jeg har skrevet på alle tentamener, og jeg vet at det er det jeg blir å få best karakter i. Er det noen som vet om det er noen spesiell stor sjanse for at det ikke blir essayoppgaver? Må jeg skrive analyse av noe slag blir jeg å slite...

 

Vet jo selvfølgelig ikke tema enda, men siden jeg satser på essay, vil jeg gjerne ha med noen sitater og lignende. Har noen forslag til type sitater som er litt "åpne", altså som jeg kan bruke til mange forskjellige tema? Eller andre lure ting jeg kan bruke for å sprite opp essayet litt? Vil jo helst skille meg mest mulig ut i mengden:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må nok repetere litt fagstoff, ja. Men vi får heldigvis ha med alle bøker:) Kan man ikke bli testet i vg1-pensum?

 

Jeg tror at egne kilder er veldig lurt å ha med seg. Sensorene retter jo x antall stiler, og hvis man bruker sitater eller andre ting som ikke alle andre har fått oppgitt, vil jo stilen din skille seg ut på en positiv måte.

Jeg for min del sitter nå å finner fram sitater om livet, kjærlighet, humor/ironi/sarkasme. Tror det kan bli sykt bra hvis jeg får bruk for noen av dem i stilen min.

Lenke til kommentar

I Engelsk er kortsvarsoppgaven peilet inn mot yrkesfag mens langsvarsoppgaven sikter mot studiespesialisering - altså den vanskeligste. Og ja, du må gjøre begge oppgavene :p Alle linjene får samme prøve inkludert privatister, voksenopplæring osv. og det er alle tre års pensum man kan få både skriftlig og muntlig eksamen i.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tanker om å ta med egne kilder? Gir det noe forsprang/fordel/bedre inntrykk? Det er noen artikler og kronikker osv som jeg kunne tenkt meg å sitere hvis jeg er heldig med tema.

 

Pleier selv alltid å ta med et par egne kilder, da jeg føler det hever oppgavens kvalitet og gir sensor et uttrykk av at en kommer godt forberedt. Er det noen artikler du har lyst til å dele eventuelt?

 

Selv satser jeg på et greit tema, som gjerne kan knyttes til det moderne prosjekt. Har ikke helt sansen for analyse og essay, så blir forhåpentligvis artikkel. Kulturdebatt og språkhistorie vil jeg helst unngå, men føler jeg har såpass bra kontroll på pensum at det ikke skal være ødeleggende for resultatet.

Endret av GarethBale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...